آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

آیت الله منتظری: پیروزی جنبش قطعی است ، نیازی به شعارهای تند نیست

آیت الله منتظری به 4 سئوال زیر، درباره جنبش ضد کودتا در کشور پاسخ داده است.
‏ ‏1 - جنبش سبز مردم ایران چه دستاوردهایی طی مدت اخیر داشته است ؟
‏ ‏2 - چه عواملی مانع از گسترش و توسعه جنبش سبز مردم خواهد شد و راه‏ ‏دستیابی به اهداف را طولانی تر میكند؟
‏ ‏3 - راههایی كه موجب تقویت و مصونیت نسبی جنبش خواهد شد كدامند؟
‏ ‏4 - چه توصیه هایی برای اعتلای بیشتر جنبش میفرمایید؟ ‏‏
 
1- جنبش مذكور كه جلوه و تبلوری واقعی از مطالبات به حق‏ ‏اكثریت مردم ایران در سالهای متمادی است، هرچند تاكنون با برخورد‏ ‏خشن و شدید جناح تندروی حاكمیت روبرو شده است، ولی دستآوردهای‏ ‏داخلی و خارجی آن قابل انكار نمی باشد. این جنبش در داخل كشور‏ ‏توانسته است فرهنگ مسالمت آمیز مطالبه حقوق تضییع شده اقشار‏ ‏وسیعی از مردم در انتخابات و حوادث پس از آن را تا حد زیادی نهادینه‏ ‏كند و از طرفی ماهیت خشن جناح تندرو و سركوبگر را به خوبی افشا‏ ‏نماید. البته هزینه های سنگینی را هم تحمل نموده است .
این پدیده‏ ‏نشانه آن است كه مردم به كمتر از رسیدن به مطالبات بر حق خود قانع‏ ‏نمی شوند و كشتار و ارعاب و تهدید و بگیر و ببندها و محاكمات غیر شرعی‏ ‏و غیر قانونی و محكومیت های سنگین و غیر عادلانه فعالان سیاسی و‏ ‏آزادیخواهان و نیز تبلیغات دروغ و فریبنده، تأثیری در عزم و اراده آنان‏ ‏ندارد. در بعد خارجی نیز توانسته است نظر كشورهای جهان و بخصوص‏ ‏جوامع مترقی و سازمان های مدافع حقوق بشر را نسبت به مظلومیت و‏ ‏خواسته های به حق خود معطوف داشته و در ارزیابی سیاسی ، قدرت‏ ‏واقعی ملت را به جهانیان نشان دهد.
2 و 3- از جمله عواملی كه ممكن است مانع گسترش جنبش به حق‏ ‏مردم شود، یكی شعارهای انحرافی ساختارشكن و عكس العمل های‏ ‏نامناسبی است كه به سوژه ای برای سركوب مردم توسط جناح تندرو‏ ‏تبدیل خواهد شد. جنبشی كه خواسته های منطقی و مشروع و قانونی دارد و‏ ‏میتواند آنها را به شكل مسالمت آمیز و معقول مطرح كند، نباید احیانا‏ ‏گرفتار رفتارهای عكس العملی در برابر خشونت ها و سركوبگری ها شود و‏ ‏بسا شعارهایی را مطرح كند و یا واكنش هایی را از خود نشان دهد كه در‏ ‏نهایت مطابق خواسته جناح تندرو حاكمیت و به نفع آنان باشد; و چه بسا‏ ‏این مسائل توسط ایادی آنان جهت انحراف نهضت به وجود میآید،‏ ‏چنانچه بارها مردم بعینه نیروهای آنها را در حال تخریب اماكن و اموال‏عمومی و شخصی دیده اند.‏ ‏عامل دیگر، انتظار پیروزی زودرس و عجولانه است. جنبش مذكور‏ ‏نباید در رسیدن مردم به حقوق خود، عجله و بی حوصلگی نشان دهد. صبر‏ ‏بر شدائد و مصائب و مقاومت در راه حق و امر به معروف و نهی از منكر و‏ ‏همچنین مقاومت برای احقاق حقوق ، از آموزه های مهم دینی است كه در‏ ‏قرآن و روایات روی آن تأكید فراوان شده است .‏ ‏عامل سوم ، اختلاف سلیقه ها در روش احقاق حقوق و امر به معروف و نهی‏ ‏از منكر است كه میتواند آسیب جدی به نهضت و حركت مردم وارد نماید.‏ ‏در این راستا شخصیت های معتمد مردم و مؤثر در جنبش میتوانند با‏ ‏شفاف سازی خواسته های قانونی و شرعی مردم و تفاهم كامل با یكدیگر‏ ‏مانع بروز عوامل مذكور و موجب تقویت حركت های مردمی و مصونیت‏ ‏آن از آسیب های محتمل باشند.
4 - بدیهی است كسانی كه در راه احقاق حقوق مردم تلاش میكنند‏ ‏و در حقیقت به وظیفه مهم شرعی و ملی امر به معروف و نهی از منكر عمل‏ ‏میكنند در درجه اول ، باید خود عامل به حق و معروف و تارك منكر و‏ ‏باطل باشند، و مرزهای دینی و اخلاقی را كاملا حفظ و مراعات نمایند تا‏ ‏عمل و حركتشان در راه رضای خالق و مصالح مخلوق منشأ آثار خیر قرار‏ ‏گیرد.
در خاتمه برای چندمین بار به عنوان نصیحت و خیرخواهی برای حاكمیت‏ ‏یادآور میشوم: راهی كه مسئولین و تصمیم گیرندگان نظام در پیش‏ ‏گرفته اند جز به ضرر دین و دنیای خودشان و مردم نخواهد بود. تمكین به‏ ‏همه اصول قانون اساسی و به رسمیت شناختن حقوق ملت و عمل به آن‏ ‏بهترین راه برای نشان دادن حسن نیت حاكمیت است. انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم و محاكمات‏ ‏غیر شرعی و غیر قانونی فعالان سیاسی خدمتگزار و شناخته شده و‏ ‏محكومیت های سنگین برای آنان، عاقبتی جز انزوای بیشتر كشور و نظام در‏ ‏دنیا و فاصله گرفتن بیشتر مردم از حاكمیت و تخریب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهایت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت.‏ ‏امیدوارم مسئولین مربوطه هرچه زودتر مسیر باطل خود را اصلاح نمایند‏ ‏و رضایت خالق و خلق را تحصیل نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار