آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

طرفداران احمدی نژاد، آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و موسوی اردبیلی را متهم کردند

میزان:  یک پایگاه خبری که توسط یکی از بستگان آقای احمدی نژاد اداره می شود در مطلبی مدعی شد میان نظرات آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و موسوی اردبیلی درباره روز عید فطر با فتاوای ایشان تناقض وجود دارد و این تناقض میان موجب ایجاد جو دودلی و تقویت بدبینی‌های اخیر در بین مردم و سوء استفاده رسانه‌های بیگانه شده است
  

ثانیه نیوز نوشت اعلام روز دوشنبه به‌عنوان عید سعید فطر از سوی برخی مراجع محترم تقلید در حالی انجام شد که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان ولی‌فقیه و حاکم شرع، حکم به عید بودن روز یکشنبه دادند.

این سایت خبری تاکید کرد برخی صاحب‌نظران در این زمینه معتقدند شأن مرجع تقلید افتا است و نه ورود به مصداق، به این معنی که مرجع تقلید با فتوا دادن درخصوص راه‌های ثابت شدن اول ماه، تشخیص مصداق را برعهده مقلد می‌گذارد.

از سوی دیگر برخی نیز تأکید دارند اساساً اعلام عید فطر، شأن حکومتی و در صلاحیت حاکم شرع است و نه هر فرد دیگری. بر این مبنا، حتی چنانچه اول ماه بر یک مرجع تقلید محرز نشد و یا یک روز زودتر از حاکم شرع بر او محرز شد، وی نباید آن را اعلام عمومی کند.

همچنین ثانیه نیوز مدعی شد بررسی موردی فتاوای این مراجع نشان می‌دهد که به‌جز آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله سیستانی، هر ۳ مرجع محترم دیگر، یکی از راه‌های ثابت شدن اول ماه را حکم حاکم شرع می‌دانند و با این اوصاف، مشخص نیست چرا در این زمینه برخلاف فتوای خود عمل کرده‌اند.

اگرچه آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله سیستانی نظر متفاوتی دارند و به ترتیب در مسئله ۱۷۳۹ و ۱۷۴۰ رساله‌های توضیح المسائل خود معتقدند اول ماه به حکم حاکم شرع ثابت نمی‌شود.

اما حتی چنانچه از این مسئله که اعلام عمومی اول ماه و به‌ویژه عید سعید فطر از شؤن حکومتی و انحصاراً دراختیار ولی‌فقیه است، گذشته شود، تناقض میان فتوی و اقدام حداقل ۳ تن از مراجع معظم تقلید که موجب ایجاد جو دودلی و تقویت بدبینی‌های اخیر در بین مردم و سوء استفاده رسانه‌های بیگانه شده است، امری عجیب و کم‌سابقه است.

 

توضیح:

. رساله مراجع تقلید
فتوای اول
آیت الله وحید خراسانی و آیت الله سیستانی
۱۷۴۰ - اول ماه به حکم حاکم شرع ثابت نمى شود , و رعایت احتیاط اولى است .
آیت الله صانعی
مساله۱۷۲۱- حکم حاکم نسبت به اول ماه و هلال نفوذ ندارد و هر کسی باید خود حجت شرعیه بر اول ماه داشته باشد.
طبق فتاوای بالا بجز آیت الله سیستانی، مراجع دیگری نیز حکم حاکم را در خصوص اول ماه و هلال نافذ نمیدانند و اعتقاد دارند که بواسطه ی آن، اول ماه ثابت نمی‌شود.

فتوای دوم
آیت الله موسوی اردبیلی
»مسأله ۱۸۱۲ «اوّل ماه به پنج چیز ثابت مى‏شود:
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اوّل ماه است.
»مسأله ۱۸۱۳ «اگر حاکم شرع حکم کند که اوّل ماه است، کسى که از او تقلید نمى‏کند نیز باید به حکم او عمل نماید؛ ولى کسى که مى‏داند حاکم شرع اشتباه کرده، نمى‏تواند به حکم او عمل نماید.
آیت الله صافی
(مساله ۱۷۳۹) اول ماه به پنج چیز ثابت مى شود:
پنجم - آن که حاکم شرع حکم کند که اول ماه است .
(مساله ۱۷۴۰) اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است , کسى هم که تقلید او رانمى کند, باید به حکم او عمل نماید. ولى کسى که مى داند حاکم شرع اشتباه کرده نمى تواند به حکم او عمل نماید.
آیت الله مکارم
مسأله ۱۴۵۶ـ اوّل ماه از پنج طریق ثابت مى شود:
۵ـ حکم حاکم شرع، به این صورت که براى مجتهد عادلى اوّل ماه ثابت شود و سپس حکم کند که آن روز اوّل ماه است، در این صورت پیروى از او بر همه لازم است، مگر کسى که یقین به اشتباه او دارد
طبق فتاوای بالا همه ی مراجع فوق، یقیین به اشتباه حکم حاکم شرع داشتند. وگرنه روز یکشنبه را عید اعلام می‌کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار