آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

سید محمد خاتمی: پاسخ اعتراض مدنی ، اعدام نیست


تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۸
رهبری، رهبر همه مردم باشد
جنبش راه سبز (جرس): سید محمد خاتمی، نسبت به گرایش آیت الله علی خامنه ای به یک جناح سیاسی خاص هشدار داده و خواهان تلاش برای اصلاح این تلقی شد.
رئیس جمهور سابق ایران ، امروز در دیدار با اعضای شورای مرکزی خانه احزاب گفت: "ما قانون اساسی و اسلام را می خواهیم؛ می خواهیم رهبری که در چارچوب قانون اساسی جایگاه مهمی دارد، رهبر همه کشور و همه مردم باشد.
به گفته خاتمی، تعلق یافتن رهبری نظام به یک جناح سیاسی، جفا به آیت الله خمینی، انقلاب و اسلام است و اگر سیاست ها و رفتارهایی وجود دارد که این تلقی در جامعه پدید می آید، باید این سیاست ها و روش ها عوض شود.
رئیس بنیاد باران، در مورد شایعه ارسال نامه ای محرمانه توسط او به رهبر جمهوری اسلامی، که اخیرا در برخی سایت های خبری مطرح شده بود گفت: بعضی ها ولایت دارند که دروغ بگویند، 'فلانی نامه نوشته' یا 'در نامه فلان چیز آمده'؛ در حالی که نه اصلا کسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته است.
وی انتشار این گونه شایعات را روش غلط و شیطنت آمیزی دانست که با هدف مأیوس کردن مردم انجام می شود، تا بگویند چهره هایی که مورد توجه مردم بوده اند به آنها پشت کرده اند، که چنین چیزی نیست.
خاتمی با تاکید بر اینکه "مردم حق دارند اعتراض کنند و اطمینان پیدا کنند که رأی آنها موثر است" تصریح کردد: پاسخ اعتراضات مدنی "فشار، سرکوب، زندان و احیانا اعدام" نیست و باید به مردم اجازه داد در فضایی آرام و مدنی خواسته های اساسی خود را بیان کنند تا مشخص شود گرایش آنها به کدام سو است.
رئیس دولت اصلاحات افزود: "ببینید این روزها چه فضایی ایجاد شده است؛ علاوه بر فشار و برخوردهای خشن و بازداشت ها، فضای تهمت و اتهام هم هست و این که از یک طرف محدودیت های شدید برای صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با مردم وجود دارد و از طرف دیگر کسانی که معتقدم با دروغ پردازی ها و اتهام زدن ها، جامعه را به سمت خشونت می برند، آزادی مطلق دارند.
وی هشدار داد که این نوع "خشونت کور"، عاقبتی نامعلوم خواهد داشت.
رئیس بنیاد باران با بیان این که "مسائل اجتماعی با فشار و سخت‌گیری حل نخواهد شد" افزود: نمی‌شود گفت هر کس اعتراض دارد برانداز است و با او باید با سختی رفتار کرد. معتقدم با برانداز هم نمی‌شود هر رفتاری را کرد.
رئیس جمهور سابق ایران همچنین با اشاره به در پیش بودن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و لزوم شرکت همه مردم با هر گرایش و موقعیتی در راه‌پیمایی این روز اظهار داشت: چقدر خوب بود همه عزیزانی که امروز در زندان هستند در جمع ما بودند و همه با هم در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کردیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار