آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

کاهش ۹۳ درصدی حجم سرمايه‌گذاری‌ خارجی در سال ۸۷

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۸
شبکه جبش راه سبز (جرس): حجم سرمايه‌گذاری خارجی در ايران در سال ۸۷ نسبت به سال قبل از آن حدود ۹۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. علاوه بر اين، تعداد طرح‌های ويژه سرمايه‌گذاری خارجی در سال ۸۷ در مقايسه با سال ۸۶ حدود ۱۶ درصد کاهش يافته است.
به گزارش ایلنا حجم سرمايه‌گذاری خارجی در ايران در سال ۸۷ نسبت به سال قبل از آن حدود ۹۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. علاوه بر اين، تعداد طرح‌های ويژه سرمايه‌گذاری خارجی در سال ۸۷ در مقايسه با سال ۸۶ حدود ۱۶ درصد کاهش يافته است.

کارشناسان اقتصادی بر تاثير دو عامل بر کاهش تعداد طرح‌ها و حجم سرمايه‌گذاری‌های خارجی در ايران اتفاق نظر دارند.
براساس آمار ارائه شده توسط سازمان سرمايه‌گذاری‌های خارجی، در سال ۸۶، مبلغ سرمايه‌گذاری‌های خارجی حدود ۱/۱۲ ميليارد دلار بوده که در سال ۸۷ با ۹۳ درصد کاهش به ۸۲۲ ميليون دلار در سال ۸۷ کاهش يافته است.

از طرفی در اين سال يعنی سال ۸۶ تعداد طرح‌ها ۱۰۲ طرح بوده که در سال ۸۷ به ۸۶ طرح رسيده است. بررسی آمار اين دو سال بيانگر کاهش ۱۶ درصدی طرح‌ها در مدت زمان ياد شده است.


روند کاهش حجم سرمايه‌گذاری‌ها و تعداد طرح به سال ۸۷ خلاصه نمی‌شود و روند کاهشی آن همچنان ادامه دارد. تعداد طرح‌ها در سال ۸۸ به ۳۴ طرح می‌رسد که نسبت به سال قبل از آن حدود ۶۰ درصد کاهش دارد. حجم سرمايه‌گذاری‌ها در سال ۸۸ حدود سه ميليارد دلار بوده که نشان‌دهنده روند افزايشی نسبت به سال ۸۷ و روند کاهشی نسبت به سال ۸۶ است.

در اين بين نبايد از ياد برد که آمار ارائه شده توسط سازمان سرمايه‌گذاری در سال ۸۸، تا پايان آبان سال جاری برآورد شده است. با اينکه هنوز دو ماه به پايان سال مانده و چهار ماه پايانی سال در برآوردها، محاسبه نشده است اميد می‌رود که بر آمار سازمان سرمايه‌گذاری افزوده شود اما کارشناسان معتقدند به دليل ادامه بحران مالی جهانی و مقابله اقتصادی با ايران، آمار حجم سرمايه‌گذاری‌ها و طرح‌های مربوط به آنها تنها اندکی افزايش خواهد داشت.

صاحبنظران در حوزه اقتصاد بين‌الملل معتقدند: زمانی که بحران مالی جهانی اتفاق افتاد، سرمايه‌گذاران به گريز از ريسک روی آوردند و در نتيجه منابع مالی در جهان کاهش يافت. از سوی ديگر کشورهای سرمايه‌فرست ترجيح دادند که سرمايه‌های خود را صرف تامين منابع مالی داخل کشور خود کنند. در اين حالت بحران مالی بيش از پيش بر کاهش منابع مالی تاثيرگذار است. بحران مالی جهانی علاوه بر ايران ساير کشورها را در تامين منابع مالی دچار مشکل کرد اما ايران علاوه بر اين با معضل ديگری روبروست که فشار ايران در تامين منابع را دوچندان می‌کند و آن عامل مقابله اقتصادی با ايران است.

سازمان سرمايه‌گذاری‌های خارجی علاوه بر آمار سه سال گذشته به ارائه کل آمار از سال ۷۲ تاکنون اقدام کرده است. کل مبلغ سرمايه‌گذاری خارجی که در ايران انجام شده حدود ۳۷ ميليارد و ۷۰۴ ميليون دلار است که توانسته منابع مالی ۵۴۷ طرح را فراهم کند. اگر آمار کل حجم سرمايه‌گذاری‌ها و تعداد طرح‌ها را از زمان آغاز تاکنون در نظر بگيريم ايران به طور متوسط هر سال حدود ۳۲ طرح را به مبلغ دو ميليارد و ۲۱۷ ميليون دلار تامين اعتبار کرده که رقم قابل توجهی نيست و ايران برای اجرای طرح‌های بيشتر به بيش از اين مقدار نياز به جذب منابع خارجی دارد که بايد چاره‌ای برای آن انديشيده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار