آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

خاتمی در پیام تصویری: اهداي شاخه گل پيشكش، دانشجويان زنداني را آزاد كنيد

تاریخ : دوشنبه,23 آذر
سلام:رئيس دولت اصلاحات گفت:بسيار متاسفم، 16 آذر امسال در حالي برگزار شد كه تعداد بسيار بيشتري از دانشجويان در بند بودند و در روز دانشجو كه بايد همه ما به دانشجويان احترام بگذاريم تعداد بالايي از آنان دستگير و زنداني شده‌اند.
رئيس دولت اصلاحات خطاب به مسئولان گفت:اهداي شاخه گل پيشكشتان. دانشجويان زنداني و سايرين زندانيان را آزاد كنيد.
به گزارش پايگاه خبري-راهبردي سلام ،در گردهمايي بزرگ دانشجويان و اساتيد دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران به مناسبت روز دانشجو به دليل فراهم نشدن شرايط حضور سيد محمد خاتمي در اين همايش پيام تصويري رئيس‌جمهور سابق ايران پخش شد.
سيد محمد خاتمي 16 آذر را فقط يك روز تقويمي در تاريخ ملت ايران ندانست و گفت: 16 آذر يك روز نمادين از حركت ملت بزرگوار ديدار و رشيدي است كه بيش از يك قرن در جهت استقلال و آزادي و حاكميت بر سرنوشت خود در عرصه تاريخ حضور داشته است.
رئيس دولت اصلاحات اظهار داشت: جنبش دانشجويي هم‌زاد و همراه با تاسيس دانشگاه جديد در ايران است و به حق بعد از انقلاب اسلامي 16 آذر به عنوان روز دانشجو نام گرفت.
رئيس جمهور سابق ايران ادامه داد: جنبش دانشجويي كه ظهور و بروز آن در 16 آذر سال 32 است، جنبشي است كه برخلاف حكومت كودتا حضور پربار و پرنشاط خود در عرصه حيات اعلام كرد و پيشتاز حركت اجتماعي افراد به سويي استقلال و آزادي بوده است.
خاتمي گفت: ملت ما بيش از يكصد سال است كه براي رشد، اعتلا، استقلال، آزادي و حاكميت در سرنوشت خود تلاش كرده و هزينه‌هاي بسياري نيز در اين راه داده است.
رئيس دولت اصلاحات اظهار داشت:‌ اينكه روز 16 آذر يك جلوه و برجستگي خاص دارد به خاطر جنبه نمادين آن است. آذرفشي كه در آن روز دست‌هاي نماينده كشور سلطه‌طلب و كودتاگر قرباني شد، نماد مبارزه ضد استعماري و ضد استبدادي است و به همين دليل اهميت دارد و خوشحاليم كه دانشجويان هر ساله اين روز را گرامي داشته و به حق نشان داده‌اند نماد حركت آزادي‌بخشي هستند.
رئيس دولت اصلاحات با بيان اينكه چه در زمان تصدي مسئوليت و چه بعد از آن امكان حضور در جمع كثير دانشجويان،‌ دانشگاهيان و اساتيد را داشته و با آنها گفت‌وگو كرده‌اند، ادامه داد: در اين چند سال يك نكته برايم جالب بود و آن اين بود كه همواره خواسته دانشجويان آزادي دوستان دانشجو و هم‌فكرانشان از زندان بوده است.
وي تصريح كرد: بسيار متاسفم، 16 آذر امسال در حالي برگزار شد كه تعداد بسيار بيشتري از دانشجويان در بند بودند و در روز دانشجو كه بايد همه ما به دانشجويان احترام بگذاريم تعداد بالايي از آنان دستگير و زنداني شده‌اند.
خاتمي اظهار داشت: اهداي شاخه گل پيشكشتان. دانشجويان زنداني و سايرين زندانيان را آزاد كنيد و فضاي امن و بحث و گفت‌وگو را به دانشگاه‌ها برگردانيد.
رئيس‌جمهور سابق ايران گفت: سه محور استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي معين‌كننده حركت دانشگاهي و دانشجويان بوده است، البته آزادي را با همه لوازم و ابزار آن مي‌خواهيم. استقلال و رهايي از سلطه و زمينه‌سازي براي پيشرفت و در كنار اين حاكميت معيارهاي ديني اسلامي و به خصوص اخلاق خصوصا در ميان حاكمان از خواسته‌هاي ما است.
وي با بيان اينكه همه ما در برابر خدا و خون شهيدان مسئول هستيم اظهار داشت: آنچه كه در اين لحظه حساس بيش از هميشه مورد نياز است حفظ خويشتن‌داري و آرامش در كنار فشار بر خواسته‌هايي كه ملت ما در غالب قانون و شرع داشته‌اند.
وي افزود: خواسته ديگر ما تحريك‌ناپذيري از سوي نيروهاي ناخواسته‌اي كه به صورت مهمان ناخواسته مراسم‌ها و رفتارهاي مدني ما شده و مي‌خواهند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند. دانشجو همان‌طور كه در راه آزادي پيشگام است در رفتار مدني هم پيشتاز بوده  و دانشجو و دانشگاهي هيچ‌گاه ساختارشكن نيست و برخلاف آرمان‌هاي ملت قدم برنمي‌دارد.
خاتمي با تاكيد بر اينكه ما خواستار تحقق جمهوري اسلامي و استقلال و آزادي با تمام ابزار آن هستيم، تصريح كرد: در حوادث اخير هر كدام از اين مسائل به نحوي از انحا دچار آسيب شده است.
رئيس دولت اصلاحات خاطر نشان كرد: ما خواستار اين هستيم كه دانشگاهيان، دانشجويان و اساتيد ما احساس آرامش كرده و فضاي آرام، آزاد و طبق موازين قانوني و شرعي بتوانند حضور يافته و انتقاد كنند و سوء‌استفاده از جنبش دانشجويي از سوي هر كس ناروا است.
وي تاكيد كرد: دانشگاه و دانشجو و جنبش دانشجويي مستقل بوده و وابسته به جايي نيست و تنها وابسته به ملت است و نقش آن تجسم‌بخشي به آرمان‌هاي ديرينه ملت است.
خاتمي اظهار داشت: اگر وابستگي جنبش دانشجويي به احزاب و گروه‌هاي ديگر را ناروا مي‌دانيم به طريق اولي دخالت فرماندهي نهادهايي كه رسالتشان چيز ديگري است در دانشگاه ناروا است ما خواستار دانشگاهي آزاد و پيش‌رو هستيم و اعتراض را حق مسلم دانشجو مي‌دانيم و معتقديم دانشجو نه ساختارشكن بوده و نه به خواست ملت تعدي مي‌كند بلكه مي‌خواهد ديدگاه و نظرات خود را اعلام كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار