آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

اخبار سه شنبه 22 دسامبر 2009 - 01 دی به نقل از خبرگزاری برون مرزی

میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد

میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران با رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: " اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امشب (سه شنبه، اول دی) خود، میرحسین موسوی را از ریاست فرهنگستان هنر بركنار و علی معلم دامغانی (شاعر) را جایگزین وی كردند."

همچنین در این جلسه جهانگیر الماسی (بازیگر)، مصطفی رحماندوست (شاعر) و مهدی کلهر (مشاور رئیس جمهوری) به عنوان اعضای جدید فرهنگستان انتخاب شدند.

دو هفته پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقیما علی معلم دامغانی، شاعر را به عضویت پیوسته فرهنگستان هنر درآورد.

این در حالی است که طبق اساسنامه فرهنگستان هنر، 20 عضو از 30 عضو پیوسته فرهنگستان باید به پیشنهاد این فرهنگستان باید به پیشنهاد شورای هنر و یا تائيد شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شوند و 10 عضو دیگر توسط همان 20 نفر انتخاب می شوند.

در ماههای گذشته و بدنبال تحولات پس از انتخابات ایران آقای موسوی بطور پیوسته در کار خود در فرهنگستان هنر حاضر می شد. در ماههای گذشته شماری از هواداران دولت با تجمع در مقابل ساختمان فرهنگستان هنر، شعارهایی علیه آقای موسوی سر دادند.

آقای موسوی همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما گزارشی در خصوص اینکه آیا بدنبال اعتراضات پس از انتخابات، وی در جلسات این مجمع شرکت کرده است و یا خیر منتشر نشده است.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی در سال 1378 تشکیل شد و ریاست آن از ابتدای تاسیس برعهده میر حسین موسوی بود.

طبق اساسنامه اولیه فرهنگستان هنر، این موسسه با شخصیت حقوقی مستقل به نهاد ریاست جمهوری وابسته است و اعتبارات آن در بودجه سالانه كشور در ردیف اعتبارات نهاد ریاست جمهوری منظور می شود.

بر اساس این اساسنامه رئیس فرهنگستان هنر به پیشنهاد مجمع عمومی و حكم ریاست عالیه فرهنگستان‌ها (رئیس جمهوری)، از میان سه نفر از صاحب نظران برجسته كشور برای مدت چهار سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

اما در مصوبه جدید (مصوب 16 آبان 1388) شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن بر عهده محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران است، رئیس فرهنگستان از میان اعضای فرهنگستان، به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم او برای یک دوره چهارساله انتخاب می شوند.


..........................................................................
وزیر اطلاعات ایران: بر 'جریان فتنه' تسلط کامل داریم

وزیر اطلاعات ایران از شناسایی ۸۰ موسسه، بنیاد، صندوق و نهاد خارجی که به گفته او در 'جریان فتنه' نقش داشته اند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حیدر مصلحی در همایش استانداران ایران که روز دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ (۲۱ دسامبر ۲۰۰۹) برگزار شد، گفته است که وزارتخانه تحت امر او تردد عوامل 'فتنه' به کشورهای غربی به خصوص انگلستان را زیر نظر دارد.

آقای مصلحی ضمن اشاره به ویژگی های اعتراضات مردمی پس از انتخابات خرداد ماه که او از آن تحت عنوان 'فتنه' یاد کرده است، شکل گیری این اعتراضات را به فعالیت های گروه هایی نظیر سازمان مجاهدین خلق، طرفداران نظام پادشاهی، بهائیان، همجنس خواهان، و فعالان جنبش های زنان در ایران نسبت داده است.

وزیر اطلاعات ایران از کشف جزواتی خبر داده است که در بازرسی از منزل یکی از افراد به گفته او 'سران فتنه' پیدا شده است و مضمون آنها شباهت بسیاری به 'ادبیات حزب توده' ایران دارد.

پیش تر در جریان دادگاه هایی که تصاویر آن از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، دادستان از کشف اسناد، اسلحه و مواد مخدر از دفتر و خانه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ماه در ایران، خبر داده بود.

در جریان مهر و موم کردن دفتر مهدی کروبی (نامزد معترض به نتایج انتخابات) نیز خبرهایی مبنی بر کشف اسناد و مدارکی در ارتباط با جریان اعتراضی موسوم به 'جنبش سبز'، در خبرگزاری های دولتی ایران منتشر شده بود.

آقای مصلحی بدون نام بردن از فرد یا موسسه ای اعلام کرده است که وزارت اطلاعات ایران ۸۰ موسسه، بنیاد، صندوق و نهاد بیگانه فعال را شناسایی کرده است.

او مدعی شده است که بنابر اسناد به دست آمده، یکی از این موسسات بودجه ای بالغ بر یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار برای گسترش دادن اعتراضات خیابانی و نافرمانی های مدنی، پیش بینی کرده است.

..............................................................
فرار دو محکوم به اعدام هنگام اجرای حکم و دستگیری دوباره آنها

دو محکوم به اعدام در شهر سیرجان که توسط اعضای خانواده شان به هنگام اجرای حکم فراری داده شده بودند، پس از چند ساعت دستگیر شدند.

صبح روز سه شنبه، اول دی (22 دسامبر) این دو مرد که به جرم سرقت مسلحانه محکوم به مرگ بودند، در ملا عام به دار آویخته شدند.

به گفته رادیوی جمهوری اسلامی، عده زیادی از خانواده این دو نفر که در محل اعدام حضور داشتند، با به هم ریختن فضا و پرتاب سنگ به ماموران انتظامی محکومان را از بالای دار پائین کشیدند و فراری دادند.

آقای خالقی، مسئول روابط عمومی دادگستری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا گفت که نيروی انتظامی و عوامل دادگستری ضمن دستگيری دو اعدامی فراری، چهار همدست آنان را نيز بازداشت کردند.

او گفت: با دستور رياست دادگستری استان کرمان و بر اساس قانون حکم اعدام، اين دو متهم عصر امروز (سه شنبه) برای بار دوم اعدام می‌شوند.

اما یک شاهد عینی که در محل اعدام حضور داشته به بی بی سی فارسی گفت که هنگامی که خواستند محکومان را برای بار دوم اعدام کنند، جمعیت با پرتاب سنگ، نگذاشتند ماموران این دو محکوم را از خودرو حامل آنها پیاده کنند و آنها را از محل اعدام دور کردند.

سرقت مسلحانه از جمله جرایمی است که مجازات آن در ایران مرگ است.

ایران از نظر تعداد موارد اجرای مجازات اعدام، دومین کشور در جهان است. نهادهای حقوق بشری بارها از ایران خواسته اند که مجازات اعدام را لغو و آن را به حبس تبدیل کند.



.................................................................................
گفت و گوی بی بی سی فارسی با وزير خارجه بريتانيا

دیوید میلیبند ، جوان ترین وزیر امور خارجه بریتانیا در سی سال اخیر است. دوران وزارت او مصادف است با انبوه مسائل سیاست خارجی از جمله عراق ، افغانستان و برنامه هسته ای ایران. وزيران پيش از دیوید میلیبند در گذشته تصمیم های مهمی گرفته اند که تاثیر بعضی از آنها را هنوز می توان در گوشه وکنار جهان دید.

نظر وزیر امور خارجه بریتانیا در مورد مسائل امروز پیش رویش چیست؟ دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا مهمان برنامه به عبارت دیگر است:

آقای وزیر به برنامه "به عبارت دیگر خوش آمدید

باعث خوشبختی من است.

آیا فکر می کنید ایران قصد ساخت بمب اتمی دارد؟

من فکر می کنم ایران هنوزآن بخش مستقل جامعه بین المللی به نمایندگی آژانس بین المللی انرژی اتمی را متقاعد نکرده که نیت صرفا صلح آمیز دارد.

ایران گفته که نیت صلح آمیز دارد. هر کشوری از جمله ایران مطابق معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی حق برخورداری از انرژی هسته ای غیرنظامی را دارد. ما قصد انکارش را نداریم، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید درباره صلح آمیز بودن این نیت کاملا متقاعد نشده و فکر می کنم که این مساله، مایه تاسف عمیق است.

اما آژانس در عین حال مدرکی ارائه نمی کند که نشان دهد ایران نیات بدی دارد.

این وظیفه همه کشورهای امضا کننده معاهده ان پی تی است، خواه بریتانیا و خواه ایران، که نهاد ناظر بر معاهده را متقاعد به رعایت ملزومات آن معاهده کند. مساله واقعا ساده ای است. ایران برنامه غنی سازی اورانیوم دارد ولی نیروگاه غیرنظامی هسته ای ندارد که بخواهد اورانیوم غنی شده را تحویلش دهد.

این مسئله ساده بخشی از بی اعتمادی و بدبینی را توجیه می کند و نشان می دهد دلایل دیگری هم هست که چرا آژانس نتوانسته نظامی بودن برنامه اتمی ایران را منتقی بداند. این مایه نگرانی عمیق ماست چون چهل سال است که معاهده ان پی تی به محدود کردن گسترش این تسلیحات خطرناک کمک کرده است.

فکر نمی کنید وقتی اسراییل زرادخانه اتمی دارد، سخن گفتن علیه برنامه اتمی ایران قدری دشوار می شود؟

فکر می کنم مهم است که هر کشوری به عدم گسترش تسلیحات اتمی متعهد شود. ما نه تنها به هدف بنیادین معاهده که رساندن تعداد جنگ افزارهای هسته ای به صفر است، پایبند شده ایم بلکه به خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی متعهد شده ایم. فکر می کنم ایران به عنوان امضا کننده ان پی تی و کشوری که می گوید می خواهد به قوانین و مقررات بین المللی عمل کند، باید به مفاد آن پایبند بماند.

مهم است این نکته را ذکر کنم که جامعه بین المللی شامل چین، روسیه و کشورهای غربی پیشنهاد ساده ای به ایران داده است: با شما می توان در مباحث اتمی از جمله انرژی صلح آمیز غیرنظامی هسته ای مثل یک کشور عادی برخورد کرد به شرط آن که شما هم مثل یک کشور عادی رفتار کنید. نباید تردیدی درباره صلح آمیز بودن ماهیت برنامه غنی سازی تان باقی بگذارید.

شما می گویید به خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی متعهد هستید ولی فشاری به اسراییل نمی آورید. می دانید که استدلال مقامهای ایران و سایر کشورهای اسلامی این است که در حالی که ایران ان پی تی را امضا کرده و به بازرسان آژانس اجازه بازرسی می دهد، اسراییل هیچ پیمان نظارتی را امضا نکرده ولی دستش باز گذاشته شده.

ما فکر می کنیم که همه کشورها باید به ان پی تی بپیوندند، از جمله کشورهایی مثل اسراییل که هنوز آن را امضا نکرده اند. اما این حرف صحیح نیست که بگوییم دولت ایران به تعهدات مختلفش در ان پی تی پایبند است چون نتوانسته به آنها از جمله خبر دادن درباره ساخت تاسیسات تازه عمل کند. لازم است این نکته را ذکر کنم که خیلی از مردمی که این برنامه را تماشا می کنند، ضرورتا در ایران زندگی نمی کنند.

آنها در سایر کشورهای منطقه زندگی می کنند که شدیدا نگران خطر بروز یک مسابقه تسلیحاتی اتمی در خاورمیانه هستند. این باید مایه نگرانی همه باشد. دولت ایران می گوید نیازهای اتمی اش کاملا صلح آمیز است، ولی کارهایش چنین ادعایی را تایید نمی کند. برای همین مهم است که به مردم ایران مستقیما بگوییم ما هیچ ایرادی به حق ایرانی ها بر اساس ان پی تی نمی گیریم، به شرط آن که آن کشورهم مسئولیتهایش را بپذیرد.

ولی در حال حاضر دولت ایران آشکارا مسئولیتهای خود را انکار می کند. برای ما خیلی مأیوس کننده است که در دو سه ماه گذشته ما روندی را دنبال کرده ایم که در جلسات متعدد و مفصل از ایران در باره جزئیات برنامه هسته ای اشسئوال کنیم. سه کشور اروپائی بعلاوه روسیه و چین و آمریکا می گویند ما میخواهیم با شما بنشینیم و در باره جزئیات برنامه هسته ای شما صحبت کنیم.

اما دولت ایران حتی حاضر نیست تاریخ این جلسات را مشخص کند. اینبسیار مأیوس کننده است. در همین ساختمانی که شما نشسته اید در ماه مه 2008 در جلسه ای به ریاست من، شش کشوری که مسئول مذاکره با ایران هستند، پیشنهاد مشخصی به ایران ارائه دادند، گفتند ما میخواهیم با ایران رابطه داشته باشیم، ما می خواهیم مطمئن شویم که منافع اقتصادی، فرهنگی و علمی چنین روابطی نصیب مردم ایران می شود.

ما گفتیم ایران تا زمانی که رفتارش مانند سایر کشورهاست، از همان احترام آنها برخوردار خواهد شد. پاسخ به این پیشنهاد صفر بود. اصلا به آن اهمیت ندادند. من امروز همان چیزی را به شما میگویم که به آقای متکی وزیر امورخارجه ایران گفتم: ما منتظر یک برخورد مثبت با پیشنهاد مثبتمان هستیم.

تا حالا پاسخ مثبتی نبوده.

نخیر نبوده و این خیلی مأیوس کننده است چون ایران سالهاست می گوید به دنبال گفتگوست. حالا که موقعیت منحصر به فردی پیش آمده و دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار است که تعهد به همان نوع گفتگوهائی دارد که من حمایت می کنم، همان گفتگوهائی که چین و روسیه هم حمایتش می کنند، یک پاسخ ساده دو کلمه ای از مقامات ایران دریافت کردیم که نه نه. از نظر من این راه صحیح پاسخ دادن در باره این مسأله بسیار بسیار مهم نیست.

عواقب این ناامیدی چیست؟

ما همیشه گفته ایم که باید به گامهای بعدی فکر کنیم. هجده ماه منتظر پاسخ به پیشنهادی بودیم که در این اتاق به ایران دادیم. تقریبا یک سال از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا گذشته. دو سه ماه از ملاقاتمان در نیویورک برای توافق درباره دیدارهای فشرده گذشته. هدف این بوده که براساس پاسخ ایران به پیشنهادمان، ببینیم گام بعدی ما چه باید باشد. در حال حاضر واکنش ایران منفی است و این خیلی نگران کننده است.

پاسخ سوال مرا ندادید. عواقب کار چه خواهد بود؟

جامعه بین المللی کاملا یکپارچه است و ما با هم در باره قدم های بعدی مشورت می کنیم. اتفاقا همین پیش از این که با شما صحبت کنم، مشغول رایزنی بودم. در حال حاضر بحثهای داغی در جریان است، نه تنها در اروپا بلکه در سراسر جهان، پاسخی که دولت ایران در این زمان بسیار مهم داده، هر سه کشور اروپائی بعلاوه روسیه و چین و آمریکا را مأیوس کرده است.

آیا تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال خواهد شد؟

من مجددا تکرار می کنم که در باره قدم بعدی مان بر اساس سیاستی تصمیم می گیریم که در سراسر E3+3 تصویب شده که اصطلاحا آن را سیاست دو مسیره می نامند: از یک طرف مشوق هائی پیشنهاد می شود و از طرف دیگر فشار وارد می شود. این دو جنبه در کنار هم اعمال می شوند. ما مصر هستیم که مسأله این که چه کسی در ایران حکومت کند مربوط به مردم ایران است.

ما اصرار داریم که ایران باید حقوق مساوی با دیگر اعضای جامعه بین المللی داشته باشد اما در عین حال باید مسئولیت برابرهم بپذیرد. ما اصرار داریم که احترام تمامیت نظام عدم گسترش تسلیحات اتمی(من نمی فهمم!!) حفظ شود و این همان کاری است که ما انجام می دهیم.

شما خود تان را را به تحریم مشخصی متعهد نمی کنید و این قابل درک است. اما صحبت از تحریم ها مدت هاست مطرح است. در عین حال بسیاری در ایران از جمله بعضی از چهره های سرشناس مخالف دولت، با تحریم مخالفند و می گویند تحریم بیشتر به مردم لطمه می زند تا به دولت.

از نظر ما این مسئله که چه کسی در ایران در دولت است و چه کسی مخالف دولت، مربوط به مردم ایران است. یکی از نگرانی ها در باره انتخاباتی که امسال در ایران برگزار شد، این بود که در حالی که مناظره های قبل از انتخابات تبلیغ خوبی برای نظام سیاسی ایران بودند، چگونگی شمارش آرا ، نگرانی عمیقی بوجود آورد، همینطور اتهام سنگین زیرپا گذاشتن موازین حقوق بشر پس از انتخابات.

اما اینکه در نهایت چه کسی در ایران حکومت کند مسأله مردم ایران است. در مقابل این که ایران چه رفتاری در منطقه دارد یا چگونه با جامعه بین المللی برخورد می کند، یعنی همان انتظاری که از همه کشورها میرود برآورده می کند یانه، مسأله ای است که به همه ما مربوط است.

من درک می کنم، مردم ایران می خواهند که کسانی که تصمیم می گیرند با عواقب تصمیم خود روبرو شوند، نه تمام مردم که دراثر سوء مدیریت اقتصادی آزار دیده اند. جای تأسف است که کشوری مثل ایران نتواند مثل بقیه کشورها پیشرفت کند. اما مهم این است که خطر را درک کنیم. منافع ایران و جهان ایجاب نمی کند که در خاورمیانه رقابت هسته ای جریان داشته باشد.

پس در رابطه با ایران اولویت شما مسأله هسته ای است؟

مسأله هسته ای بسیار مهم است. نگرانی های مربوط به حقوق بشر نگرانی است که در خیلی کشورها وجود دارد......

اجازه بدهید صحبت شما را قطع کنم. مسأله حقوق بشر موضوعی است که بسیاری به ویژه مخالفان دولت به آن اعتراض دارند. آنها می گویند غرب مسأله حقوق بشر در ایران را فراموش کرده و تمرکزش بر جریان هسته ای است.

پس (معلوم می شود) آنها توجه زیادی به صحبتها و بیانیه های ما ندارند. من هفته گذشته با خانم عبادی ملاقات کردم تا مرا در جریان وضع حقوق بشر در ایران بگذارد. همین امسال دولت بریتانیا 50 یا 60 بار اعلام کرده که برخورد ایران با مسأله حقوق بشر بخصوص پس از انتخابات، در مسیر تعهدات بین المللی ایران نبوده. ایران یکی از امضا کنندگان کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی است که قوانین مشخصی را برای کشور من و ایران وضع کرده، اما ایران اصول اساسی (اصلی) حقوق بشر را رعایت نمی کند. ما این مسائل را فراموش نمی کنیم.

پس مسأله هسته ای مهم است، حقوق بشر مهم است چون مسأله معیارهای بین المللی است، مسأله افغانستان مهم است و نفش منطقه ای ایران. روابط ما جنبه های مختلف دارد. اضافه بر اینها مسأله مبادلات میان دو کشور است. مبادلات فرهنگی، مبادله دانشجو، که باید میان ایران و بریتانیا وجود داشته باشد. تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در این کشور هستند که بسیار هم خوب است.

مبادلات فرهنگی زیادی هست بخصوص از سوی ایرانی هائی که در اینجا زندگی می کنند که آنهم خوب است. بی بی سی فارسی که به ایرانی ها سرویس می دهد مستقل است. خیلی از ایرانی ها آن را مفید می دانند، بی بی سی از طرف دولت بریتانیا نیست. این شبکه اخبار مستقل در اختیار مردم میگذارد. بنابراین همه اینها خوب است. ما از این باز بودن فضا استقبال می کنیم و امیدواریم بیشتر شود.

بطور کلی شما آینده روابط ایران و بریتانیا را چگونه می بینید؟

به نظر من بستگی به انتخاب مقامات ایران دارد. آنچه بریتانیا می خواهد این است که ایران یک عضو مورد احترام جامعه بین المللی باشد. من می دانم که مردم ایران چه می خواهند. آنها یک ملت تحصیلکرده هستند که می خواهند با جهان خارج ارتباط داشته باشند، در حالی که به اعتقادات خود هم پایبند بمانند. اما روشن نیست که دولت ایران اصلا اجازه چنین مبادلاتی را بدهد. از نظر ما این مبادلات بسیار مفیدند. درها باز است و تعهد به مبادلات فرهنگی، دانشجوئی و شخصی بسیار قوی است. آنچه ما نداریم تعهد دولت ایران است که این مبادلات را امکان پذیر کند.

وقتی شما اظهارات ناخوشایند مقامات ایران در باره بریتانیا را می شنوید، چه احساسی دارید؟

من حس می کنم که این اظهارات تحریف واقعیت است. وقتی می گویند بریتانیا مسئول تظاهرات در تهران یا دیگر شهرهای بزرگ ایران است، انسان خنده اش میگیرد، چون این حرف مسخره و اشتباه است. اما واقعیت این است که این حرفها را باید پاسخ داد. این که بریتانیا مسئول تظاهرات مربوط به انتخابات در ایران است ذره ای واقعیت ندارد. تصمیم مردم ایران که تظاهرات کنند یا نظرشان را بگویند، به خواهش و تشویق ما یا از طرف ما نیست. بنابراین واکنش من این است که ما باید از حقوقی که فکر می کنیم ایرانی ها به دنبالش هستند قویا دفاع کنیم، حق حرف زدن از سوی خودشان، نه از طرف ما.

مساله دیگری که برای چند دهه مطرح است ، مداخله بریتانیا در کودتای ۲۸ مرداد است. شاید روشن کردن موضع بریتانیا در قبال چنان موضوعی مفید باشد.

فکر می کنم مهم است که از تاریخ درس بگیریم ولی خود رااسیر آن نکنیم. یقین دارم همه طرفهای درگیر مرتکب اشتباهاتی شده اند. می گویم اشتباه حتما در تاریخ ما هم وجود داشته. اما حالا باید نگاه مان به امروز و آینده باشد. از گفتگویی صادقانه درباره کجرویهای گذشته استقبال می کنم ولی در عین حال از تیره کردن گذشته سودی نمی بریم . نباید در گذشته زندگی کنیم. نگذاریم که لغزشهای گذشته، زمان حال و آینده را تحت تاثیر قرار بدهد.

واقعیت امروز آن چیزی است که تصمیمات ما، به آن شکل می دهد. در دو سال و نیم گذشته در زمان وزارت من، ما در مورد برخورد با ایران جدی و اصولی عمل کرده ایم. تنها چیزی که می گوییم این است که ایران باید به تعهدات بین المللی که پذیرفته، خواه در مورد مساله اتمی و خواه مسائل حقوق بشر، عمل کند. اما در دو سال و نیم گذشته پاسخی که امیدوار بودیم دریافت کنیم، نکرده ایم و این مایه نگرانی و ناامیدی است. نه به صلاح ایران است و نه به صلاح بریتانیا.

دست کم اخیرا در مورد قایقرانها که درباره شان با همتای ایرانی تان مذاکره کردید، یک پاسخ مثبت گرفتید؟

مقامهای ایران با مساله آن چند جوان کاملا حرفه ای و شایسته برخورد کردند. گفتند می خواهند تحقیق کنند. تحقیق کردند و دیدند مساله ای جدی نیست و قایقرانها را آزاد کردند و این مساله ای است که من در نامه ای که خطاب به وزیر خارجه ایران برای قدردانی نوشتم، ذکر کردم.

اجازه دهید به افغانستان بپردازیم. آیا دولت بریتانیا حاضر است تاریخی برای خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کند؟

ما مسلما دوست داریم افغانستان کشوری باشد که بتواند هرچه زودتر از حاکمیت مورد نظر خودش دفاع کند. به صلاح بریتانیا نیست که افغانستان مملکتی بدون حکومت قانون باشد. به صلاح ایران هم نیست که افغانستان بی ثبات باشد. البته ما دوست داریم هر چه زودتر از افغانستان بیرون بیاییم. دلیل حضور ما این است که در حال حاضر افغانستان برای دفاع از خود ضعفهایی دارد.

اما بعضی از رهبران نظامی و سیاسی گفته اند که بریتانیا حتی تا چهل سال دیگر در افغانستان باقی خواهد ماند؟

خیر هیچ کس چنین حرفی نزده. فکر می کنم آنچه فرمانده نیروهای بریتانیایی گفت این بود که چون افغانستان کشور فقیری است، به یک برنامه بلند مدت برای توسعه و فقرزدایی نیاز دارد، اما هیچ کس نگفته که نیروهای بریتانیایی تا چهل سال در افغانستان می مانند. روشن است که وقتی افغانستان بی ثبات است کل منطقه جنوب آسیا و آسیای میانه صدمه می بینید. وقتی که افغانستان تخته شطرنج قدرتهای دیگر است، آسیای میانه صدمه می بیند. خیلی مهم است که تحت مجوز سازمان ملل که مبنای حضور ما در آنجاست، از ثبات و حق حاکمیت مردم افغانستان حمایت کنیم.

معیار شما در موفقیت در زمینه های مختلف مثل مبارزه با فساد و برخورد با طالبان چیست؟ یعنی معیار اندازه گیری شما برای این که دولت افغانستان را موفق بدانید چیست؟

مهمترین معیار اندازه گیری پیشرفت در افغانستان، توانائی افغانستان در دفاع از خود و اداره کردن امور آن کشور است. چون علاقه نداریم که در افغانستان یک مستعمره ایجاد کنیم. هیچ علاقه ای نداریم که افغانستان را از لندن اداره کنیم. تنها کاری که ما می کنیم تقویت افغان های صادقی است که می خواهند در چارچوب قانون اساسی افغانستان زندگی کنند و از خود در مقابل کسانی که می خواهند قانون اساسی افغانستان را زیرپا بگذارند دفاع کنند.

اما شما چقدر مطمئن هستید که دولت کنونی، دولت آقای کرزی، می تواند با فساد مبارزه کند؟

مشکلات و مسائل مهمی وجود دارد. پرزیدنت کرزی در سخنرانی تحلیفش گفت می خواهد فرهنگ مصونیت از مجازات را که در حال حاضر در افغانستان وجود دارد، از بین ببرد. ما از او حمایت می کنیم. آقای کرزی برنامه های خود را در کنفرانسی که در 28 ژانویه در لندن تشکیل میشود ارائه خواهد کرد. ما از تمام همسایگان از جمله وزیر امور خارجه ایران دعوت کرده ایم که دراین کنفرانس حضور یابند. ما فکر می کنیم که این فرصت مناسبی است که نه تنها تمام کشورهای منطقه، بلکه جامعه جهانی حمایت خود را از دولتی شایسته در افغانستان اعلام کنند. این کاری است که باید انجام دهیم.

آقای وزیر، سال جاری سالی بسیار مشکل و خونین به ویژه برای نظامیان بریتانیا بوده، همچنین از نظر امنیت در کابل. همه چیز اشاره به آن دارد که پیروزی در این جنگ ممکن نیست.

سال بسیار مشکل و خونینی بوده که هزینه های بزرگی برای تمام کشورهای ذینفع داشته. اما در آنجا نبودن هزینه بیشتری می داشت. بالاترین هزینه این است که افغانستان منبع بی ثباتی در پاکستان بشود، نه تنها در پاکستان، بلکه لطماتش به تمام منطقه برسد. و این بسیار بسیار خطرناک است.

من فکر می کنم این خطری است نه تنها برای کشورهای غربی و همسایگان افغانستان از قبیل ایران، بلکه برای جمهوریهای آسیای میانه، روسیه، هند، چین. ما همه باید درک کنیم که استقلال و ثبات در افغانستان برای همه ما مهم است. در نهایت در افغانستان به یک سازش سیاسی نیاز است. راه حل نظامی وجود ندارد، راه حل سیاسی لازم است. عملیات نظامی مهم است که امنیت را حفظ کند تا آن سازش سیاسی صورت بگیرد.

آن راه حل سیاسی چگونه صورت می گیرد؟ از طریق مذاکره با طالبان؟

بطور قطع از این طریق که رهبری افغانستان برای همه شورشیان روشن کند که اگر مایلند در چارچوب قانون اساسی زندگی کنند باید در چارچوب نظام سیاسی باشند، نه اینکه با آن بجنگند. ما هیچ ابائی نداریم که بگوئیم هر جنگجوی طالبان باید حق انتخاب داشته باشد. یا به جنگ ادامه دهد، یا اینکه فرار کند یا این که به نظام سیاسی بپیوندد به شرط آن که حاضر باشد مقررات سیاسی را بپذیرد. آقای کرزی حرفی زده که ما حمایتش می کنیم.

فکر می کنید دولت افغانستان، حتی دولتهای خارجی، باید با طالبان صحبت کنند؟

نه، باید توسط دولت افغانستان صورت بگیرد. البته باید مذاکره کرد و به آنها خیلی صریح گفت که ببینید ما نیروی نظامی قدرتمندی در ارتش افغانستان و نیروهای ائتلاف داریم. ما را نمی توانید از راه نظامی شکست دهید، ولی می توان شما را در نظام سیاسی کشور جا داد به شرط آن که حاضر باشید قانون اساسی افغانستان را محترم بشمارید.

اما تا به حال که پاسخشان منفی بوده.

در واقع تاحالا پاسخشان مختلف بوده. مثلا در هرات نمونه مشهوری است که ششصد پیکارجو وقتی با حمله نیرومند نظامی مواجه شدند، ناچار شدند به نظام سیاسی بپیوندند. پس با وضع ناروشنی مواجه هستیم. ولی حق با شماست. شورشیان در جنوب و شرق کشور در مرز با پاکستان نیرومند و ریشه دارند، ولی در عین حال اراده ای قوی وجود دارد که در افغانستا باید راه حلی سیاسی به رهبری دولت افغانستان با حمایت جامعه بین المللی وهمسایگان افغانستان پیدا شود.

ولی آقای وزیر این واقعیت که حمایت مردم از جنگ افغانستان هم در بریتانیا و هم در آمریکا کاهش یافته، شما را نگران نمی کند؟

مردم دارند سوالاتی جدی درباره این مناقشه خونین می پرسند ولی واقعیت دنیای مدرن این است که بزرگترین تهدید علیه شهروندان ما از جانب تروریستهاست نه نیروهای خارجی.

چرا افغانستان اینقدر برای غرب اهمیت دارد؟

چون افغانستان خاستگاه ایده ال تروریسم بین المللی است. جهادی های جهانی می توانند در هرجایی باشند ولی خاستگاه و ماوای ایده آل آنها مرز افغانستان و پاکستان است. لازم است که بدانیم گرفتن این خاستگاه ایده آل از تروریسم بین المللی برای دنیای متمدن ضروری است.

همکاری ایران در زمینه افغانستان چقدر اهمیت دارد؟

ثبات افغانستان بسود ایران است. ایران از تولید مواد مخدر در افغانستان آسیب زیادی می بیند و همین یک دلیل ساده برای همکاری است. فکر می کنم ایران بطور بالقوه نقش مهمی دارد. اما ایران باید انتخاب کند که آیا می خواهد ثبات را تقویت کند و کنار ما بایستد یا ثبات را تضعیف کند. امیدوارم تصمیم بگیرد که نیرویی ثبات بخش باشد و مایلم که ببینم دولت ایران در کنفرانس لندن چنین تصمیمی می گیرد.

در گذشته مذاکراتی با ایرانی ها صورت گرفته، ولی آیا در حال حاضر مذاکره ای در جریان هست؟

ما در تماسیم. نماینده ویژه ما در افغانستان و پاکستان به تهران رفته. من هم آخرین باری که در نیویورک با آقای متکی دیدار داشتم درباره افغانستان صحبت کردیم. این حوزه ای است که ثباتش به سود هر دو ماست و مایلیم که دولت افغانستان بتواند از حاکمیت خود دفاع کند.

آقای وزیر گفته می شود که شما نخست وزیر آینده بریتانیا خواهید بود. آیا علاقه ای به این سمت دارید؟

هیچ وقت نباید شایعات و اظهارنظرها در باره مشاغل را جدی گرفت. رویکرد من به زندگی این است که حواسم را روی شغل خودم متمرکز کنم. من شغل بزرگی دارم. افتخار بزرگی است که نماینده کشورم هستم. معتقدم بریتانیا می تواند سهم بزرگی در نظام جهان داشته باشد. سهم بزرگی در دیپلماسی، توسعه و اتحادیه اروپا و تلاشهای بین المللی برای تنظیم قوانین قرن بیست و یکم داریم. این چیزی است که می خواهیم برایش با هر کشور جهان بر پایه اصولی روشن و محکم مراوده داشته باشیم و افتخار می کنم که هدایت این تلاشها را بر عهده دارم.

آقای وزیر بسیار سپاسگزاریم که مهمان برنامه به عبارت دیگر بودید.

خواهش می کنم.


....................................................................................
کتاب های درسی ایران 'دخترانه – پسرانه' می شوند

وزیر آموزش و پرورش ایران روز دوشنبه اول دی ماه ۱۳۸۸ (۲۱ دسامبر ۲۰۰۹) از طرح تفکیک کتب درسی دختران و پسران در مدارس ابتدایی این کشور خبر داد.

حمید رضا حاجی بابایی که در همایش سراسری استانداران ایران سخنرانی می کرد، ضمن اعلام این تصمیم، از تدوین سندی ملی برای "تحول بنیادین در آموزش و پرورش" خبر داده است.

بنابر اظهارات وزیر آموزش و پرورش ایران دوره ابتدایی در مدارس این کشور، یکسال افزایش خواهد یافت و کتاب های درسی نیز بر اساس سن دانش آموز تعیین خواهد شد. سپس در ۹ سالگی کتاب های درسی بین دختران و پسران متفاوت می شود و از پایان دوره ابتدایی، این کتاب ها به سمت تخصصی سوق پیدا می کند.

دربخش دیگری از سخنان وزیر آموزش و پرورش که در وب سایت وزارت کشور ایران منتشر شده است، حاجی بابایی با اشاره به تاکیدات آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به تلاش های این وزارتخانه برای تحول در کتاب های درسی و شیوه تربیت دانش آموزان اشاره کرده است.
آغاز تحول

اشاره وزیر آموزش و پرورش ایران به سخنان آیت الله علی خامنه ای در مرداد ماه سال ۸۵ است که طی آن رهبر جمهوری اسلامی خواستار تحولات جدی در نظام آموزش و پرورش ایران شده بود.

پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران در آن سال، وزارت آموزش و پرورش ایران اقدامتی در راستای تغییر نظام آموزش و پرورش ایران صورت داد که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* شکل گیری ستاد همکاری های وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه
* طرح مستقر کردن روحانی تمام وقت در مدارس
* طرح واگذاری مدیریت ۴۲۰۰ مدرسه در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به حوزه های علمیه
* اعزام ۳۳ هزار مبلغ مذهبی به مدارس سراسر ایران
* طرح ایجاد مرکز تربیت دانش آموزان نخبه برای ورود به حوزه های علمیه

تشکیل ستادی تحت عنوان "ستاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش ایران" از آخرین اقداماتی است که وزارت آموزش و پرورش ایران برای اجرایی کردن این تحولات در نظر گرفته است.

..........................................................................
تجمع هواداران آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل بیت آیت‌الله منتظری در قم

گروهی از هواداران آیت الله خامنه ای در قم، در اعتراض به شعارهای مطرح شده در تشییع جنازه آیت الله منتظری، در مقابل دفتر او تجمع کردند، اما پلیس از نزدیک شدن آنان جلوگیری کرد و آسیبی به این دفتر وارد نشد.

خبرگزاری فارس که از دولت ایران حمایت می کند، از صبح روز سه شنبه اول دی (۲۲ دسامبر) در گزارشی نوشته بود که گروهی از مردم قم قصد دارند در اعتراض به شعارهایی که در جریان تشییع جنازه آقای منتظری علیه رهبر و مسئولان دولت ایران داده شد، از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی در مقابل بیت آیت الله خمینی "تجمع و راهپیمایی" کنند.

این خبرگزاری بعدا گزارش داد که این تجمع انجام شده و تجمع کنندگان از جمله شعار داده اند: "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد"، "سبز فقط سبز علی، لعنت به سبز اموی" و "رهبر اگر فرمان دهد، جان را نثارش می کنیم".

بنا بر این گزارش، احمد پناهیان، روحانی ای که در این تجمع سخنرانی می کرد، گفت: "سنگرهای منافقین در قم باید تخریب شود".

تجمع و تظاهرات هواداران دولت و رهبر ایران از مقابل بیت آیت الله خمینی در میدان روح الله قم آغاز شد که حدود یک کیلومتر با بیت آیت الله منتظری فاصله دارد.

خبرگزاری فارس گزارش داد که تظاهر کنندگان پس از جمع شدن در میدان روح الله، به سمت حرم حضرت معصومه و از آنجا به سوی بیت آیت الله منتظری حرکت کردند.

پیش تر خانواده آقای منتظری از احتمال حمله به دفتر و بیت او ابراز نگرانی کرده بودند.

احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری بعد از ظهر روز سه شنبه در مورد وضعیت دفتر و بیت او به بی بی سی فارسی گفت: "صبح موانعی ایجاد کردند اما پس از مذاکراتی که با مسئولان داشتیم، موانع را برداشتند و رفت و آمد عادی شد و ظهر هم نماز جماعت برگزار کردیم".

او که حدود ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران با بی بی سی گفت و گو می کرد، گفت: "الآن هیچ مزاحمتی وجود ندارد، اما بعد از ظهر قرار است در مقابل بیت امام تظاهراتی در اعتراض به شعارهایی که در تشییع جنازه آیت الله منتظری داده شد، برگزار شود".

احمد منتظری گفت که با مسئولان استانداری قم تماس گرفته و از آنها خواسته است که امنیت دفتر و بیت آقای منتظری را تأمین کنند.

او همچنین گفت که خانواده آقای منتظری برای پرهیز از بروز درگیری، مراسمی در روزهای سوم و هفتم درگذشت او برگزار نخواهند کرد.

یکی از اعضای دفتر آیت الله منتظری هم حدود ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی به بی بی سی گفت که پیش از نماز مغرب و عشاء گروهی از هواداران دولت در مقابل دفتر آقای منتظری تجمع کردند و شعارهایی دادند، اما پس از نماز متفرق شدند.

روز دوشنبه و پس از پایان مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری هم تجمع و درگیری های پراکنده ای در اطراف دفتر و بیت او اتفاق افتاد.

برخی گزارش ها از پاره کردن پوسترها و نمادهای عزاداری نصب شده به در و دیوار بیت و شکستن شیشه های حسینیه و دفتر توسط هواداران دولت حکایت داشت.

این گروه از شعارهای تند گروهی از تشییع کنندگان، علیه آیت الله علی خامنه ای خشمگین شده بودند.

گزارش هایی هم از حضور اعتراضی این گروه در مقابل منزل آیت الله یوسف صانعی منتشر شده بود.

سکوت جایز نیست

در همین حال آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید قم، با اشاره به شعارهای مخالفان دولت در جریان تشییع جنازه آیت الله منتظری گفته است: "سکوت در برابر شعارهای دیروز جایز نیست، چون ارزش ها در هم شکسته و خون شهدا پایمال شد".

گروهی از تشییع کنندگان پیکر آیت الله منتظری در حاشیه مراسم تشییع، شعارهایی نظیر "اونی که می گه عادله، دروغ می گه قاتله"، "این ماه ماه خون است، یزید سرنگون است" و "رهبر ما قاتله، ولایتش باطله" سر داده بودند.

با این وجود، گزارش های خبری و مشاهدات شاهدان عینی از برگزاری نسبتا آرام و کم تنش مراسم تشییع حکایت داشت و آنچه از درگیری های پراکنده نوشته و گفته شد، به بعد از پایان مراسم مربوط بود.

احمد حاجی زاده، معاون سیاسی - امنیتی استانداری قم در مورد این حوادث به خبرگزاری فارس گفته است که در جریان مراسم تشییع کسی بازداشت نشده است.

با این حال درگیری های پراکنده پس از مراسم تشییع و حوادثی که در پی آن اتفاق افتاد، باعث شد که خانواده آقای منتظری، مراسم ترحیمی را که قرار بود عصر دوشنبه در مسجد اعظم قم برگزار شود، لغو کنند.

ماجرای مسجد اعظم

سعید منتظری، پسر آیت الله منتظری روز دوشنبه به بی بی سی فارسی گفته بود که مأموران سپاه و بسیج از ساعت ها قبل از آغاز مراسم ترحیم، فضای مسجد اعظم را پر کرده اند و به همین دلیل این مراسم از سوی خانواده آقای منتظری لغو شده است.

احمد منتظری هم گفت که به هنگام ورود به مسجد اعظم متوجه شده است که مأموران، جایی برای حضور شرکت کنندگان عادی باقی نگذاشته اند، بنابراین مسجد را ترک کرده است.

اما روزنامه کیهان، روزنامه ای که در دو دهه آخر زندگی آقای منتظری تندترین مطالب را علیه او منتشر می کرد، در شماره روز سه شنبه خود گزارش داده است که مراسم مذکور در مسجد اعظم با حضور "مردم قم" برگزار شده و شرکت کنندگان "فرصت سوء استفاده را از پیاده نظام سران فتنه سلب کرده اند".

کیهان در گزارش خود نوشت: "جمعیت انبوه با شعارهای 'این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده' و 'خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست'، 'مرگ بر اسرائیل'، 'مرگ بر آمریکا' و... اعلام کردند که به سران فتنه اجازه نمی دهند حضور آنها در تشییع جنازه آیت الله منتظری که در پی پیام رهبر معظم انقلاب صورت پذیرفته است را به حساب خود بنویسند".

.................................................................
دستور ممنوعیت خروج بازیگر ایرانی لغو شد

دادستان تهران از لغو ممنوعیت خروج فاطمه معتمد آریا، بازیگر سینما، و رسیدگی به دستورهای مشابه علیه دو سینماگر دیگر خبر داده است.

روز سه شنبه، 22 دسامبر (1 دی)، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در مورد ممنوع الخروج شدن برخی از هنرمندان ایرانی گفت "در مورد فاطمه معتمد آریا، رفع ممنوع الخروجی شده و در مورد مجتبی میر طهماسب و جعفر پناهی، اعتراض آنها را شکایت تلقی کرده و قرار شد پرونده به دادگاه ارسال شود."

در نیمه مهرماه سال جاری، فاطمه آریا، بازیگر، و مجتبی میر طهماسب، مستند ساز، هنگامیکه همراه با تعدادی دیگر از سینماگران ایرانی در پاسخ به سفر هیاتی از آکادمی اسکار قصد عزیمت به آمریکا را داشتند در فرودگاه تهران ممنوع الخروج شدند.

یک هفته پس از آن، گذرنامه جعفر پناهی، فیلسماز ایرانی، هنگام خروج از کشور به مقصد پاریس در فرودگاه امام خمینی تهران ضبط و او هم ممنوع الخروج شد.

مقامات وزارت ارشاد در پاسخ به نامه اعتراض آمیز گروهی از هنرمندان علیه این اقدامات، ممنوع الخروج شدن این سه نفر را موضوعی قضایی و بی ارتباط با این وزارتخانه خواندند اما منابع قضایی هم در این مورد توضیحی ندادند.

در عین حال، هنگام انتشار اخبار ممنوع الخروج شدن این سه نفر، برخی منابع دلیل آن را حمایت آنان از نامزدهای انتخاباتی مخالف محمود احمدی نژاد و اعتراضات پس از اعلام نتیجه انتخابات دانستند.

دادستان تهران در پاسخ به سئوالی در مورد علت ممنوع الخروج شدن این سه نفر گفته است که "گزارش هایی در مورد این افراد منجر به ممنوع الخروج شدن آنها شد و در مورد خانم معتمد آریا، مشکل مرتفع شده اما در مورد آن دو نفر دیگر، کماکان باقی است."

آقای جعفری گفته است که دادگاه باید در مورد ابقا یا لغو تصمیم دادستانی تصمیم گیری کند اما مشخص نکرد که آیا دستور علیه خانم معتمد آریا هم توسط دادگاه لغو شده، و در چنین صورتی، این پرونده در چه زمانی و توسط چه دادگاهی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

دادستان تهران در مورد نوع "گزارش هایی" که به ممنوع الخروج شدن این سه نفر انجامید گفته است "صراحتا نمی توانم بگویم مسایل سیاسی است، گزارش هایی بوده که دادستانی می تواند در باره آن تصمیم گیری کند و به عنوان مثال، در ماده 16 قانون گذرنامه آمده است که به تشخیص مقامات قضایی، می توان از خروج فردی از کشور جلوگیری کرد یا اساسا به او گذرنامه نداد."

در عین حال، وی افزود که ممکن است در مورد تمام افراد و اتباع ایرانی "گزارش هایی بیاید و دادسرا برحسب گزارش ها، تصمیم گیری کند که در مورد این دو نفر نیز تصمیم گیری خارج از این گزارش ها نبوده است."

............................................................................
دادستان تهران زمان محاکمه شهروند فرانسوی را اعلام کرد

دادستان تهران زمان آغاز محاکمه پژوهشگر فرانسوی بازداشتی در ایران را اعلام کرده است.

روز سه شنبه، 22 دسامبر (1 دی)، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در گفتگو با خبرنگاران گفت که محاکمه کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی که در ارتباط با حوادث پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری ایران بازداشت شد، روز چهارشنبه این هفته آغاز می شود.

آقای دولت آبادی گفت که وکیل مدافع خانم ریس در دادگاه حاضر خواهد بود و افزود که "باید منتظر تصمیم دادگاه ماند."

به گزارش خبرگزاری فارس، از آقای دولت آبادی در مورد گزارش های مربوط به تمایل جمهوری اسلامی به مبادله خانم ریس با یک زندانی محکوم به حبس ابد در فرانسه سئوال شد.

دادستان تهران در این مورد اظهار نظر صریحی نکرد و تنها گفت که قوه قضائیه جمهوری اسلامی "مصر است که در چارچوب اختیارات قانونی خود عمل کند و فرانسه اگر مایل است که این مشکل حل شود، باید به قوانین و احکام قضایی ایران احترام بگذارد."

هفته گذشته، محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای گفت که دولت ایران مایل است به خانم ریس اجازه دهد به کشور خود بازگردد اما تصمیم در این مورد "به مسئولین فرانسه بستگی دارد."

در پی انتشار این خبر، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده است که در قبال آزادی یک شهروند جمهوری اسلامی به نام علی وکیلی راد توسط دولت فرانسه، به کلوتیلد ریس اجازه خروج از ایران را بدهد.

آقای کوشنر این پیشنهاد را رد کرد و گفت که حتی اگر دولت فرانسه مایل به چنین مبادله ای باشد، امکان اجرای آن را ندارد زیرا قوه قضائیه فرانسه مستقل است.

آقای احمدی نژاد در ماه سپتامبر هم تلویحا پیشنهاد کرده بود که کلوتیلد ریس را در ازای آزادی علی وکیلی راد از زندان آزاد کند.

پشنهاد آقای احمدی نژاد با واکنش تند رئیس جمهوری فرانسه مواجه شد که گفت دولت او آماده نیست فردی را که به جرم قتل زندانی است با یک زن جوان فرانسوی مبادله کند که به خاطر علاقه به فرهنگ ایران به این کشور سفر کرده بود.

علی وکیلی راد در ارتباط با ترور شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر نظام سلطنتی ایران، و منشی او در سال 1991، تحت تعقیب پلیس فرانسه قرار گرفت و در سال 1994، پس از استرداد از سوئیس، در دادگاهی در فرانسه محاکمه و به جرم ارتکاب قتل به حبس ابد محکوم شد.

کلوتیلد ریس، شهروند بیست و چهار ساله فرانسوی که به تحقیق و تدریس در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، در ماه ژوئن سال جاری در ارتباط با حضور در محل برگزاری تظاهرات اعتراضی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت و بعدا به جاسوسی متهم شد.

دولت فرانسه و خانواده ریس این اتهام را مردود دانسته اند.

پس از انتقال به زندان اوین، مقامات جمهوری اسلامی این شهروند فرانسوی را در یکی از دادگاه های تلویزیونی حاضر کردند.

در ماه اوت، مقامات قضایی با آزادی خانم ریس با سپردن وثیقه موافقت کردند به شرط اینکه وی تا زمان تشکیل دادگاه در محل سفارت فرانسه در تهران باقی بماند.

وضعیت شهروندان آمریکایی

در مصاحبه روز سه شنبه، از دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد سه شهروند آمریکایی که در مرز ایران و کردستان عراق بازداشت شده و زندانی هستند هم سئوال شد.

وی گفت که تحقیقات در مورد این افراد ادامه دارد و به محض رسیدن به نتیجه، اعلام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار