آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

اخبار شنبه 26 سپتامبر 2009 - 04 مهر 1388

استقبال آمریکا از 'همکاری' ایران با آژانس درباره مرکز اتمی جدید

آمریکا از این خبر که ایران قصد دارد به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از مرکز غنی سازی جدیدش را بدهد استقبال کرده و خواهان همکاری کامل ایران با آژانس شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تایید کرده است که ایران به بازرسان آژانس اجازه بازدید از مرکز مذکور را خواهد داد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز در نیویورک گفته بود که مشکلی برای بازدید آژانس از مرکز غنی سازی یاد شده وجود ندارد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه (26 سپتامبر) در نیویورک از این تصمیم دولت ایران استقبال کرد.

او گفت آمریکا همواره از پیروی ایران از قوانین و مقررات بین المللی به ویژه از همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال می کند.

کاخ سفید آمریکا نیز با صدور بیانیه ای خواهان همکاری کامل و فوری ایران با آژانس در مورد مرکز غنی سازی جدید که بر اساس گزارش ها هنوز راه اندازی نشده، شده است.

کاخ سفید گفته است که آمریکا، روسیه و چین از تحقیقات کامل مقام های آژانس درباره مرکز غنی سازی مذکور حمایت می کنند.

دولت آمریکا ایجاد شفافیت کامل در مورد این مرکز را لازم دانسته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه بر مذاکره اتمی جدی و معنی دار با ایران تاکید کرد اما هشدار داد که ایران در صورت بی نتیجه بودن مذاکرات با فشار و انزوای بیشتر مواجه خواهد شد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، اتهام سری بودن این مرکز را رد کرده و گفته است که ایران یک سال و نیم زودتر از موعد مقرر وجود آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.

جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد ایران شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران جواد شمقدری، کارگردان سینما و مشاور هنری محمود احمدی نژاد را به عنوان معاون سینمایی خود منصوب کرده است.

محمد حسینی روز شنبه ۴ مهر (۲۶ سپتامبر) حکم انتصاب آقای شمقدری را صادر کرده و در آن نوشته است: "کمترین محصول مقاومت و مداومت در کسوت کارگردانی، همراه با ظرافت طبع و لطافت روح، توانمندی در بسیج استعدادها و رتق و فتق ملایمت آمیز و شورانگیز امور است".

آقای شمقدری جانشین محمدرضا جعفری جلوه می شود که در دوره وزارت محمدحسین صفار هرندی کار خود را به عنوان معاون سینمایی آغاز کرده بود.

آقای شمقدری فیلم های "آفتاب و عشق"، "بر بال فرشتگان" و "طوفان شن" را کارگردانی کرده است.

او هم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ و هم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ساخت فیلم تبلیغاتی آقای احمدی نژاد را برای پخش در تلویزیون به عهده داشت.

آقای شمقدری از آبان سال ۱۳۸۴ به عنوان مشاور هنری رئیس جمهوری خدمت می کند.

او در جریان مخالفت مراجع تقلید شیعه در ایران با دستور آقای احمدی نژاد برای مجاز شدن ورود زنان به ورزشگاه ها، گفته بود که نظر مراجع تقلید در این مورد برای دولت الزامی نیست و مسئله حضور زنان در ورزشگاه ها امری مرتبط با قانون است.

همچنین گفته می شد فیلم "درباره الی"، ساخته اصغر فرهادی که به دلیل نقش آفرینی گلشیفته فراهانی در آن دچار مشکل شده بود، با وساطت آقای شمقدری اجازه حضور در جنشواره فجر را یافت.

در جریان سفر گروهی از دست اندرکاران سینمای آمریکا به ایران در زمستان سال ۱۳۸۷ هم که به دعوت خانه سینما انجام شد، آقای شمقدری گفته بود: "مسئولات سینمایی تنها موقعی حق دارند با اعضای آکادمی اسکار و سینماگران هالیوود جلسه رسمی داشته باشند که آنها به خاطر توهین ها و افتراهایی که به ملت ایران در طی سی سال گذشته روا داشته اند عذرخواهی کنند."

او ساخت فیلم هایی مانند "بدون دخترم هرگز"، "۳۰۰" و "کشتی گیر" را نمونه هایی از توهین سینماگران آمریکایی به ایران دانسته بود.

"آخ" اولین آلبوم محسن نامجو در خارج از ایران

در هفته اول ماه اکتبر سومین آلبوم موسیقی محسن نامجو خواننده ایرانی با عنوان "آخ" در شهر میلان منتشر خواهد شد. محسن نامجو از چهره های خبرساز موسیقی ایران است.

آقای نامجو بیش از یک سال و نیم است که خارج از ایران زندگی می کند و آلبوم "آخ" اولین اثر اوست که خارج از کشور منتشر می شود.

همزمان با انتشار سی دی "آخ" کنسرتی در هشتم ماه اکتبر در کنسرواتوآر وردی شهر میلان از محسن نامجو برگزار خواهد شد.

این سی دی توسط موسسه هنری فابریکا که وابسته به تشکیلات بنتون است منتشر می شود.

محسن نامجو انتشار این سی دی و اجرای کنسرت موسیقی که قرار است در میلان برگزار شود را مدیون آشنایی با بابک پیامی می داند.

بابک پیامی کارگردان ایرانی مقیم کاناداست که چند سالی است در ایتالیا اقامت دارد. آقای پیامی مدیر هنری بخش سمعی بصری موسسه فابریکاست.

بابک پیامی سالهاست که همکاری هایی با مراکز فرهنگی اروپایی داشته و چند سالی هم در دانشگاه های آلمان به تدریس سینما مشغول بوده است.

او درباره آشنایی با محسن نامجو به فعالیت های فرهنگی اش در سالهای گذشته اشاره می کند و می گوید: "در این میان افتخار آشنایی با محسن نامجو را داشتم. هنرمندی ویژه از همه لحاظ. به نظر من محسن نامجو نه تنها در دنیای موسیقی نوآوری داشته بلکه در دنیای ادبیات موسیقی و شعر موسیقی هم نوآوری های ویژه و قابل توجهی داشته است. "

او در ادامه می افزاید: "از طریق این آشنایی به نوعی با هم برای تولید آلبوم جدید همکاری کردیم."

محسن نامجو نیز درباره آلبوم "آخ" و کنسرت جدیدش می گوید: "حال و هوای قطعاتم به غیر از یک قطعه دلا دیدی که اجرای تکنوازی اش را قبلا مردم شنیده اند و قطعه شمس که مصادف شد با حکمی که برایم صادر کردند. بنابراین همانطور که قول داده بودم قطعه شمس و الضحا در این سی دی هست."

او در ادامه گفت: "این سی دی مجموعه هشت قطعه دارد که صدادهی این آلبوم سنتی تر نسبت به کارهای قبلی ام است. فقط در سه یا چهار قطعه صدای درام و بیس را می شنویم. در بقیه قطعات آن چیزی که بیشتر شنیده می شود صدای سازهای ایرانی است."

نامجو را به تلفیق موسیقی سنتی و غربی و استفاده از اشعار شاعران ایرانی همراه با عبارت های خیابانی که گاهی متن های او را اعتراضی می کند می شناسند. سنت شکنی های محسن نامجو در موسیقی برایش دردسر ساز شد.

عباس سليمى، قاری قرآن، به طور شخصى از محسن نامجو به‌خاطر يكى از ترانه‌هاى او كه از طريق اينترنت در اختيار عموم قرار گرفته بود، به دادستان تهران شكايت كرد. دادگاه عمومى شهر تهران راى خود را در غياب محسن نامجو صادر و او را به پنج سال حبس تعزيرى محكوم کرد.

محسن نامجو در این رابطه می گوید: "جالب است مدارکی که آقای سلیمی به دادگاه تسلیم کرده منجر به صدور حکمی با عنوان شیطنت آمیز خواندن آیات قرآن شده است. حالا این جرم را دفتر حقوقی کجای دنیا می شود پیدا کرد؟ در حالیکه اعلام جرم ایشان به سرعت و به طور قانونی پی گیری می شود ولی همان قاضی سوال نمی کند این سی دی که در دادگاه به عنوان مدرک جرم ارائه شده از کجا آمده است؟"

آقای نامجو در ادامه گفت: "این سی دی کپی شده و کپی مصداق کار دزدی است. به همین راحتی. ولی هیچ کس قرار نیست چنین شکایتی را پی گیری کند. صادقانه بگویم من هم کاری به جز خندیدن به این ندارم. بگذریم که در پس این خنده چه می گذرد. در نهایت سعی می کنم آرامش خودم را حفظ کنم تا بتوانم بیشتر کاری را که دوست دارم (موسیقی) را انجام دهم."

اما تنها حکم پنج سال حبس تعزیری نیست که محسن نامجو را آزرده کرده است.

او می گوید: "من قبل از اینکه بخواهم راجع به این حکم اعتراضی بکنم از چند سال پیش می توانستم راجع به پخش غیر قانونی آثارم به مراجع قضایی اعتراض کنم. اگر اعتراض می کردم این جرم در دنیا جرمی شناخته شده است."

او در ادامه گفت: "قانونی به نام کپی رایت و حق مولف در ایران نه تنها درباره من که برای هیچ کس وجود ندارد."

مدت زیادی از خروج محسن نامجو در خارج از ایران نمی گذرد و او این تجربه یکسال و نیمه را تجربه خوبی می داند. اما آیا این خواننده سنت شکن قصد بازگشت به ایران را دارد؟

آقای نامجو می گوید: "من قطعا قصد بازگشت به ایران را دارم. زمانش را نمی دانم شاید چند سال دیگر. اما اگر زمانی برسد که دلم واقعا برای تمام آن چیزهایی که در ایران هست تنگ شود این اتفاقات و تبعاتی که برای من خواهد داشت برایم مهم نیست و برمی گردم."

اما بعد از اجرای کنسرت در شهر میلان ایتالیا محسن نامجو چه خواهد کرد.

محسن نامجو در این باره می گوید: "از اول پاییز آمریکا خواهم بود. علت رفتن به آمریکا هم دعوتی است که دانشگاه استنفورد از من داشته برای ارائه سه یا چهار تحقیق نظری درباره موسیقی ایران."

آلبوم "آخ" به زودی وارد بازار خواهد شد و در اختیار علاقه مندان به موسیقی محسن نامجو قرار خواهد گرفت.

اوباما: ایران با افزایش فشار و انزوای بیشتر روبرو خواهد شد

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بر مذاکره اتمی جدی و معنی دار با ایران تاکید کرد اما هشدار داد که ایران در صورت بی نتیجه بودن مذاکرات با فشار و انزوای بیشتر مواجه خواهد شد.

باراک اوباما روز شنبه (26 سپتامبر) طی نطق هفتگی خود که از طریق رادیو و اینترنت پخش می شود این سخنان را بیان کرد.

او مرکز غنی سازی جدید ایران را سری و مشکلی برای مقررات منع گسترش سلاح های اتمی در جهان توصیف کرد و گفت که وجود این مرکز بیانگر ادامه روال به گفت وی نگراننده کننده طفره رفتن های دولت ایران است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، اتهام سری بودن این مرکز را رد کرده و گفته است که ایران یک سال و نیم زودتر از موعد مقرر وجود آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.

در همین رابطه، کاخ سفید آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه ای خواهان همکاری کامل و فوری ایران با بازرسان آژانس در مورد مرکز غنی سازی جدید شد.

در این بیانیه آمده است که آمریکا، روسیه و چین از تحقیقات آژانس درباره مرکز غنی سازی مذکور حمایت می کنند.

قرار است دولت محمود احمدی نژاد پنج شنبه این هفته (1 اکتبر) با نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5، متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، در شهر ژنو سوئیس مذاکره کند.

باراک اوباما روز شنبه گفت که اعلان خبر وجود مرکزی غنی سازی اورانیوم دوم ایران بر فوریت مذاکرات اتمی با ایران افزوده است.

او گفت که علی رغم این خبر، پیشنهاد او برای گفتگوی جدی و معنی دار با ایران به قوت خود باقیست ولی ایران باید به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و نیات صلح آمیز خود را ثابت کند.

رئیس جمهوری ایران که بر همکاری با آژانس و صلح آمیز بودن برنامه های اتمی کشورش تاکید دارد می گوید که بازرسان آژانس می توانند از مرکز هسته ای جدید کشور بازدید کنند.

باراک اوباما با اشاره به این که رئیس جمهوری روسیه گفته که از تشدید تحریم ها علیه ایران حمایت خواهد کرد، گفت که جامعه بین المللی موضعی واحد علیه برنامه اتمی ایران دارد.

او گفت که رهبران ایران باید یک گزینه را انتخاب کنند. به گفته او، آن ها می توانند به مسوولیت های خود عمل و به جامعه بین المللی بازگردند یا اینکه با افزایش فشار و انزوا مواجه شوند.

باراک اوباما پیشتر گفته بود هرچند به حل و فصل دیپلماتیک برای حل مناقشه اتمی ایران پایبند است، همانطور که همیشه گفته گزینه نظامی را برای حفظ امنیت ملی آمریکا منتفی نمی داند.

ایران تاکید دارد که تسلیم فشارهای بین المللی نمی شود.

هشدار های اوباما به ایران؛ چه اتقافی در انتظار است؟

در حالی که حدود یک ماه دیگر همزمان با سی امین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران، قطع روابط دو کشور وارد چهارمین دهه خود می شود، نشانه های تمایل دو کشور برای شروع عادی سازی روابط شان گاه پررنگ تر و گاهی هم البته کم فروغ تر می شود.

بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که از دوره تبلیغات انتخاباتی اش طرح احتمال حمله به ایران را محکوم می کرد و از گفت و گوی مستقیم و بدون پیش شرط با همتای ایرانی اش سخن می گفت به تازگی گزینه نظامی را رویکردی معتبر خوانده و گفته آن را برای حفظ امنیت ملی آمریکا منتفی نمی داند.

پیش از این رئیس جمهوری آمریکا همراه با نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهوری فرانسه درباره همکاری ایران با جامعه جهانی بر سر موضوع اتمی این کشور هشدار داده بودند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد در جمع خبرنگاران گفته است فرانسه و بریتانیا برای ما خیلی مهم نیستند و حرف هایشان برای ما اهمیتی ندارد "اما با سخنرانی اوباما انتظار داریم همکاران ایشان مراقبت کنند و بی جهت مساله درست نکنند."

آقای احمدی نژاد پیشتر هم نسبت به اظهارات باراک اوباما درباره ایران ابراز تعجب کرده بود و گفته بود که کشورهای اروپایی "چندان محلی از اعراب ندارند اما چرا آقای اوباما خارج از عرف و ادب عمل کرد؟"

منظور آقای احمدی نژاد از اقدام آقای اوباما، گلایه او از ضرب و شتم مردم معترض به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران بود که به نظر برخی از صاحب نظران مسائل ایران ضعیف تر از موضع گیری مقام های اروپایی نسبت به این حوادث بود.

آقای اوباما طی دوران یکع به قدرت رسیده است تلاش کرده تا با زبانی نرم تر مقام های ایرانی را مخاطب قرار دهد اما در روزهای اخیر او چندین بار به این کشور هشدار داده است.

علی رغم این هشدارها، رئیس جمهوری ایران که در آمریکا به سر می برد لحن تندخویانه ای را که نسبت به کشورهای اروپایی داشت برای آمریکا به کار نبرد.

هشدار های مکرر رئیس جمهوری آمریکا نسبت به ایران پس از آن صورت گرفت که انتشار ناگهانی وجود یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم موجب شد حتی روسیه و چین نیز که نسبت به کشورهای اروپایی بیشترین نرمش را در قبال ایران در شورای امنیت سازمان ملل و تحریم این کشور از خودنشان داده بودند، مواضع محکم تری علیه ایران اتخاذ کنند.

ایران می گوید که برنامه های هسته ای این کشور صلح آمیز است. آقای احمدی نژاد نیز در خصوص مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم گفته است که تهران طبق مقررات و پیش از راه اندازی این مرکز وجود آن را اعلام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا نسبت به "همبستگی" اخیر اعضای دائم شورای امنیت بر سر ایران ابراز خرسندی کرده و گفت تا همین چند ماه پیش بسیاری نسبت به واکنش سریع به ایران تردید داشتند.

اما اکنون روسیه و چین نیز به با صدور بیانیه هایی از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

باراک اوباما با شعار تغییر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسید. ایران که می گوید اواخر دوره ریاست جمهوری جورج بوش خطر حمله نظامی آمریکا به این کشور منتفی نبود، از پایان دوره ریاست جمهوری او و آغاز دوران باراک اوباما استقبال کرده بود. آقای احمدی نژاد اولین مقام ایرانی است که به رئیس جمهوری منتخب آمریکا به مناسبت پیروزی اش در انتخابات نامه شادباش فرستاد.

باراک اوباما از ابتدای دوران ریاست جمهوری اش که هنوز به یک سال هم نرسیده تلاش کرده تا چهره ای تازه از آمریکا برای جهان به نمایش بگذارد و به اعتقاد ناظران مسائل بین المللی در همین مدت کوتاه هم نشان داده تا در عزم خودی جدی است.

ایران و آمریکا در چارچوب گروه ۱+۵ طی روزهای آینده رو در رو درباره موضوع اتمی ایران گفت و گو خواهند کرد اما پیشاپیش آمریکا به همراه دو کشور اروپایی یعنی فرانسه و بریتانیا به ایران هشدار داده است اگر تا دو ماه دیگر به قطعنامه های شورای امنیت عمل نکند با تحریم های شدیدتری مواجه خواهد شد.

این احتمال هرچند ضعیف اما وجود دارد که در جریان گفت و گوهای هفته آینده ایران و ۱+۵ ایران و آمریکا به یک راهکار مشترک دست پیدا کنند اما این احتمال هم از نظر دور نیست که ایران، مهلت دو ماه تازه را هم نپذیرد و کلاف روابط سی ساله ایران و آمریکا همراه با وضعیت پرونده اتمی این کشور گره ای تازه بخورد.

بی پولی و مصرف بالا؛ مشکلات صنعت گاز ایران

مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران از کمبود منابع مالی برای توسعه میدانهای گاز ابراز نگرانی کرده و گفته است که در زمان پیک مصرف گاز، بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز وجود دارد.

به گفته آقای میرکاظمی، هم اکنون ۱۹ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام در صنعت گاز وجود دارد که تنها سه میلیارد دلار بودجه برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است.

آقای میرکاظمی که در دولت اول محمود احمدی نژاد وزیر بازرگانی بود، در اولین اظهار نظر رسمی به عنوان وزیر جدید نفت، در "همایش صنعت گاز ایران" وضعیت تولید و مصرف گاز را نامطلوب توصیف کرده است.

ایران از دوازده سال پیش، کار توسعه میدان گازی پارس جنوبی که نیمی از ذخایر این کشور را در خود جای داده، شروع کرده است اما توسعه این میدان گازی در چهار سال گذشته به دلیل تحریم های بین المللی و کمبود منابع مالی بسیار کند بوده است.

سرمایه گذاران خارجی رغبت چندانی برای همکاری با ایران نشان نمی دهند و برخی شرکت های بزرگ نفتی که در سالهای گذشته با ایران در اجرای پروژه های نفتی همکاری می کردند، از شروع یک همکاری تازه سرباز زده اند.

ایران با وجود مذاکرات طولانی خود با شرکت هایی نظیر توتال و شل بر سر توسعه میدان گازی پارس جنوبی نتوانسته، نظر آنها را برای سرمایه گذاری و مشارکت جلب کند.

اصرار ایران به ادامه غنی سازی اورانیوم و نادیده گرفتن قطعنامه های تنبیهی شورای امنیت سازمان ملل باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی به خصوص شرکت های بین المللی فعال در نفت و گاز تمایلی به همکاری با ایران نشان ندهند.

شرکت هایی نظیر توتال، شل، انی و رپسول که پیش از این در پروژه های نفتی با ایران همکاری می کردند، با وجود امضا تفاهم نامه هایی با ایران، تمایلی به همکاری ندارند.

تکیه بر منابع محدود داخلی

برای تامین منابع مالی، دولت ایران سعی کرده از منابع داخلی برای توسعه منابع نفت و گاز استفاده کند اما این منابع بسیار محدود است و این کشور قادر نیست پول مورد نیاز توسعه میادین نفت و گاز را از داخل تهیه کند.

وزارت نفت ایران مدتها پیگیر ایجاد بانکی ویژه برای صنعت نفت بود تا به وسیله منابع این بانک بتواند کمبود های مالی برای توسعه میدانهای نفت و گاز را برطرف کند اما هنوز سرنوشت این بانک که مدتها سرزبانها بود، نامشخص است و اکنون دولت در پی فروش ارواق مشارکت ارزی است.

قرار است برای تامین سرمایه مورد نیاز توسعه میدان گازی پارس جنوبی، یک میلیارد یورو اوراق مشارکت منتشر شود و درآمدهای ناشی از فروش اوراق مشارکت در فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی هزینه خواهد شد.

در چنین شرایطی وزیر جدید نفت ایران می گوید که بیشتر از ۱۹ میلیارد دلار پروژه نیمه کاره در صنعت گاز وجود دارد در حالی که برای تکمیل آن تنها سه میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است.

بنابر این، حتی اگر در سالهای آینده نیز سالانه همین اندازه بودجه برای توسعه بخش گاز در نظر گرفته شود، بیشتر از شش سال دیگر اجرای این پروژه های نیمه کار طول خواهد کشید.

آقای میرکاظمی می گوید: "متاسفانه سرمایه گذاری های مورد نیاز برای توسعه میدان های جدید تولید گاز به دلایلی دچار مشکل شده و در سه سال آینده میدان جدیدی به میدان های تولیدی گاز افزوده نخواهد شد."

مصرف از تولید پیشی می گیرد

نگرانی دیگر ایران رشد سریع مصرف گاز است. بنابر آخرین گزارشها، مصرف گاز در ایران سالانه بیشتر از ده درصد رشد دارد و به دلیل ثابت ماندن تولید و کاهش سرمایه گذاری، پیش بینی می شود گاز در آینده با بحران رو به رو شود.

آقای میرکاظمی نیز می گوید: "اگر رشد مصرف ده درصدی گاز ادامه یابد جدا از مشکل پیک مصرف، دچار مشکل جدیدی خواهیم شد."

در چند سال اخیر، همواره ایران در فصل زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه بوده و به گفته وزیر نفت ایران، در پیک مصرف روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری وجود دارد.

این در حالی است که تولید فعلی گاز در ایران بیشتر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب است ولی در زمستان با افزایش مصرف، دولت بارها ناچار شده تا گاز صنایع و نیروگاهها را قطع کند و آن را در اختیار خانوارها بگذارد.

بنابر گفته آقای میرکاظمی مشکل کمبود گاز امسال هم ادامه می یابد و "در فصل زمستان مجبوریم به دلیل افزایش تقاضای انرژی، گاز برخی از صنایع را قطع کنیم."

با تصویری که وزیر جدید نفت ارائه داده، کمبود گاز در زمستان قطعی است و با مشکلاتی که برای تامین منابع مالی توسعه میدان های گازی وجود دارد، این مشکل تا سالها کمابیش ادامه خواهد یافت مگر این که تغییری در شرایط بین المللی ایران ایجاد شود.

بنابر برنامه بیست ساله سند چشم انداز (تا سال ۱۴۰۴)، باید تولید گاز از حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب به بیشتر از سه برابر برسد.

وزارت نفت پیش بینی کرده که برای توسعه صنعت نفت و گاز تا سال ۱۴۰۴ یعنی ۱۶ سال دیگر به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

عملی کردن این برنامه بدون همکاری و مشارکت سرمایه گذاران خارجی امکان پذیر نیست و اگر ایران نتواند سرمایه گذاران بزرگ و شرکتهای بین المللی نفتی را به سرمایه گذاری و همکاری در پروژه های نفتی متقاعد کند، به اهداف خود نخواهد رسید.

در حال حاضر به دلیل اصرار ایران به ادامه غنی سازی اورانیوم و احتمال تشدید تحریم های بین المللی، این نگرانی وجود دارد که سرمایه گذاران خارجی همچنان از همکاری با ایران خودداری کنند و توسعه صنعت نفت و گاز ایران با موانع جدی تری مواجه شود.

از نظر کارشناسان، تا زمانی که تغییری در روند پرونده هسته ای ایران ایجاد نشود، وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران به مراتب بدتر خواهد شد و تنگناهای بیشتری را در تامین سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز برای توسعه صنعت نفت ایران در پی خواهد آورد.

میلیبند: تمرکز بر روی دیپلماسی با ایران است

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا گفت "هیچ انسان عاقلی، بدون نگرانی واقعی" به دنبال حمله به ایران به خاطر برنامه هسته ای این کشور نخواهد بود.

آقای میلیبند در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفت که به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران "صد درصد متعهد است."

اما در این گفتگو آقای میلیبند حاضر نشد به کل گزینه حمله نظامی را رد کند و از توصیف این گزینه به عنوان امری "غیرقابل باور" خودداری کرد.

اظهارات آقای میلیبند پس از آن منتشر شد که اذعان ایران به وجود تاسیسات دوم غنی سازی و عملیاتی شدن آن در آینده نزدیک باعث واکنش همه جانبه کشورهای غربی و همچنین روسیه شده است.

آقای میلیبند به برنامه "Today" در کانال چهار رادیو بی‌بی‌سی گفت آینده "استراتژی دو سویه" دیپلماسی و فشار بر ایران بستگی به حاصل دیدار پیش رو با مقام های ایرانی دارد.

قرار است مقام های مسئول در برنامه هسته ای ایران در روز پنجشنبه هفته جاری (اول اکتبر) با نمایندگان گروه پنج به علاوه یک (اعضاء دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) در ژنو دیدار کنند.

وزیر خارجه بریتانیا گفت: "به نظر من خیلی مهم است که ما کماکان از این سیاست پیروی کنیم زیرا رویارویی دیپلماتیک از یک سو و فشار از سوی دیگر با حضور و مشارکت آمریکا واقعا پیگیری خواهد شد."

با این وجود آقای میلیبند گفت: "همیشه به مردم می گویم آنچه را که می گویم مدنظر قرار دهند، نه آنچه نمی گویم و من می گویم که ما صد درصد متمرکز [یافتن] راه حل دیپلماتیک برای این مسئله هستیم."

رهبران آمریکا، بریتانیا و فرانسه ایران را متهم کرده اند که تاسیساتی جدید برای غنی سازی اورانیوم برپا کرده است و از این طریق قوانین سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

این کشورها ایران را تهدید کرده اند که اگر به طور کامل با قدرت های جهانی همکاری نکند مجموعه ای جدید و سختگیرانه تر از تحریم ها را علیه این کشور اعمال خواهند کرد.

ایران ادعای مطرح شده از سوی باراک اوباما، نیکولا سارکوزی و گوردون براون، رهبران آمریکا، فرانسه و بریتانیا را که ایران را به پنهان کاری و فریب متهم می کنند، رد کرده است.

مقام های ایرانی در اثبات ادعای خود می گویند بر اساس مقررات بین المللی وجود هر گونه تاسیسات غنی سازی اورانیوم می بایست حداقل 180 روز (شش ماه) پیش از تزریق گاز هگزافلورید اورانیوم به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی برسد، در حالیکه به گفته محمود احمدی نژاد وجود تاسیسات جدید حدود 18 ماه زودتر اعلام شده است.

                

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار