آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

هراس روحانیت حاکم بر ایران، از فرا رسیدن محرم

مناسبت های تاریخی که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی کم نیستند، برای جنبش اعتراضی فرصتی فراهم کرده تا با حضور در خیابان به تکرار مطالبات خود بپردازند.

روز قدس در ماه رمضان، سپس روز ۱۳ آبان سالروز اشغال سفارت آمریکا از سوی دانشجویان و سرانجام در ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو، حکومت جمهوری اسلامی را با چالش جدی مواجه کرد. در این میان هر دو طرف بارها همدیگر را به رویایی در ماه محرم به ویژه روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورا فرا می خواندند. اکنون برخی منابع می گویند دولت مصصم است تا با تشکیل ستاد در محلات به کنترل این مراسم و شناسایی اعتراض کنندگان بپردازد.

شیعیان قرن ها پس از حادثه کربلا، با فرارسیدن ماه محرم خاطره امام سوم خود را که در جنگ با حکومت بنی امیه به همرا ه خانواده اش در کربلا به شهادت رسید، پاس می دارند. ماه محرم و به ویژه روزهای نهم و دهم آن که تاسوعا و عاشورا نامیده می شوند برای شیعیان روزهای سوگواری است. کربلا یکی از اماکن مقدس شیعان در جهان است. این شهر در سال های پس از سقوط دولت بعثی در عراق شاهد حضور هزاران ایرانی برای شرکت در مراسم سوگواری روزهای تاسوعا و عاشورا بود. روزهایی که روحانیت همواره می کوشد تا منتقدان خود را با انتساب به دشمنی با امام حسین و خاندان پیامبر از صحنه خارج کند.

تاریخ معاصر ایران همواره در این روزها شاهد اوج گیری مخالفت علیه حکومت ها به مدیریت روحانیت بوده است. نهضت مشروطیت یکی از نمونه های بارز آن است و شاید مهمتر از آن محرم سال ۱۳۵۷ باشد که حکومت شاه حتی با آن که در شهرهای بزرگ حکومت نظامی اعلام کرده بود موفق به کنترل میلیون ها تظاهر کننده معترض نشد. محرم سال ۵۷ برای روحانیت یک پیروزی بود که توانست قدرت خود را به رخ حکومت بکشد.

اکنون و پس از گذشت ۳۱ سال وارثان آقای خمینی از سوی معترضان در ماه محرم از سوی میلیون ها جوان به چالش کشیده شده اند. آنان از ماه ها پیش وعده داده اند که در روزهای تاسوعا و عاشورا به خیابان ها خواهند آمد و حکومت نیز قادر به کنترل نخواهد بود. اکنون و در روزهایی که جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد ماه محرم تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد تا هیات های مذهبی برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین تشکیل شوند و تنها ۱۰ روز بعد تاسوعا و عاشورا فرا خواهد رسید. روزهایی که روحانیت نمی داند که مخالفان خود که لباس سیاه بر تن کرده و عزادار هستند چه بنامد و چگونه منزوی کند.

منابع خبری می گویند که دولت مصصم است تا در شهرها «ستاد بحران محرم» تشکیل دهد و از طریق این ستاد هیات های مذهبی را کنترل کند. برخی منابع حتی از حضور پلیس در محلات خبر داده اند. این در حالی است که محرم نه یک روز بلکه مراسمی فراگیر در سراسر ایران و دست کم ۱۰ روزه است که مهمترین روزهای آن تاسوعا و عاشورا هستند. شاید باور این نکته برای روحانیون حاکم دشوار باشد که زمانی رسیده که آنان از فرا رسیدن محرم هراس دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار