آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

بازتاب خشونت‌های روز عاشورای ایران در رسانه‌های جهان

معترضان در ایران همزمان با مراسم مذهبی روز عاشورا به خیابان ها آمدند

درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و انتظامی ایران با معترضان روز عاشورا در شهرهای مختلف ایران که به کشته شدن دستکم ۸ نفر انجامید، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است.

بسیاری از روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی غربی با انتشار مجموعه ای از عکس ها و تصاویر از درگیری های صورت گرفته میان معترضان به حکومت ایران و نیروهای امنیتی و انتظامی این کشور، رویدادهای روز یکشنبه ۶ دی ۱۳۸۸ ( ۲۷ دسامبر ۲۰۰۹) را مورد توجه قرار دادند.

روزنامه تایمز چاپ لندن، در شماره روز دوشنبه ۲۸ دسامبر در صفحه نخست خود عکسی از پسر نوجوانی منتشر کرده است که به تنهایی و با دستانی پر از سنگ و کلوخ، در میان خیابان و برابر صف گسترده نیروهای انتظامی ایستاده است.

روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن، از حضور هزاران نفر در خیابان های تهران خبر داده است که با شعار "مرگ بر دیکتاتور" اعتراض خود را به حکومت ایران اعلام می کرده اند. این روزنامه تصویری از موتورسیکلت های آتش گرفته منتشر کرده است که در آن یکی از معترضان با پارچه ای سبز صورت خود را پوشانده و در برابر دیواری از آتش ایستاده و انگشتانش را به علامت حرف انگلیسی "وی" که نشان پیروزی است، برافراشته است.

دیگر روزنامه پر تیراژ چاپ لندن، فایننشیال تایمز، در صفحه نخست شماره روز دوشنبه خود، تصویری منتشر کرده است که در آن ده ها نفر از ماموران پلیس ضد شورش ایران در گوشه ای از خیابان تجمع کرده اند و در حالی که موتور سیکلت های آنها واژگون شده است، توسط معترضان محاصره شده اند.


درگیری های خشونت بار میان معترضان و نیروهای انتظامی ایران در ر وز عاشورا دستکم ۵ کشته بر جای گذاشت

عکس صفحه نخست روزنامه نیویورک تایمز نیز به محاصره نیروهای ضد شورش توسط تظاهر کنندگان تعلق دارد. این روزنامه تیتر نخست خود را به رویدادهای روز عاشورا در ایران اختصاص داده و از تیراندازی پلیس ایران به سوی معترضان خبر داده است.

کشته شدن دستکم ۸ نفر، از جمله علی حبیبی موسوی، خواهر زاده میرحسین موسوی، کاندیدای معترض به نتایج انتخابات نیز مورد توجه روزنامه های روز دوشنبه چاپ بریتانیا قرار گرفته است.

روزنامه گاردین آمار کشته شدگان وقایع دیروز را ۹ نفراعلام کرده و به نقل از یکی از شاهدان عینی نوشته است: "نیروهای امنیتی و انتظامی مردم را مثل سگ کتک می زدند".

روز یکشنبه ۶ دی همزمان با مراسم مذهبی روز عاشورا که با هفتمین روز درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان نیز مقارن شده بود، معترضان به حکومت ایران، در شهر های مختلف این کشور، از جمله تهران، اصفهان، نجف آباد، مشهد، شیراز، تبریز و قم به تظاهرات پرداختند.

بنا به گزارش ها و تصاویر منتشر شده از رویدادهای روز گذشته، خشونت های گسترده میان معترضان و نیروهای ضد شورش و ماموران امنیتی موسوم به لباس شخصی و نیروهای بسیج، منجر به کشته شدن دستکم ۸ نفر از معترضان شده است.

نیروی انتظامی ایران از بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان در حوادث روز عاشورای تهران خبر داده است.

همچنین یک روز پس از این حوادث، موج جدیدی از بازداشت فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران و مشاوران میرحسین موسوی و محمد خاتمی آغاز شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار