آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۳, دوشنبه

گایتنر: علیه بانک های ایران تدابیر مناسب اتخاد شود

گایتنر: علیه بانک های ایران تدابیر مناسب اتخاد شود

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری آمریکا، گفته است که کشورها باید علیه "خطر" ایران برای نظام مالی جهانی تدابیر مناسب اتخاذ کنند. او خواهان اجرای دقیق تحریم های سازمان ملل متحد علیه بانک های ایرانی به ویژه بانک ملی و صادرات شده است.

تیموتی گایتنر این سخنان را یکشنبه (چهارم اکتبر) در یک کمیته صندوق بین المللی پول (آی ام اف) در شهر استانبول ترکیه بیان کرد.

نشست سالانه آی ام اف در ترکیه برگزار شده است.

وزیر خزانه داری آمریکا بخش آخر سخنرانی اش در کمیته پولی و مالی آی ام اف را به ایران اختصاص داد.

تیموتی گایتنر در نطقش در مورد آنچه فعالیت های مالی غیرمجاز در ایران و کمبودهای شدید در نظام نظارتی این کشور توصیف کرد، هشدار داد.

او همچنین به بیانیه سال گذشته یک گروه بین المللی بنام "گروه کاری اقدامات مالی برای مبارزه با پول شویی" اشاره کرد که درباره فقدان یک سیستم مناسب در ایران برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم هشدار داده بود.

مجلس ایران در واکنش به این هشدارها قانون مبارزه با پولشویی را به تصویب رساند، قانونی که برای نخستین بار نهادی بنام شورای عالی مبارزه با پولشويی را در ایران تاسیس کرده است.

"گروه کاری اقدامات مالی برای مبارزه با پول شویی"در بیانیه سال 2008 خود گفت که دولت ایران تدابیر کافی برای مقابله با خطر حمایت مالی از تروریسم اتخاذ نکرده است، خطری که به گفته این نهاد خطریست جدی برای سیستم مالی بین المللی.

وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه در استانبول از تمام کشورها خواست که تدابیر مناسب علیه "خطر" ایران اتخاذ کنند.

او همچنین خواهان اجرای تحریم های مالی مندرج در قطعنامه 1803 شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران شد.

شورای امنیت در ماه مارس سال 2008 میلادی با صدور این قطعنامه تحریم ها علیه ایران را تشدید کرد.

این قطعنامه از کشورها می خواهد که مراقب مبادلات موسسه های مالی واقع در قلمروی خود با بانک های ایرانی بویژه بانک های ملی و صادرات ایران باشند.

ایران تحریم های شورای امنیت علیه این کشور را محکوم کرده است و تاکید دارد که این مجازات ها تاثیری بر خط مشی اتمی این کشور ندارد.

وزارت خزانه داری آمریکا در سال های گذشته کل نظام بانکی ایران که شامل حدود ۵۰ بانک دولتی و خصوصی می شود را تهدیدی برای نظام مالی جهانی اعلام کرده است. ایران این اتهام را بی اساس می داند و محکوم کرده است.


جیمز جونز: نگران مقاصد هسته ای ایران هستیم

جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در عین حال این نظر که ایران به ساخت بمب اتمی نزدیک تر شده را رد کرد و مذاکرات هسته ای ژنو را تحولی مثبت دانست.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی روز یکشنبه (چهارم اکتبر) گفت اینکه ایران دانش ساخت بمب اتمی را کسب کرده یا خیر موضوع گمانه زنی های مختلف است اما آنچه که آمریکا از نزدیک دنبال می کند و نگران آن است مقاصد هسته ای ایران است.

جیمز جونز این سخنان را در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا و در واکنش به گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز در مورد برنامه اتمی ایران بیان کرد.

نیویورک تایمز از وجود یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی داده که به گفته این روزنامه نتیجه گرفته که ایران اطلاعات کافی برای طراحی و تولید بمب اتمی را کسب کرده است.

دولت ایران بارها ضمن رد چنین اتهام هایی، بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید کرده است.

مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه صحت گزارش نیویورک تایمز را زیر سوال نبرد.

اما جیمز جونز تاکید کرد که تحولات اخیر در مناقشه اتمی ایران برای آمریکا مثبت بوده است چرا که به گفته او "ایران حاضر شده است که به پای میز مذاکره بیاید."

او به تصمیم ایران در مورد گشایش مرکز اتمی قم به روی بازرسان بین المللی و توافق اصولی این کشور در مورد انتقال اورانیوم با غلظت پائین ایران به خارج از این کشور برای تبدیل به سوخت هسته ای اشاره کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا تحولات چند هفته گذشته در مورد برنامه اتمی ایران را "بسیار مهم" و به نفع آمریکا دانست.

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، که به تهران سفر کرده پس از دیدار با مقام های ایرانی، اعلام کرد بازرسان این سازمان در روز 25 اکتبر از تاسیسات غنی سازی اورانیوم قم بازدید خواهند کرد.

همچنین قرار است که روز 19 اکتبر نمايندگان آژانس، ايران، روسيه، آمريكا و فرانسه برای بررسی امکان غنی سازی اورانیوم ایران در خارج، گفتگوهایی داشته باشند.


ارزیابی اطلاعاتی

مشاور امنیت ملی باراک اوباما در مصاحبه ای جداگانه با شبکه سی ان ان آمریکا این نظر که ایران به بمب هسته ای نزدیک تر شده است را رد کرد و گفت که آمریکا همچنان ارزیابی های اطلاعاتی اش در مورد پیشرفت برنامه اتمی ایران را صحیح می داند.

اما نیویورک تایمز گزارش داده است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا هم اکنون در حال بررسی مجدد برآورد سال 2007 خود هستند.

اداره امنیت ملی آمریکا در سال 2007 میلادی با انتشار یک "برآورد اطلاعاتی" اعلام کرد که ایران کار طراحی سلاح های اتمی و بخش تسلیحاتی کردن برنامه اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد و به احتمال زیاد آن را از سر نگرفته است.

اداره اطلاعات ملی آمریکا امسال اعلام کرد که 16 دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در مورد اینکه آیا ایران در پی ساخت سلاح های هسته ای است یا نه مطمئن نیستند اما بر این باورند که ایران حداقل گزینه خود برای تولید بمب اتمی را باز گذاشته است.

ایران تاکید دارد که هیچگاه در پی تولید بمب اتمی نبوده است.

از سوی دیگر، سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ان بی سی آمریکا گفت که در موقعیتی نیست که بتواند در مورد گزارش نیویورک تایمز اظهار نظری بکند.

او مذاکرات ژنو را "شروعی سازنده" دانست و تاکید کرد که حال وظیفه ایران است که به تعهداتش عمل کند.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، که به ایران سفر کرده، در تهران گفته است که اکنون "در موقعیتی حساس قرار داریم" و گفت روند، از "رویارویی" به سمت "شفافیت و همکاری" تغییر کرده است.

به گفته او، نگرانی هایی درباره برنامه هسته ای ایران وجود دارد و "ما از طرف ایران به شفافیت و از طرف جامعه بین المللی به همکاری نیاز داریم."

محمد البرادعی گفته است: "اتهاماتی علیه ایران مبنی بر اینکه مطالعاتی برای تسلیحاتی شده انجام داده، وجود دارد. البته اینها مسائلی هستند که ما هنوز در حال تحقیق درباره آن هستیم."


سپاه پاسداران: بعد از انتخابات دو ماه تمام مسئولیت به عهده سپاه بود

سپاه پاسداران ایران می گوید که بنابه درخواست نیروی انتظامی روز 23 خرداد در اولین روز بعد از برگزاری انتخابات بسیج وارد عمل شده اما از روز 25 خرداد به مدت دو ماه تمام مسئولیت به عهده سپاه بوده است.

سرتیپ عبدالله عراقی فرمانده سپاه محمد رسول الله در جریان بازدید از خبرگزاری دولتی ایران- ایرنا گفته است که نیروی های بسیجی به درخواست نیروی انتظامی روز 23 خرداد وارد عمل شدند "اما از 25 خرداد تمام مسئولیت بر عهده سپاه و نیروهای بسیجی گذاشته شد که تا 25 مرداد ماه ادامه داشت."

این در حالی است که آقای عراقی در نیمه تیرماه گفته بود که روز 30 خرداد سپاه محمد رسول الله که بازوی اجرایی بسیج در شهر تهران است با کمک نیروی انتظامی وارد عمل شده و از ساعت دو ونیم بعد از ظهر همان روز در تهران مستقر شد.

آقای عراقی آن زمان گفته بود که بنابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی سپاه و بسیج در روز 30 خرداد وارد عمل شدند و "مجموعه سپاه تهران بزرگ به عنوان بازوی اجرایی سپاه پاسداران در تهران به کمک نیروی انتظامی آمد."

انتشار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که در آن محمود احمدی نژاد پیروز انتخابات اعلام شد، اعتراض گسترده ای به دنبال داشت و معترضان نتایج اعلام شده انتخابات را غیرقابل قبول دانسته و دولت را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

با وجود منع هر گونه گردهمایی از سوی دولت، راهپیمایی هایی اعتراضی در نقاط مختلف ایران برگزار شد و طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی چند راهپیمایی بزرگ در تهران برگزار کردند.

این فرمانده سپاه به وقایعی اشاره می کند که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات در مسجد لولاگر اتفاق افتاد و گفته می شد بسیجی های مستقر در این مسجد به سوی معترضان تیراندازی کرده اند اما آقای عراقی می گوید:" یک تیر از بسیجیان شلیک نشد ولی در دنیا گفتند که بسیجیان مردم را کشتند، اما داخل خودشان افرادی بودند که به مردم شلیک کردند و به نام بسیجی، نیروی انتظامی و بچه های وزارت اطلاعات تمام می کردند."

این فرمانده سپاه همچنین به وقایع روز 25 خرداد اشاره می کند که بزرگترین راهپیمایی معترضان بعد از انتخابات در خیابان انقلاب به سمت میدان آزادی برگزار شد و صدها هزار تن در آن شرکت داشتند.

در جریان این راهپیمایی نیروهای بسیج پایگاه 117 میدان آزادی به سمت معترضان آتش گشودند و چند نفر در جریان این درگیری کشته و زخمی شدند.

آقای عراقی می گوید:بیش از ده هزار نفر به این حوزه حمله کرده بودند و "به بسیجی ها گفتم چند تا تیر مشقی بزنید تا شاید این افراد بترسند و از آنجا دور شوند اما این افراد زمانی که فهمیدند این تیرها مشقی است به هم می گفتند نترسید تیرها مشقی است."

به گفته آقای عراقی این پایگاه داری صدها قبضه اسلحه بوده و " فردی که قصد داشت از دکل مخابرات وارد اسلحه خانه شود را (بسیجیان) با تیر زدند و افتاد، رسانه های بیگانه نیز آمدند آن لحظه ای که تیر اندازی می شود را به خورد مردم جهان دادند."

تصاویری که از این حادثه منتشر شده، فردی را نشان می دهد که از پشت بام این پایگاه به سمت معترضان تیراندازی می کند.

با آنکه نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج ریاست جمهوری اعلام کرده اند که بیش از هفتاد نفر در حوادث انتخابات جان باخته اند اما آقای عراقی می گوید که در جریان وقایع بعد از انتخابات 24 نفر کشته شده اند که 12 نفر آنها "شهدای بسیجی" بودند.

در روز بیستم شهریور آقای عراقی آمار متفاوتی را منتشر کرده و گفته بود که در جریان حوادث بعد از انتخابات 36 نفر کشته شدند که سه مورد آنها در بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران بوده است.

در هفته های گذشته فرماندهان ارشد سپاه آمارهای متفاوتی از تعداد کشته های بعد از انتخابات ارائه کرده اند.


فاطمه و ابوالفضل محبوب ترین اسم ها در میان ایرانیان

سازمان ثبت احوال ایران اعلام کرده که فاطمه و ابوالفضل در صدر فهرست نام هایی قرار دارند که خانواده های ایرانی برای فرزندان خود انتخاب می کنند.

ابراهیم رشیدی مدیر کل دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال به خبرگزاری دولتی ایران- ایرنا گفته است که به ترتیب اسامی فاطمه، زهرا، زینب، هستی و مبینا پنج نام برتری است که خانواده های ایرانی در سال گذشته برای فرزندان دختر انتخاب کرده اند.

بنا به گفته آقای رشیدی، در بین اسامی پسران نیز به ترتیب ابوالفضل، امیر حسین، علی، امیر مهدی و مهدی بیشترین فراوانی را دارد و بیشتر خانواده های ایرانی از این پنج اسم برای فرزندان پسر استفاده کرده اند.

این سومین سالی است که ابوالفضل و فاطمه در صدر فهرست نام هایی قرار می گیرد که خانواده ها برای نامگذاری فرزندان خود از آن استفاده می کنند.

در یک دوره زمانی در ایران همواره نام "محمد" در صدر فهرست انتخاب نام ها قرار داشت اما اکنون حتی در بین پنج نام اول دیده نمی شود.

طبق آمارهایی که سازمان ثبت احوال از سالهای 1380 تا 1385 منتشر کرده همواره اسامی فاطمه و زهرا در صدر فهرست انتخاب خانواده های ایرانی برای نامگذاری دختران قرار داشته اما در میان اسامی پسران همواره تغییراتی وجود داشته است

در حالی که در سال 1380 علی و محمد در صدر فهرست اسامی پسران متولد این سال قرار دارند و ابوالفضل در رتبه نهم قرار دارد اما در سال 1385 ابوالفضل به صدر این فهرست راه یافته و بعد از آن امیرحسین و مهدی در رتبه های بعد قرار دارند. در همین سال اسامی علی و محمد در رتبه های چهارم و پنجم جای دارد.

معضل انتخاب اسم

انتخاب اسامی برای فرزندان در سالیان اخیر همواره محل بحث بوده و ادارات ثبت احوال از ثبت برخی اسامی خودداری و مردم را به گزینش نام های مذهبی تشویق می کنند.

در ادارات ثبت احوال لیستی از "نام های ایرانی و اسلامی" وجود دارد و به خانواده ها توصیه می شود که از میان آنها برای فرزندان خود اسم انتخاب کنند هر چند سازمان ثبت احوال می گوید که ایرانیان ملزم نیستند که از میان نام های موجود در ادارات ثبت احوال برای فرزندانشان اسم انتخاب کنند.

سازمان ثبت احوال معتقد است که در برخی مواقع والدین نام های نامانوس برای فرزندانشان انتخاب می کنند و این سازمان برای حفظ کرامت افراد و دسترسی آسان به نام های رایج لیستی را در ادارات ثبت احوال گذاشته است تا والدین در صورت سردرگمی در انتخاب نام فرزند، از میان نام های موجود یکی را انتخاب کنند.

از نظر سازمان ثبت احوال، انتخاب نام هایی که "موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی" می شود و انتخاب "عناوین، القاب و نام های زننده مستهجن یا نامتناسب با جنس" ممنوع است.

اسامی مانند "ملک الدوله، خان، شوکت الملک و سطانعلی" ممنوع است و استفاده از نام ماشاء الله برای زنان و انتخاب اشرف و اکرم برای مردان ممنوع است.


تاسيسات هسته‌اى قم ۲۵ اكتبر بازرسى مى شود

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مقام های ایرانی، اعلام کرد بازرسان این سازمان در روز 25 اکتبر از تاسیسات غنی سازی قم بازدید خواهند کرد.

محمد البرادعی که همراه با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانسی خبری شرکت داشت، همچنین تایید کرد که در سفر اخیر خود به ایران درباره خواسته ایران جهت تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران با مقام های ایرانی گفتگو کرده است.

او تایید کرد که گزینه انتقال اورانیوم ایران به خارج جهت غنی سازی تا مرز 20 درصد و تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران مورد بحث قرار دارد و گفت در روز 19 اکتبر جلسه ای توسط آژانس در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار می شود که در آن نمایندگان ایران، روسیه، آمریکا و فرانسه برای گفتگو درباره امکان و چگونگی این فرایند دیدار خواهند کرد.

ایران اورانیوم 20 درصد غنی شده را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد که پیش از انقلاب اسلامی در ایران ساخته شده و ایزوتوپ لازم برای پرتو-درمانی بیماران سرطانی را تولید می کند.

آقای صالحی نیز در جریان این کنفرانس خبری تایید کرد که "ق رار بر این است که اورانیوم 3.5 درصد بدهیم و اورانیوم 20 درصد را تحویل بگیریم و این موضوع مسیر خود را طی می کند."

خبرگزاری رویترز در روزهای قبل اعلام کرده بود که ایران حدود هفت ماه پیش به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده بود که سوخت لازم برای فعالیت این رآکتور رو به پایان است و به گفته آژانس چند کشور برای تامین این سوخت اعلام آمادگی کرده اند.

منابع خبری اعلام کرده بودند در جریان گفتگوهای انجام شده در ژنو در هفته گذشته (روز پنجشنبه، اول اکتبر) بر سر اینکه ایران مقداری از اورانیوم با غلظت پایین (LEU) خود را جهت غنی سازی بیشتر به خارج از این کشور (روسیه و سپس فرانسه) انتقال دهد "توافق اصولی" میان طرفین حاصل شده بود که این مسئله بطور بالقوه می توانست از تنش ایجاد شده میان ایران و غرب، به ویژه پس از برملا شدن وجود تاسیسات هسته ای قم بکاهد؛ زیرا غرب، با وجود تاکید ایران بر نیات صلح آمیز برنامه هسته ای خود، معتقد است ایران به ماده اولیه کافی برای ساخت یک بمب هسته ای دست یافته است.

"از رویارویی به همکاری"

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از پاسخ به سوال خبرنگاران اذعان کرد که اکنون "در موقعیتی حساس قرار داریم" و گفت روند، از "رویارویی" به سمت "شفافیت و همکاری" تغییر کرده است.

آقای البرادعی همچنین به مسئله زمان برملا ساختن تاسیسات هسته ای قم (که آن را یک "ناسیسات آزمایشی غنی سازی" خواند) اشاره کرد و تصریح کرد که "آژانس بر اساس تفسیر خود از قانون" معتقد است ایران می بایست به محض تصمیم گیری درباره ساخت تاسیسات هسته ای جدید، به آژانس اطلاع می داد، اما گفت ایران "تفسیر دیگری از قوانین دارد" و معتقد است می تواند تا شش ماه پیش از ورود مواد هسته ای به تاسیسات ساخت چنین تاسیساتی را اطلاع ندهد.

ایران اعلام کرده است که تاسیسات تاسیسات قم ( که از آن با نام "فوردو" یاد می شود) تا 18 ماه دیگر عملیاتی نخواهد شد و علی اکبر صالحی نیز در کنفرانس خبری تاکید کرد که مسئله زمان اعلام وجود تاسیسات جدید، اکنون مسئله اصلی نیست.

اظهارات آقای البرادعی کمتر از یک روز پس از آن مطرح شد که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از وجود یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد که به نوشته این روزنامه در آن نتیجه گرفته شده که ایران اطلاعات کافی برای طراحی و تولید بمب اتمی را کسب کرده است.

اما آقای البرادعی در این کنفرانس خبری تاکید کرد که سازمان تحت هدایت او "به اطلاعات متقنی که نشان از وجود یک برنامه تسلیحاتی هسته ای ادامه دار در ایران داشته باشد" دست نیافته است و با اشاره به موضع آژانس در آستانه حمله به عراق درباره از سرگیری برنامه هسته ای عراق، تلویحا گفت انتشار چنین گزارش هایی بر این نهاد بین المللی فشار سیاسی وارد نمی کند.

با این وجود آقای البرادعی گفت نگرانی هایی درباره برنامه هسته ای ایران وجود دارد و افزود: "ما از طرف ایران به شفافیت و از طرف جامعه بین المللی به همکاری نیاز داریم."

او گفت: "اتهاماتی علیه ایران مبنی بر اینکه مطالعاتی برای تسلیحاتی شده انجام داده، وجود دارد. البته اینها مسائلی هستند که ما هنوز در حال تحقیق درباره آن هستیم."

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین ایران را به پذیرش پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای فراخواند و آن را سبب اعتماد سازی بیشتر دانست.


'بیست نفر از متهمان حوادث بعد از انتخابات آزاد می شوند'

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا به نقل از یک منبع آگاه قضایی اعلام کرده که بیست نفر از متهمان حوادث بعد از انتخابات به زودی آزاد می شوند.

این منبع قضایی که نامش فاش نشده اعلام کرده که بازجویی و تحقیقات از این بیست نفر به پایان رسیده و با "دریافت وثیقه های متناسب با عناوین اتهامی به زودی آزاد می شوند."

این خبرگزاری اضافه کرده که محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، محمد علی ابطحی معاون محمد خاتمی رئیس جمهور سابق، کیان تاجبخش پژوهشگر علوم اجتماعی ، شهاب طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، سعید شریعتی عضو حزب کارگزاران و عبدالله مومنی دبیرکل ادوار تحکیم وحدت جزو این بیست نفر هستند.

روز چهارشنبه هشتم مهر علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرده بود که دادگاه برای بیست نفر از متهمان حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری حکم صادر کرده اما این احکام هنوز قطعی نشده است.

آقای آوایی گفته بود که متهمان هنوز حق اعتراض و تجدید نظر خواهی از این احکام را دارند و ممکن است آرای صادر شده در دادگاه تجدید نظر قطعی، تبدیل و یا نقض شود.

پس از اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه (خرداد ماه)، تظاهرات اعتراضی در تهران و شماری دیگر از شهرهای ایران برگزار شد که واکنش خشونت آمیز ماموران دولتی و بازداشت صدها نفر، از جمله شماری از منتقدان دولت را در پی آورد.

از میان چهره های سرشناس سیاسی، سعید حجاریان عضو شورای مرکزی حزب مشارکت هفته گذشته بعد از گذراندن 106 روز حبس از زندان آزاد شد و بقیه چهره های سرشناس سیاسی همچنان در بازداشت به سر می برند.

تا کنون پنج جلسه محاکمه دستجمعی تعدادی از بازداشت شدگان، از جمله شماری از فعالان سیاسی و منتقدان سرشناس دولت، برگزار و جریان محاکمه از رادیو و تلویزیون دولتی ایران پخش شده است.

در این محاکمات، پس از قرائت کیفرخواست دادستان، که حاوی تحلیل های سیاسی و طرح اتهام هایی در این زمینه بوده است، متهمان سرشناس به اعتراف پرداخته و ضمن قبول کیفرخواست، معمولا اتهام های دیگری را علیه خود و گاه سایر افراد غیر مرتبط با پرونده ها مطرح کرده اند.

این دادگاه ها با انتقاد گسترده تعدادی از روحانیون سرشناس، فعالان سیاسی، حقوقدانان و مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج ایران مواجه شده که نحوه برگزاری محاکمات، پخش تلویزیونی آنها و اعترافات متهمان علیه خود را مغایر روال قابل قبول دادرسی توصیف کرده و احکام دادگاه را بی اعتبار اعلام کرده اند.

در مقابل، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه های نماز روز عید فطر، این نوع محاکمه و اعتراف متهم به زیان خود را مورد تایید قرار داد هرچند گفت که وارد کردن اتهام علیه افراد غیرمرتبط با پرونده قابل قبول نیست.

در آخرین جلسه محاکمه از این نوع، گفته شد که به منظور رعایت قانون آئین دادرسی کشور، رسانه های همگانی اجازه ندارند اسامی متهمان را منتشر کنند هرچند در کیفرخواست دادستان، مشخصات کاملی از آنان وجود داشت و تلویزیون دولتی هم اعترافات را، البته بدون نشان دادن تصاویر نزدیک از چهره متهمان، پخش کرد.


برگزاری سومین نمایشگاه مشترک تولیدات ایران و افغانستان

سومین نمایشگاه مشترک کالاهای تولیدی افغانستان و ایران در سالن مولانای شهر هرات با حضور مقامات این دو کشور گشایش یافت.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، بازاریابی برای تولیدات صنعتی دو کشور خوانده شده و در آن تولیدات صنعتی تولید کنندگان دو کشور در دهها غرفه، در مدت پنج روز به نمایش گذاشته شده می شود. در این نمایشگاه، 54 تولید کننده ایرانی و 35 تولید کننده افغانی، کالاهایی نظیر لوازم خانگی، تجهیزات فنی و مهندسی،چاپ و بسته بندی، وسایل نقلیه، لوازم بهداشتی و آرایشی و مواد غذایی را به نمایش گذاشتند.


سید محمد سیدی، رییس انجمن نمایشگاه های ایران، برگزاری چنین نمایشگاه هایی میان دو کشور ایران و افغانستان را آغاز یک حرکت ماندگار و موثر در زمینه فعالیت های اقتصادی در منطقه عنوان می کند. به عقیده آقای سیدی، نمایشگاه ها شکل جدیدی از روابط بین کشورها است که بسیار شناخته شده است و این روابط به روابط بازرگانی و صنعتی برسد، عمیق تر شده و تداوم آن به نیازها پاسخگویی می کند.

مسئولان اتاق تجارت هرات نیز ابراز امیدواری می کنند که شرکت های تولیدی و صنعتی افغانستان نیز بتوانند در پایان این نمایشگاه نتایج و موفقیت هایی در زمینه معرفی تولیدات مختلف صنعتی و همچنین بازاریابی برای این کالاها به دست آورند. در همین حال شماری از غرفه داران افغان شرکت کننده در این نمایشگاه ضمن موثر خواندن برگزاری این گونه نمایشگاه ها، بر ضرورت ایجاد نمایشگاه های مشابه در ایران و حضور تولیدکنندگان افغان در این نمایشگاه ها نیز تاکید کردند.

محمد رسول فایق، مسئول اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان قالی در غرب افغانستان گفت: کسانی که این نمایشگاه را دایر می کنند، کوشش می کنند که برای تولیدات خود بازاریابی کنند، ما امیدواریم همان طور که آنان می آیند و در کشور ما نمایشگاه دایر می کنند ما هم برویم و در کشور آنها برای تولیدات خود بازاریابی کنیم.احمد یوصف نورستانی، والی هرات و مهدی مروج الشریعه، استاندار خرسان رضوی نیز در مراسم گشایش این نمایشگاه، برگزاری چنین نمایشگاه هایی را گامی مهم در زمینه گسترش روابط تجاری میان دو کشور خواندند و از گشایش نمایشگاه مشابه مشترکی از سوی صنعتگران دو کشور در آینده خبر دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار