آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ خرداد ۳۰, شنبه

نامه کمیسیون حقوق بشر اسلامی به رییس کل دادگستری تهران درباره برخورد با لباس شخصی‌ها

قلم - کمیسیون حقوق بشر اسلامی در نامه‌ای خطاب به رییس کل دادگستری استان تهران خواستار ورود این مرجع قضایی برای رعایت حقوق مردم پس از انتخابات شد.

به گزارش قلم نیوز، کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران اعلام کرد: در مورخ 26/ 3/ 88 امور حقوقی و پیگیری گزارشات مردمی کمیسیون، برابر روال جاری که عریضه‌های مختلف واصله را مورد بررسی قرار می‌دهد، ابعاد مهم رویدادهای سه روز گذشته در تهران را از منظر نگرانی‌های رعایت حقوق انسانی مورد پیگیری قرار داد و مکاتباتی با مسوولان مختلف قضائی از جمله رییس کل دادگستری استان تهران انجام داد که نظر به اهمیت موضوع، عین مکاتبه انجام شده با رییس کل دادگستری استان تهران به اطلاع عموم مخاطبان می‌رسد:

رییس کل محترم دادگستری استان تهران

با سلام و تحیت

احتراماً همانگونه که مستحضرید متعاقب مشارکت عظیم و بی سابقه مردم شریف در انتخابات ریاست جمهوری، اعتراضات و انتقاداتی در سطح شهر تهران و برخی از شهرهای دیگر کشور نمود پیدا کرد که بررسی علل و عوامل بروز این پدیده و آثار و نتایج آن خود نیازمند بررسی‌های عمیق کارشناسان و دلسوزان کشور است. معهذا موردی که موجب تصدیع حاضر شد بخشی از رویدادهای سه روز و سه شب گذشته است که به حیطه صلاحیت مرجع محترم قضائی استان تهران و مسوولیت نظارت بر اجرای قانون حفظ آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی و خصوصاً حیطه نظارت بر عملکرد ضابطین دادگستری مربوط می‌شود. بدینوسیله موارد مزبور بشرح زیر به استحضار می‌رسد:

1-طی روزهای اخیر در کنار نیروی انتظامی و در مواردی به جای آنها تعداد زیادی لباس شخصی با باتوم یا چوب‌های معمولی 2متری در دست، در مناطق مختلف شهر ایستاده یا با موتور تردد می‌کنند و نسبت به خودروها یا شهروندان پیاده امر و نهی داشته و در خیلی موارد با شهروندان برخورد فیزیکی پیدا کرده‌اند. بدیهی است این وضعیت با نظام قانونمند حفظ نظم جامعه تعارض پیدا می‌کند و مردم نمی‌دانند این افراد از چه مرجعی هستند و بعلاوه اگر تخلفی از ناحیه آنها صورت پذیرد چه مرجعی پاسخگوست و آیا افراد مزبور با هدایت و نظارت مرجع محترم قضائی عمل می‌کنند یا خیر و مجوز قانونی اقدامات آنها چه مقرراتی است؟

2-طی روزهای گذشته موارد مختلفی خبرهای مربوط به ضرب و جرح شهروندان، تخریب درب منازل و ورود به خانه‌ها و وارد ساختن آسیب‌های وسیع، دستگیری‌های گسترده و حتی مرگ افراد مختلف اعم از شهروندان یا مأموران انتظامی، تخریب اموال عمومی و... در سطح داخل و خارج کشور انعکاس یافته و مرتباً نیز شایعات متنوعی در این خصوص پخش می‌شود حال آنکه قبل از هر نهادی از مرجع محترم قضایی انتظار می‌رود که در این زمینه اطلاع رسانی عمومی داشته و حدود وظائف و مأموریت‌های ضابطان تابعه خود را برای جامعه توضیح دهد و متقابلاً از مردم بخواهد که هرگونه شکایت و تظلم خواهی را به کجا منعکس کنند و چه مرجع واحدی پاسخگوی خانواده‌های دستگیرشدگان است. شایان ذکر است که طی دو روز گذشته موارد مختلفی خانواده‌ها مراجعه داشتند که نمی‌دانند فرزندان یا بستگان آنها توسط چه مرجعی دستگیر شده و در چه وضعیتی به سر می‌برد و به کجا باید مراجعه کنند.

3-واقعه پریشب کوی دانشگاه تهران را لابد شنیده‌اید و آثار وحشتناک انسانی و مالی ایجاد شده ناشی از حمله به کوی دانشگاه تهران احتمالا به جنابعالی منعکس شده است. جالب است روز گذشته از مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی هیاتی را به کوی دانشگاه فرستادند و رییس دانشگاه تهران نیز طی بیانیه‌ای رسمی ضمن محکوم کردن حمله به کوی دانشگاه و اعلام بی اطلاعی از نیروهای حمله کننده، دانشجویان را به آرامش فراخوانده و اعلام کرده‌اند که به امید پیگیری و بررسی جناب دکتر لاریجانی باشید.

در این میان طبیعتا این پرسش مطرح می‌شود که مرجع محترم قضایی در قبال واقعه مزبور چه نظارتی داشته و متعاقب آن برای پیگیری نقض حق‌ها چه اقداماتی انجام شده و چرا باید مراجع سیاسی که مسوولیتی حقوقی و قانونی همانند مرجع قضایی ندارند، هیات بررسی تشکیل دهند و وارد عمل شوند ولی خبری از مرجع قضایی در سطح جامعه برای تظلم خواهی آسیب دیدگان منعکس نشود.

علیهذا با عنایت به مراتب فوق و تأکید بر اینکه در این فضای احساسی و هیجانی جامعه، به دلیل عدم تدبیر شایسته از سوی مسوولان مختلف متأسفانه امکان سوء استفاده برای برخی عناصر اخلالگر و یا بی‌توجه به چارچوب‌های قانونی و اخلاقی نیز فراهم شده تا آسیب‌های زیادی به اموال عمومی وارد سازند و خشک و تر در این میان بسوزد، از جنابعالی انتظار می‌رود بعنوان رییس کل دادگستری استان تهران تدابیری اتخاذ فرمائید که هرچه سریع‌تر امور در مجاری قانونی خود جریان پیدا کند و جامعه احساس نماید که مرجع قضایی با بی‌طرفی کامل از حقوق آنها دفاع می‌کند و نیاز به برخوردهای احساسی و نسنجیده برخی شهروندان نیست وهم چنین در سطح بین المللی نیز شوونات کشور عزیزمان بیش از این آسیب نبیند.

با آرزوی توفیقات روزافزون برای جنابعالی و دیگر خدمتگزاران صدیق کشور.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار