آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

چهار ایرانی جایزه هلمن همت بردند

نام چهار ایرانی در میان ۳۷ برنده امسال جایزه هلمن همت که از میان شهروندان ۱۸ کشور برگزیده شده اند، دیده می شود.
سازمان دیدبان حقوق بشر آسیه امینی، یوسف عزیزی بنی طرف، محمدصدیق کبودوند و آرش سیگارچی را به دلیل تعهدشان به آزادی بیان و شجاعتشان در مواجهه با تعقیب و فشار سیاسی دولت ایران مستحق دریافت این جایزه دانسته است.
این سازمان می گوید که فعالیت این نویسندگان و روزنامه نگاران با ممانعت مقامات حکومت ایران روبرو بوده است و آنها مورد بازداشت خودسرانه و اتهامات واهی قرار گرفته اند.
دیدبان حقوق بشر در گزارش خود نوشته است که محمدصدیق کبودوند سه کتاب در مورد جنبش حقوق مدنی نوشته است که دولت ایران اجازه چاپ آنها را نمی دهد.
آقای کبودوند همچنین از موسسان سازمان حقوق بشر کردستان است که به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل این سازمان محاکمه و به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.
او در حال حاضر دوران محکومیت خود را در زندان می گذراند.
آسیه امینی، شاعر، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان در ایران است که فعالیت هایش در زمینه مقابله با مجازات اعدام، به ویژه سنگسار و اعدام کسانی که پیش از سن قانونی مرتکب جرم شده اند موثر بوده است.
خانم امینی حدود دو سال و نیم پیش در جریان شرکت در یک تظاهرات مسالمت آمیز بازداشت شد و چند روز در زندان به سر برد، اما دادگاه اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نظم عمومی را که علیه او مطرح شده بود، به دلیل کافی نبودن مدارک و شواهد رد کرد.
یوسف عزیزی بنی طرف، نویسنده، مترجم، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر حدود چهار سال و نیم پیش به دلیل مصاحبه هایش در انتقاد از برخورد با تظاهرات جمعیت عرب ساکن اهواز بازداشت شد.
آقای بنی طرف به مدت ۶۵ روز در زندان اوین در سلول انفرادی به سر برد و برای اعتراف به آنچه انجام نداده بود تحت فشار قرار گرفت.
او حدود یک سال بعد مجددا بازداشت و به تحریک به آشوب متهم شد.
آقای بنی طرف سرانجام حدود یک سال پیش و پس از آنکه توسط دادگاهی در ایران به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد، ایران را ترک کرد.
آرش سیگارچی، روزنامه نگار و وبلاگ نویسی که در وبلاگ خود از موارد نقض حقوق بشر در ایران می نوشت، در سال ۲۰۰۵ میلادی بازداشت و به جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی متهم شد.
او که توسط دادگاه به سه سال زندان محکوم شده بود، پس از گذراندن بیش از یک سال از محکومیت خود، به دلیل بیماری مرخص شد و حدود یک سال پیش به آمریکا مهاجرت کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار