آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

نایب رییس خانه موسیقی: موسیقی حلال است یا حرام؟


سایت آفتاب: نایب رییس خانه موسیقی ضمن از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا هرچه زودتر به رفع دغدغه‌های هنرمندان و
مهجوریت موسیقی اقدامات لازم را انجام دهد.
داریوش پیرنیاكان در پاسخ به سئوالی مبنی بر چرایی نداشتن روز ملی موسیقی در ایران و پارادوكسی كه بین احترام به موسیقی ایران
در دنیا و در داخل كشور وجود دارد؟ گفت: «ما به عنوان هیات مدیره خانه موسیقی روز 9 آبان را به عنوان روز ملی موسیقی به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد دادیم كه با موافقت آنها این پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شد و از آن به بعد دیگر هیچ خبری نشد».
وی دلیل این نابسامانی را طرز تفكر حاكمیت فرهنگی كشور دانست و بیان كرد: «مسئولان فرهنگی كشور سالیان سال است كه موسیقی را كاملا طرد كرده‌اند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای رفتار می‌كند كه گویی كه ما را به حساب نمی‌آورد».
نایب رئیس خانه موسیقی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «به ایشان می‌گویم كه با این موضوع كاری نمی‌توانند بكنند مگر اینكه آستین بالا زده و با كسانی كه خود می‌دانند چه كسانی هستند صحبت كنند تا موسیقی از اسارت و تحقیر آزاد شود».
وی خواستار تعیین شدن وضعیت حلال و حرام بودن موسیقی از دیدگاه مدیران فرهنگی شد و افزود: «اگر این جریان درست تبیین نشود
آقای حسینی هم نمی‌تواند كار خاصی صورت دهد حتی اگر دیدی باز نسبت به این جریان داشته باشد و انسان بسیار مثبتی هم باشد».
پیرنیاكان در پایان گفت: «آقای حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ابتدا باید موضع خودش را به نسبت جریانات بیرون از دولت
روشن كند. وزارت فرهنگ آدم خوب و مثبت می‌خواهد ولی برای پیشبرد امور آدم خوب كافی نیست».
نایب رئیس خانه موسیقی معتقد است از نظر قوانین بین‌المللی یونسكو با ثبت یک مقوله فرهنگی می‌تواند در حفظ و حراست ازآن بكوشد.
دایروش پیرنیاكان، نوازنده و محقق موسیقی ضمن اظهار این مطلب گفت: «وقتی یک مقوله‌ای در یونسكو ثبت می‌شود از نظر فرهنگی جایگاهش تثبیت می‌شود و جزء فرهنگ تمام ملت‌ها ثبت می‌گردد». وی افزود: «از نظر قوانین بین‌المللی با ثبت یک مقوله در یونسكو، این نهاد فرهنگی بین‌المللی می‌تواند در حفظ آن دخالت كند، در حقیقت یونسكو با ثبت یک اثر یا یک مقوله آن را به یک فرهنگ هنر جهانی تبدیل می‌كند». وی ادامه داد: «یونسكو حق دارد در آثاری كه ثبت شده نظارت داشته و اجازه ندهد كه مورد هجوم قرار گرفته و از بین بروند». پیرنیاكان در مورد حمایت‌های یونسكو از موارد ثبتی خود توضیح داد: «احتمالا اگر كسی بخواهد بر روی موسیقی ردیفی ایران تحقیق كند یونسكو هم از لحاظ مادی و هم از كمک‌های فكری دریغ نمی‌كند».
این مدرس موسیقی خاطر نشان كرد: «ثبت ردیف‌های موسیقی ایران در یونسكو بر رفع بسیاری دل‌مشغولی‌های اهالی موسیقی تاثیر بسزایی دارد زیرا از ردیف‌دانان موسیقی ایران بر نظارت یونسكو از موسیقی ردیفی ایران مطمئن هستند. این جریان باعث روشن‌تر شدن افق‌ها و امیدوارتر شدن آنها خواهد شد».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار