آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

جنازه ها ناپدید شده اند موج دستگیری در فردای عاشورا

سه شنبه ۸ دى ۱۳۸۸
جنازه ها ناپدید شده اند
موج دستگیری در فردای عاشورا


خبر ربودن پیکرجانباختگان روز عاشورا و آغاز موجی دیگر از بازداشت های فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی، روز گذشته افکار عمومی و محافل سیاسی و خبری ایران ئ دیگر کشورهای جهان را شوکه کرد. بازداشت فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی که یک روز پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد آغاز شد، طی شش ماهه گذشته ادامه داشته؛ با بازداشت مشاوران و نزدیکان سید محمد خاتمی و میرحسین موسوی، حلقه پیرامونی رهبران اصلاح طلب و جنبش سبز تنگ تر شده است؛ضمن اینکه چهره های ملی - مذهبی نیز هدف بازداشت و برخورد قرار گرفته اند.

خبرنگاران "روز" در تهران گزارش داده اند که ماموران امنیتی به فعالان سیاسی و مطبوعاتی که اخیرا احضار شده اند، گفته اند: " وقتی عکس امام را پاره کردند و عکس رهبر را در حرم حضرت معصومه پاره و هو کردند، ما فهمیدیم که آب از سرمان گذشته.لذا اگر سکوت نکنید و در خانه هایتان نمانید به راحتی می فرستیم تان پیش مرجع سبزتان."



پیکرهای شهدا کجاست؟

برادر سید علی حبیبی موسوی اعلام کرده است که جنازه او در بیمارستان ابن سینا در تهران ناپدید شده است. رضا حبیبی موسوی گفته است: جنازه برادرم را از بیمارستان ابن سینا برده اند و هر کجا دنبالش می گردیم کسی مسئولیت قبول نمی کند.

آقای موسوی به سایت پارلمان نیوز گفته است تا زمانی که جنازه یافت نشود، خانواده او نمی تواند مراسمی به مناسبت درگذشت برادرش برپا کند. ساعتی پس از انتشار این خبر و در حالیکه هیچ یک از مقامات مسول در این زمینه توضیحی نداده اند خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی نوشت: جسد آقای حبیبی موسوی به همراه 4 تن دیگر از کشته شدگان اغتشاشات تهران به منظور تکمیل تحقیقات کالبدشکافی و پلیسی و یافتن سرنخ های بیشتر نگهداری می شود.

این خبرگزاری اشاره ای به محل نگهداری اجساد و نهاد مسئول در این زمینه نکرده است.

اما یکی از خبرنگاران "روز" که یک شنبه شب در بیمارستان ابن سینا حضور داشته، گزارش داده است که بعد از درگیری لباس شخصی ها و گارد ویژه با مردمی که در مقابل بیمارستان تجمع کرده بودند، در داخل بیمارستان رفت و آمد های مشکوکی مشاهده شد و پرستاران بیمارستان گفتند که اجساد شهدا را از بیمارستان خارج کرده اند.

براساس این گزارش در بیمارستان ابن سینا گفته می شد یکی از اجساد، گم شده و مشخص نیست توسط چه کس یا کسانی و به کجا منتقل شده است؛ برخی از پرستاران هم گفته اند که ماموران در بی سیم خبر از ربوده شدن یکی از اجساد داده اند.هنوز مشخص نیست منظور از این جسد، پیکر خواهر زاده میرحسین موسوی یا جانباخته دیگری بوده است.

از سوی دیگر، نیروی انتظامی دیروز با انتشار اطلاعیه ای از کشته شدن 8 نفر در روز عاشورا خبر داد.اسامی اعلام شده از سوی اعلام نیروی انتظامی عبارت است از مهدی فرهادی راد، ۳۴ ساله (علت مرگ: اصابت گلوله ساچمه ای به صورت)، محمد علی راسخی نیا، ۴۰ ساله (علت مرگ: اصابت گلوله ساچمه ای شکاری) و علی موسوی حبیبی، ۴۲ ساله (علت مرگ: اصابت گلوله))

در این اطلاعیه علت مرگ شهرام فرجی، ۳۰ ساله، جهانبخت پازوکی، ۵۰ ساله و امیر ارشدی،۳۰ ساله نامشخص اعلام شده و به وجود اجساد یک مرد ۳۱ ساله ناشناس که بر اثر ضربات چاقو کشته شده و یک زن ناشناس ۴۳ ساله ای که علت مرگ او «احتمالا سقوط یا تصادف» عنوان شده نیز اشاره شده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش ها یکی از افراد کشته شده در ناآرامی های روز عاشورا در تهران، پسر شهین مهین‌فر، گوینده پیشکسوت صداوسیما، به ویژه رادیو است.



آغاز بازداشت ها از ساعات اولیه بامداد

ساعاتی پس از بازگشت آرامش به خیابانهای تهران که عاشورایی خونین را با بیش از 8 شهید و هزار بازداشتی پشت سر میگذاشت، موجی دیگر از بازداشت های فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی با بازداشت لیلا توسلی ، دختر محمد توسلی و خواهر زاده ابراهیم یزدی آغاز شد. موجی که در ساعت یک و نیم بامداد دوشنبه در منزل پدری لیلا توسلی آغاز و تا ظهر این روز بازداشت دهها تن را به دنبال داشت.

ماموران امنیتی پس از بازداشت خانم توسلی، راهی منزل دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی شدند و ساعت سه بامداد دوشنبه او را هم بازداشت کردند.

یکی از نزدیکان آقای یزدی به "روز" گفت: آقای یزدی به همراه محمد توسلي ، ابوالفضل بازرگان، سيد امير خرم و علي اكرمي، اعضای دفتر سیاسی نهضت آزادی به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات احضار شده بودند که بقیه آقایان روز سه شنبه به این دفتر مراجعه کردند و حدود 6 ساعت بازداشت و تحت بازجویی بودند اما آقای یزدی از رفتن خودداری کرد.

وی افزود: ماموران حکم دادستان تهران را برای بازداشت دکتر یزدی داشتند و نصف شب ، تمام منزل آقای یزدی را به هم ریخته و بازرسی کردند و وسایل شخصی و مدارک ایشان را با خود بردند.

به گفته وی ، لیلا توسلی نیز با حکم دادستان تهران بازداشت شده است.

عمادالدین باقی نیز، ساعت 7 صبح دیروز با حکم دادستان تهران بازداشت شد. به گفته خانم احمدسرایی،همسر باقی در حکمی که ماموران به آقای باقی نشان داده اند، دلیل بازداشت این روزنامه نگار، «جلوگیری از سوءاستفاده از مرگ آیت الله منتظری» ذکر شده بود و تاریخ پای حکم ۲۹ آذر و پیش از پخش مصاحبه عمادالدین باقی با آیت الله منتظری بود که برخی شایعات پخش آن را از تلویزیون بی بی سی فارسی علت دستگیری وی قلمداد کردند.

همسر عمادالدین باقی به بی بی سی گفته است که آقای باقی در یک هفته ای که از فوت آیت الله منتظری می گذرد، هیچ اقدامی جز شرکت در تشییع جنازه او انجام نداده بود.

ماموران امنیتی در جریان بازداشت و تفتیش منزل عمادالدین باقی به همسر و فرزندان وی توهین و فحاشی و وی را به مرگ تهدید کرده اند.

هنگامی هم که آقای باقی به فرزندان خود گفته است که «در زندان محکم می‌ایستم» ماموران خطاب به خانواده‌ باقی گفته‌اند : "آنقدر عمر نمی‌کند که ایستادگی کند".

ماموران کتاب‌های مجاز،پایان‌نامه‌ها،اوراق مرکز پژوهش‌های آقای باقی،پول خمسی که نزد ایشان برای تحویل به آیت‌الله منتظری بود،به اضافه مدارک و اسناد مربوط به انتشارات،کامپیوتر،سی‌دی و عکس‌های خانوادگی و... را با خود برده اند.

ماموران پس از بازداشت باقی به دفتر مجله ایران دخت رفتند و پس از تفتیش دفتر نشریه تمامی کیس های کامپیوتر این دفتر را ضبط کردند و با خود بردند.



بازداشت های دیگر

همزمان با بازداشت مدیر عامل بنیاد باران، بازداشت ها به نزدیکان خاتمی رسید. مرتضی حاجی، مدیرعامل بنیاد باران و رسولی قائم مقام این مرکز صبح دیروز بازداشت شدندو اسناد این بنیاد هم توقیف شد.

ماموران وزارت اطلاعات سپس سراغ مشاوران میرحسین موسوی رفته و مشاوران نخست وزیر زمان جنگ را بازداشت کردند.

قربان بهزادیان نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به اتفاق باقریان، مشاور و فروزنده ، رئیس دفتر موسوی و همچنین علیرضا بهشتی شیرازی ، مدیر سایت کلمه جزو بازداشت شدگان هستند.

همزمان ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بازداشت شد و ماموران امنیتی سراغ محسن آرمین ، سخنگوی این سازمان نیز رفتند اما به دلیل عدم حضور او در منزل موفق به بازداشت او نشدند.

مصطفی ایزدی، نویسنده و روزنامه‌نگار نیز در منزلش بازداشت شده است. وی نویسنده زندگینامه آیت‌الله منتظری با عنوان «فقیه عالیقدر» و مدیرمسول هفته نامه توقیف شده «آوا» است. این هفته نامه در سال 79 به اتهام ترویج نظریات آیت الله منتظری توقیف شده بود.

حشمت الله طبرزدی ، دیگر فعال سیاسی بود که روز گذشته در منزلش بازداشت شد. اين فعال سياسی با ارائه حکمی از سوی ماموران در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مامورين ضمن تفتيش منزل او وسايل شخصی از جمله کامپيوتر شخصی و يادداشت های او را با خود برده اند.

بازداشت مادران صلح

بازداشت های دیروز فقط در حوزه فعالان سیاسی و مطبوعاتی نبود. دو تن از مادران صلح نیز روز گذشته بازداشت شدند. زهره تنکابنی که در منزل شخصی اش، بازداشت شده پس از بازداشت از زندان اوين با خانواده‌ خود تماس گرفته و خبر بازداشت‌اش را تایید کرده است.

مهين فهيمی، از مادران صلح نیز به همراه پسرش، اميد منتظری دیروز بازداشت شد. همسر و فرزند زنده یاد حمید منتظری از اعدامیان سال 67 هم به همراه اردوان تراکمه، فرزند یونس تراکمه ، از جوانان چپ گرا بازداشت شده اند.



ادامه بازداشت ها در اصفهان و قم

محمد طاهری، فرزند آیت الله طاهری و شوهر یکی از نوه های آیت الله خمینی هم روز گذشته در اصفهان بازداشت شد؛ آن سو تر در قم نیز، موسویان، دبیر اجرایی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در هجوم ماموران امنیتی به ساختمان این مجمع بازداشت شد. همسر سید حسین موسوی تبریزی که شایعه بازداشت او نیز از صبح دیروز پیچیده بود به "روز" گفت: وقتی ماموران به مجمع حمله کردند حاج آقا در مجمع نبودند و ایشان بازداشت نشدند اما آقای موسویان بازداشت شدند و ماموران بسیاری از مدارک و هارد کامپیوتر های مجمع را با خود برده اند.

در اخرین ساعات دیشب شایع شد که نوشین عبادی،خواهر شیرین عبادی هم در ساعت نه شب در منزلش دستگیرشده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار