آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ خرداد ۲۷, چهارشنبه

مرور حوادث کلیدی از زمان انتخابات جمعه

حوادث کلیدی از زمان انتخابات روز 22 خرداد در زیر مرور می شود:

- جمعه 22 خرداد:

انتخابات روز جمعه که طی آن محمود احمدی نژاد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلب و همچنین محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نامزدهای آن بودند درحالی برگزار شد که بیش از 46 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در آن بودند.

ساعتی پس از پایان رای گیری آقای موسوی پیش بینی کرد که او برنده خواهد شد اما لختی بعد خبرگزاری رسمی ایرنا آقای احمدی نژاد را برنده دانست.

- شنبه، 23 خرداد

وزارت کشور آقای احمدی نژاد را با بیش از 63 درصد آرا در مقابل 34 درصد برای آقای موسوی برنده اعلام کرد. میزان مشارکت مردم 85 درصد اعلام شد.

آقای احمدی نژاد نتایج را "یک پیروزی بزرگ" خواند و گفت که رای گیری "کاملا آزاد" بوده است اما آقای موسوی از وقوع "تخلفات متعدد و فاحش" شکایت کرد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران نتایج را تایید کرد و به آقای احمدی نژاد تبریک گفت.

هواداران آقای موسوی به خیابان های تهران ریختند، و با ماموران باتوم به دست پلیس درگیر شدند که بدترین خشونت ها از زمان تظاهرات گسترده دانشجویی سال 1378 را رقم زد.

- یکشنبه 24 خرداد

پلیس گفت که حدود 170 نفر را در جریان خشونت های شنبه دستگیر کرده است. گروه حقوق بشر "عفو بین الملل" خواستار تحقیق درباره رفتار خشن پلیس با مردم شد.

محمود احمدی نژاد برای جمع عظیمی از هوادارن خود در مرکز تهران سخنرانی کرد.

آیت الله خامنه ای گفت از شورای نگهبان - که ناظر انتخابات است - خواست به شکایات نامزدها به دقت رسیدگی کند و از آقای موسوی خواست شکایات خود را از کانال های قانونی و "با متانت و آرامش" پیگیری کند.

کشورهای مهم غربی نگرانی عمیق خود را در باره انتخابات و حوادث پس از آن ابراز کردند.

- دوشنبه، 25 خرداد

موسوی برای اولین بار از زمان انتخابات در یک تجمع عظیم مردمی در تهران با حضور صدها هزار نفر در انظار عمومی ظاهر شد. در پایان تظاهرات تیراندازی رخ داد.

شورای نگهبان گفت که شکایات مربوط به وقوع تخلف در انتخابات که از سوی موسوی، کروبی و رضایی تسلیم شده را بررسی خواهد کرد. اما آقای موسوی گفت که به بی طرفی این شورا اعتماد ندارد.

بستگان افراد بازداشت شده در جریان تظاهرات در برابر دادگاهی در تهران تجمع کردند.

بان کی مون دبیر کل سازمان خواستار آن شد تا اراده مردم به طور کامل محترم شمرده شود.

- سه شنبه، 26 خرداد

رادیوی دولتی گزارش داد که دست کم هفت نفر در خشونت های تظاهرات روز دوشنبه کشته شده اند. شاهدان عینی گفتند که تیراندازی به سوی جمعیت معترضان از سوی یک پایگاه بسیج صورت گرفت.

شورای نگهبان گفت که اگر نتیجه گیری کند تخلفاتی در جریان انتخابات روی داده است دستور بازشماری آرای برخی از صندوق ها را خواهد داد.

آیت الله خامنه ای نیز تاکید کرد که اگر لازم باشد برخی از آرا باید بازشماری شود.

دولت ایران محدودیت های شدیدی را بر فعالیت رسانه های خارجی از جمله پوشش دادن تجمعات "غیرقانونی" اعمال کرد.

سازمان دهندگان تجمع دولتی سه شنبه در میدان ولیعصر تهران "دشمنان، به خصوص آمریکا، بریتانیا و اسرائیل" را برای "دخالت در امور داخلی ایران، توطئه علیه دولت و حمایت رسانه ای از گروه های متخاصم، آشوبگران و اغتشاشگران اجتماعی و سیاسی" مقصر شناختند.

باراک اوباما گفت که شدیدا نگران انتخابات ایران است اما گفت در امور داخلی ایران دخالت نمی کند.

معترضان به نتایج انتخابات از جمله هواداران آقای موسوی بعد از ظهر این روز بار دیگر در یک تجمع بزرگ در برابر سازمان صدا و سیما در شمال تهران شرکت کردند.

برای سومین شب متوالی صدای اعتراض مخالفان که با "الله اکبر" همراه بود از بام خانه های تهران شنیده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار