آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

چهار گوشه جهان: اخبار حاشيه مذاکرات اتمی ايران و خبرهای ديگر

اخبار حاشيه مذاکرات اتمی ايران

روزنامه گاردين چاپ انگليس در گزارشی با نام «بازرسان سازمان ملل امروز از سامانه های هسته ای ايران بازديد می کنند»، می نويسد: گرچه ايران هنوز رسماً به توافق با آژانس اتمی پاسخ نداده؛ اما اين شک را بر می انگيزد که آيا رهبری ايران بر صحنه حاضر خواهند شد؟ در همين حال نخست وزير ترکيه و هيئت همراه سفری سه روزه به ايران خواهند داشت. قرار است رجب طيب اردوغان در اين سفر با شماری از مقام های ايرانی از جمله رئيس جمهوری، وزير امور خارجه و رئيس مجلس شورای اسلامی ديدار و گفتگو کند. گمانه زنی ها داير بر احتمال ميانجيگری ترکيه در چالش های موجود بين جمهوری اسلامی و غرب، بويژه موضوع فعاليت های هسته ای ايران، سفر رجب طيب اردوغان و ديگر مقام های ترک به ايران را از اهميت خاصی در رسانه ها برخوردار کرده است. پيشتر محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در سفری از پيش اعلام نشده به ترکيه، با بعضی از مقام ها، از جمله رئيس جمهوری آن کشور ديدار و گفتگو کرده بود. روزنامه اينديپندت چاپ لندن نيز درباره توافق ايران و موضع دولت اوباما می نويسد: «پرزيدنت اوباما که راهکار ديپلماتيک را برای حل مشکل اتمی ايران برگزيده، امضای ايران در پای توافق نامه با آژانس را گام بزرگی برای نزديکی و همکاری با ايران می داند. و سخنگوی کاخ سفيد، با پذيرش مهلت درخواستی، ابراز اميدواری کرده، ايران هفته آينده با ديد مثبتی به پيمان با آژانس برخورد کند.»

هشدار مجلس نسبت به احتمال توقف صادرات نفت خام ايران تا ٨ سال ديگر

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی نسبت به احتمال توقف صادرات نفت خام ايران تا ٨ سال ديگر هشدار داد. در اين گزارش افزايش قابل ملاحظه ی مصرف داخلی و روند رو به استهلاک مخازن، عوامل اصلی چالشِ توقف احتمالی صادرات نفت خام ذکر شده، و بر ضرورت آنچه سرمايه گزاری های اساسی و جدی خوانده شده، بعنوان راهکار مقابله با آن تاکيد شده است. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود سرمايه گزاری به ميزان سالانه ٤ و نيم ميليارد دلار در صنعت نفت ايران، به منظور ثابت نگه داشتن سقف صادرات نفت خام در سال های آتی را ضروری ارزيابی کرده است.

کبريت های پاکستانی و چينی در بازارهای ايران

روزنامه سرمايه می نويسد کبريت های پاکستانی و چينی در بازارهای ايران موجب شد کارخانه های کبريت سازی کشور در آستانه ورشکستگی قرار گيرند. اين روزنامه می نويسد: روزانه حدود هفت ميليون قوطی کبريت در کشور مصرف می شود. بر اين اساس با در نظر گرفتن حداقل قيمت ٢٠ تومانی هر قوطی کبريت، گردش مالی بازار کبريت در کشور روزانه ١٤٠ ميليون تومان و سالانه بيش از ٥١ ميليارد تومان محاسبه می شود. به نوشته اين روزنامه يکی از توليد کنندگان و فعالان بازار کبريت کشور در رابطه با وضعيت اين صنعت گفته است : «به طور کلی در طول ٣٠ سال گذشته هيچ کارخانه جديد کبريت سازی در کشور احداث نشده است. در واقع گفته می شود ورود تکنولوژی های جديد صنعت کبريت سازی را در معرض نابودی قرار داده است . از همين رو است که سودآوری صنعت مزبور با بيش از ٩٠ سال سابقه ی فعاليت در کشور در حد صفر ارزيابی می شود. با اين همه واردات کبريت به صورت غيرقانونی و قاچاق از پاکستان و چين در ١٥ سال گذشته يکی از بزرگ ترين معضلات اين صنعت به شمار می رود به طوری که کبريت سازی کشور را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

آثار هنرمندان ايرانی در حراج کريستی دبی و پاريس

مجله تايم چاپ آمريکا در بررسی نمايشگاههای آثار هنرمندان ايرانی و خاورميانه ای و افزايش خريداران اين آثار در حراج کريستی دبی و پاريس می افزايد: حقيقت اين است که مشتری پسندی، طرح مسائل حقوق بشری، و الهام گرفتن از نمادهای سنتی غالب بر آثار اين هنرمندان شده است. روزنامه وال استريت جورنال نيز در گزارشی با نام «نشانه های زندگی در بازار هنر لندن» می نويسد: «در حراج روز جمعه کريستی آثار هنرمندان ايرانی و عرب نزديک به ١٣ ميليون ليره استرلينگ به فروش رسيد.

اوباما در واکنش به شيوع گسترده ويروس آنفولانزای خوکی در ايالات متحده وضعيت اضطراری اعلام کرد

باراک اوباما رئيس جمهوی آمريکا با امضاء بيانيه ای موافقت کرد تا بيمارستانها با گسترش بخشهای اورژانس، ضمن تسريع در امر مداوای مبتلايان به اين بيماری، از بيمار شدن ديگران نيز ممانعت به عمل آورند. کاخ سفيد روز شنبه با صدور بيانيه ای اعلام کرد، حکم باراک اوباما به بيمارستانها اجازه می دهد با صلاحديد خود و خارج از برخی قوانين دست و پاگير دولتی بيماران را بپذيرند. بنابر گزارش مسئولان بهداشت آمريکا ، از بدو شيوع بيماری آنفولانزای خوکی در آمريکا، از اوايل سال جاری تا کنون بيش از يک هزار نفر بر اثر ابتلا به اين بيماری جان خود را از دست داده اند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، اين بيماری تا کنون ٥٠٠٠ هزار قربانی در سرتاسر جهان بر جای گذاشته است.

ديدار يک ديپلمات وزارت امور خارجه آمريکا در نيويورک با يک فرستاده کره شمالی

يک ديپلمات وزارت امور خارجه امريکا در رويدادی نادر در نيويورک، با يک فرستاده کره شمالی بر سر مذاکرات خلع سلاحِ هسته ای بصورت رو در رو ملاقات کرده است. وزارت امور خارجه امريکا می گويد سونگ کيم، مذاکره کننده ی آمريکا در امور خلع سلاح هسته ای، با ری گون، فرستاده کره شمالی، ديدار کرده است. يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت سونگ کيم موضع آمريکا در مورد خلع سلاح هسته ای و مذاکرات به بن رسيده را به مقام کره شمالی خاطر نشان کرده است. اين در حاليست که کره شمالی اخيرا اعلام کرده که در صورت مذاکرات يک به يک با ايالات متحده ، حاضر به برگشت به ميز مذاکره است. ايالات متحده هر گونه گفتگوی دو جانبه با کره شمالی را منوط به از سر گيری سريع گفتگوهای ۶ جانبه بر سر تهديدات اتمی کره شمالی کرده است. کشورهای کره جنوبی، چين ، روسيه و ژاپن ديگر کشورهای درگير اين گفتگوها هستند.

گردهمايی جهانی طرفداران حفظ محيط زيست

هزاران نفر از فعالان و طرفداران حفظ محيط زيست روز شنبه با شرکت در روز گردهمايی جهانی در سراسر آمريکا اروپا و آسيا به انحاء مختلف خواستار رسيدگی جدی مسئولان به مسائل جوی کره زمين شدند. يکی از اين فعالان در آمريکا می گويد: «در مورد فعل و انفعالت جوی همه ما توافق نظر داريم. يا همه با هم غرق می شويم يا همه با هم شنا می کنيم. ايالات متحده نمی تواند فقط خود را نجات دهد و بگذارد بقيه جهان به زير آب فرو رود. اين در مورد چين، هند و همه کشورهای ديگر هم صادق است. اين مسئله مربوط به همه ما می شود.» اين حرکت در پاريس پايتخت فرانسه با ايجاد سرو صداهای زياد همراه بود، در ايتاليا فعالان روی چمنها دراز کشيدند و در آلمان و بلژيک مضمون اين حرکت بيشتر حول مسئله افزايش سطح گاز دی اکسيد کربن در جو کره زمين به عنوان يک کشنده خاموش استوار بود. در پاريس صدها نفر با حضور در برابر بازار قديمی بورس و سهام شهر، نماد کاپيتاليسم فرانسه، با به صدا درآوردن ساعتهای شماته دار، سوتهای بلند و کوبيدن بر ديگهای آشپزی از رئيس جمهوری کشور خود خواهان انجام اقداماتی جهت رفع بحران گرمايش کره زمين شدند. طرفداران محيط زيست در بروکسل پايتخت بلژيک با تظاهر به مرگ در گروته مارکت، از جاذبه های عمده توريستی شهر، در واقع بطور نمادين از سياستمداران پرسيدند چند نفر بايد جان خود را از دست بدهند تا اقدامی صورت بگيرد؟ در اين حرکت جهانی تظاهرکنندگان خواهان کاهش سطح دی اکسيد کربن موجود در جو کره زمين از ٣٩٩٠ واحد کنونی به ٣٥٠ واحد در هر متر مکعب شدند. هزاران نفر از فعالان حفظ محيط زيست در سرتاسر قاره آسيا نيز روز شنبه با انجام اقداماتی خواهان رساندن پيام خود به گوش مسئولان شدند. در هند، به کوشش مشترک سازمان تحقيقات باستان شناسی و بنياد جهانی صلح يک کنسرت موسيقی راک بطور رايگان به روی صحنه رفت. در سيدنی استراليا حدود ٢٠٠٠ نفر با حمل چتر و سردادن شعار ٣٥٠ در مقابل اپراخانه شهر تجمع کردند.در سرتاسر استراليا بيش از يکصدو پنجاه مراسم و گردهمايی برگزار شد. در شهر بريسبين، مرکز ايالت کوئينزلند تظاهرکنندگان ٣٥٠ مرتبه زنگوله های دستی را به صدا درآوردند. در چين، اين مراسم با ٣٠٠ راهپيمايی، مراسم دوچرخه سواری، و اجرای رقص همراه بود.

محمود عصمت: می خواهيم به مردم جهان و زنان گرفتار بيماری سرطان سينه بگوييم ما نيز همگام شما هستيم

سرطان سينه پس از سرطان ريه، بيشترين مرگ و مير را در ميان بيماران سرطانی در جهان باعث می شود پژوهشهای سازمان ملی مبارزه با سرطان آمريکا پيش بينی کرده: امسال نيز همچون سال گذشته، بيش از چهل هزار زن و پانصد مرد آمريکايی براثر اين بيماری جان دهند. آمار جهانی ارقام بالاتری را نشان می دهد؛ از اين رو، ساليانه در ماه اکتبر که ماه صورتی، ناميده شده، مبارزه عليه اين بيماری و هشدارهای پيشگيرانه و لزوم مراقبتهای پزشکی اوليه در سراسر جهان افزايش می يابد. جمعيتهای خيريه نيز در تلاش اند با جمع آوری کمکهای مالی به پژوهشهای پزشکی مهار سرطان سينه کمک کنند. اما مردم مصر همگام با فعالان جهانی عليه اين بيماری، پيرامون اهرام ثلاثه به راهپيمايی و گردهمايی پرداختند تا نسبت به سرطان سينه که به طرز وحشتناکی در خاورميانه رو به گسترش است هشدار دهند. گروهی از پژوهشگران در زمينه سرطان گفته اند آلودگی بيش از اندازه مواد غذايی، آب آشاميدنی و هوای اين منطقه را عامل افزايش بيماران سرطانی است. يکی از سازمان دهندگان اين برنامه، «اجتماع برای بازپروری» از تگزاس آمريکاست که تاکنون توانسته در بيش از ١٢٥ شهر آمريکايی و ١٤ شهر در جهان گردهمايی و برنامه های هشدار دهنده برپا دارد. الين کمبل، نماينده اين جمعيت که در گردهمايی قاهره شرکت کرده، در اين باره گفت: «گردهمايی امروز شگفتی آور بود. من که سالهاست از سرطان سينه نجات يافته ام، در اينجا می فهمم که مبارزه با سرطان سينه نه تنها برای مردم مصر؛ بلکه برای جهان، از اهميت والايی برخوردار است. متاسفانه شمار بزرگی از مردم زير پوشش خدمات پزشکی نيستند؛ زيرا پيشگيری و مراقبت در مراحل اوليه به بهبودی بيمار و ريشه کنی سرطان در بدن منجر می شود.» محمود عصمت يک داوطلب عضو جنبش می گويد: «می خواهيم به مردم جهان و زنان گرفتار بيماری سرطان سينه بگوييم ما نيز همگام شما هستيم.»

چند خبر کوتاه

*در آلمان، يک دولت جديد ائتلافی برای اداره امور کشور آماده بکار شده است. ائتلاف تازه در آلمان، به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم آن کشور، در پی تدوين يک برنامه مشترک درجهت برون رفت از رکود اقتصادی، امروز، شنبه، آمادگی خود را برای انجام وظايف اعلام کرد. آنگلا مرکل، رهبر حزب دموکرات مسيحی ، در انتخابات ماه سپتامبر پيروز شد؛ اما حزب دموکرات آزاد نيز آراء قابل توجهی را نصيب خود کرد. حزب سوسيال دموکرات چپ ميانه، که شريک ائتلاف قبلی مرکل بود در انتخابات سپتامبر ب ا شکستی فاحش روبرو شد، که از جنگ دوم جهانی تاکنون برای آنها سابقه نداشته است.

*محمود عباس ، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، می گويد ، برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری و مجلس در کرانه باختری ، شرق اورشليم و نوار غزه در روز ٢٤ ژانويه سال ٢٠١٠ پافشاری خواهد کرد و به تلاش های آشتی جويانه اش با جناح رقيب ، حماس، ادامه خواهد داد. از سوی ديگر سخنگوی حماس گفته است قدرت محمود عباس از مشروعيت برخوردار نيست و بايد به علت جعلِ هويت مقام رياست جمهوری محاکمه شود.

*مقامات ونزوئلا از کشف اجساد ده نفر از بازيکنان يک تيم فوتبال آماتور کلمبيايی در شرق ونزوئلا نزديک مرز کلمبيا خبر دادند. اين ورزشکاران، حدود دو هفته پيش، گروگان گرفته شدند. به گفته ی مقامات، آثار زخم ناشی از گلوله، بر اجساد فوتباليست ها نمايان بود. يازدهمين بازيکن تيم، زنده پيدا شد. به گفته پليس، بازيکنی که از اين حادثه جان سالم بدر برده می گويد، گروگان گيران که بيست و پنج نفر بودند، از اعضای گروهی به نام ارتش ملی آزادی بخش بودند. پليس هنوز انگيزه قتل اين قربانيان را کشف نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار