آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ شهریور ۱۵, یکشنبه

ایران سه کانال جدید تلویزیونی راه اندازی می کند

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرده است که به زودی سه کانال جدید تلویزیونی ویژه کودک و نوجوان، فیلم و سریال و ورزش راه اندازی می کند.

علی دارابی قائم مقام رادیو و تلویزیون دولتی ایران (صدا و سیما) گفته است که سه کانال تلویزیونی برای پاسخگوی به نیاز جامعه جوان کشور هم اکنون در حال پیش تولید برنامه برای راه اندازی هستند.

علاوه بر این، به گفته آقای دارابی، یک کانال فیلم و سریال به زبان عربی و یک کانال اسپانیولی نیز در دستور کار قرار دارد "که با راه اندازی این شبکه ها امکان رساندن پیام انقلاب اسلامی در منطقه آمریکای لاتین نیز فراهم خواهد شد."

تلویزیون دولتی هم اکنون پنج کانال غیر خبری و یک کانال خبری به نام شبکه خبر دارد. علاوه بر این شش کانال تلویزیونی داخلی، سه کانال جام جم نیز برای مخاطبان فارسی زبان در خارج از ایران برنامه پخش می کنند.

علاوه بر این کانالهای العام به زبان عربی و پرس تی وی به زبان انگلیسی نیز به صورت 24 ساعته خبر پخش می کنند.

کانال های رادیویی دولتی نیز به زبان فارسی در داخل بسیار متنوع است و به 30 زبان و گویش خارجی نیز نظیر انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی، اسپانیایی، آلبانیایی، بوسنیایی، ترکی، چینی، هندی، ژاپنی و زبانهای دیگر برنامه پخش می کند.

بنابر اصل 44 قانون اساسی، رادیو و تلویزیون در اختیار دولت قرار دارد و با وجود تفسیری که از این اصل صورت گرفته است برنامه واگذاری شرکت ها و صنایع بزرگ به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است اما در این تفسیر اشاره ای به تلویزیون نشده است.

علاو ه بر این، بنابر اصل 175 قانون اساسی انحصار رادیو و تلویزیون در اختیار دولت است و بخش خصوصی اجازه ورود به این بخش را ندارد.

با آنکه اولین کانال تلویزیونی در ایران در سال 1337 به وسیله بخش خصوصی به نام "تلویزیون ایران" راه اندازی شد اما بعدها تلویزیون دولتی ایران جانشین آن شد.

تلاش برای راه اندازی تلویزیون خصوصی

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، قصد داشت تلویزیون ماهواره ای را به زبان فارسی راه اندازی کند اما فعالیت های این تلویزیون پیش از شروع پخش برنامه های آن متوقف شد.

آقای کروبی ازعلی لاریجانی رئیس فعلی مجلس که آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود، به عنوان عامل اصلی جلوگیری از فعالیت شبکه تلویزیونی ماهواره ای صبا نام برده بود.

آقای کروبی در جریان یک سخنرانی اعلام کرد که مسئولان جمهوری اسلامی فعالیت تلویزیون صبا را مشروط به دریافت مجوز از وزارت ارشاد کرده اند و در عین حال این را مطرح می ‌کنند که طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی ایران، تأسیس شبکه رادیویی و تلویزیونی در انحصار دولت است. او افزوده بود: "اگر کسی در آن سوی دنیا هم بخواهد رادیو و تلویزیون افتتاح کند باید حتماً دولتی باشد."

وی جلوگیری از فعالیت تلویزیون صبا را با نامه ای مرتبط دانست که علی لاریجانی دبیرشورای عالی امنیت ملی به شورای نگهبان نوشت و خواهان تفسیر اصل ۱۷۵ قانون اساسی شد. آن هم در حالی که مطابق قانون فقط رئیس‌ جمهور، رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان می ‌توانند درخواست تفسیر قانون اساسی بدهند.

کارشناسان می گویند که نگاه ایدئولوژیک حاکم بر رادیو تلویزیون ایران باعث شده است بخشی از شهروندان ایرانی اعتماد به برنامه های خبری این رسانه را از دست بدهند و رسانه های دیگری را جایگزین رادیو تلویزیون رسمی ایران کنند.

از جمله این رسانه ها، تلویزیون های ماهواره است که عمدتا از آمریکا به زبان فارسی برنامه پخش می کنند.

ایران در مقاطعی با برخورد با دارندگان تجهیزات دریافت برنامه های ماهواره ای سعی در محدود کردن استفاده از این تلویزیون ها گرفته است اما برخی از مقام های ایرانی می گویند که این سیاست کارایی چندانی نداشته و به جای ایجاد محدودیت برای مردم، راه اندازی تلویزیون های خصوصی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ضروری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار