آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

میرکاظمی:با آزاد شدن قیمت بنزین، تورم ۱۱ درصد افزایش می یابد


در حالی که دولت ایران به دلیل واردات غیرقانونی بنزین از سوی نمایندگان مجلس تحت فشار است، مسعود میرکاظمی وزیر نفت گفته است اگر بر اساس قانون بودجه عمل شود، سهمیه بنزین خودروها بین ۵۵ لیتر تا ۶۰ لیتر بیشتر نخواهد بود.

بر اساس قانون بودجه دولت باید بنزین تولید داخل را به قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان و به صورت سهمیه بفروشد و بنزین وارداتی به قیمت آزاد و هر لیتر ۴۰۰ تومان عرضه شود.

بنابر بر مصوبه مجلس، دولت باید به گونه ای عمل می کرد که نیازی به پرداخت یارانه برای واردات بنزین نباشد و اختصاص هر نوع بودجه دیگری برای واردات ممنوع است.

در حالی که به طور میانگین روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین وارد ایران شده اما تنها حدود سه میلیون لیتر آن به صورت آزاد فروخته شده و بقیه بنزین وارداتی به صورت سهمیه بندی عرضه شده است.

برای همین تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به بی توجهی دولت به قانون بودجه اعتراض کرده و از دولت خواستند که از ادامه نقض قانون جلوگیری کند.

دولت در واکنش به این اعتراض اعلام کرد که لایحه متمم ۶.۵ میلیارد دلاری برای واردات بنزین و گازوئیل تهیه کرده و آن را به زودی تقدیم مجلس خواهد کرد.

به گفته آقای میرکاظمی، با این اقدام مشکل قانونی که ایجاد شده با دادن متمم حل می شود.

دولت منتظر بود تا لایحه حذف یارانه ها در مجلس تصویب شود ولی نمایندگان مجلس به دلیل نگرانی از پیامدهای تورمی، از تصویب آن خودداری کردند.

گفته می شود در هفته های آینده این لایحه در دستور کار مجلس قرار می گیرد و به گفته وزیر نفت، "این طرح یکی از مهمترین اولویت های کاری وزارت نفت است."

در حالی که بنزین آزاد در ایران هر لیتر ۴۰۰ تومان است آقای میرکاظمی می گوید: "در حال حاضر قیمت واقعی هر لیتر بنزین ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان برآورد می شود."

این در حالی است که قیمت بنزین در بازار آزاد حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان بر آورد می شود ولی وزیر نفت می گوید که مالیات بر ارزش افزوده بنزین حدود ۳۰ درصد است.

نگرانی از افزایش تورم باعث شده تا نمایندگان مجلس برای تصویب لایحه حذف یارانه ها دچار تردید شوند و اکنون وزیر نفت می گوید با آزاد سازی قیمت بنزین، میزان تورم ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.

بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، میزان تورم در حال حاضر بیشتر از بیست درصد است و درصورت تصویب و اجرای لایحه حذف یارانه ها، تورم به بالای ۳۰ درصد خواهد رسید.

ایران به عنوان دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت عضو اوپک، حدود یک سوم بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار