آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

اخبار جمعه 02 اکتبر 2009 - 10 مهر 1388 10 / 7 / 88

فرمانده سپاه ایران: بسیج دانشجویی منتظر فرمان مافوق نباشد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران به اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه ها گفته است که در مقابله با ناآرامی های احتمالی در دانشگاه ها واکنش نشان دهند و منتظر فرمان مافوق نباشند.

سرلشکر محمدعلی جعفری روز جمعه ۱۰ مهر ماه (۲ اکتبر) در گردهمایی مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های ایران، با اشاره به تفاوت های موجود در فضای دانشگاه های مختلف گفت: "بسیج دانشجویی در میدان جنگ نرم، استقلال عمل دارد و فرماندهی این میدان مبارزه متمرکز نیست".

او افزود: "فرماندهان جوان جبهه جنگ نرم باید به عرصه های سیاسی و فرهنگی این میدان آشنا شوند و در هر مکانی که هستند، عکس العمل های مناسب نشان داده و روشنگری کنند و منتظر دستور مسئولین بالادست نباشند".

فرمانده سپاه به مسئولان بسیج دانشجویی هشدار داد که امسال نمی توانند تنها به برگزاری برنامه های معمول بسیج دانشجویی در سال های گذشته اکتفا کنند، "چون ممکن است نوع عملکرد بسیج دانشجویی در سال های گذشته برای مقابله با جریان کنونی جوابگو نباشد".

'افسران جوان'

نخستین بار آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیداری در اوایل شهریورماه لقب "افسران جوان جبهه مقابله با جنگ نرم" را برای دانشجویان طرفدار خود به کار برد.

آقای خامنه ای گفته بود: "این که چه کار باید بکنید، چه جور باید عمل کنید، چه جور باید تبیین کنید، اینها چیزهایی نیست که من فهرست کنم. اینها کارهایی است که خود شماها باید در مجامع اصلی تان، در اتاق های فکرتان بنشینید و راهکارها را پیدا کنید؛ اما هدف مشخص است، هدف دفاع از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی است در مقابله با یک حرکت همه جانبه متکی به زور و تزویر و پول و امکانات عظیم پیشرفته علمی رسانه ای. باید با این جریان شیطانی خطرناک مقابله شود".

اکنون فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به این که آیت الله خامنه ای از سال ها پیش در مورد "تهاجم، شبیخون و ناتوی فرهنگی" هشدار داده بود، گفته است: "ایشان امروز هم بحث تهدید و جنگ نرم را مطرح می کنند، اما مشکل جنگ نرم این است به طور کامل حس نمی شود و در مورد آن غفلت می کنیم".

سرلشکر جعفری ناآرامی های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران را "بزرگترین خطر برای محتوای نظام و انقلاب اسلامی" در ۳۰ سال گذشته و حتی خطرناک تر از جنگ ایران و عراق خواند و گفت: "در این فتنه تا مرز براندازی پیش رفتیم".

او گفت: "در اتفاقات اخیر تمام نیروهای داخلی اصلاحات و حامیان خارجی آنها سرمایه گذاری و هزینه کرده بودند تا به پیروزی برسند، چون می دانستند در صورت بازگشت مجدد به قدرت، ماجرا با دفعه قبل (۲ خرداد ۱۳۷۶) تفاوت دارد؛ اما با هوشیاری مردم و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری این توطئه عظیم خنثی شد، هرچند آثار منفی آن همچنان باقی است".

'ضربه حیثیتی'

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت که حوادث پس از انتخابات وحدت و انسجام داخلی را خدشه دار کرده و به "اعتبار نظام" ضربه ضد و افزود: "سال ها طول می کشد تا این آثار منفی جبران شود".

او به مسئولان بسیج دانشجویی گفت: "مهمترین وظیفه ما در مقطع کنونی، روشنگری بعد از این فتنه عمیق است، چون ضربه ای حیثیتی به نظام وارد شد".

او در مورد طرح های وحدتی که گفته می شود توسط عده ای از سیاستمداران در ایران در حال تدوین است گفت: "هرگز نمی توان با فردی که به آرای مردم تمکین نمی کند و به خاطر اشتباهاتش حاضر به عذرخواهی نیست، به دنبال وحدت بود".

اشاره آقای جعفری به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض انتخابات است که می گویند در انتخابات تقلبی گسترده و "مهندسی آراء" صورت گرفته و دولت برآمده از این انتخابات مشروع نیست.

'آنها که سکوت کرده بودند، ساکت بمانند'

از جمله طرح هایی که گفته می شود برای خروج از وضعیت فعلی سیاسی در ایران در دست تدوین است، طرحی است که زیر نظر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران بررسی می شود.

آقای جعفری ظاهرا در اشاره به این طرح گفته است: "کسی که در جایگاه خواص نتوانسته به خوبی تحلیل کند و در حوادث پس از انتخابات سکوت کرده بود، اکنون نیز باید سکوت کند و دم از وحدت نزند".

او همچنین در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه در مورد "ارتباطات محمد خاتمی با بنیاد سوروس" گفت: "این مورد نیز مانند بسیاری از تخلفات دیگری است که وی انجام داده است، گذشت زمان بسیار تعیین کننده خواهد بود و امیدواریم شرایطی برای اجرای حق و عدالت در کشور فراهم شود".

اخیرا خبرگزاری رسمی دولت ایران ادعا کرده بود که جورج سوروس، بنیانگذار موسسه "جامعه آزاد" در آمریکا، در یک سخنرانی در روز ۱۱ سپتامبر امسال در نیویورک به دو دیدار خود با آقای خاتمی اشاره کرده است.

دفتر آقای خاتمی و دفتر آقای سوروس چنین دیدارهایی را تکذیب می کنند. دفتر آقای سوروس می گوید اساسا چنین سخنرانی ای انجام نشده است.

فرمانده سپاه پاسداران ایران گفته است: "انقلابی ماندن سخت تر از انقلاب کردن است و ممکن است در این فضا افرادی که انقلابی بودند و در کنار امام بوده اند دچار مشکل شوند و در غربال انقلاب تصفیه شوند".

خوشبینی محتاطانه روسیه از مذاکرات اتمی ایران

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نسبت به توافق های بدست آمده از مذاکرات اخیر گروه 1+5 با ایران ابراز "خوشبینی محتاطانه" کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس سرگئی لاوروف افزود اکنون مهمترین گامی که باید برداشته شود اطمینان از اجرای "کامل و به موقع" توافقهاست.

این اظهارات پس از ملاقات مقام های ایران و گروه 1+5 در ژنو برگزار شد.

در این ملاقات توافق شد گفتگوهای اتمی ایران با پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان ادامه پیدا کند.

در حاشیه این نشست نیز مقام های ایرانی و آمریکایی برای اولین بار بطور مستقیم و دو جانبه ملاقات و گفتگو کردند.

ایران همچنین توافق کرده است به بازرسان اتمی سازمان ملل متحد اجازه دیدار از تاسیسات هسته ای قم را بدهد.

انتشار خبر وجود این مرکز غنی سازی نگرانی هایی را در بین اعضای گروه 1+5 بوجود آورده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت ایران دو هفته فرصت دارد به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد بدون هیچ محدودیتی از این مرکز دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس وزیر خارجه روسیه که از منطقه آبخاز گرجستان دیدار می کند گفت مسکو نسبت به انتشار "دیر" اطلاعات مربوط به مرکز اتمی قم "ابراز نگرانی جدی" کرده است.

او افزود: مذاکرات برای حل جامع "مشکل اتمی ایران" ادامه خواهد یافت.

وی گفت دور بعدی گفتگوها در اکتبر برگزار خواهد شد.

بازداشت عده زیادی از فعالان دانشجویی در ایران

یک عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) از بازداشت دست کم ۱۷ فعال دانشجویی از جمله سه عضو این شورا خبر داد.

بهاره هدایت روز جمعه ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) به بی بی سی فارسی گفت: "ظهر امروز تعدادی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت که به صورت دوستانه و غیر رسمی در یکی از پارک های شمال تهران دور هم جمع شده بودند، توسط مأموران بازداشت شدند".

خانم هدایت گفت که اطلاعی از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری بازداشت شدگان در دست نیست.

او گفت که می تواند بازداشت دست کم ۱۷ تن از دانشجویان را تأیید کند که سه تن از آنها از اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) هستند.

این سه تن، مهدی عربشاهی، میلاد اسدی و فرید هاشمی هستند.

خانم هدایت در مورد دلیل بازداشت این گروه از دانشجویان گفت: "یک احتمال این است که برنامه ریزان و تصمیم گیران نهادهای امنیتی تصور می کنند که با خارج کردن فعالان دانشجویی از فضای دانشگاه، می توانند اعتراضات دانشجویی را مهار کنند".

او با اظهار نگرانی از تأثیر این بازداشت ها بر فضای دانشگاه ها افزود: "یک احتمال دیگر هم این است که آنهایی که قصد سرکوب دانشگاه را دارند، می خواهند با ملتهب تر و متشنج تر کردن فضای دانشگاه ها از طریق بازداشت فعالان دانشجویی، بهانه لازم را برای تعطیل کردن دانشگاه ها به دست آورند".

همزمان روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) هم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است که بازداشت این گروه از دانشجویان مانند "انداختن جرقه در انبارهای باروت" است.

در این اطلاعیه اسامی سایر بازداشت شدگان به این شرح اعلام شده است: نسیم سرابندی (دانشگاه تهران)، عزت ترتبی (دانشگاه تهران)، مونا غفاری (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، مجید عباسی (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، زهرا نیک سرشت (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، سیاوش حاتم (دانشگاه همدان)، حمزه موذن (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، احمد احمدیان (دانشگاه تهران)، امیرحسین معظمی (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، محمد رضایی (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، حسین معصومی (دانشگاه آزاد)، حامد عزیزی (دانشگاه آزاد)، سجاد الله آبادی (دانشگاه شهید عباسپور تهران) و سارا اسمی زاده (دانشگاه تهران).

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی 'به ایران سفر می کند'

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی به ایران سفر می کند.

روز جمعه، 2 اکتبر (10 مهر)، رادیو دولتی ایران به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گزارش کرد که "براساس هماهنگی های انجام شده در چارچوب همکاری های نزدیک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار شده است محمد البرادعی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، به زودی عازم ایران شود و با علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، دیدار کند."

واحد مرکزی خبر گفته بود که سفر آقای البرادعی به تهران از سوی "گیل تیودور"، سخنگوی آژانس اعلام شده است.

این گزارش را برخی خبرگزاری های بین المللی به نقل از واحد مرکزی خبر منتشر کرده اند و به نقل از منابع آژانس، که از آنها نام برده نشده، افزوده اند که ایران رسما از آقای البرادعی برای سفر به این کشور در آینده نزدیک دعوت به عمل آورده است.

خبر سفر مدیرکل آژانس بین المللی به تهران کوتاه مدتی پس از برگزاری جلسه مذاکرات نمایندگان گروه 1+5 و ایران در ژنو منتشر می شود که با ابراز امیدواری دو طرف به ادامه مذاکرات و حل و فصل اختلافات بر سر فعالیت های هسته ای ایران منتشر می شود در حالیکه اخیرا، انتشار خبر ایجاد یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در ایران با انتقاداتی از سوی اعضای غربی این گروه و ابراز نگرانی آژانس بین المللی مواجه شده بود.

هفته گذشته کشورهای غربی از ایجاد یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم در ایران خبر دادند و جمهوری اسلامی را به نقض تعهدات خود در قبال پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - و اقدام در تعارض با قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس متهم کردند.

قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام از ایران خواسته است تا فعالیت خود در زمینه غنی سازی اورانیوم را، که ایران انجام آن را در تاسیسات نطنز تایید کرده، متوقف سازد اما ایران این قطعنامه ها را نپذیرفته است.

خاویر سولانا، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا که در مذاکرات زنو حضور داشت، گفته است که ایران متعهد شده است به بازرسان آژانس بین المللی امکان دسترسی به "تاسیسات تازه فاش شده غنی سازی" خود را بدهد.

احتمال دارد سفر آقای البرادعی به ایران، که هنوز از سوی منابع دیگر رسما تایید نشده، به منظور فراهم آوردن زمینه اعزام بازرسان آژانس برای بازرسی این تاسیسات و گفتگو در مورد نتایج مذاکرات ژنو صورت گیرد.

چهارشنبه گذشته، آقای البرادعی در واکنش نسبت به انتشار خبر ساخت تاسیسات جدید غنی سازی در ایران گفت که جمهوری اسلامی می بایست وجود چنین مرکزی را پیشاپیش به آگاهی آژانس می رساند.

تاسیسات قم

ایران دو روز پیش از آن، طی نامه ای، آژانس را از وجود تاسیسات غنی سازی قم آگاه ساخته بود اما برخی منابع غربی گفتند که این اقدام ایران تنها پس از آگاهی دولت این کشور از کشف این تاسیسات توسط سازمان های اطلاعاتی غربی صورت گرفت.

ایران تاکید داشته است که براساس تعهدات خود در چارچوب ان پی تی، موظف بوده است وجود تاسیسات غنی سازی را شش ماه قبل از راه اندازی آن به آژانس اطلاع دهد و لزومی نداشته است در مورد آغاز عملیات برپایی این تاسیسات اطلاع رسانی کند.

به گفته مقامات ایرانی، این کشور عملا هجده ماه قبل از اینکه دستگاه های این مرکز عملیات غنی سازی را آغاز کند این موضوع را به اطلاع آژانس رساند و به این ترتیب، بهتر از تعهدات قانونی خود عمل کرده است.

برخی ناظران گفته اند که اختلاف نظر در این زمینه به مساله پروتکل الحاقی به ان پی تی باز می گردد که زیرا کشورهای امضاکننده پروتکل به همکاری گسترده تر با آژانس از جمله اطلاع رسانی فوری و فراهم آوردن امکانات بازرسی در مورد هر نوع اقدام مرتبط با فعالیت های هسته ای ملزم می شوند.

دولت جمهوری اسلامی در دسامبر سال 2003 پروتکل الحاقی را پاراف کرد، اما آن را هرگز به تصویب مجلس نرساند، و در اکتبر سال 2006، در اعتراض به قطعنامه های شورای امنیت، اعلام داشت که دیگر به این پروتکل عمل نمی کند.

دوره خدمت محمد البرادعی در سمت مدیرکل آژانس بین المللی در پایان ماه نوامبر - کمتر از دو ماه دیگر - خاتمه می یابد و یوکیا آمانو، از ژاپن، جانشین او می شود.

آقای البرادعی در شماری از گزارش های خود درباره ایران، گفته است که شواهد کافی در مورد تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به اسلحه اتمی در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای به دست نیامده اما به دلیل عدم همکاری کامل دولت این کشور و عدم شفافیت در اطلاع رسانی، نمی توان غیرنظامی بودن این فعالیت ها را نیز قطعا تایید کرد.

آقای آمانو هم گفته است برای تایید اتهامات کشورهای غربی در مورد برنامه های جمهوری اسلامی در زمینه ساخت تسلیحات اتمی، باید شواهد قطعی ارائه شود.

وی در عین حال معتقد است که ایران، به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، موظف به عمل به قطعنامه های مصوب شورای امنیت و شورای حکام و تعلیق فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم است.

ایران همواره بر غیرنظامی بودن فعالیت های اتمی خود تاکید ورزیده و در عین حال، غنی سازی اورانیوم برای مصارف صنعتی را بخشی از حقوق خود به عنوان یکی از کشورهای امضا کننده ان پی تی دانسته است.

در مقابل، مخالفان فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی گفته اند که با توجه به اینکه این کشور طی چندین سال به فعالیت های مخفیانه هسته ای بدون اطلاع رسانی به آژانس ادامه می داد، تا زمانی که تمامی جزئیات مربوط به برنامه های هسته ای خود را در اختیار آژانس قرار نداده، از نظر جامعه بین المللی قابل اعتماد دانسته نمی شود و نمی تواند از امکانات پیش بینی شده در ان پی تی برخوردار شود.

استقلال ۱ - ۱ پرسپوليس

معجزه ای در شصت و هفتمین دیدار استقلال و پرسپولیس رخ نداد.

در مسابقه ای که بیش از فوتبال، حاشیه های امنیتی داشت، استقلال و پرسپولیس برای ششمین بار پیاپی به نتیجه تساوی 1-1 دست یافتند.

این مسابقه با حضور گسترده نیروهای امنیتی و همچنین برخی مقام های قضایی انجام شد و برخی منابع از ایجاد محدودیت در مکالمات تلفن همراه در منطقه اطراف ورزشگاه آزادی خبر دادند.

مسابقه شصت و هفتم به نسبت چهار مسابقه پیشین تنها یک تفاوت داشت؛ این بار به جای استقلال، این پرسپولیس بود که گل اول بازی را به ثمر رساند.

پس از یک نیمه رقابت نه چندان جذاب، در نیمه دوم پرسپولیس در دقیقه 51 توسط عادل کلاه کج به گل دست یافت و پنج دقیقه پس از آن حسین کاظمی در یک حرکت ایستگاهی گل تساوی را به ثمر رساند.

کسب ششمین نتیجه تساوی پیاپی میان این دو تیم پرطرفدار باعث شد تماشاگران که شمار آنها بنا به تصمیم مسئولان برگزاری مسابقه به 67 هزار نفر محدود شده بود، شعار "فوتبال با سیاست، نمی خوایم، نمی خوایم" سر بدهند.

استقلال با این نتیجه با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم پیکان دوباره در صدر جدول لیگ قرار گرفت و پرسپولیس که در مکان نهم قرار داست، دو پله صعود کرد.

دو تیم، آخرین بار در 12 آبان 1385 به نتیجه ای به جز تساوی دست یافته بودند.

گزارش بازی

استقلال بازی را با وحيد طالب لو، پژمان نوری، هاشم بيگ زاده، هادی شکوری، امير حسين صادقی، حسين کاظمی، خسرو حيدری، فابيو جان واريو، فرهاد مجيدی، رضا عنايتی و سياوش اکبرپور آغاز کرد و پرسپوليس در آغاز ميثاق معمارزاده، عليرضا محمد، شيث رضايی، سپهر حيدری، مجتبی شيری، عادل کلاه کج، سامان آقا زمانی، مهدی شيری، ميثم بائو، هادی نوروزی و وسلی برازيليا را به خدمت گرفت.

برای کارشناسان مهمترین تغییر حضور سامان آقازمانی، بازیکن پیشین تیم ملی جوانان ایران در زمین بود که در فصل جاری تجربه اندکی از حضور در ترکیب اصلی تیم پرسپولیس داشت.

نیمه اول مسابقه چندان مورد توجه کارشناسان قرار نگرفت، استقلال بارها توپ هایی بی هدف را روانه محوطه جریمه پرسپولیس کرد و پرسپولیس در فراهم کردن شرایط اجرای یک استراتژی غالب، موفق نبود.

با این حال دو تیم فرصت هایی را نیز در اختیار داشتند؛ در دقیقه 27 نفوذ علیرضا محمد از سمت راست محوطه جریمه استقلال به سمت دروازه این تیم، پرسپولیس را به اولین موقعیت جدی نزدیک کرد اما خروج وحید طالب لو مانع ایجاد این موقعیت شد و این دروازه بان بدنش را سد راه توپ کرد.

هفت دقیقه بعد رضا عنایتی با کمک سیاوش اکبرپور که توپ را برای او پشت محوطه جریمه متوقف کرد، با ضربه ای محکم، توپ را روانه گوشه بالا و سمت راست دروازه پرسپولیس کرد که واکنش میثاق معمارزاده، دروازه بان پرسپولیس، مانع ثبت اولین گل مسابقه شد.

دقایق پایانی نیمه اول صحنه بروز حوادث بیشتری بود: یک دقیقه مانده به پایان نیمه اول هادی نوروزی دوباره از سمت راست محوطه جریمه استقلال خود را به دروازه نزدیک کرد اما تعلل او این تلاش را بی ثمر ساخت. یک دقیقه بعد سیاوش اکبر پور در میانه محوطه جریمه پرسپولیس و مقابل دروازه این تیم صاحب توپ شد که ضربه او در شرایطی نه چندان متعادل توپ را با فاصله ای بسیار کم از کنار دروازه پرسپولیس و از سمت راست زمین به بیرون فرستاد.

با این حال پرسپولیس دوباره راه دروازه استقلال را در پیش گرفت و بار دیگر وحید طالب لو مانع آن شد که توپ حاصل از ضربه بلند عادل کلاه کج را (که در میانه راه به یکی از مدافعان استقلال برخورده بود) وارد دروازه شود.

نیمه دوم؛ بازی پرهیجان شد

در نیمه دوم، استقلال از ثانیه های اول با ارسال بلند پژمان منتظری و ضربه سر فرهاد مجیدی که به منطقه جریمه پرسپولیس نفوذ کرده بود نشان داد که در به ثمر رساندن گل جدی است.

با این حال، بر خلاف انتظار و روند چهار مسابقه پیشین دو تیم، استقلال اولین گل را دریافت کرد.

چهار دقیقه پس از آغاز نیمه دوم، خط دفاع استقلال که در حال حاضر قوی ترین در میان تیم های لیگ محسوب می شود (دو گل خورده در هشت بازی)، پاسی را به اشتباه به عقب بازگرداند که در محوطه جریمه استقلال به بازیکنان پرسپولیس رسید و وحید طالب لو دروازه بان استقلال چاره ای بجز متوقف کردن بازیکن پا به توپ پرسپولیس با خطا نداشت.

هرچند این خطا موقعیتی مسلم را از بازیکنان پرسپولیس گرفت اما محسن ترکی، که برای دومین بار داوری بازی استقلال و پرسپولیس را به عهده داشت، تنها مجازات ضربه پنالتی را علیه استقلال اعلام کرد و به طالب لو کارت نشان نداد.

طالب لو ضربه پنالتی را که توسط مهدی شیری زده شد، دفع کرد اما عادل کلاه کج سریعتر از بازیکنان استقلال خود را به توپ رساند و آن را درون دروازه استقلال قرار داد.

پس از آن استقلال حمله را درپیش گرفت؛ یک دقیقه پس از دریافت گل رضا عنایتی با شوتی مستقیم دروازه میثاق معمارزاده را هدف قرار داد که توسط این دروازه بان مهار شد، و دقایقی پس از آن ضربه ارسال شده توسط جانواریو، پس از برخورد با تیر افقی دروازه پرسپولیس از زمین خارج شد.

در دقیقه 56 استقلال بالاخره به گل رسید: جانواریو از سمت راست زمین، توپی بلند را به سمت محوطه جریمه پرسپولیس ارسال کرد، رضا عنایتی در سمت چپ محوطه جریمه با ضربه سر آن را به سمت تیر مخالف دروازه پرسپولیس فرستاد و حسین کاظمی با سر آن را به داخل دروازه پرسپولیس فرستاد.

پس از به ثمر رسیدن گل دوم مسابقه تا پایان بازی، هر چند پرسپولیس موقعیت هایی برای گل زنی داشت، اما میثاق معمارزاده موفق ترین بازیکن میدان بود.

این دروازه بان با موفقیت بازی هوایی استقلال را بی اثر ساخت و در سه موقعیت امکان گل زنی را از رضا عنایتی مهاجم 33 ساله استقلال گرفت.

او در دقیقه 64 ضربه مستقیم عنایتی از داخل محوطه جریمه دفع کرد، در دقیقه 83 با خروج از محوطه جریمه مانع رسیدن پاس بلند وحید طالب لو به عنایتی شد و در وقت تلف شده، ضربه برگردان این مهاجم را کنترل کرد تا بازی با نتیجه تساوی 1-1 و در میان اعتراض تماشاگران به نتیجه و شعارهای آنها که نتیجه به دست آمده را حاصل تبانی تلقی می کردند، به پایان برسد.

هیأتی از سینماگران ایرانی مهمان آکادمی اسکار

۱۰ کارگردان، نویسنده و بازیگر سینمای ایران به دعوت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) به این کشور سفر می کنند.

رخشان بنی اعتماد، ابراهیم حاتمی کیا، فاطمه معتمد آریا، امین تارخ، رضا میرکریمی، محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، مجتبی راعی، علیرضا رئیسیان و مجتبی میرتهماسب اعضای این هیأت هستند که در مجموعه برنامه ای به نام "از نزدیک و شخصی" در لس آنجلس حضور خواهند یافت.

فاطمه معتمد آریا، بازیگر سینما و عضو این هیأت به بی بی سی فارسی گفت که این سفر در پاسخ به سفر ۸ عضو آکادمی اسکار به ایران در زمستان سال ۱۳۸۷ انجام می شود.

به گفته خانم معتمد آریا، دعوت از فیلمسازان ایرانی یک دعوت "کاملا صنفی" است و ربطی به روابط سیاسی دو کشور ندارد.

برنامه "از نزدیک و شخصی" که با همکاری آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه کالیفرنیا برگزار می شود، به نمایش چند فیلم ایرانی و گفت و گو با دست اندرکاران آن اختصاص دارد.

فیلم هایی چون به همین سادگی (رضا میرکریمی)، بانوی گل سرخ (مجتبی میرتهماسب)، به نام پدر (ابراهیم حاتمی کیا)، سفر به هیدالو (مجتبی راعی)، مادر (علی حاتمی)، پرونده هاوانا (علیرضا رئیسیان)، گیلانه (رخشان بنی اعتماد) و هفت و پنج دقیقه (محمدمهدی عسگرپور) در این برنامه به نمایش در خواهد آمد.

در زمستان سال ۱۳۸۷ سفر گروهی از اعضای آکادمی اسکار به ایران که به دعوت خانه سینما انجام شده بود، مخالفت هایی را در ایران برانگیخت.

جواد شمقدری، مشاور وقت رئیس جمهوری ایران که اکنون به عنوان معاون سینمایی وزیر ارشاد معرفی شده است، در جریان آن سفر گفته بود: "مسئولات سینمایی تنها موقعی حق دارند با اعضای آکادمی اسکار و سینماگران هالیوود جلسه رسمی داشته باشند که آنها به خاطر توهین ها و افتراهایی که به ملت ایران در طی سی سال گذشته روا داشته اند عذرخواهی کنند."

او ساخت فیلم هایی مانند "بدون دخترم هرگز"، "۳۰۰" و "کشتی گیر" را نمونه هایی از توهین سینماگران آمریکایی به ایران دانسته بود.

نیمی از واحدهای تولیدی ایران در معرض تعطیلی

بهروز صادقی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام کرده که نیمی از واحدهای صنعتی کشور راکد بوده و تنها 30 درصد واحدها در حال تولید واقعی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای صادقی گفته است که اتاق بازرگانی، وضعیت واحدهای صنعتی در 27 استان کشور را بررسی کرده و در این بررسی مشخص شده که "در هر استان فقط 30 درصد واحدها در حال تولید واقعی هستند."

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران از نبود برنامه برای برون رفت از رکود فعلی انتقاد کرده و گفته است:"در این خصوص 135 کشور برنامه ریزی برای خروج از بحران جهانی داشتند در حالی که در کشور ما از این برنامه ریزی ها خبری نیست."

اتاق بازرگانی مهمترین تشکل بخش خصوصی ایران هفته گذشته در نشستی نگرانی خود را نسبت به وضعیت تولید اعلام کرده بود. در این نشست "مشکلات ناشی از رکود، کمبود نقدینگی و رشد بخش های شبه دولتی" بررسی شد.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی در این نشست تاکید کرد که "رکود در اقتصاد ایران جدی است و باید تلاش کنیم که در اقتصاد رونق ایجاد شود."

آقای نهاوندیان گفت که بنابر تحقیق اتاق بازرگانی 50 درصد واحدهای تولیدی در حال تعطیلی هستند.

مشکلات واحدهای تولیدی

مشکل اصلی واحدهای تولیدی ناتوانی در فروش، بالا بودن قیمت تمام شده و کمبود نقدینگی است.

در حالی که قیمت های جهانی به دلیل بحران مالی و رکود حاکم بر جهان، کاهش یافته است اما به دلیل بالا بودن نرخ تورم در ایران، قیمت کالاهای تولیدی ایران بالاست و قدرت رقابت با محصولات مشابه خارجی را ندارد.

کارشناسان اقتصادی می گویند که دولت برای کمک به بخش تولید باید برنامه های خود را برای کاهش تورم عملی کند و مانع از فشار بر تولید کنندگان شود.

به گفته آقای نهاوندیان، باید به "تحریک تقاضا" در بازار پرداخت و دولت باید با تهمیداتی بخش تقاضا را تقویت کند.

اما مقامات دولتی عقیده دارند که مصرف در ایران بسیار بالاست و برای همین سعی دارند تا با "اصلاح الگوی مصرف"، مانع از افزایش مصرف شوند.

در مقابل این دیدگاه رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که "معنای اصلاح الگوی مصرف، مصرف نکردن نیست بلکه احیای بهره وری است."

سهم بهره وری در تولید در ایران بسیار پائین است و بنابر گزارشهای رسمی، سهم بخش دولتی در مقابل بخش خصوصی، در بهره وری بسیار کمتر است.

سهم دولت در اقتصاد ایران بیشتر از 70 درصد است و با وجود برنامه هایی که برای کاهش سهم دولت در اقتصاد ایران اجرا شده اما هنوز سهم دولت و نهادهای وابسته به دولت همچنان بالاست.

در ماههای اخیر عمده سهام شرکت هایی که در بورس تهران عرضه شده در اختیار نهادهای شبه دولتی قرار گرفته است. آخرین معامله بازار بورس تهران که بزرگترین معامله تاریخ این بازار بود، سپاه پاسداران، صاحب نیمی از سهام شرکت مخابرات ایران شد.

نیمی از سهام هشت میلیارد دلاری مخابرات در غیاب رقیب خصوصی به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران واگذار شد.

کمبود نقدینگی

بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی در حال حاضر کمبود نقدینگی است. گزارشها نشان می دهد که بسیاری از واحدهای تولیدی قادر به تامین سرمایه در گردش خود نیستند و نمی توانند اقساط وامهایی که از بانک ها گرفته اند پس بدهند.

به تازگی دولت تصمیم گرفته تا بازپرداخت اقساط وام بیشتر از شش هزار شرکت تولیدی را برای مدت یک سال به عقب بیندازد بلکه در این مدت اقتصاد ایران از رکود خارج شده و شرکت های تولیدی بتوانند بدهی های خود را به بانک ها بپردازند.

بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، بانک ها 40 هزار میلیارد تومان (40 میلیارد دلار) وام پرداخت کرده اند اما اکنون نمی توانند وامهای پرداختی را پس بگیرند.

یکی از دلایل بروز مشکلات مالی در واحدهای تولیدی، دخالت های زیاد دولت در بخش پولی و بانکی بوده است. تعیین دستوری نرخ سود و تسهیلات تکلیفی به خصوص پرداخت وام به بنگاههای زود بازده باعث شده تا بانک ها نتوانند به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت کنند.

دولت در چهار سال اخیر بارها بانک ها را وادار کرد تا برای پیشبرد برنامه های اقتصادی خود، وام هایی را در اختیار بخش های مختلف بگذارند و این بخش ها اکنون قادر به پس دادن اقساط وام ها نیستند.

اما مشکل واحدهای تولیدی تنها در بازپرداخت اقساط وامها خلاصه نمی شود، بسیاری از شرکت ها برای ادامه فعالیت شان متقاضی دریافت وام هستند و بانکها به دلیل محدود شدن منابع خود با مشکل مواجهند.

کارشناسان می گویند که در چنین شرایطی دولت ایران باید تلاش کند از دخالت در مسائل پولی خودداری کرده و با اجرای یک برنامه دقیق، انضباط مالی در پیش بگیرد تا هر چه سریعتر از رکود اقتصادی خارج شود و گرنه ادامه این وضعیت به معنی کاهش بیشتر تولید، تعطیلی شمار بیشتری از شرکت های تولیدی و رشد بیکاری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار