آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

قطع کمک مالی آمریکا به 'مرکز اسناد حقوق بشر ایران'

دولت آمریکا کمک مالی به "مرکز اسناد حقوق بشر ایران" را قطع کرده اما همچنان تاکید دارد که اولویت هایش برای ترویج حقوق بشر و حمایت از جامعه مدنی در منطقه خاور نزدیک تغییر نکرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در سال مالی جدید کمک مالی در اختیار "مرکز اسناد حقوق بشر ایران" قرار نخواهد داد. مدیران این مرکز به بی بی سی فارسی گفته اند که قطع کمک دولت آمریکا مانع از فعالیت های این مرکز نخواهد شد.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران در اواخر سال 2004 میلادی با کمک یک میلیون دلاری وزارت امور خارجه آمریکا در نیوهیون ایالت کاناتیکات تاسیس شد.

این مرکز که بر مستقل و غیر سیاسی بودن خود تاکید دارد، بررسی و مستند سازی موارد تخلف حقوق بشر در ایران را از جمله اهدافش اعلام کرده است.

دولت ایران اتهام نقض حقوق بشر در این کشور را بی اساس می داند.

رنه ردمان، از مدیران این مرکز روز چهارشنبه (7 اکتبر) به بی بی سی فارسی گفت که خبر قطع کمک مالی دولت آمریکا در ماه ژوئیه امسال به او ابلاغ شده بود.

واکنش آمریکا

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه درباره علت قطع کمک به مرکز اسناد حقوق بشر ایران ابراز بی اطلاعی کرد.

او در عین حال تاکید کرد که اولویت های وزارت امور خارجه آمریکا برای ترویج حقوق بشر و حمایت از جامعه مدنی در رابطه با کشورهای منطقه خاور نزدیک تغییری نکرده است.

اما مدیر مرکز اسناد حقوق بشر ایران به بی بی سی فارسی گفت که وزارت امور خارجه آمریکا دلیل قطع کمک مالی را عدم توانایی این مرکز در مستندسازی بموقع موارد نقض حقوق بشر که به گفته آمریکا بعد از انتخابات 22 خرداد در ایران رخ داده، عنوان کرده است.

دولت ایران می گوید که در جریان وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد با "اغشاشگران" برخورد قانونی کرده است.

رنه ردمان به بی بی سی فارسی گفت که این مرکز پروژه ای برای جمع آوری مدارک و مستندسازی موارد به گفته او نقض حقوق بشر بعد از انتخابات ایران در دست دارد.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران در ماه اوت امسال گزارشی تحت عنوان "فتوای مرگبار" درباره اعدام های دسته جمعی مخالفان سیاسی سال ۱۳۶۷ در ایران، منتشر کرد.

آن طور که مدیر این مرکز گفت، وزارت امور خارجه آمریکا از سال 2004 میلادی حدود سه میلیون دلار در اختیار مرکز او قرار داده و در عمل 90 درصد بودجه آن را تامین می کرده است.

کمک نقدی وزارت امور خارجه آمریکا به این مرکز بطور علنی انجام می شد و در وب سایت این مرکز مندرج است.

پاسخ مرکز

در پی خبر اعلان قطع کمک وزارت امور خارجه آمریکا به مرکز اسناد حقوق بشر ایران برخی این احتمال را مطرح کرده اند که آمریکا بخاطر تاکیدش بر مذاکره با دولت ایران بوده که تصمیم به قطع کمک به این مرکز گرفته است.

مدیر مرکز اسناد حقوق بشر این اتهام را مطرح نکرده و آن را تایید هم نمی کند.

در همین رابطه، پیام اخوان، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه مک گیل کانادا و عضو هیات امنای این مرکز در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت در کل این خطر وجود دارد که دولت باراک اوباما برای رسیدن به اهدافش در مورد مناقشه اتمی ایران، وضع حقوق بشر در این کشور را نادیده بگیرد.

دولت باراک اوباما می گوید که نگران وضع حقوق بشر در ایران است و از "آرمان های مشروع" مردم ایران حمایت می کند، اما در مذاکرات چندجانبه با این کشور بر مناقشه اتمی تمرکز کرده است.

پیام اخوان همچنین گفت معتقد است که دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از موضوع حقوق بشر در ایران به عنوان یک ابزار استفاده می کرد.

کنگره آمریکا در سال 2006 میلادی به درخواست دولت جورج بوش برای حمایت از آن چه برنامه های ترویج دموکراسی در ایران اعلام کرد، بودجه ای به ارزش 75 میلیون دلار اختصاص داد.

بسیاری با این اقدام دولت وقت آمریکا به شدت مخالفت کردند، چرا که به گفته آنان این بودجه به دولت ایران بهانه سرکوب فعالان جامعه مدنی را می داد.

دولت باراک اوباما حال می گوید که بودجه "دموکراسی" ایران در قالب برنامه جدیدی که حمایت از دموکراسی در منطقه خاورنزدیک نام دارد، قرار داده شده است.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران تاکید کرده است که قطع کمک دولت آمریکا بر فعالیت های مرکز اسناد حقوق بشر ایران اثری نخواهد داشت.

مدیر این مرکز می گوید که تا ماه مه سال 2010 میلادی بودجه کافی در اختیار دارد و هم اکنون برای جذب کمک های نقدی از منابعی غیر از دولت آمریکا در تلاش است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار