آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ تیر ۲۷, شنبه

اميدوارم خطبه‏هاي امروز شروع تحول در آینده باشد

در حالي كه ساعاتي تا برگزاري نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني باقي مانده بود، گزارش‌هاي دريافتي حكايت از استقبال بي‌سابقه از اين رخداد سياسي – اجتماعي دارد.

علي‌رغم گرماي بسيار شديد امروز تهران، جمع بسيار زيادي از نمازگزاران در حال حركت به سوي دانشگاه تهران، محل برگزاري نماز جمعه بودند و در تمامي معابر منتهي به ميدان انقلاب و خطوط مترو شاهد ترافيك وجود داشت.


گفتني است حضور برخي چهره‌هاي برجسته سياسي مانند ميرحسين موسوي، محسن رضایی و مهدي كروبي، تركيب جمعيتي بسيار متنوع، حضور گسترده جوانان و البته حضور پر رنگ نيروهاي انتظامي براي برقراري مطلوب امنيت مراسم از ديگر ويژگي‌هاي نماز جمعه امروز تهران است.

به گزارش تابناک، خطيب نماز جمعه تهران پيش از آغاز خطبه‌ها به نمازگزاراني كه در دانشگاه تهران، اطراف دانشگاه و خيابان‌ها حضور دارشتند، تذكر داد:مراقب باشيد جايگاه و قداست نماز جمعه با اظهارات و شعارهايي كه جنبه‌ عمومي و اصولي ندارد آلوده نشود.

بنابر این گزارش، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران تاكيد كرد: اين جايگاه مقدس سرمايه عظيم همه‌ دوران اسلام است و امروز جزء مهمترين ميدان‌هاي فضائل اسلامي و انساني در كشور ماست.

وي با اشاره به در پيش داشتن سالگرد اقامه‌ اولين نمازجمعه در تهران پس از انقلاب اسلامي نيز اظهار كرد: اين نمازجمعه بي‌شباهت به نمازجمعه‌ هفته‌هاي اول انقلاب به امامت آيت‌الله طالقاني نيست كه جمع زيادي از مردم با همه سليقه‌ها در آن شركت مي‌كردند. ان‌شاءالله بتوانيم از اين اجتماع براي حل مشكلات آينده كشور و ايجاد وحدت، همدلي، همراهي و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامي كه حركت در جهت راهي است كه پيامبر(ص) از طريق آسمان براي ما آوردند استفاده كنيم كه اين نتيجه با صبر، تحمل و هوشياري به دست خواهد آمد.

وي با اشاره به اين‌كه در سه بخش به ايراد سخن خواهد پرداخت، ادامه داد: بخش اول توضيح اساسي بر معيارها و اصول اسلامي است؛ اين روزها احساس مي‌شود دشمنان اسلام درصددند حقانيت اسلام را زير سوال ببرند كه البته موفق نمي‌شوند، اما ما وظيفه‌ توضيح و تبيين آن را داريم. در بخش دوم به اهداف اصيل انقلاب خواهم پرداخت كه مردم براي آن جهاد كردند؛ انقلابي كه امام(ره) بنيانگذار و موسس آن بودند و خون‌هاي مقدسي به پاي اين شجره طيبه ريخته شده است. من بخشي از اهداف انقلاب را براي نسل امروز مي‌گويم كه بدانند ما با چه نيتي انقلاب را آغاز كرديم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: در بخش سوم هم به مسائل روز و شرايطي كه در آن قرار داريم مي‌پردازيم و راه علاجي را براي شرايط امروز مي‌گويم كه البته اين نظر خودم خواهد بود. اميدوارم ساير مسوولان هم به اين مساله فكر كنند و اين راهي باشد تا با ابهت و همدلي كه تا اين‌جا رسيده‌ايم آينده را هم براي نسل‌هاي بعد طي كنيم.

آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني تشكيل يك حكومت اسلامي در آن برهه از تاريخ رااز ويژگي‌هاي شخص پيامبر دانست و افزود: ايشان در عصر جاهليت مكتبي را پايه‌گذاري كردند كه هنوز قوي‌ترين مكتب انساني در جهان است تا ابد نيز به اداره تمامي جهان خواهد پرداخت.
وي دوره 13 ساله حضور پيامبر در مكه را به دوران سازندگي كادر پيامبر و ياران ايشان تشبيه كرد و افزود: در آن دوران زمينه حكومتي و اجتماعي وسيعي وجود نداشت. از اين رو پيامبر به تعليم افكار الهي به مردم مي‌پرداختند.
هاشمي ساخت مسجد قبا و سپس مسجدالنبي در مدينه را نخستين پايگاه‌هاي ارتباط پيامبر با مردم دانسته و افزود: پيامبر در اين پايگاه حكومتي خود از مردمي كه گروه‌گروه به ديدارشان مي‌آمدند استقبال مي‌كرد. مردم در اين ديدارها شروط‌شان را به پيامبر مي‌گفتند و پيامبر نيز مطالباتشان را به مردم مي‌گفتند تا افكار اصيل اسلام در اين بيعت‌ها به مردم منتقل شود.
رئيس مجلس خبرگان به دو نكته در تشكيل حكومت اسلامي تاكيد كرد و افزود: نخستين نكته «خداوند» و ديگري «مردم» است. واسطه ميان آنها انساني از جنس مردم است و آن كسي نيست جز پيامبر كه پيام خدا را به مردم مي‌رساند.

حكومت پيامبر با ايجاد الفت و نه زور
وي با تاكيد بر اينكه سر و كار پيامبر در تشكيل حكومت اسلامي با زور و قدرت نبود، ادامه داد: ايشان با مردم وفادار خود كشور را اداره مي‌كرد و دشمن را سر جاي خود مي‌نشاند. مهم‌ترين كار پيامبر ايجاد وحدت و الفت بود.
هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اينكه هدف از بيان اين خطبه تاكيد بر موضوع اداره حكومت با حفظ وحدت والفت است، ادامه داد: پيامبر با پيمان‌هايي كه با قبايل مختلف و اديان ديگر بستند، وحدت مثال‌زدني‌اي را در مدينه ايجاد كردند. دومين گام ايشان كه اقدامي عميق بود، مساله اخوت اسلامي و پيمان برادري ميان مسلمانان اعم از قبايل مختلف و مهاجرين و انصار بود كه مدينه را به شهري متحد و نيرومند تبديل كرد.
به گفته وي همين اتحاد بود كه سبب شد مدينه از شهر كوچك به امپراطوري‌هاي بزرگ ايران و روم و حبشه طعنه بزنند. در آن دوران حكومت‌ها بر اساس زور و فشار و تحميل قدرت به وجود آمده بودند اما پيامبر مباني جامعه مدني خود را بر احكام الهي به تربيت مردم بر اساس آن قرار داده بودند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به آياتي از كلام‌الله مجيد كه اخطار مي‌كند انسان‌ها با احساس بي‌نيازي، اهل طغيان مي‌شوند، خاطر نشان كرد: خداوند اخطار مي‌كند كه انسان‌ها بايد در مقابل خود داوري عادلانه خدا را ببينند كه در زمين و آسمان در مقابل آنها قرار خواهد گرفت.

حلاليت‌طلبي پيامبر در پايان عمرشان راهي بنيادين در اداره حكومت بود
رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح آخرين حركت پيامبر در ساعات پاياني عمرشان يادآور شد: ايشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌اي به مردم داده‌ام و به آن عمل نكرده‌ام به من بگوييد تا خلف وعده نكرده باشم اگر طلبي هم است بگوئيد تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد.
وي كه با بغض اين سخنان پيامبر را در راستاي خداحافظي ايشان از امت خود معرفي مي‌كرد، گفت: اين شخصيت با اين شيوه، چنين بنيادي را در ادامه حكومت گذاشت كه امروز يك ميليارد و 600 ميليون انسان عاشق اين دين هستند.
هاشمي‌رفسنجاني ايجاد وحدت در بنيان‌گذاري حكومت اسلامي را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به آياتي در سوره‌هاي آل‌عمران و انفال تاكيد كرد: اگر خداوند نعمت وحدت را به مردم عطا نمي‌كرد، آنها در لبه گودال جهنم بودند و اين خدا بود كه آنها را نجات داد و سرمايه الفت را براي ايجاد اتحاد براي مردم در اختيار پيامبر قرار داد.
وي افزود: پيامبر جامعه متحدي ساخت و در سايه اين اتحاد، پيروزي‌هاي بزرگي را كسب كرد اما درروزهاي آخر عمر خود احساس كرد كه اين سرمايه در حال از بين رفتن است و امتش از يكديگر جدا مي‌شود.
وي با اشاره به حادثه غدير و معرفي وصي پيامبر، يادآور شد كه زمينه‌هاي تفرقه در ماه محرم و صفر ميان امت پيامبر ديده شد كه برگرفته از هوا و هوس‌هايي بود كه امت در مقابل هم قرار مي‌داد.
رئيس مجلس خبرگان از گفت‌وگوي پيامبر و حضرت علي سخن گفت كه رسول اكرم با اشك از ابرهاي فتنه سخن گفته و ابراز نگراني كرده بودند.
هاشمي رفسنجاني در پايان خطبه‌هاي اول خود تاكيد كرد كه ايجاد وحدت پايه و اساس الگوي حكومت‌داري و امت‌سازي و اداره ملت در حكومت اسلامي است. 

رييس مجلس خبرگان ادامه داد: سه سالي كه پيامبر در مكه بودند بيشتر به سازندگي كادر و نيروهاي اصلي و ياران دسته اول خود پرداختند كه البته زمينه‌ كار اجتماعي وسيع وجود نداشت. 

خطيب نماز جمعه تهران در ميان خطبه هاي نماز جمعه از نمازگزاران و حاضران در نماز جمعه تهران خواهش كرد تا شعار ندهند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه از دولت چين خواست تا در حفظ امنيت مردم بكوشد و در مقابل كشتار مسلمانان حساسيت داشته باشد. در اين زمان حاضران در نماز جمعه شعار "مرگ بر چين" سر دادند كه آيت‌الله هاشمي چنين واكنش نشان داد: خواهش مي‌كنم شعار ندهيد. من به عنوان خطيب نماز جمعه امروز از شما خواهش مي‌كنم به خاطر فضايي كه در خيابان‌هاي اطراف نماز جمعه شكل گرفته است، شعار ندهيد تا فضا بر هم نريزد.

پس از سكوت نمازگزاران خطيب نماز جمعه تهران سخنان خود را در اين بخش پايان داد و صحبت در خصوص شرايط امروز كشور و انتخابات را آغاز كرد. 


رئيس‌مجمع‌تشخيص مصلحت نظام خطاب به دولت چين گفت: دولت چين ملاحظه كند و منافع خود را در ارتباط با مسلمانان در نظر بگيرد. انشاءالله در آينده شاهد چنين مظالمي در هيچ كجايي از دنيا نباشد.
وي همچنين با اشاره به مسائلي كه در افغانستان، عراق و فلسطين مي‌گذرد و آنچه كه هاشمي آن را خون‌ريزي در اين كشورها نام برد، اظهار اميدواري كرد روند موجود در اين كشورها اصلاح شود.

هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از خطبه‌ دوم نماز جمعه به انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و با بيان اينكه انتخابات را خيلي خوب شروع كرديم و رقابت خوبي شكل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبي انجام شد، گفت: رقابتي كه چهار نفر از افرادي كه از نظر شوراي نگهبان صالح تشخيص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادي در انتخابات اميدوار شدند. حضور بي‌سابقه‌اي هم از خود نشان دادند و در اين شرايط همه چيز آماده يك افتخار بزرگ براي كشور ما بود و اين افتخار را بايد به مردم داد كه خوب آمدند و ركورد را در پاي صندوق‌ها شكسته شد. بايد از مردم تشكر كرد كه آزادانه آمدند و در انتخابات شركت كردند.
وي ادامه داد: اي كاش همان شرايط ادامه پيدا مي‌كرد و مي‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولي متاسفانه آنگونه كه مي‌خواستيم نشد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه به اهداف انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: حرف‌هايي كه امروز مي‌شنويد از زبان كسي است كه از پيش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و مي‌دانم كه امام چه مي‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاكيد مي‌كردند كه مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا كردند و به ما طلبه‌ها مي‌گفتند رسالت اين است كه به منبر برويم و بگوئيم كه در آن مقطع چه مي‌خواهيم اگر مردم با ما باشند همه چيز خواهيم داشت.

وي با تاكيد بر اينكه هدف انقلاب همان راه پيغمبر بود، كه معتقد بودند مردم بايد با اعتقاد خود پاي كار بيايند، ‌اظهار داشت: اين هنر بزرگ امام (ره) بود كه موفق شدند مردم را به صحنه بياورند و در كمتر از 20 سال مردم آگاه شدند و انقلاب به پيروزي رسيد هر چند هزينه‌هايي داده شد و شهدايي هم تقديم انقلاب گرديد ولي سود زيادي هم به دست آورديم.
هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب گفت: در آن پيام همه خيابان‌ها پر از ازدحام مردمي بود كه همراه امام بودند و توانستند كمر دولت بسيار مغرور، رژيم پهلوي كه از شرق و غرب كمك مي‌گرفت و به خاطر گران شدن نفت انبارش پر بود شكستند و مردم آن ابهت را از آنها گرفتند.
وي در ادامه به پيروزي انقلاب در سال‌هاي بعد از آن اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب هم امام معتقد بودند اگر مردم مد نظر قرار نگيرند آن حكومت انجام نمي‌شود.
هاشمي با ذكر روايتي كه امام (ره) از كتاب منتسب به «سيدبن‌طاووس» در خصوص راي و نظر مردم در حكومت نقل كرد، اشاره كرد و گفت: در آن كتاب از قول علي‌بن‌ابي‌طالب داريم كه اين ولايت متعلق به مردم است و تاكيد شده است كه اگر مردم شما را قبول كردند كه متولي امر شويد آن زمان مسؤوليت را بپذيريد و به ولايت خود ادامه دهيد.
وي با تاكيد بر اينكه مبناي حكومت پيغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفي مهندس بازرگان از سوي امام به عنوان نخست‌وزير اشاره كرد و گفت: امام در معرفي مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزير و در حكمي كه من آن را قرائت كردم تاكيد شده بود كه دوران شوراي انقلاب كوتاه شود و قانون اساسي سريعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسي همه چيز در كشور ما وابسته به راي مردم است. از رهبري گرفته كه با راي مردم به نمايندگان مجلس خبرگان انجام مي‌پذيرد تا انتخاب رئيس‌جمهور، نمايندگان مجلس، شوراها و افرادي كه بعد از اينها سمت مي‌گيرند، همگي با اتكا به راي مردم است.
رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت نظام تاكيد كرد: جمهوري اسلامي يك لفظ تشريفاتي نيست (اين سخنان، شعار مردم در حمايت از هاشمي را به همراه داشت) و جمهوري اسلامي يك واقعيت است كه از ريشه در انديشه پيغمبر دارد و اين دو جمهوريت و اسلاميت هميشه بايد با هم باشند و اگر به يكي از اين دو آسيب برسد ما ديگر انقلاب را نخواهيم داشت. اگر اسلامي نباشد به بيراهه خواهيم رفت و اگر جمهوري نباشد حكومت به اهداف خود نمي‌رسد.
وي با تاكيد دوباره به راي و نظر مردم در ساختار حكومت با ذكر مثالي از بيعت مردم با حضرت علي گفت: اهميت راي و نظر مردم زماني بيشتر براي ما عينيت دارد كه حضرت علي 19 سال خانه‌نشين بود و وقتي مردم به در خانه او آمدند و آن تراكم جمعيتي به وجود آمد، ايشان پذيرفتند كه عهده‌دار حكومت شوند.

رئیس مجلس خبرگان در خطبه دوم، همه را به وحدت دعوت کرد و قانون را فصل الخطاب اعلام کرده و همگان را به رعایت قانون فراخواند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با انتقاد از فضای پس از انتخابات گفت: ما انتخابات را بسیار خوب آغاز کردیم، اما متاسفانه در روزهای پایانی تردیدهای نارحت کننده در میان مردم بوجود آمد که ضربات سنگینی بر انقلاب و نظام وارد کرد.
 
امروز تلخ است هيچ يك از جريانات دلش نمي خواست اينطور شود من چند پيشنهاد به ذهنم مي رسد که با اعضای خبرگان و معتمدین در میان گذاشتم و با هم به اجماع رسیدیم را بعنوان راه حل عرض مي كنم:

باید اعتماد را برگردانیم و صداوسیما باید راه مناظرات و مذاکرات را بازکند.

مساله مهم برگرداندن اعتماد مردم است كه تاحدودي مغشوش شده است، و بازگشت آرامش و اعتماد سیری طولانی را لازم است، همه ما چه حكومت چه نيروهاي امنيتي وچه مردم به قانون پايبند باشند.

بايد فضايي بوجود بيايد كه همه بتوانند حرفشان رابزنند بخصوص در صدا وسيما ،
متاسفانه از 5 روز مهلتی از سوی رهبر انقلاب برای شورای نگهبان تعیین کردند خوب استفاده نشد،براي حفظ ارزشها وانقلاب در اين مقطع مي تواند اين حركات انجام شود و به قناعت برسيم.
 
لازم نيست در اين شرايط ما افرادي را دزندان داشته باشيم نگذاريد بخاطر زنداني بودن يك عده دشمنان به ما بخندند.
به آسيب ديدگان اين حوادث دلجويي شود و همدردي شود.

با سعه صدر برخورد شود رسانه هايی را که توانسته از مجاری قانونی مجوز گرفته و فعالیت کنند را محدود نكنيم واجازه دهيم فضاي آرام انتقادي و تاييدي بوجود بياييد. نباید بگذاریم عده ای خارجی و رسانه های بیگانه برای ما نسخه بپیچند.
 
مراجع ما هميشه كه هميشه پشتيبان نظام بودند چرا بايد برنجند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: اميدوارم خطبه هاي امروز نماز جمعه شروع تحولي در جامعه باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار