آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۱۴, شنبه

'شانزده آذر دانشگاهها تعطیل نیست'


سه روز مانده به برگزاری مراسم 16 آذر به عنوان روز دانشجو، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اعلام کرده اند که کلاس های درس دانشگاه ها در روز 16 آذر تعطیل نیست.
همزمان نیز سپاه تهران اعلام کرده که در روز 16 آذر به دانشجویان، گل هدیه خواهد داد.
محمد علی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان، به خبر گزاری مهر گفته: "فعالیت های آموزشی و دانشجویی منافاتی با یکدیگر ندارند و مراسم دانشجویی در این روز مشکلی برای آموزش ایجاد نمی کند و کلیه کلاس ها برقرار است."
دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعلام کرده که "هیچ یک از واحدهای دانشگاهی، مراکز آموزشی و اساتید حق تعطیلی و یا لغو هیچ کدام از کلاس های درس را ندارند."
این در حالی است که هر ساله مراسم روز دانشجو در دانشگاه ها برگزار می شود و امسال نیز برخی دانشجویان معترض به نتایج انتخابات اعلام کرده اند که در اعتراض به روند انتخابات و وقایع بعد از آن، در مراسم 16 آذر حاضر خواهند شد.
همزمان پلیس تهران با صدور بیانیه ای اعلام کرده "پلیس پایتخت علاوه بر ممانعت از برگزاری و برپایی تجمعات غیرقانونی و غیرمجاز در این روز (روز دانشجو) با هر گونه تجمع خارج از محل های پیش بینی شده نیز به شدت برخورد قانونی می کند".
مخالفان دولت ایران و هواداران جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز"، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه، از مناسبت ها و مراسم رسمی همچون روز قدس و روز ۱۳ آبان برای بیان اعتراضات خود استفاده کرده اند و به نظر می رسد که در حال برنامه ریزی برای تکرار این کار در روز دانشجو هستند.
سرتیپ علی فضلی فرمانده سپاه سید الشهدا استان تهران به خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا، گفته "زمزمه هایی در خصوص اغتشاشات و عواملی که درصدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاههای کشور هستند، داریم اما پیش بینی اتفاق خاصی را در این روز نمی کنیم."
به گفته آقای فضلی، سپاه برآورد خاصی از روز 16 آذر ندارد "اما تدابیر لازم را برای این روز در نظر گرفته ایم."
فرمانده سپاه سیدالشهداء تهران می گوید:"تدابیر ما تدابیری فرهنگی است و قصد داریم در این روز به دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور به خصوص استان تهران گل هدیه دهیم."

هشدار به معترضان

مقامات ایران که به رغم درخواست های مکرر، از دادن مجوز تجمع به معترضان سر باز می زنند، از مدت ها پیش نسبت به تحرکات اعتراضی در روز ۱۶ آذر هشدار داده اند.
در تازه ترین این هشدارها، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و امام جمعه تهران گفته است:"در 16 آذر باید کاری کرد که شهیدان می خواهند و مبادا کاری کنید که آمریکا راضی شود."

ه گفته آقای جنتی، "خاطره 16 آذر را نباید فراموش کرد چون از افتخارات دانشجویان و دانشگاهیان ما است که برای مبارزه با آمریکا به صحنه آمدند و نیروهای آمریکایی آنها را شهید کردند و این خط همیشه باید حفظ شود چرا که مبنای جنبش دانشجویی حرکت ضد دیکتاتوری و ضد آمریکایی است."
امام جمعه تهران هشدار داده که "در این مملکت اگر کسانی خیال می کنند می توانند دشمنی با آمریکا و بغضی که از آمریکا در دلهای پاک مردم مملکت است، را بیرون بکشند، اشتباه می کنند."
در روز شانزده آذر سال 1332، در آستانه دیدار هیات بلند پایه به ریاست ریچاد نیکسون معاون وقت ریاست جمهوری امریکا و در جریان اعتراض جنبش دانشجويی به حضور نظامیان در دانشگاه، نیروهای نظامی به سمت آنها آتش گشودند.
در جریان تیراندازی کماندوهای حاضر در دانشگاه، مهدی شريعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نيا کشته شدند و این روز به عنوان روز جنبش دانشجویی ایران ثبت شد.
بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری و وقایع پس از آن، حکومت ایران، با مشکلاتی در برگزاری برخی مناسبت های رسمی نظیر روز قدس و 13 آبان روبه رو شده است و معترضان به نتایج انتخابات از این فرصت ها برای اعلام اعتراض خود استفاده کرده اند.
در طول ماه گذشته ده ها تن از دانشجویان فعال سیاسی بازداشت یا احضار شده اند که گفته می شود این فشارها تا حدودی به منظور کاهش شدت اعتراضات احتمالی در روز دانشجو بوده است.
دانشگاه های مختلف در سراسر ایران پس از آغاز سال تحصیلی در مهرماه، به مناسبت های مختلف شاهد اعتراضات دانشجویان مخالف دولت بوده اند.
حضور گسترده هواداران جنبش اعتراضی ایران در راهپیمایی روز قدس که بازتابی گسترده در رسانه ها پیدا کرد، باعث شد که نهادهای امنیتی و انتظامی ایران در روز ۱۳ آبان بار دیگر به روشی باز گردند که پس از راهپیمایی بزرگ مخالفان در روز ۳۰ خرداد در پیش گرفته بودند، به این ترتیب که می کوشیدند از طریق برخورد فیزیکی، جلوی شکل گیری هسته تجمعات را بگیرند.
به کارگیری این روش در روز ۱۳ آبان باعث شد که معترضان نتوانند مانند روز قدس جمعیتی بزرگ تشکیل دهند، اما انتشار تصاویری از برخوردهای خشن مأموران پلیس با مخالفان در این روز، باعث شد که حکومت ایران مورد انتقاد شدید قرار گیرد.
برخی مقامات پلیس بعدا این انتقادات را رد کردند و گفتند که این تصاویر به روز ۱۳ آبان مربوط نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار