آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

تهاجم سازمان یافته به علمای مستقل و سکوت معنا دار حکومت


تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۸
بهار یکتا

شبکه جنبش راه سبز(جرس): حمله به دفاتر و بیوت علما و مراجع و توهین به آنان پس از رحلت آیت الله العظمی منتظری و عاشورای خونین ابعاد گسترده تر و سازمان یافته تری پیدا کرده و حکومت چهره بی نقاب خود را در مقابله با روحانیت مستقل آشکارا اعلام نموده است. شواهد حاکی است که هیچ اراده ای برای پایان دادن به این تهاجمات وجود ندارد و صرف چند تذکر نرم به منزله مخالفت با تحرکات غیر قانونی و خشن آنان نمی باشد. 

حضور گسترده مردم سوگوار در مراسم تشییع پیکر پاک مرجع عالیقدر به رغم همه محدودیت هایی که حکومت ایجاد کرده بود، آنچنان خشم حامیان ولایت را برافروخت که هنوز ساعتی از این مراسم نگذشته بود که مردم سوگوار پیرامون دفتر آیت لله منتظری مورد ضرب و شتم لباس شخصی ها و افراد ملبس به بسیحیان قرارگرفتند.

در همان شب نیز طلاب حوزه های علمیه که با اقدامی هماهنگ با در دست داشتن عکس رهبر مسجد اعظم را به اشغال خود در آورده بودند، با ناکامی در عدم برگزاری مراسم بزرگداشت با شعار " این همه لشکرآمده، به عشق رهبر آمده" به سوی بیت آیت الله منتظری حرکت کردند و تجمع آنان منجر به درگیری با مردم عزادار شد، بطوری که شورای تامین استان قم از فرزندان فقیه عالیقدر خواست که دفتر و بیت را تخلیه کنند!

حضور نیروهای انتظامی که توانسته بودند نظم مراسم تشییع را بخوبی برگزار کنند در تامین امنیت بیت و دفتر آیت الله به نتیجه نرسید و طلاب بسیج شده از سوی محافل پنهان، آرامش را از خانواده و مردم عزادار سلب کردند. تاکنون نیز کسی پاسخ نداده که این " عاشقان رهبر" با چه مجوری تجمع می کنند و با کدام حقی سلاح سرد و گرم حمل می کنند و با کدامین پشتوانه حتی در برابر نیروهای انتظامی ایستادگی می کنند.

گستاخی نیروهای " خودسر" و حمله خشونت بار آنان به مردمی که سوگوار مرجع خود بودند تا آنجا پیش رفت که همه مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری در شهرهای مختلف با بستن در مساجد و حسینیه ها به روی مردم ملغی اعلام گردید و مردم آماج ضرب و شتم باتوم های نیروهای انتظامی قرارگرفتند و دهها تن از آنان دستگیر شدند.


آیت الله صانعی خار چشم حاکمان

پس از رحلت آیت الله منتظری، ترس حاکمیت از اقبال عمومی مردم از آیت الله صانعی بخصوص قشر جوان بخاطر نوآوری در فتاوا، سخنرانی ها و اظهارات ایشان در محکومیت ظلم و ستم جاری و حمایت از فعالان سیاسی و خانواده بازداشت شدگان و تاکید ایشان بر برقراری عدالت در جامعه و آزادی بیان ، موجب شد که آنان از همان فردای ارتحال مرجع عالیقدر حمله و تهاجم هماهنگ به ایشان را آغاز کنند.

بر اساس خبرهای موجود حدود هزار نفر از از نیروهای بسیجی و لباس شخصی با حمله به دفتر آیت الله صانعی ضمن فحاشی و ضرب و شتم افراد نزدیک به دفتر ایشان، اقدام به شکستن شیشه ها کردند. این افراد پس از این تهاجم عکس هایی از رهبر بر دیوارهای بیت نصب کردند.  بنا بر این گزارش، احمد پناهیان، روحانی ای که در این تجمع سخنرانی می کرد، گفت: "سنگرهای منافقین در قم باید تخریب شود."

یک روز پس از عاشورا نیز در حالی که بعد از نماز مغرب و عشا مراسم عزاداری در بیت آیت الله صانعی در حال برگزاری بود نیروهای لباس شخصی حامی دولت با حمله به درون دفتر، عزادارن را مضروب کردند و با عربده کشی داخل بیت را به تصرف درآوردند.

نیروهای مهاجم پس از شکستن شیشه های بیت ، مردم را از داخل بیت به بیرون منتقل کردند و تعدادی از عزاداران را بازداشت نمودند. در این مراسم هیج شعار و سخنرانی سیاسی انجام نشده بود. پس از آن گزارش  هایی از تجمع  حامیان حکومت  در برابر دفتر آيت الله صانعي در شهرهاي  مشهد، كرمان، گرگان، ساري و شيراز منتشر شد.

این همه هتاکی آنان را کفایت نکرد تا اینکه سرانجام منویات اصلی شان در قالب بیانیه  جامعه مدرسین خود نمایی کرد.. یزدی با امضای این بیانیه آیت الله صانعی را فاقد شرایط مرجعیت اعلام نمود.  اقدامی که در طول تاریخ مرجعیت شیعه سابقه ندارد. افتخار شیعه این است که روحانیت جایگاه مستقل و مردمی  و جدای از حکومت دارد.  تاکنون کسی برای مردم تعیین تکلیف نکرده که از چه کسی تقلید کنند و چه کسی را به مرجهیت برگزیندند ولی تنگ نظری های آقایان و ترس از جانشینی آیت الله صانعی پس از آیت الله العظمی منتظری، آنان را تا بدانجا پیش برد که به خود اجازه دهند،کینه های شخصی و حسادتهای فروخورده را در قالب یک بیانیه مطرح نمایند. این بیانیه با واکنش تند بسیاری از علما و مراجع روبه رو شد.


آیت الله دستغیب  را هم بر نمی تابند

آیت الله دستغیب که در زمان برگزاری اجلاس خبرگان در سال جاری با سخنرانی انتفادی  خود از یک سوکانون توجه مراکز خبری و از سوی آماج حملات طرفداران دولت قرارگرفته بود، بار دیگرپس از عاشورای خونین،  مسجد قبا محل برگزاری نماز جماعت و سخنرانی ایشان مورد  حمله لباس شخصی ها قرارگرفت.
باز هم در اقدامی هماهنگ تنها دو روز پس از عاشورای حسینی در حضور نیروهای انتظامی و امنیتی،  مهاجمان به دفتر و مسجد ایشان حمله کردند و خساراتی را در خانه خدا ایجاد نمودند. در این میان تعدادی از اهل بیت و کارکنان دفتر مجروح شدند. حملات ناجوانمردانه به خانه خدا تا آنجا پیش رفت که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی مسجد به دستور شورای تامین استان پلمپ شد!

در زمان این تهاجمات  آیت الله دستغیب در تهران به سر می بردند و قصد بازگشت به شیراز را داشتند که به گفته احمدرضا دستغیب،نماینده مجلس، "به اجبار" از هواپیما پیاده شده است.


آتش زدن دفتر آیت الله صدوقی

عده‌ای از افراطیون و عوامل خودسر پس از خطبه های نماز جمعه، درب دفتر محمدعلی صدوقی، نماینده ولی فقیه در استان یزد و امام جمعه یزد را آتش زدند. همچنین بر اساس گزارش های منتشر شده  "  برخی از عوامل خودسر و شناخته شده"  در جریان تظاهرات حامیان دولت در یزد به امام جمعه این شهر توهین کرده بودند.

مساله جالب توجه سکوت مطلق مسئولان، روحانیون و رسانه های طرفادار حکومت است. آنان که منتظرند همواره از پیراهن عثمان پرچمی علیه اصلاح طلبان بردارند، در مقابل  این همه هتاکی به حریم روحانیت، مساجد و حوزه های علمیه سکوت کرده اند. تجربه بیست ساله این نظام نشان می دهد که هدف نهایی آنان حذف تمامی روحانیت مستقل و حوزه های علمیه است. اینان در صدد تربیت روحانیونی هستند که خطبه های نماز جمعه را بطور هماهنگ  از روی یادداشتها و سرمقاله های کیهان و فارس نیوز و ایرنا بخوانند وبا یک اشاره " آشوبی" در کشور ایجاد کنند.


نابودی نهاد مستقل روحانیت  و مدارس علمیه

گفتنی است که هجمه به روحانیت و مراجع ، پس از حمله به نزدیکان و بیت امام، در دولت احمدی نژاد هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد. بنظر می رسد که حاکمان امروز بی نیاز از پشتیبانی و حمایت روحانیت هستند، چون تهاجمات آنان فقط منحصر به روحانیون مخالف دولت نیست؛ بلکه اقدامات سخیفانه آنها مجوز تعدی به ساحت روحانیت و حوزه های علمیه را صادر می کند. حجم  این تهاجمات چنان است   که حتی آیت الله مکارم که از نزدیکان حکومت بشمار می رفت نیز هشدار داده بود: " دريك نظام اسلامي بدون مشاركت فعال حوزه هاي علميه، مراجع و علما كاري پيش نمي رود. .... آناني كه نقش مراجع و علما را كم رنگ مي كنند، سخت در اشتباه هستند.... حوزه ها بايد بتوانند جامعه را رهبري و هدايت كنند و در مسائل گوناگون نقش موثرداشته باشند.... بايد تمام اركان نظام براي حوزه ها، اهميت قائل شوند و اگر حوزه ها از نظام جدا شود، نظام نمي تواند پايدار بماند." 

در این میان چندی پیش آیت الله موسوی اردبیلی در دیدار با اعضای هیات موتلفه اظهار نگرانی کرده بود که" متأسفانه مدتي است احساس مي‌کنيم به روحانيت هجمه مي‌شود، به اسلام هجمه مي‌شود و اين هجمه تنها از طرف يک گروه نيست، بلکه از طرف گروه‌هاي مختلف صورت مي‌پذيرد. وقتي در رابطه با موضوعي، مرجع تقليدي هشدار مي‌دهد، بعضي‌ها بجاي توجه به اين هشدار، مي‌گويند فلاني کيست که هشدار بدهد! اگر اين رويه ادامه پيدا کند، بعد از آن خطاب به ديگر مراجع نيز تسري پيدا مي‌کند و سپس نظام مرجعيت و فقاهت مورد هجوم واقع خواهد شد." آيت الله موسوي اردبيلي با تأکيد بر هوشياري حاضران ادامه داد :" اينها هم خطراتي است که مدتي است متوجه دين و روحانيت شده است، مبادا شما از آن غفلت کنيد و فقط نظرتان را متوجه گوشه‌اي از مشکلات کنيد."

داستان هتک حرمت به ساحت روحانیت در دو دهه گذشته مثنوی هفتاد من است که در یک مقال نمی گنجد، اما آنچه مسلم است تحلیل گران معتقدند دولت احمدی نژاد با شتاب بیشتری در جهت حذف  روحانیت مستقل قدم برمی دارد. حملات سازمان یافته به بیوت و دفاتر علما در حضور نیروهای انتظامی تحت نظر وزیر کشور، بی اعتنایی های احمدی نژاد و مشاورانش به تذکرات روحانیون حتی حامیان دولت نشان از عزم جدی وی در نابودی این نهاد است.  روند فعلی حکومت حذف نهاد مستقل مرجعیت و مدارس علمیه و رواج هر چه بیشتر حوزه هایی است که از بودجه حکومت ارتزاق می کنند و تربیت علمایی که مداح ولایت هستند. کارشناسان بر این باورند که نهاد روحانیت هرگز اجازه نخواهد داد که این نهاد مردمی مستفل رانت خوار حکومت شود و ملجا و پناه مردم در پیچ و خم سیاسی کاری از بین برود. اخبارمبنی بر احتمال کوچ علما به نجف اشرف، رایزنی های مداوم علما و مراجع در قم و مشهد، اظهار نظرهای انتقادی برخی از روحانیون برجسته و ... همه نشان از نارضایتی این نهاد از عملکرد حکومت است. مردم نیز با بی صبری در انتظارند تا ببینند آیا این تلاشها به نتیجه می رسد و آیا روحانیت همچون همیشه نقش تاریخی خود را در بحران های سیاسی ایفا می کند؟
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار