آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

آمریکا: ایران سالها تا سلاح اتمی فاصله دارد

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا ایران تا سال ۲۰۱۳ نمی تواند اورانیم بسیار غنی شده مورد نیاز برای تولید بمب اتم را بدست آورد.

تحلیلگران اطلاعاتی وزارت خارجه آمریکا معتقدند با وجود پیشرفتهایی که ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون در زمینه غنی سازی اورانیم کرده است، این کشور هنوز سالها تا کسب فناوری اتمی لازم برای تهیه سلاح هسته ای فاصله دارد.

این گزارش که به درخواست فدراسیون دانشمندان آمریکایی و با استناد به قانون آزادی اطلاعات از طبقه بندی محرمانه کنگره آمریکا خارج شده می افزاید تحلیلگران اطلاعاتی معتقدند سیاستمداران ایران هنوز تصمیمی قطعی برای تولید اورانیم بسیار غنی شده و دستیابی به سلاح اتمی نگرفته اند.

گزارش یاد شده تاکید می کند مادامی که فشارهای جهانی بر ایران ادامه دارد بعید است چنین تصمیمی اتخاذ شود.

دیدگاه های مندرج در گزارش وزارت خارجه آمریکا در نشست کمیته اطلاعات سنا با دنیس بلر رئیس اداره اطلاعات ملی درفوریه گذشته مطرح شد.

ایران همواره اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد کرده و گفته است تنها بدنبال انرژی اتمی است.

با وجود برآوردهای وزارت خارجه آمریکا برخی گروه ها و افراد دست راستی در این کشور همچنان معتقدند حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران یکی از گزینه های محتمل است.

حمایت از طالبان

چارلز والد ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا روز پنجشنبه طی مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت اگر اقدامات دیپلماتیک و تحریم های شدیدتر نتواند سیاست اتمی ایران را تغییر دهد، ارتش آمریکا قادر خواهد بود به تاسیسات اتمی و نظامی ایران صدماتی جدی بزند.

وی این نگرش را که ارتش آمریکا بدلیل مشکلات موجود در عراق و افغانستان نمی تواند با ایران درگیر شود رد کرد و افزود حمله به ایران بر عهده نیروهای هوایی و دریایی آمریکا خواهد بود نه نیروی زمینی.

گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین ایران را متهم کرده که با وجود حمایت های علنی از دولت افغانستان به شورشیان این کشور سلاح می دهد.

این گزارش می افزاید سیاست ایران در افغانستان هم اکنون متکی بر "حمایت مرگبار" از طالبان است و این در حالیست که ایران می داند افشای چنین اقداماتی تاثیراتی منفی بر روی روابط تهران و کابل می گذارد.

ایران اتهام حمایت از طالبان را که در گذشته نیز مطرح شده رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار