آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

انتقاد کدیور از آمریکا به دلیل بی‌توجهی به دمکراسی در ایران

محسن کدیور

۱۳۸۸/۰۸/۰۹
محسن کدیور، روحانی و پژوهش‌گر دگر اندیش ایرانی، از دولت ایالات متحده به سبب بی‌توجهی این کشور به مسائلی مانند دمکراسی و وضعیت حقوق بشر در ایران و تمرکز بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محسن کدیور روز جمعه در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه دوپل شیکاگو با اشاره به گفت‌وگوهای جاری درباره برنامه اتمی ایران اظهار داشت: «دولت آمریکا تمام توجه خود را بر برنامه اتمی ایران متمرکز کرده است. من در این میان چیزی درباره وضعیت حقوق بشر و دمکراسی در ایران نمی‌شنوم. در حالی که از نظر ایرانی‌‌ها انرژی هسته‌ای موضوع اصلی به شمار نمی‌آید، بلکه حقوق بشر و دمکراسی است که برای ایرانی‌ها در اولویت قرار دارد».

هر چند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از زمان روی کار آمدن رویکرد گفت‌وگوی مستقیم را با ایران به‌ویژه در زمینه برنامه اتمی این کشور در پیش گرفته است، واکنش دولت وی نسبت به تظاهرات اعتراض‌آمیز نسبت به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و سرکوب خشونت‌آمیز آن بسیار خویشتن‌دارانه بوده است.

روحانی دگراندیش ایرانی که پیشتر یک سال به جرم «تشویش اذهان عمومی» در ایران زندانی بود، در بخش دیگری از سخنان خود از دولت‌های عربستان سعودی و مصر با عنوان رژیم‌هایی مستبد نام برد و حمایت ایالات متحده از این کشورها را به باد انتقاد گرفت و این کشور را متهم کرد که تنها به فکر منابع نفتی خود در منطقه خاورمیانه است.

محسن کدیور درباره احتمال عادی شدن روابط میان آمریکا و ایران تحت تاثیر رویکرد تازه دولت باراک اوباما نیز اظهار داشت: «من در این باره متاسفانه چندان خوش‌بین نیستم.»

واشینگتن و تهران اخیراً در جریان گفت‌وگوها بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی به طور مستقیم با هم مذاکرده کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا و سایر قدرت‌های عمده جهان هم اکنون سرگرم چانه‌زنی با جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه اتمی این کشور هستند.

کشورهای غربی ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند، اما ایران این اتهام را رد کرده و می‌گوید که برنامه اتمی‌اش صرفاً اهداف غیرنظامی دارد.

آقای کدیور ایالات متحده را به «ناآگاهی» درباره اوضاع جاری ایران متهم کرده و می‌گوید این ناآگاهی ممکن است به تکرار شکست سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی منجر شود.

به گفته محسن کدیور، هر چند در جامعه ایران عقاید متفاوتی درباره خواسته‌های «جنبش سبز» وجود دارد، لزوم تلاش برای پایان بخشیدن به قدرت مطلقه رهبر روحانی جمهوری اسلامی از جمله زمینه‌های اشتراک نظر در میان معترضان به شمار می‌آید.

آقای کدیور که برای استقرار یک نظام اسلامی دمکراتیک در ایران تلاش می‌کند در این باره که نسل جوان ایرانی و به‌ویژه ایرانیان مقیم ایالات متحده جمهوری سکولار را ترجیح می‌دهند می‌گوید: «سنت‌های اسلامی در ایران از قدرت بالایی برخوردار است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار