آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

وقايع روز: عفو بين الملل از رهبر جمهوری اسلامی ايران خواست تا سخنانش را پس بگيرد

عفو بين الملل از رهبر جمهوری اسلامی ايران خواست تا سخنانش را پس بگيرد

به دنبال اظهاراتِ روز چهارشنبه ی آيت الله علی خامنه ای که زير سؤال بردن نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران را جرم بزرگی خواند سازمان عفو بين الملل از رهبر ايران خواست تا اين سخنان را پس بگيرد. مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه ی عفو بين الملل، می گويد اظهارات آيت الله خامنه ای با هدف آن صورت می گيرد که ابراز نارضايتی از روند سياسی کشور و همچنين مخالفت مشروع و صلح آميز را جرم قلمداد کند. به گفته ی سازمان عفو بين الملل مقامات ايران در برخورد با حوادثِ پس از انتخابات رياست جمهوری به طور مکرر اصول اوليه حقوق بشر را زير پا گذاشته اند و قصد دارند مانع اظهار نظر مردم خود و ساکت کردنِ آنها شوند. سازمان عفو بين الملل همچنين، خواستار تجديد نظر در حکم چهار سال حبس برای حسين رسام، کارمند ايرانی سفارت بريتانيا، در تهران شده است. آقای رسام از سوی مقامات ايران به دست داشتن در اعتراضات مردمی به نتيجه انتخابات متهم شده است. حسين رسام، کارمند سفارت انگليس در ايران از جمله کسانی است که پس از رويدادهای انتخابات اخير رياست جمهوری در ايران بازداشت و در دادگاه محاکمه شد. بر اساس گزارش ها دادگاه رسيدگی کننده به اتهامات آقای رسام اخيراً وی را به چهار سال زندان محکوم کرده است. موضوعی که روز پنجشنبه با واکنش تند بريتانيا و برخی از ديگر کشورهای اروپايی از جمله فرانسه روبرو شد. در همين حال فايننشال تايمز ،چاپ لندن درباره صدور حکم زندان برای «حسين رسام» کارمند سفارت بريتانيا در تهران که در جريان تظاهرات عليه نتايج انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده بود می نويسد: «آيت الله خامنه ای با اشاره به وجود دو کارمند محلی سفارت بريتانيا در ميان تظاهرات کنندگانِ بازداشتی آن را نشانه دست داشتن بريتانيا در اين ناآراميها دانست و اين کشور را عامل ناآرامی های ايران دانست.» اين روزنامه می افزايد اقرار گرفتن از کارمند محلی سفارت بدون حضور وکيل، و محاکمه ای بدون برخورداری از وکيل، مبنای چنين حکمی بوده است.


اظهارات يک دانشجوی معترض خطاب به آيت الله خامنه ای

يک روز پس از ديدار آيت الله خامنه ای با گروهی از برگزيدگان علمی و فرهنگی ديروز پنجشنبه اعلام شد يکی از دانشجويانِ حاضر در اين ديدار در اظهاراتی بی پرده، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی عملکرد وی را مورد انتقاد قرار داده است. خبرگزاری های ايران می گويند دانشجوی معترض در بخشی از اظهارات خود از وجود سانسور در صدا و سيمای جمهوری اسلامی و برخورد خشونت آميز نيروی انتظامی با معترضان به نتيجه اعلام شده انتخابات رياست جمهوری انتقاد کرده است.


فشار عليه اصلاح طلبان رو به افزايش است

با گذشت يک هفته از بازداشتِ ١٩ تَن در يک مراسم مذهبی در تهران وضعيت اين افراد همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. پنجشنبه شبِ گذشته ٧١ نفر از حاضران، در مراسم دعای کميل برای آزادی شهاب الدين طباطبايی، از بازداشت شدگان پس از انتخابات، توسط نيروهای امنيتی دستگير شدند. از ميانِ اين هفتاد و يک تَن نوزده نفر همچنان در بازداشت به سر می برندو خانواده های آنان تا کنون اطلاعی از اتهام و جرم فرزندانشان ندارند. اکثر اين بازداشت شدگان از شاخه ی جوانانِ جبهه ی مشارکت هستند. در همين حال هنگامه شهيدی، مشاور امور زنان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات رياست جمهوری ايران پس از ١٢١ روز، بازداشتِ موقت از زندان اوين با مهدی کروبی دبيرکل حزب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار