آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ خرداد ۲۹, جمعه

موج اعتراضات در خارج از ایران گسترده تر می شود

موج اعتراضات نسبت به نتایج اعلام شده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنان خارج از ایران ادامه دارد و ابعاد آن روز به روز گسترده تر می شود.

روز چهارشنبه در رم پایتخت ایتالیا تجمعی با حضور کلیه احزاب ایتالیا از راست تا چپ برگزار شد.

روزنامه ایتالیایی ایل رفورمیستا در فراخوانی از مردم این کشور دعوت کرده بود به حمایت از دموکراسی خواهان ایران، در یکی از میدان های شهر رم تجمع کنند. این فراخوان با حمایت احزاب راست و همچنین چپ میانه مواجه شد.

آنتونلو ساکت تی، نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی در گفتگو با بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت: "این تظاهرات در حمایت از اعتراضاتی است که در تهران و تمام ایران نسبت به نتایج انتخابات صورت می گیرد. حمایت از کسانی که به خیابان ها و میدان های ایران آمده اند و خواستار انتخابات جدید هستند. ما همچنین خواستار پایان دادن به محدودیت ها و خشونت هایی هستیم که نسبت به این تظاهرات مسالمت آمیز علیه ایرانیان صورت می گیرد."

از سوی دیگر ایرانیان مقیم فلورانس، از دیگر شهرهای ایتالیا، با استاندار توسکانا، شهردار فلورانس و نمایندگان احزاب مختلف نشستی برگزار کردند تا مطالبات مدنی مردم ایران را اعلام کنند. کمیته ای برای پیگیری این امر تشکیل شد تا در اولین نشست رسمی استانداری توسکانا متنی را به تصویب برساند.

سفارت ایران در لندن نیز از ابتدای اعلام نتایج تا کنون هر روز شاهد تجمع گسترده معترضان به انتخابات بوده است.

نسترن از دانشجویان تظاهر کننده مقابل سفارت ایران درباره این تجمعات به بی بی سی فارسی گفت: "نکته جالب برای من این بود که همه لزوما برای اعتراض به رای آقای موسوی نیامده بودند، بلکه خیلی ها برای اینکه رای شان جایی حساب نشده بود، اعتراض داشتند. چند نفر سلطنت طلب هم آمده بودند که آنها را بردند بیرون. همه چیز آرام بود. مردم آمده بودند که به خواسته خودشان برسند."

شهرهای مختلف آلمان هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر شاهد موج اعتراضات ایرانیان به نتایج انتخابات است.علی رضا رضوانی در برلین می گوید عصر چهارشنبه تظاهراتی در برلین مقابل وزارت امور خارجه آلمان برگزار شد. همچنین در شهر کلن هم معترضان به خیابان آمده بودند.

او در ادامه افزود: "ما با این تجمعات می خواهیم با همه مردم دنیا صحبت کنیم و بگوییم همه لباس سبز بپوشند. بچه ها در ایران تنها نیستند. هر کس که موافق جریان این رای گیری نیست با لباس سبز باشد. به بچه ها بگوییم که همه ما در خارج از کشور با آنها و در کنارشان هستیم."

فرزانه عظیمی از ایرانیان مقیم اتریش به حرکت خودجوش ایرانیان مقیم وین اشاره می کند که منجر به تظاهرات بزرگی در روز گذشته شده است.

خانم عظیمی در ادامه گفت: "این تظاهرات در طول سی سال در وین بی نظیر بود. نه تنها از وین بلکه از دیگر شهرهای اتریش هم به وین آمده بودند. در واقع خواست این تظاهرات در یک قطع نامه پنج ماده ای تصریح شد. اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات، اعتراض به تقلب در انتخابات و رسیدگی به سرکوب هایی که در طول روزهای گذشته شاهد آن بوده ایم."

در شهر ونکوور کانادا هم ایرانیان هر شب مقابل گالری هنر ونکوور در ساعت ۹ و نیم شب گردهم جمع می شوند و با روشن کردن شمع با معترضان به نتیجه انتخابات در تهران همراهی می کنند و با بازماندگان کشته شدگان و زخمی شده های روزهای اخیر ابراز همدردی می کنند.

برگزار کنندگان اعلام کرده اند که به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار