آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

هشدار گروهی از روشنفکران ایرانی در مورد سرنوشت 'جنبش سبز '


گروهی از روشنفکران ایرانی ساکن خارج از ایران ضمن حمایت از خواسته‌های مطرح شده در بیانیه اخیر میرحسین موسوی، در مورد عواقب پافشاری بر اصلاحات در چارچوب نظام ولایت فقیه هشدار داده اند.
این گروه در بیانیه ای که نسخه ای از آن روز پنجشنبه اول بهمن (۲۱ ژانویه) در اختیار بی بی سی فارسی قرار گرفت، حمایت خود را از جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" اعلام کرده اند و نوشته اند که هواداران این جنبش، افرادی "کثرت گرا" هستند و نشان داده اند که مجذوب هیچ مرام سیاسی "تمامیت خواهی" نخواهند شد.
در بیانیه مذکور آمده است: "تاریخ نشان می دهد که در روزهای پایانی هر نظام تمامیت خواهی، رجالی به خیال خیر و برخی برای منافع خود، راه برون رفت از بحران را در لابلای تارهای تنیده نظام موجود می جویند".
اما امضا کنندگان بیانیه در مورد ثمربخش بودن جابجایی های درونی چنین حکومتی برای خارج شدن از بحران ابراز تردید می کنند.
ماشاءالله آجودانی، یکی از امضاء کنندگان بیانیه مذکور، به بی بی سی فارسی گفت که مطالبات مطرح شده در بیانیه شماره ۱۷ آقای موسوی با "هوشمندی و خرد" مطرح شده است: "اما جنبش سبز ایران یک جنبش چند صدایی است و آقای موسوی بخشی از این جنبش را نمایندگی می کند. ما از مطالبات او در بیانیه حمایت می کنیم، اما انتظار نداریم که او در داخل ایران حرفی را بزند که ما در خارج از ایران می زنیم".
آقای آجودانی گفت که امضا کنندگان بیانیه، نگران سرنوشت "جنبش سبز" هستند.
آنها در بیانیه خود تأکید کرده اند که ضمن "درک ضرورت زمان و لزوم همبستگی" عقیده دارند: "دل بستن به اصلاح در چارچوب نظام خودکامه ولایت مطلقه فقیه، که در قانون اساسی کنونی رسمیت یافته است، دور از واقع بینی و نادیده گرفتن خواست های ریشه دار مردمی است که جنبش سبز را به راه انداخته اند".
آقای آجودانی این خواسته اصلی را "حق حاکمیت مردم" دانست که با حاکمیت "ولایت مطلقه فقیه" تناقض دارد.
او گفت: "اگر مردم ایران نتوانند به صورت مسالمت آمیز به خواست های اصلی خود برسند، ایران دچار عواقب خطرناکی خواهد شد".
امضاء کنندگان بیانیه گروهی از روشنفکران ایرانی، راه خروج از وضعیت فعلی را برگزاری انتخاباتی آزاد با نظارت مراجع ذیصلاح بین المللی دانسته اند.
میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران، در بیانیه اخیر خود خواهان مسئولیت پذیری دولت و متوقف شدن حمایت های "غیر معمول" از آن، اصلاح قانون و شیوه برگزاری انتخابات، آزادی و اعاده حیثیت زندانیان سیاسی، تضمین آزادی رسانه ها و تضمین آزادی تجمعات مسالمت آمیز معترضان شده و بر اجرای کامل و بدون تنازل قانون اساسی ایران تأکید کرده بود.
بیانیه ای اخیر روشنفکران ایرانی را ماشاالله آجودانی، شهریار آهی، پگاه احمدی، رامین احمدی، فریدون احمدی، صدرالدّین الهی، نادره اویسی، حسین باقرزاده، نامدار بقایی یزدی، شهرنوش پارسی پور، باقر پرهام، رامین پرهام، محمد جلالی (م. سحر)، هرمز حکمت، آرامش دوستدار، حسن رجب نژاد، ناصر رحیمی نژاد، فتحیه زرکش یزدی، فرج سرکوهی، ماشاالله سلیمی، شاهین فاطمی، سعید قاسمی نژاد، شیما کلباسی، منصور کوشان، عباس معروفی، منوچهر مقصودنیا، حسن منصور، شاهین نجفی، علی نگهبان و حسین نوش آذر امضاء کرده اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار