آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ خرداد ۲۴, یکشنبه

بي بي سي آشوب سازي به روش قورباقه پخته

تهران - شبکه فارسي بي بي سي بي ترديد يکي از اصلي ترين آتش بياران آشوب هاي چند روز اخير تهران بوده است .
شبکه تلويزيوني بي بي سي در راس همه رسانه هاي معاند با ايران سرافراز ،با ادعاي اطلاع رساني لحظه به لحظه از انتخابات دهم رياست جمهوري عملا به پايگاه انتشار تحليل هاي ساختگي و برانگيختگي اجتماعي در ايران تبديل شده است. 
آنچه کارشناسان در ماه هاي اخير ابراز مي داشتند که شبکه فارسي بي بي سي به منظور انجام شبکه براندازي نرم و با حمايت نيروي انساني و مالي جرياني در داخل راه اندازي شده است طي روزهاي منتهي به انتخابات و پس از آن عملا به اثبات رسيد. 
نکته جالب توجه در اين است که بي بي سي علي رغم دريافت بودجه 15ميليون پوندي (22ميليون دلاري) وزارت امور خارجه انگليس، قبل و پس از راه اندازي همواره به کسري بودجه اعتراض مردم ماليات دهنده بريتانيا روبرو بوده است ، اين در حالي است که در روزها ي اخير مبادرت به افزايش پخش برنامه هاي زنده خود کرد،‌به طوري که جمعه شب مطابق روال قبلي برنامه هايش را تا پايان شمارش آرا و اعلام نتايج در قالب ميزگرد، وب گردي ، گفت وگو با کارشناسان ،‌ ارتباط مستقيم (نوبت شما)‌ و... ادامه داد. 
بي بي سي که در طول دوره فعاليت خود همواره از تنظيم و پخش خبر به شيوه شبه خبر ( فيجرنيوز) و تلفيق سخت خبر( هارد نيوز)‌ و نرم خبر (سافت نيوز)‌ پيروي کرده است در آستانه انتخابات و ازجمله طول جمعه شب به اين سو،‌ دقيقا و دانما با سوئيج کردن اين شيوه هاي خبري به يکديگر ،‌اهداف شبهه سازي ، بحران افکني و هدايت افکار عمومي به انگيختگي و نضج آشوب را هدايت کرد. 
اين شبکه متعلق به استعارگر پير که روزهاي قبل ،‌خود را آماده بحران سازي اجتماعي کرده بود، پيشاپيش در اخبار و تحليل هاي به اصطلاح کارشناسان سياسي مسايل ايران ،‌ بحث تقلب را تئوريزه و قاطعانه بر آن پاي مي فشردند که چنانچه احمدي نژاد راي بياورد شکي در تقلب وجود ندارد. 
بي بي سي در چارچوب سناريوي خود،‌ جمعه شب در قالب برنامه هاي زنده ،‌ بلافاصله پس از اعلام آمار هاي غير رسمي از منابع داخل ايران پروژه تقلب در انتخابات را با حضور فرخ نگهدار ( رييس سازمان فدائيان خلق )‌ و صادق صبا( تحليل گر سياسي )‌ کليد زد و پس از اين به تناوب انتشار خبرهايي از ايران ، ارتباط مستقيم و ... کارشناساني مانند جمشيد برزگر، هاشم احمد زاده ،‌احمد سلامتيان ،‌ سعيد برزين ،‌ مسعود بهنود و ... در استوديو و آدم هايي از احزاب و گروهک هاي داخل ايران هر لحظه به موازات اعلام آراي احمدي نژاد ،‌برحملات و تثبيت و تلقين تقلب در انتخابات افزودند به صورتي که نزديک صبح و تا ظهر شنبه جملگي گزارش پراکني اين شبکه دستور حمله و اغتشاش و افزايش نارضايتي بود. 
شيوه بارز بي بي سي در توفيق خود اين بود که کليت مباحث در يک دايره طراحي شده روش قورباغه پخته، کارکرد مي يافت . 
بدين صورت که مثلا کارشناسان استوديو دلايلي را درقالب تحليل مطرح مي کردند و سپس ارتباط مستقيم برخي آدم هاي معمولي تحت عنوان مخاطبان بي بي سي و بعد از اين ارتباط با رييس ستاد مردمي موسوي و سخنگوي ستاد مهدي کروبي و ... مجددا کارشناسان داخل استوديو و ... جملگي صحبت هاي يکديگر را کپي کرده و با کمي شاخ و برگ اضافه بخورد بينندگان اين شبکه مي دادند. 
بي بي سي براي پيشبرد سناريوي خود ، به خوبي از شيوه نرم خبر استفاده مي کرد به طوري که در ساعت يک بامداد با اولين اعلام هاي غيررسمي آرا،‌ سايت هاي بالاترين و قلم نيوز را در قاب مي گرفت که بوي تقلب مي آيد و يا راي هاي سفيد را به حساب احمدي نژاد گذاشته اند و هرچه اعلام آراي احمدي نژاد بيشتر مي شد لحن و نحوه بيان مطالب بي بي سي و آدم هايش تندتر مي شد تا آنجا که در ساعت دو و 20دقيقه بامداد سناريوي آنها به نقطه اوج خود رسيد و درتمام اين نوع انتشار ،‌ بي بي سي با استفاده از سخت خبر (‌البته تحريک آميز )‌ که هم اکنون موسوي و ... به وزارت کشور رفته اند و سوئيچ آن به نرم خبر ( درقالب گفت وگو و ارتباط مستقيم ) و سپس شبه خبر در ارتباط با رييس نهاد مردمي موسوي ،‌کاملا بحران سازي و تحريک مخاطب رقم زده مي شد. 
رضوي فقيه حالي دولت را متهم به دروغ گويي مي کرد که هنوز کانال هاي رسمي آمار را اعلام نکرده بود . او مي گفت:‌ وقتي رييس دولت آمار دروغ مي دهد و عدد سازي مي کند، طبعا وزارت کشورش هم همين کار را مي کند و .... و بي بي سي در پي هر ارتباط و گفت وگو با داخل ايران مي پرسد:‌ واکنش شما چيست؟ ( تحريک ضمني به عکس العمل )‌. 
بخشي از سناريوي بي بي سي چنين بود:‌ ارتباط با خاتمي به نام سولماز که از مشاهدات خود مي گفت ،‌سوئيچ به محمدي :‌ طوفان در راه است . ارتباط با ميترا از تهران و کاميار از دبي که ابراز نگراني مي کردند و سوئيچ به محمدي که از توطئه اي حکايت مي کند مبني بر اينکه کد احمدي نژاد 44بوده است و رتبه موسوي 4و خيلي ها به اشتباه يک 4اضافه کرده اند و شده 44به حساب احمدي نژاد :‌ سوئيچ به مسعود بهنود که محدوديت هاي اينترنتي را به نفع احمدي نژاد مي داند و وکيل مدافعانه مي گويد چون فضاي اينترنتي سهم اصلاح طلبان است ،‌ پس محدوديت آن عليه آنهاست :‌و ... 
مجموعه ساعات پخش برنامه هاي زنده بي بي سي پس از خاتمه راي گيري يک هدف را تعقيب مي کرد:‌ حتي اگر موسوي و کروبي کوتاه آمدند و براي مطالبات شما به خيابان نيامدند ،‌ شما کوتاه نياييد و خيابان را ترک نکنيد. 
اکنون بيش از پيش دست بي بي سي رو شد. شبکه اي که به دليل کسر بودجه بي بي سي روماني را تعطيل کرد، مجاني به مخاطبان داخل انگليس خط نمي دهد . اسپانسرآگهي ندارد و مشخصا اغلب خبرنگاران آن از طيف هاي اصلاح طلب و مشاور آن يکي از سردبيران نشريات زنجيره اي توقيف شده است و غيره ،‌ لذا چنين رسانه اي کسري بودجه خود را از کجا تامين مي کند و آيا با توجه به طيف فکري همکار اين رسانه مي تواند مدعي بي طرفي باشد ، بي بي سي که از پخش اگهي قربانيان غزه خودداري کرد که مبادا مخاطبانش آن را نقض بي طرفي بي بي سي بدانند ،‌ اکنون با جمع يک طرفه اي چگونه مي تواند مدعي خبر پراکني چند سويه درباره ايران باشد؟، وجدان رکن چهارم دمکراسي در عملکرد بي بي سي درباره انتخابات اخير در رنج است آيا محکم به اين قضيه رسيدگي خواهيم کرد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار