آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

پایان ضرب االاجل ؛ ایران گرفتار در بن بستی خود ساخته

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۸

بهار یکتا

شبکه جنبش راه سبز(جرس): همزمان با آغاز سال نو میلادی ضرب الاجل کشورهای غربی برای فعالیت های هسته ای ایران پایان می گیرد و تحریم های جدید علیه این کشور اعمال خواهد شد.

همزمانی ضرب الاجل با حوادث داخلی ایران که واکنش تند کشورهای اروپایی و امریکایی علیه نقض حقوق بشر توسط نیروهای انتظامی و شبه نظامی را برانگیخته است، احتمال شدت محدودیت ها علیه این کشور را بیشتر کرده و علاوه بر گسترش تحریم ها از احتمال به حداقل رسیدن روابط سیاسی و ایجاد محدودیت برای سفر مسئولان ایرانی به خارج از کشور نیز خبر می رسد.

روز گذشته واشنگتن پست به نقل از مقام هایی در دولت آمریکا نوشت که هدف از این تحریم ها، وادار کردن دولت ایران به بازگشت به میز مذاکره است ومنظور مجازات ایرانیان نیست. یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفته است: "ما هرگز نخواسته ایم تا اقتصاد ایران را منزوی کنیم." این مقام تاکید کرده که مهم است که مردم ایران چگونه این انزوای اقتصادی را تفسیر می کنند و آیا حکومت خود را مقصر می دانند یا اینکه توجیه دولت را قبول می کنند که ما مسئول این امریم." گفته می شود که آمریکا قصد دارد تا تحریم های جدیدی را علیه سپاه پاسداران به اجرا در بیاورد.

ما به غرب ضرب االاجل دادیم

در حالی که زمان برای ایران تنگ است و تاکنون عکس العمل قابل ملاحظه ای از سوی تهران به جامعه جهانی ارائه نشده است، مقامات اروپایی و امریکایی بارها بر جدیت و واقعی بودن این ضرب الاجل تاکید کرده اند. احمدی نزاد به عنوان رئیس دولت پیشتر از این در سفر به شیراز گفته بود که ایران به کشورهای غربی مهلت داده است!!

احمدی نژاد معتقد است که موضوع هسته‌ای ایران دو سال پیش حل شده است، اما برخی از کشورها مایلند بحث‌ها را ادامه دهند. وی که پس از صدور قطعنامه شورای حکام از اراده ایران برای ساخت ده راکتور جدید هسته ای خبر داده بود، چندی پیش اعلام کرد که تصمیم ایران برای احداث سایت‌های جدید هسته‌ای در تقابل با اقدام شورای حکام نبوده است.

شایان ذکر است که ایالات متحده و فرانسه بارها گفته اند در صورتی که ایران پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی شده با خلوص پایین این کشور با سوخت راکتور هسته ای را تا پایان سال جاری میلادی نپذیرد، تحریم های بین المللی آن افزایش خواهد یافت. در همین حال آمریکا می گوید همه اعضای گروه 1+5 که متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان است درباره مهلت تعیین شده توافق دارند. روسیه طی ماههای اخیر ناخرسندی خود را از اقدامات دولت احمدی نژاد اعلام کرده است و چین نیز بعید است که دوستان غربی خود را در مقابل دولتی که حتی در میان مردم خود مقبولیت ندارد تنها بگذارد.


خرید اورانیوم از قزاقستان


در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود گزارش محرمانه‌ای به دست آورده که نشان می‌دهد تهران در حال نهایی کردن قراردادی است که بر مبنای آن ایران ۱۳۵۰ تن سنگ اورانیوم پالایش‌شده از قزاقستان وارد خواهد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در فکسی که در واکنش به این خبر به خبرگزاری رویترز ارسال کرده می‌گوید که این خبرسازی‌ها بخشی از جنگ روانی علیه ایران در جهت تامین منافع سیاسی قدرت‌های سلطه‌جوست. اما ای‌ین کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این گزارش گفت که انتقال کیک زرد به ایران نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.


گفتنی است که قزاقستان که یکی از سه تولیدکننده بزرگ اورانیوم دنیاست و سال گذشته ۸۵۰۰ تن اورانیوم تولید کرده است.


احضار سفیران اتحادیه اروپا


فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا از کشورهای اروپایی خواسته است که سفیران خود را از تهران فرا خوانند. ایتالیا از ریاست اتحادیه اروپا خواسته است که یک اقدام رسمی علیه اقدامات خشونت بار دولت ایران اتخاذ کنند. در همین حال شواهد حاکی است که اتحادیه اروپا و امریکا در حال رایزنی برای اتخاذ یک موضع گیری رسمی و هماهنگ علیه دولت تهران هستند.


در همین حال سفرای ایران در کشورهای فرانسه و سوئد به دلیل حوادث اخیر به وزارت خارجه این دو کشور احضار شدند. وزارت امور خارجه فرانسه برای دومین بار سفیر ایران در پاریس را برای" ابراز نگرانی از تحولات اخیر در ایران" احضار کرده است.
"فردریک دیزانیو" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در این باره گفت که کشورش از سفیر ایران خواست تا دوباره درباره " اعتبار انتخابات ریاست جمهوری اخیر" شفاف سازی کند.در این احضار ، پاریس "اظهارات غیرقابل قبول مقامات ایرانی درباره کشورها و سران کشورهای خارجی" را نیز محکوم کرده است.


همچنین در سوئد، وزارت امور خارجه این کشور با احضار سفیر ایران، "پیام جدی" را درباره نگرانی های استکلهم از وضعیت ایران را به وی ابلاغ کرد.
"سیلسیلیا جولین" سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد به خبرگزاری فرانسه گفت که "فرانک بیلفراج" وزیر مشاور در امور خارجه سوئد با سفیر ایران ملاقات و" نگرانی های جدی درباره جدیدترین تحولات ایران " را ابلاغ کرد.


مقامات تهران در حالی به استقبال سال جدید میلادی می روند که هنوز نتوانسته اند از اعتراضات پس از انتخابات که مشروعیت نظام را به چالش کشیده بود کمر راست کنند. عدم مشروعیت داخلی ازیک سو، دشمن تراشی های بی مورد مقامات ایران از سوی دیگر در آستانه ضرب االاجل شورای حکام، تهران را در بن بست خطرناکی قرار داده است. موضع گیری تند کشورهای غربی علیه اقدامات خشن نیروهای دولتی در روز عاشورا و پاسخ غیر دیپلماتیک متکی به این کشورها نشانه های بارزی از سردی دوباره در روابط ایران و جامعه جهانی است. در حالی که مردم دنیا می روند تا سال میلادی جدید را همزمان با عبور از بحران اقتصادی جشن بگیرند، مردم سوگوار ایران در انتظار مجازاتهای جدید بین المللی هستند. مجازات هایی که اولین تاثیر آن بر سر سفره های نیمه خالی مردم خودنمایی می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار