آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

خبرگزاري رويترز : مخالفان، تحول سیاسی را به انقلاب ترجیح می‌دهند

پنج‌شنبه, ۱۰ دی

مردمك : خبرگزاری رویترز در تحلیلی از اوضاع کنونی ایران نوشت که اگرچه برخی از هواداران مخالفان دولت خواهان انقلاب هستند، اما بیشتر آنان تحول سیاسی در داخل نظام را ترجیح می‌دهند.

در شرایط کنونی این سوال بی‌سابقه در ایران مطرح شده که آیا «انقلاب» دوم در راه است، سوالی که مشروعیت 30 ساله جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و اعتبار رهبری ایران را در داخل و خارج از کشور پس از انتخابات خدشه‌دار کرده است.

رویترز نوشت که میرحسین موسوی در تشکیلات روحانی کشور ریشه دارد، هشت سال نخست‌وزیر بوده و بارها وفاداری‌اش را به آرمان‌های آیت‌الله خمینی تکرار کرده است.

تحلیلگر این خبرگزاری بعید دانسته که موسوی کاری کند که نظام اسلامی ایران را به خطر اندازد یا آن را سرنگون کند.

بر این اساس، اگر چه برخی مخالفان خواهان انقلاب هستند، اما بیشتر آنها یک تحول سیاسی را در درون حکومت ترجیح می‌دهند.

این در شرایطی است که تظاهرات مخالفان ایران نه تنها فروکش نکرده، بلکه ناآرامی سیاسی وارد مرحله جدیدی شده و برخی روحانیان رده بالای کشور خواهان مجازات «شدید» رهبران مخالف شده‌اند.

رویترز درباره تغییرات روزهای گذشته در ایران نوشت: تحلیلگران سیاسی می‌گویند که اگر حاکمان تندروی ایران به این نتیجه برسند که با دستگیری رهبران ارشد مخالف می‌توانند درنهایت ناآرامی را مهار کنند، این کار را خواهند کرد.

محجوب ذویری، تحلیلگر امور ایران از مرکز مطالعات استراتژیک در اردن به رویترز گفته است: اگر دولتمردان ایران فکر کنند که با دستگیری رهبران مخالف تنش در کشور تشدید می‌شود، تنها افراد اطراف رهبران مخالف را دستگیر خواهند کرد.

از زمان درگیری‌های روز عاشورا تا کنون دست‌کم 20 نفر از چهره‌های سرشناس از جمله سه مشاور میرحسین موسوی بازداشت شده‌اند.

رویترز درباره توانایی حکومت ایران برای فرونشاندن ناآرامی‌ها، نوشت: اگرچه به‌نظر می‌رسد که سپاه پاسداران می‌تواند معترضان جنبش اصلاحات را سرکوب کند، اما برخی اصولگرایان هم منتقد عملکرد دولت در زمینه‌های داخلی و سیاست خارجی هستند.

با اختلافی که پس از انتخابات آشکار شده، دولتمردان ایران بر سر چگونگی پایان دادن به بحران داخلی اختلاف‌نظر دارند و برخی روحانیان سرشناس حامی مخالفان هم از برخورد دولت با مخالفان انتقاد کرده‌اند.

رویترز درباره این که نظام ایران چگونه می‌تواند تنش موجود را از میان ببرد، نوشت: با توجه به‌ این که رهبر ایران حمایت خود را از انتخاب دوباره احمدی‌نژاد اعلام کرد، بعید به‌نظر می‌رسد که تشکیلات با برکنار کردن رییس‌جمهوری از خود ضعف نشان دهد، زیرا چنین حرکتی موجب ضعیف شدن موضع آیت‌الله خامنه‌ای در ایران خواهد شد.

ازسوی دیگر، اگر چه موسوی تاکنون درمورد کشته شدن چند نفر در روز عاشورا سکوت کرده، اما تحلیلگران بعید می‌دانند که او از اهداف سیاسی خود دست بردارد.

تحلیلگران می‌گویند باوجود تظاهرات دولتی و بازداشت فعالان، روزنامه‌نگاران و اصلاح‌طلبان سرشناس، بعید به نظر می‌رسد که طرفداران مخالفان به اعتراض خود پایان دهند، زیرا با این سخن که در انتخابات تقلب شده و حکومت رای آنها را دزدیده، احساس می‌کنند که تحقیر شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار