آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱۷, شنبه

نیروی انتظامی: مسئولان خاطی بازداشتگاه کهریزک عزل و تنبیه شدند

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ناجا، در اطلاعیه ای درباره تعطیل بازداشتگاه كهریزک و رسیدگی به تخلفات "مسئولان خاطی" توضیح داده است .

در این اطلاعیه که از سوی اداره‌ كل اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی ناجا صادر شده، آمده است که تیم ویژه‌ای توسط بازرسی كل ناجا مسئول پیگیری موضوع بازداشتگاه کهریزک شده که گزارش بررسی ها و اقدامات اولیه خود را ارائه کرده است .

بنا بر این گزارش تعدادی از بازداشت شدگان 18 تیر به طور موقت به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند که به گفته ناجا اصولا اعزام بازداشتی‌ها به این بازداشتگاه‌ صحیح نبوده است؛ زیرا این بازداشتگاه برای "نگهداری موقت و تادیب اراذل و اوباش" در طرح امنیت اجتماعی و با شرایط زیستی سختگیرانه ایجاد شده بود .

در ادامه این اطلاعیه آمده است که " محدودیت پذیرش بازداشتگاه و اضافه شدن دستگیرشدگان 18 تیر باعث تراكم جمعیت دربند بازداشتی‌ها شده و شرایط نامساعد زیستی و بهداشتی موجبات آزار و اذیت آنان را فراهم می‌آورد ."

طبق گزارش تیم ویژه بازرسی کل ناجا بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و مصاحبه با بازداشت‌شدگان و مطلعان، " سهل‌انگاری و تخلف تعدادی از مسئولان، ماموران و كاركنان بازداشتگاه كهریزک و رده‌های نظارتی محرز" است .

به همین دلیل ظاهرا برای این افراد پرونده تشكیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

همچنین در این اطلاعیه آمده است که در خصوص این افراد، اقدامات تنبیهی درون‌سازمانی نیز اعمال شده است. از جمله :

- عزل و تنبیه مسئولان بازداشتگاه به دلیل پذیرش بازداشت‌شدگان بیش از ظرفیت بازداشت‌گاه، عدم انعكاس محدودیت‌ها و مشكلات به سلسله مراتب، بی‌توجهی و عدم نظارت و كنترل بر زیرمجموعه و عدم توجه به تدابیر ابلاغ در خصوص نحوه‌ نگهداری و مراقبت از بازداشت‌شدگان .

- عزل و تنبیه دو تن از مسئولانی كه در انجام وظایف نظارتی و كنترلی كوتاهی و سهل‌انگاری داشته‌اند .

- برخورد و تنبیه دو تن از افسران نگهبان وقت به دلیل اقدام خودسرانه در تنبیه بدنی بازداشت‌شدگان .

- تنبیه انضباطی تعدادی دیگری از مسوولان و مامورانی كه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد شرایط به وجود آمده نقش داشته‌اند .

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات اخیر به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات در خبرها انعکاس یافت .

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.

روز سه شنبه، 28 ژوئیه (6 مرداد)، اعلام شد که دستور تعطیل بازداشتگاه کهریزک صادر شده است .

یک روز پیش از آن، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستورتعطیل یک بازداشتگاه در تهران را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرده اما نام این محل فاش نشده بود .

بعضی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان، باعث شد تا دستور تعطیلی آن صادر شود .

یک هفته پس از تعطیل این بازداشتگاه، سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا اعلام کرد که این نیرو تا یک ماه دیگر در محل بازداشتگاه کهریزک، بازداشتگاه جدیدی می سازد که تحت نظارت سازمان زندان ها اداره خواهد شد .

همچنین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده بود که با پیشنهاد این شورا افراد و "مسئولان خاطی" مرتبط با بازداشتگاه کهریزک از سمت خود برکنار می شوند و تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند .

این شورا مسئولان ذیربط را مکلف کرد "علاوه برجبران زیان های وارد شده به افرادی که نسبت به حقوق آنان تعدی صورت گرفته،تسهیلات لازم را برای رسیدگی به شکایات آنان فراهم کنند ."

به گفته فرمانده ناجا همه کسانی که در این بازداشتگاه نگهداری می شدند به زندان اوین منتقل شده اند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار