آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

گزارش سیاسی: تلویزیون ایران می گويد تهران در پاسخ پیشنهاد اتمی خود تأخیر خواهد کرد

به نظر می رسد يک موافقت نامه کليدی ميان ايران و قدرت های غربی پيرامون برنامه اتمی تهران در آستانه دستيابی است.

انتظار می رود ايران پيشنهاد قدرت های بزرگ جهان، از جمله ايالات متحده، برای ارسال اورانيوم با غنای پايين به روسيه و فرانسه و دريافت اورانيوم با غنای بالا را رد کند.

ايران هنوز پاسخ رسمی خود را به گروه مذاکره کننده، ارايه نکرده است اما تلويزيون پرس تی وی ايران گزارش داده است:« تهران از طرفين مذاکرات اتمی انتظار دارد به پيشنهاد اتمی ايران برای تامين سوخت هسته ای پاسخ مثبت دهند.»

بر اساس اين موافقت نامه، ايران سوخت مورد نياز برای راکتور تحقيقاتی خود را دريافت خواهد کرد اما برای ساختن بمب، اورانيوم نخواهد داشت.

اين موافقت نامه در پی مذاکرات بين نمايندگان سازمان ملل، ايران، فرانسه، روسيه و ايالات متحده متحقق شد.

تهران نسبت به خريد سوخت اتمی برای راکتور خود که ايزوتوپ های پزشکی می سازد، ابراز تمايل کرده است.

گزارش ها مبنی بر تصميم تهران در رد طرح پيشنهادی سازمان ملل برای انتقال اورانيوم غنی شده خود به خارج از کشور با هشدار ايران (که در تلويزيون پرس تی وی پخش شد) همراه شده است. تهران ادعا کرده است اگر که نتواند اورانيوم مورد نياز راکتورهای خود را از خارج از کشور تأمين نمايد، اورانيوم خود را تا سطح ٢٠ درصد غنی خواهد کرد.

تلويزيون دولتی ايران نيز به نقل از يک ديپلمات اين کشور که از افشای نام خود خودداری کرده، گفته است اقدامات دلگرم کننده و اعتمادسازی از جانب قدرت های جهان اتخاذ شده است.

وی افزوده است قدرت های غربی بايد از تکرار خطاهای گذشته خود در نقض موافقت نامه ها خودداری کنند و در صدد جلب اعتماد ملت ايران برآيند.

جمعه ٢٣ اکتبر مؤعد نهايی ايالات متحده، فرانسه و روسيه به تهران بود تا به پيشنهاد آنها برای غنی سازی اورانيوم ايران پاسخ مثبت دهد.

اين موافقت نامه پس از سه روز مذاکره در وين، روز چهارشنبه ٢١ اکتبر به تهران ارايه شده بود.

اين مذاکرات پس از ديدار اوايل ماه اکتبر در وين که در واقع بلند پايه ترين تماس دوجانبه بين نمايندگان ايالات متحده و ايران طی سال های اخير بود، برگزار شد.

محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی پس از پايان مذاکرات وين ابراز اميدواری کرد ايران به همراه فرانسه، ايالات متحده و روسيه تا روز جمعه موافقت نهايی خود را با اين طرح اعلام کند.

تهران تا کنون اورانيوم توليد داخل کشور را با غلظت ٥/٣ درصد در تأسيسات نطنز غنی کرده است.

در همين حال، ايرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داده است بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تأسيسات غنی سازی اورانيوم در نزديکی قم روز شنبه ٢٤ اکتبر به ايران سفر خواهند کرد.

بر اساس گزارش ايرنا، سفر بازرسان آزانس دو يا سه روز به طول خواهد انجاميد.

ايالات متحده و ديگر کشورهای غربی نگران ساخت سلاح های اتمی توسط ايران هستند  اما تهران ادعا می کند برنامه اتمی اين کشور تنها اهداف صلح آميز را دنبال می کند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار