آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

سید محمد خاتمی: اگر فضا مناسب بود مردم خیلی وسیع تر از آنچه دیدیم از آیت الله منتظری تجلیل می کردند


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸, ساعت ۷:۰۱ بعد از ظهر
آزادی یعنی انتقاد ، هزینه نداشته باشد، تایید آنچه در جامعه میگذرد آزادی نیست
جنبش راه سبز (جرس): سید محمد خاتمی با اشاره به حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری، گفت: اگر فضا مناسب تربود خیلی وسیع‌تر از آنی که دیدیم مردم از ایشان تجلیل می‌کردند.

رئیس جمهور سابق ایران از برخوردها و تحرکات صورت گرفته از سوی عده‌ای در جریان و بعد از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله العظمی منتظری ابراز تاسف کرد و گفت: چه کسانی هستند که می‌آیند رفتارهایی انجام می‌دهند که حتی نشود یک مجلس ترحیم هم برای ایشان گرفته شود؟چه کسانی هستند آنهایی که این رفتارها را انجام می‌دهند؟


به گزارش سایت پارلمان نیوز، خاتمی در دیدار با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، آیت الله العظمی منتظری را انسانی بزرگ و شریف توصیف کرد که قبل از انقلاب یکی از ارکان مبارزه با وابستگی، استبداد، بیداد و انحراف در جامعه و از ارکان انقلابی بود که امام بزرگوار ، رهبری آن را به عهده داشتند.

وی گفت: ایشان بعد از انقلاب هم همین طور بود؛ فقیهی برجسته، جامع، معقول و منقول؛كه امام در آخرین اظهار نظرشان گفتند كه ایشان باید گرمی بخش حوزه ها باشند؛شما ببینید این پیرمرد با این همه سن و سال همواره در صدد این بود که از اسلام و اصل نظام دفاع بکند ممکن است هر کس در هر جایی طوری صحبت کند که عده‌ای نپسندند ولی باید جهت‌گیری اصلی قضیه را دید.

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه درباره حقوق بشر اگر مسئله‌ای مطرح می‌شد، آیت الله منتظری با تمام وجود با تبحری که داشت به دفاع از دیدگاه حقوق بشری اسلام بر می‌خواست، تصریح کرد: هر شبهه‌ای که مطرح می‌شد، این پیرمرد با دانش وسیعی که داشت به صحنه می‌آمد و بهترین آثار را ایشان می‌نوشت.حتی اگر درباره وحی الهی تردیدهایی ایجاد می شد با این همه سن و سال، با دلسوزی به اسلام، با منطق، با احترام و ادب مسائل را مطرح می‌کرد و در صدد حل آنها بر می‌آمد.

خاتمی سپس به فضای آلوده به دروغ و تهمت در کشور اشاره کرد و گفت: با دروغ و تهمت به بهترین نیروهای انقلاب که هیچ کس باور نمی‌کند آنها نیروهای منحرف هستند،هر نسبتی می‌دهند و بدتر از این آن است که رواج دروغ تهمت به نام نظام باشد.

وی در همین زمینه توضیح داد: در روزهای اخیرمطالبی را به من نسبت می‌دهند كه در نامه‌ای به رهبری نوشته‌ام و بعد هم مطالبی را به رهبری نسبت می دهند كه فلان موضع رادر قبال آن گرفته‌اند، نمی دانم به چه دلیلی و با چه جراتی هر دروغی را می‌گویند.آدم باید پناه ببرد به خدا از این دروغ و جعل و بدتر اینکه به نام نظام انجام شود.

رئیس جمهور سابق ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: آزادی یعنی انتقاد و اعتراض در جامعه هزینه نداشته باشد وگرنه تایید آنچه در جامعه می‌گذرد که آزادی نیست و آزادی یعنی انسان بتواند عقیده‌اش را بیان کند، مطالبی را که می‌بیند بخصوص اگر ایراد به قدرتمندان باشد با شجاعت بیان کند.

وی افزود: در سال‌های پیش وقتی شعار" مرگ بر ..." سر می‌دادند، گفتم این شعار را ندهید؛شعار ما شعار زندگی است و از جمله زنده باد مخالف من و این زنده باد به معنای این است که اگر این مخالفت نباشد حکومت چون قدرت و امکانات دارد امکان انحراف‌های بزرگی از سوی قدرت وجود دارد.

به گفته خاتمی بدتر از شعار مرگ بر ... این است که هرکس که مخالفتی کرد ولو اینکه اصول را قبول داشته باشد او را برانداز بخوانند و با او برخورد کنند، این رفتار و رویه انحراف بزرگی است و باید اصلاح شود، شرط آن هم این است که در جامعه آزادی باشد؛همان چیزی که قانون اساسی ما هم گفته است.

رئیس بنیاد باران گفت: همان آزادی که امام ما گفته‌اند؛ مگر نه اینكه جمهوری اسلامی بر دو پایه آزادی و استقلال استوار شده است؛ اگر این پایه‌ها لرزان شود ما وابستگی‌مان بیشتر شود و دوباره دچار استبداد می شویم.

وی سپس هشدار داد: اگر آزادی‌ها در جامعه سلب شود دیگر ما نباید خیلی انتظار "تحقق جمهوری اسلامی" را داشته باشیم.به خصوص آن جمهوری اسلامی‌ای که باید حاكمانش مبعوث مردم و تابع مردم باشند و در مقابل مردم مسئول باشند.

خاتمی نقد کردن‌ها، بیان کردن‌ها، بیان انحرافات و ایستادن در مقابل انحرافات را بزرگترین وظایف دانشگاه و انجمن اسلامی دانسته و گفت: الان می‌بینیم انجمن اسلامی محدودیت پیدا می‌کند و نمی‌تواند بیانگر تفکری باشد كه آن را ازامام گرفته است و بر اساس این آزادی بتواند در جامعه انتقاد کند، برای انجمن اسلامی امروز تنگنا ایجاد می‌شود چه برسد به افرادی که عضو انجمن نیستند، دانشگاه جای آزادی است و استاد و دانشجوی ما باید در آن احساس امنیت کند.

وی افزود: اگر نیروهای دلسوز را محدود کنند، کسانی میدان‌دار می‌شوند که هیچ چیز را قبول ندارند.خطرناک این است که جریانات افراطی بخواهند همه چیز را به نام اسلام تمام کنند و دل‌‌زدگی در جامعه ایجاد کنند و عكس العمل آن هم مطالبی باشد كه دلسوزان اسلام و نظام نمی پذیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار