آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

در جستجوی مشروعیت

تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۸۸
حمید فرهادی


رهبر جمهوری اسلامی برای چندمین مرتبه در یک سخنرانی عمومی از "خواص" خواسته است تا مواضع خود را در ارتباط با وقایع اخیر به صورت شفاف اعلام کنند. می توان حدس زد که این درخواست در ملاقات های شخصی رهبر با برخی از کسانیکه او خواص می نامد به کرات مطرح شده  اما چون جواب درخوری دریافت نکرده ، به فضای عمومی راه یافته است.

چرا رهبر جمهوری اسلامی ، که ادعا میکند در انتخابات اخیر هیچ تخلفی صورت نگرفته و رییس جمهور مورد علاقه او با حد نصابی بی سابقه انتخاب شده است چنین بی قرارانه در پی جلب حمایت خواص است؟ و اینکه خواص مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی چه کسانی هستند؟ و توقع رهبر جمهوری اسلامی از آنها چیست؛ آنها باید چه چیزی را شفاف کنند و ابهامات چه مقوله مبهمی را بزدایند؟

بعد از انتخابات اخیر و تبریک زود هنگام رهبری به رییس جمهور محبوب خود ، معترضان به نتیجه انتخابات دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند. تظاهرات میلیونی مردم در 25 خرداد ماه توسط نیروهای نظامی ، امنیتی و شبه نظامی تحت فرمان رهبر جمهوری اسلامی که به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند به خون کشیده شد. علی خامنه ای در نماز جمعه 29 خرداد حاضر شد ؛ انتخابات را مجددا تایید کرد ، تظاهرات خیابانی را محکوم دانست و دستور سرکوب گسترده را صادر کرد اما اعتراضات همچنان ادامه یافته است. اعتراضات مردم با خشونتی بی سابقه از سوی ماموران امنیتی و نظامی حکومت اسلامی مواجه شده است. بیش از یکصد کشته ، تعداد بسیاری مجروح و مضروب ، بازداشت های فله ای و غیر قانونی ، احکام سنگین قضایی ، تهدیدهای علنی و غیر علنی ، شکنجه های سبعانه علیه محبوسین و معترضین در زندان و در خیابان و ... کارنامه حکومت اسلامی تحت امر ولایت مطلقه فقیه بوده است. شدت عمل صورت گرفته در سرکوب معترضان ، انتقادات گسترده ای را در لایه های مختلفی از هیات حاکمه و افکار عمومی داخلی و بین المللی بر انگیخته است. در چنین فضایی است که رهبر جمهوری اسلامی از خواص خواسته است که از مواضع دو پهلو فاصله بگیرند و شفاف با مردم سخن بگویند.


شفافیت نه تنها امری مطلوب بلکه از ارکان حکومت های دموکراتیک است. در این کشورها نه تنها خواص از امکان طرح نظر و عقیده خود درباره تمامی امور برخوردارند بلکه عوام هم می توانند انتقادات و اعتراضات خود را به گونه ای شفاف مطرح نمایند. آیا در نظام ولایت مطلقه آقای خامنه ای ، پیشنهاد شفافیت در مواضع از سوی خواص مورد عمل قرار گرفته است؟

بعد از اعلام نتایج انتخابات ، رهبر جمهوری اسلامی و حلقه اصلی نزدیکان او ، با ارسال پیام تبریک و جانبداری از رییس برکشیده دولت ، مواضع خود را با مردم در میان گذاشته اند. به موازات این موضعگیری ، تعداد زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی(اعضا و هواداران احزاب ، دانشگاهیان ، جنبش زنان ، مدیران سابق و...) بازداشت شده اند تا تحت فشارهای سنگین جسمی و روانی در زندان های بی نام و نشان و بدون دسترسی به دارسی عادلانه ، مواضع رهبر جمهوری اسلامی را تایید کنند. با این حال بسیاری دیگر از خواص ، اعتراضات مردم را محترم شمرده و خواستار برخورد مدنی و بدور از وحشیگری حکومت با مطالبات مردم شده اند. برخی دیگر هم که گذرگاه عافیت را تنگ دیده اند ، جریده روی و سکوت را در پیش گرفته اند و حاضر به تایید اقدامات حکومت اسلامی نشده اند. از همان آغاز اعتراضات ، رهبر جمهوری اسلامی با بی اعتنایی به خواست مردم و تحقیر و توهین معترضان ، دستور به قلع و قمع مردم داد و اندک رسانه های متعلق به خواص معترض را توقیف کرد. صدا و سیمای ولی فقیه هم با وارونه نمایی ، سعی داشت تا ذهنیت ناهنجار رهبر جمهوری اسلامی را ، بر مردم تحمیل و حاکم کند. تبلیغ حکومتی افاقه نکرد و سرکوب خونین هم نتیجه ای در بر نداشت. تنها چیزی که عاید حکومت تحت امر ولی مطلقه فقیه شده است ، رسوایی و بی اعتباری ناشی از سرکوب و کشتار مردم است و آقای خامنه ای به همین دلیل به دنبال شریک جرم است. انتظار رهبر جمهوری اسلامی از "خواص" این است که عملکرد هفت ماهه او و عمالش را تایید کنند. کشتار و شکنجه را ضروری جلوه دهند و به صراحت اعلام کنند که حفظ حکومت و قدرت آقای خامنه ای ، بر سرکوب و شکنجه و تجاوز و دروغگویی و تمامی رذالت ها و جنایت هایی که اقلیتی صاحب قدرت می توانند در حق ملتی انجام دهند برتری و رجحان دارد.

اما موضعگیری خواص مورد نظر علی خامنه ای می تواند آب رفته را به جوی بازگرداند؟ یعنی آیا سخن خواص برای عموم مردم حجت است؟ سیر حوادث چند ماه اخیر نشان داده است که معیار مردم برای قضاوت درباره حکومت ، عملکرد حاکمان است و اظهار نظر موافق یا مخالف خواص(هر کسی که باشند و از هر جایگاهی که در میان مردم برخوردار باشند) تاثیری در آن ندارد. کارنامه سیاه حکومت در چند ماهه اخیر ، جایی برای توجیه آن باقی نگذاشته است و خواصی که به دنبال چنین کاری باشند به اعتبار و آبروی خود در میان مردم لطمه خواهند زد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار