آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

مجمع روحانیون مبارز کاشان: مردم یادشان نرفته آقای جنتی چندسال پیش آیت‌الله سیستانی را مرجع انگلیسی خواند


چهارشنبه, ۱۶م دی, ۱۳۸۸
کلمه: در پی اعلام عدم توانایی جامعه مدرسین در تشخیص صلاحیت مرجعیت آیت‌الله العظمی صانعی، مجمع روحانیون مبارز کاشان با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد:«برخی از حضرات جامعه مدرسین در زمان حیات امام با خود امام نیز مشکل داشته‌اند و اینک با این شاگرد ممتاز و یادگار مکتب علمی او در افتاده‌اند؛طلاب و فرزندان فاضل و انقلابی امام از یاد نبرده‌اند که بعضی از همین آقایان گفته بودند برخی فتاوای حضرت امام مبنای فقهی ندارد.»
متن اطلاعیه مجمع روحانیون مبارز کاشان که متشکل از روحانیون انقلابی و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه است، بدین شرح است:
بسمه تعالی
آیا تا به حال به خود اندیشیده‌اید که چگونه مذهب تشیع در طول سده‌ها و قرن‌ها از گزند حوادث بنیان برانداز و موج‌های کوبنده کفر و نفاق و تزویر و نیز نادانی و جهالت و تعصب جان سالم بدر برده و صحیح و دور از تحریف و تصرف به دست ما رسیده است؟
و چگونه در مدت دوازده قرن غیبت امام عصر سلام الله علیه چشمه جوشان معارف اهل بیت علیهم السلام از خروش نیفتاده و دریای مواج فقه جعفری با تلاطم و ژرفای روزافزون خود طوفنده و پرطپش به حرکت خود ادامه داده و شجره طیبه احکام الهی و شریعت مطهر، سرسبزی و طراوت خود را حفظ نموده است؟
نقش عالمان بزرگ و فقهاء عظام در حفظ اصالت مذهب تشیع علوی و حسینی و فقه سنتی و پویای جعفری بر هیچ انسان صاحب فکر و اندیشه‌ای پوشیده نیست.
حوزه‌های علمیه شیعه با امتیازات خاص خود یعنی آزاداندیشی و اجتهاد آزاد و نیز شرط حیات در مرجع و عدم وابستگی به حکومت و نهاد قدرت و زهد و ساده زیستی عالمان مسئولیت شناس ، رسالت تاریخی خود را در صیانت مذهب از گزند تحریف علمی و تصرف عملی به انجام رسانده‌اند.
البته در همین مراکز نیز همیشه در کنار عالمان متعهد و فقهاء عظام عوامل تحجر محور و تعصب مدار نیز وجود داشته که گاهی عرصه را بر آنان تنگ کرده‌اند . نخبگان و متفکران و مردم مؤمن و شیعه که همواره مسائل حلال و حرام را از طریق تقلید از مراجع عظام گرفته‌اند نیک می‌دانند که در سیر و گردش علمی حوزه‌ها در هر عصری معدود عالمانی بودند که توانستند با پشتکار ده‌ها سال به مقام افتا و مرجعیت نائل آیند و این گونه نیست که کسی یک شبه به این مقام برسد یا مقام تشریفاتی نیست که یک شبه به کسی بدهند یا از او سلب نمایند.
آنچه این روزها نسبت به فقیه محقق و نوآور و نواندیش، دست پرورده و تربیت یافته مکتب فقهی و اصولی حضرت امام و شاگرد نمونه و برجسته آن یار سفرکرده یعنی مرجع عظیم الشأن جهان تشیع حضرت آیة الله العظمی صانعی مدظله العالی رخ داد که جناب آقای یزدی به نمایندگی از جامعه مدرسین اعلام داشته‌اند، حرکتی مضحک و خنده آور و در عین حال تأسف برانگیز و زیانبار در تاریخ حوزه‌هاست.
البته برخی از حضرات جامعه مدرسین در زمان حیات امام با خود امام نیز مشکل داشته‌اند و اینک با این شاگرد ممتاز و یادگار مکتب علمی او درافتاده‌اند. شخصیتی که خود حضرت امام فرمودند ” من از معلومات آقای صانعی حظ می بردم “(صحیفه نور ج۱۸)
طلاب و فرزندان فاضل و انقلابی امام از یاد نبرده‌اند که بعضی از همین آقایان گفته بودند برخی فتاوای حضرت امام مبنای فقهی ندارد.
و هنوز مردم ما فراموش نکرده‌اند که چند سال قبل آقای جنتی در خطبه‌های نماز جمعه یکی از مراجع بزرگوار دیگر را که در حال حاضر از موقعیت بالا و شهرت جهانی برخوردار است -آیت‌الله العظمی سیستانی-مرجع انگلیسی خواندند. بنابراین تخطئه و تخریب و اهانت از حضرات تازگی ندارد.
اگر نظرات و فتاوای حضرت آیة الله صانعی باعث چنین عکس العملی شده است این فتاوا سالهاست که از سوی ایشان صادر شده است. چرا تا به حال آقای یزدی و دوستانشان احساس تکلیف نکرده بودند؟ امت هوشیار و انقلابی به خوبی معنای این حرکات را می‌فهمند.
بعد از رحلت مرجع کبیر و فقیه عالیقدر مرحوم آیة الله العظمی منتظری به طور طبیعی علاقه مندان و وفاداران به راه و آرمان امام و خیل عظیمی از جوانان چشم امیدشان به عنوان رهبر معنوی و مرجع دینی به آیة الله صانعی است و حضرات آقایان خیلی خوب به موقعیت و محبوبیت ایشان در میان ملت و دوستان امام واقف و آگاهند.
به عنوان انجام رسالت تاریخی و تکلیف شرعی اعلام می داریم این حرکت صرفا سیاسی بوده و فاقد هر گونه وجاهت شرعی است و مرجعیت آیة الله صانعی از اول نیز از طریق جامعه مدرسین نبوده است و هزاران هزار مقلدی که ایشان در داخل و خارج از کشور دارند از طریق معتبر شرعی به این نتیجه رسیده‌اند همان گونه که برخی از مراجع کنونی نیز مانند حضرات آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی از سوی جامعه مدرسین به مؤمنین شیعه معرفی نشده بودند.
در پایان از ذکر این نکته ناگزیریم که جامعه مدرسین استوانه‌های علمی خود را از دست داده است . تعدادی از بزرگان از علماء مانند حضرات آیات آقایان مشکینی، خاتم یزدی، سید مهدی روحانی، احمدی میانجی ، صالحی مازندرانی، حرم پناهی، بنی فضل و پایانی رحمةالله علیهم رحلت نموده اند و برخی از بزرگان دیگر مانند حضرت آیة الله جوادی آملی وحضرت آیت الله امینی از این جمع کناره گیری نموده‌اند و برخی ازاعضای فعلی جامعه مدرسین به لحاظ سنی شاگردآیت الله صانعی محسوب می شوند.
مقلدین حضرت آیة الله صانعی در صحت تقلید از ایشان هیچ تردیدی نداشته و نخواهند داشت . اللهم وفقنا لما تحب و ترضی و السلام علیکم و علی جمیع عباد الله الصالحین .
مجمع روحانیون مبارز کاشان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار