آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

بازداشت ده نفر در مراسم چهلم کیانوش آسا

مراسم چهلمین روز قتل کیانوش آسا، یکی از قربانیان خشونتهای اخیر ایران، یکشنبه/ 18/ 5/ 88 در کرمانشاه به خشونت کشید و ماموران دستکم ده نفر را بازداشت کردند.

به گفته شاهدان عینی، این مراسم از ساعت پنج و نیم بعد از ظهر پنجشنبه در تالار عباسی مراسم برگزار شد ولی بعد از آن که شرکت کنندگان بر سر مزار آقای آسا رفتند، ماموران برای متفرق کردن آنها به زور متوسل شدند.

خانواده کیانوش آسا می گویند او دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی بوده و در جریان اعتراضهای بعد از انتخابات در 25 خرداد به ضرب گلوله به قتل رسید.

هرچند دولت ایران مرگ بیش از 20 نفر را در اعتراضهای پنجاه روز اخیر تایید کرده، ولی تاکنون اسامی آنها را منتشر نکرده، و گروه های مدافع حقوق بشر شمار واقعی قربانیان را بیش از یکصد نفر می دانند.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر در کرمانشاه به بخش فارسی بی بی سی گفت که از یکی دو ساعت پیش از شروع مراسم چهلم، ماموران امنیتی حضوری پررنگ در اطراف تالار عباسی داشتند.

به گفته آقای کرمانشاهی، مراسم با خواندن پیام تسلیت میرحسین موسوی آغاز شد و بعد یکی از شعرای کرمانشاه مرثیه ای برای کیانوش آسا خواند. سپس کامران آسا، برادر مقتول بر حق خانواده خود برای دادخواهی تاکید کرد.

بعد از پایان این مراسم، شماری از شرکت کنندگان تصمیم گرفتند خانواده آسا را تا منزلشان همراهی کنند. ابتدا با مخالفت ماموران مواجه شدند ولی خانواده آسا بعد از صحبت با فرمانده نیروی انتظامی توانستند مجوز راهپیمایی تا منزلشان را که در همان نزدیکی بود، بگیرند.

آقای کرمانشاهی می گوید بعد از مدتی، جمعیت که شمارش به صدها نفر می رسید، بصورت خودجوش بر آن شد که به سمت مزار کیانوش آسا برود.

به گفته این فعال حقوق بشر، عزاداران هیچ شعاری نمی دادند و تنها عکسهای کیانوش آسا و شاخه های گل در دست داشتند. همچنین برخی از آنها روی کاغذ شعارهایی نوشته بودند، از جمله "سکوت سرشار از ناگفته هاست" و "زندگی نکن برای مردن، بمیر برای زندگی".

عزاداران باز با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند ولی گروهی خود را بر سر مزار کیانوش آسا رساندند. همچنین سایر کسانی که برای فاتحه خوانی به قبرستان آمده بودند، به این جمع پیوستند.

آقای کرمانشاهی می گوید چون خانواده آسا از کردهای اهل حق کرمنشاه هستند، بر سر مزار یک مراسم تنبورنوازی برگزار کردند. همچنین گروهی نیز فریاد الله اکبر سر دادند و سرود "یار دبستانی" خواندند.

ماموران نیروی انتظامی در محل حاضر بودند، ولی ابتدا با شرکت کنندگان برخورد نکردند. اما در پایان مراسم هنگامی که برادر کیانوش آسا داشت از حضار تشکر می کرد و اسم سایر کشته شدگان درگیریهای اخیر را می گفت، چند نفر از ماموران به او حمله کردند تا او را بازداشت کنند، اما مردم و بستگان مانع از این کار شدند.

کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر می گوید در نتیجه این درگیری جو متشنج شد و مردم شروع به شعار دادن کردند. ماموران با باتوم و اسپری فلفل کوشیدند آنها را متفرق کنند و بیش از ده نفر را بازداشت کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار