آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۷, جمعه

بي بي سي : مصلح زمانی اعدام شد !


بنا بر گزارش های رسیده از ایران جوانی به نام مصلح زمانی که به گفته خانواده اش در سن 17 سالگی مرتکب جرمی شده بود، صبح روز پنجشنبه 26 آذر (17 دسامبر) در کرمانشاه به دار آویخته شد.
بر اساس این گزارش ها، آقای زمانی 6 سال پیش هنگامی که همراه دوست دخترش در خارج از شهر سنندج بوده توسط نیروی انتظامی دستگیر و ابتدا متهم به ضرب و شتم و تجاوز به دوست دخترش شده بود.
ساناز زمانی خواهر مصلح زمانی، در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی ضمن تائید خبر اعدام او، گفت که مدتی پس از بازداشت آقای زمانی، دوست دختر او اعلام کرد که شکایتی از مصلح زمانی ندارد.
او گفت که حتی بعدها نامه ای از پزشک قانونی مبنی بر عدم تماس جنسی مصلح زمانی و دوست دخترش به پرونده او اضافه شد.
با این حال خانواده آقای زمانی گفته اند که ظاهرا دلیل اعدام آقای زمانی شرارت بوده است، اما به گفته آنها او به‌ جز یک استشهاد محلی که سه نفز از افراد روستای او علیه مصلح زمانی امضا کرده بودند، پرونده کیفری دیگری نداشته است.
هنوز هیچ منبع رسمی و قضایی در ایران در خصوص دلیل اعدام مصلح زمانی و جرم او صحبتی نکرده است و همچنین مشخص نیست که آیا آقای زمانی شاکی خصوصی داشته یا مدعی العموم شاکی او بوده است.
سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه، یک روز پیش از اعدام مصلح زمانی با انتشار بیانیه ای خواهان توفق حکم اعدام شده بود.
گفته می شود مصلح زمانی پس از دستگیری در زندانی در سنندج به سر می برده است، اما پس از چندی به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد و در همان جا در سن 23 سالگی اعدام شد.
مطابق کنوانسیون حقوق کودکان که ایران نیز به آن پیوسته، مجازات اعدام یا حبس ابد بدون بخشودگی را نمی توان در مورد افرادی که زیر سن هجده سالگی مرتکب جرم شده اند، صادر و اجرا کرد.
با این همه، دادگاه های جمهوری اسلامی در چندین مورد در سال های اخیر حکم اعدام برای کودکان صادر کردند و مواردی این احکام پس از آنکه این افراد به سن هجده سالگی رسیدند، به اجرا گذاشته شده است.
حقوقدانان و مدافعان حقوق بشر این اعدام ها را ناقض اصل رعایت حال مجرمان نوجوان می دانند و صدور حکم مرگ و نگه داشتن فرد محکوم در زندان را تا رسیدن به سن مجاز برای اعدام، مورد انتقاد قرار می دهند.
در گزارشی که عفو بین الملل از سازمان های مدافع حقوق بشر در ماه مه سال 2009 منتشر کرد، آمده است که ایران تنها کشوری در جهان است که همچنان به اعدام مجرمان نوجوان و اجرای برخی مجازات های غیرانسانی مانند سنگسار ادامه می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار