آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

رئیس دانشگاه شیراز: عده ای با گفتن الله اکبر اخلال ایجاد می کنند

رئیس پلیس تهران: به رضایت آشوبگران احتیاجی نداریم

عزیزالله رجب زاده رئیس پلیس تهران گفته است که نیروی انتظامی به رضایت افرادی که او "آشوبگر"خوانده احتیاجی ندارد.

آقای رجب زاده در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که اگر کسی آشوب و تعرض به مال و ناموس مردم کند، می خواهم این فرد رضایت از پلیس نداشته باشد. به گفته آقای رجب زاده "پلیس برای رضایت او کف خیابان نیامده است."

فرمانده نیروی انتظامی تهران گفته است که پلیس اقدامات خوبی برای تامین امنیت مردم انجام داده اما اگر تخلفی صورت گرفت نباید به کل نیروی انتظامی نسبت داد.

خبرنگار خبرگزاری ایلنا در عین حال از رئیس پلیس پایتخت درباره میزان رضایت مردم از پلیس پس از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور سئوال کرده اما آقای رجب زاده با بی جواب گذاشتن این پرسش گفته است که "حیف که خبرنگارید وگرنه پاسختان را می دادم."

پس از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران که محمود احمدی نژاد در آن پیروز اعلام شد، مردم معترض با حضور در خیابان و راهپیمایی که روزهای نخست با سکوت برگزار شد، اعتراض خود را نشان دادند اما نیروی انتظامی با تهدید با برخود با تجمع مردم، همراه با دیگر نیروهای دولتی به سرکوب معترضان پرداخت.

فرمانده پلیس تهران گفته است که "ما آب و خوراک را بر خود حرام کرده ایم که به مردم خدمت کنیم و تمام تلاش پرسنل نیروی انتظامی خدمت به مردم بوده و تلاش می کنیم اول خدا و بعد مردم از ما راضی باشند."


بازگشت محمدرضا نقدی به صحنه نظامی ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا در ایران با صدور احکام جداگانه‌ای، محمدرضا نقدی را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین و حسین سلامی را به سمت جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امیر علی حاجی زاده را به سمت فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کرده است.

پیش از این حسین طائب به عنوان معاون اطلاعات سپاه پاسداران منصوب شده بود.

به فاصله کمی از رفتن حسین طائب از فرماندهی بسیج و گرفتن پست معاونت اطلاعات سپاه پاسداران، محمدرضا نقدی فرماندهی سازمان بسیج را که یک نیروی پاره وقت شبه نظامی است به عهده گرفته است.

آقای طائب در هفته های پایانی دوران فرماندهی اش در بسیج از آغاز "جنگ نرم" دشمنان علیه جمهوری اسلامی حرف می زد و این تئوری و راه های مقابله با آن را به طور مکرر در اظهار نظرها و سخنرانی هایش تکرار می کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر به تازگی خواهان بررسی نقش آقای طائب در برخوردهای به گفته این نهاد "خشن نیروهای امنیتی ایران با مردم معترض" به نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد شده بود. اما جانشین آقای طائب یعنی محمدرضا نقدی هم با چنین نقش و اتهاماتی روبه رو است.

آقای نقدی پیش از این سمت های مختلف نظامی و سیاسی و انتظامی داشته است اما مشهور ترین دوره مسئولیت او سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در دهه ۷۰ خورشیدی بود.

مهمترین واقعه این دوران دستگیری شماری کثیری از شهرداران مناطق مختلف تهران و سرانجام غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران بود.

آقای نقدی از سوی جناح اصلاح طلب در ایران به دست داشتن در شکنجه تعدادی از شهرداران مناطق مختلف تهران متهم شد. او چندی بعد در دادگاه نظامی به اتهام شکنجه متهان به ۸ ماه حبس قطعی محکوم شد اما حکم او به اجرا درنیامد.

او همچنین با این اتهام روبروست که در ماجرای کوی دانشگاه تهران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، با دانشجویان معترض به شدت و خشونت برخورد کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه مارس ۲۰۰۸ میلادی محمد رضا نقدی را در فهرست تحریم قطعنامه ۱۸۰۳ این شورا قرار داد و او را متهم کرد که برای شکست تحریم های بین المللی علیه ایران تلاش می کند.

به نظر می رسد که فرماندهی آقای نقدی در بسیج آغاز دوران تازه ای از فعالیت های این سازمان در شرایط سیاسی و اجتماعی فعلی ایران باشد که نسبت به ۴ ماه پیش یعنی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تفاوت های کرده است.

محمد محسن سازگارا، تحلیلگر امور سیاسی ایران و از اعضای موسس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بخش فارسی بی بی سی می گوید که برکناری آقای طائب به عنوان یکی از افراد مهم در تحولات پس از انتخابات می توانست نشانه ای از تمایل به دلجویی از آسیب دیدگان وقایع پس از انتخابات شود که با انتصاب آقای نقدی به جای او این خوشبینی از بین رفت.

با توجه به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد و گسترش مخالفت ها با آن، بسیج برای در کنترل نگه داشتن اوضاع کشور بیش از همیشه مورد توجه حاکمیت قرار گرفته است.

در کنار تعیین فرمانده جدید بسیج، جانشین فرمانده سپاه پاسداران و نیروی هوافضای آن نیز تغییر کرده است.

تحولات در رده های مختلف فرماندهی سپاه در شرایطی صورت می گیرد که به اعتقاد گروهی از ناظران مسائل ایران نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه مسائل غیر نظامی این کشور همچون موضوعات سیاسی و اقتصادی روز به روز در حال گسترش است و به بی سابقه ترین شکل خود از زمان تاسیس آن در سه دهه پیش رسیده است.

از زمان آغاز فرماندهی محمد علی جعفری بر سپاه پاسداران، ساختار سپاه با تغییرات متعددی همراه بوده است اما دست اندکاران سپاه و برخی از فرماندهان آن از ادامه تغییرات عمده در ماه های آینده آن هم خبر می دهند.


نگرانی مقامات اتاق بازرگانی ایران از ظهور بنگاه های شبه دولتی

رئیس اتاق بازرگانی ایران از واگذاری شرکت های مشمول واگذاری های اصل 44 قانون اساسی به شبه دولتی ها ابراز نگرانی کرده و گفته است که "هم اکنون نوع دیگری از واحدها و موسسات در اقتصاد ایران در حال رشد و گسترش هستند که نه دولتی، نه تعاونی و نه خصوصی هستند."

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین گفته که فعالان اقتصادی از مجلس و کمیسیون ویژه اصل 44 این انتظار را دارند که بر روند واگذاری ها نظارت کرده و نگرانی های بخش خصوصی را برطرف کنند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در سالهای 1384 و 1385 خورشیدی مجوز واگذاری بخش های کلان اقتصاد دولتی ایران به بخش خصوصی این کشور را در قالب سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به دولت ابلاغ کرد. او چندی بعد تذکری به روسای هر سه قوه داد و نگرانی خود را از اجرای این اصل اعلام کرد.

با این همه مسئولان اتاق بازرگانی ایران به عنوان مهمترین نهاد بخش خصوصی در این کشور می گویند که در این مدت فقط 10 درصد واگذاری ها به گفته آنها به بخش خصوصی واقعی تعلق گرفته است.

علی رشیدی اقتصاد دان و عضو اتاق بازرگانی ایران به بخش فارسی بی بی سی گفت که واگذاری اموال دولتی طبق شرایط خاص به گروههای خاص صورت گرفته که این ها هرگز خصوصی نیستند.

آقای رشیدی می گوید که بخش خصوصی دارای تعریف خاصی است و هر موقع که بالاترین مقام یک شرکت یا موسسه توسط یک مقام دولتی منصوب شود باید گفت که آن شرکت یا موسسه دولتی است.

اعضای اتاق بازرگانی در نشستی که از آن به عنوان "صبحانه کاری" نام برده می شود در مورد شرایط و زمان فعلی خصوصی سازی ابزار شک و تردید کرده اند و معتقدند که باید راهکارهای لازم برای حضور خصوصی سازی در ایران فراهم شود.

اسداالله عسگر اولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین چالش اصلی خصوصی سازی را بی اعتقادی دولت به اجرای اصل 44 دانسته و گفته که فضای کسب و کار در ایران پر از التهاب و چالش است.

آقای عسگر اولادی همچنین به واگذاری سهام مخابرات اشاره کرده و گفته که "مدیر عامل جدید در مصاحبه خود درصدد بود که خود را بخش خصوصی معرفی کند در حالی که باید بررسی شود که حکم این مدیر عامل را چه کسی امضا کرده است."

اشاره آقای عسگراولادی به واگذاری سهام مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین است که گفته می شود یک نهاد نظامی است و مدیران ارشد آن از طرف سپاه پاسداران ایران منصوب می شوند.

علی رشیدی معتقد است که به هیچ وجه شرایط برای خصوصی سازی واقعی به نحوی که مثلا در اروپا انجام شده در ایران آماده نیست. اما دولت به واسطه بدهکاری کلانی که به نهادهای عمومی مثل سازمان تامین اجتماعی، صندوق فرهنگیان و بازنشستگان دارد، می خواهد به هر نحوی کسری منابع مالی خود را تامین کند و این به هیچ وجه به معنی اصلاح ساختار اقتصادی نیست.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران هم با نگرانی می گوید که در قانون اصل 44 یک راهکار برای واگذاری ها پیش بینی شده اما با شکلی از واگذاری ها به نام رد دیون مواجه هستیم که دولت برخی از واحدها را به عنوان رد دیون واگذار می کند.

علی رشیدی اقتصاد دان می گوید که کاهش درآمدهای ارزی منابع مالی دولت را به شدت محدود کرده است.

به گفته آقای رشیدی درآمد ارزی دولت ایران به حدود نصف سال گذشته رسیده و در این شرایط اضطراری به هیچ وجه به صلاح ملت و مردم ایران نیست که اموال دولتی به این شکل به گروه خاصی واگذار شود.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس ایران می گوید که در واگذاری ها تخلفی صورت نگرفته است.

با این همه آقای فولادگر گفته که آن چیزی که اکنون به عنوان بنگاه شبه دولتی شکل گرفته در قانون وجود ندارد و به گفته او باید ببینیم که واگذاری های صورت گرفته چقدر با اصل 44 قانون اساسی هماهنگ است.

این در حالی است که علی رشیدی اقتصاد دان به بخش فارسی بی بی سی گفت که سازمان خصوصی سازی باید منحل شود چون که این سازمان صلاحیت این کار را ندارد و عملکرد آن تاکنون به ضرر اقتصاد به طور کلی و منافع عمومی بوده است.

آقای رشیدی معتقد است که مجلس باید احیا شود زیرا مجلسی که دنباله رو دولت است نمی تواند مدافع منافع ملی باشد. مجلس باید قوانین مربوط به اجرای اصل 44 را اصلاح کند، اما در حال حاضر فقط انتقال مالکیت در ایران صورت می گیرد در حالی که ما امروزه با عدم انتقال تکنولوژی، مسئله سوء مدیریت و مشکلات دیگری مواجه هستیم.

به گفته آقای رشیدی باید از تاریخ آموخت، برای مثال عملکرد آلمان و بعضی از کشورهای اروپای شرقی نشان می دهد که اگر می خواهیم خصوصی سازی کنیم باید راهکارهای مناسب را انتخاب کنیم، نه این که با اعطای سهام عدالت به یک گروه اقدام به این کار کنیم.

او می گوید که با ایجاد انحصارات جدید، غول های اقتصادی جدیدی در ایران به صحنه آمده اند که در حال حاضر اقتصاد این کشور را تحت کنترل خود دارند و تازه عده ای می خواهند که به آنها اموال دولتی را هم واگذار کنند.

حدود 12 وزارتخانه درگیر اجرای اصل 44 هستند که وزرات اقتصاد و دارایی نقش ستاد اجرایی در واگذاری ها را دارد. چهار وزارتخانه مهم صنایع، نیرو، نفت و مخابرات بیشترین حجم واگذاری ها را دارند.


از دیگر رسانه ها: ایران در روزنامه تایمز

روزنامه تایمز در شماره روز دوشنبه پنجم اکتبر (سیزدهم مهر ماه) نوشته است که ایران اکنون به دانش فنی ساخت بمب هسته ای دست یافته است.

روزنامه تایمز به نقل از "اسناد محرمانه" می نویسد که ایران اطلاعات کافی برای طراحی و تولید یک دستگاه انفجاری هسته ای (بمب اتمی) در اختیار دارد.

تایمز می نویسد این اسناد که به صورت ضمیمه محرمانه گزارش سال جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده اند ممکن است بر مذاکرات ایران و شش کشور قدرتمند جهان بر سر مسئله تحقیقات اتمی ایران، تاثیر بگذارند.

با این حال روزنامه تایمز اضافه می کند که یافته های این گزارش محرمانه قطعی نیستند و مورد تایید رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نیستند.

محمد البرادعی چندی پیش گفته بود که آژانس هیچ سند محکمی از وجود یک بعد نظامی در برنامه غنی سازی اورانیوم ایران ندارد.

با این که آژانس های اطلاعاتی آمریکا دو سال پیش گفته بودند که ایران تحقیقات خود در خصوص امکان تولید سلاح هسته ای را در سال 2003 تعطیل کرده بود، روزنامه تایمز به نقل از یک "مقام اروپایی" بی نام می نویسد که برخی از اروپایی ها متقاعد نیستند که تحقیقات ایران جنبه نظامی ندارد.

این مقام بی نام اروپایی به تایمز گفته است که "ما معتقدیم آنها اطلاعات لازم را در اختیار دارند. مسئله این است که آیا تصمیم سیاسی برای تولید بمب را خواهند گرفت یا نه."

این روزنامه در ادامه می نویسد که قرار است بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز 25 اکتبر (سوم آبان) از مرکز جدید غنی سازی اورانیوم ایران در اطراف قم بازدید کنند.

به نوشته تایمز، دوره هفت ساله ریاست دکتر برادعی بر آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه آینده (نوامبر) پایان خواهد یافت و پایان ماموریت او سبب خشنودی تندروهایی چون جان بولتون، از نو محافظه کاران آمریکایی، و سفیر پیشین آن کشور در سازمان ملل متحد خواهد شد.

تایمز می نویسد که دیدار بعدی مقامات ایرانی با نمایندگان کشورهای قدرتمند جهان در خصوص انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج، روز 19 اکتبر (27 مهر ماه) انجام خواهد شد.

این روزنامه در سرمقاله خود مدعی شده است که ایران در باره برنامه تحقیقات اتمی خود "دروغ خواهد گفت و دروغ خواهد گفت" تا زمانی که دستش رو شود.

بدین ترتیب، تایمز می نویسد که غرب باید با افزایش فشار بر ایران و "نگه داشتن پاهای ایران در مقابل آتش" برنامه اتمی آن کشور را متوقف یا دست کم، کند کند.


رئیس دانشگاه شیراز: عده ای با گفتن الله اکبر اخلال ایجاد می کنند

رئیس دانشگاه شیراز نسبت به الله اکبر گفتن های شبانه دانشجویان اعتراض کرده و گفته است "برخی که قصد اخلال در دانشگاه را دارند شبها در حد چند دقیقه الله اکبر می گویند و ایجاد اخلال می کنند."

محمد هادی صادقی رئیس دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرگزاری مهر خواستار برخورد ده تا پانزده دانشجویی شده است که به گفته وی این دانشجویان "باعث ایجاد اخلال و بی نظمی هایی در خوابگاههای دانشگاه (شیراز) شده اند."

الله اکبر گفتن های شبانه بعد از اعلام نتایج انتخابات در شهرهای مختلف شروع شد و معترضان به نتایج انتخابات در ساعات معینی در طول شب پشت بام رفته و شعار الله اکبر سر می دهند.

آقای صادقی همچنین می گوید پرونده 20 تا 30 نفر از دانشجویان در کمیته انضباطی به خاطر اتفاقات پس از انتخابات در حال بررسی است.

بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراضاتی در برخی دانشگاهها نظیر دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شیراز انجام شد و پرونده ای که رئیس دانشگاه شیراز به آن اشاره کرده، به دانشجویانی مربوط می شود که در این اعتراضات حضور داشتند.

به گفته رئیس دانشگاه شیراز پرونده دانشجویان در کمیته انضباطی این دانشگاه در حال بررسی است.

در حالی پرونده هایی برای برخی دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کمیته های انضباطی تشکیل شده، اعتراضات در دانشگاهها با شروع سال تحصیلی ادامه یافته و در روز بازگشایی دانشگاهها گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه این دانشگاه دست به تجمع زدند. اتفاق مشابهی نیز در برخی دانشگاهها از جمله دانشگاه صنعتی شریف رخ داد.

بعد از این وقایع، معاونت دانشجویی وفرهنگی دانشگاه تهران به دانشجویان ساکن کوی این دانشگاه هشدار داد که حق برگزاری تجمع ندارند و در صورت شرکت در تجمعات بدون مجوز با آنها برخورد خواهد شد.

در پی اعتراضات گسترده ماه های اخیر به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی مقام های جمهوری اسلامی نسبت به بروز اعتراضات دانشجویی همزمان با بازگشایی دانشگاه ها ابراز نگرانی کردند و حتی گفته شد که برخی مقام ها موضوع تعطیلی دانشگاه ها برای یک ترم را مطرح کردند که این خبر از سوی مقام های رسمی تکذیب شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار