آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۵, پنجشنبه

سپاه برنده مناقصه دو و نیم میلیارد دلاری

مردمک
قرارگاه خاتم‌الانبیا، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مناقصه 2.5 ميليارد دلاری پروژه ساخت خط ريلی پس‌کرانه در منطقه آزاد چابهار، برنده اعلام شد.
حميد بهبهانی، وزیر راه و ترابری دولت دهم، این خبر را در مراسم افتتاحيه يازدهمين همايش صنايع دريايی در جزیره کيش اعلام کرد.
وزير راه و ترابرى توضيح بيشترى درمورد این مناقصه نداده است و هنوز مشخص نيست كه به جز خاتم‌الانبیا، شركت‌هاى ديگرى هم در اين مناقصه شركت كرده بودند.
اين طرح در سه فاز اجرا خواهد شد که در فاز اول آن قابليت حمل شش ميليون تن بار، فاز دوم 10 ميليون تن و در فاز سوم 20 ميليون تن بار را تامين خواهد کرد.
بهبهانی با اشاره بر این که ایران با داشتن 58 هزار کیلومتر مرز آبی کم‌ترین جمعیت را در کنار دریا دارد، هدف از اجرای این مناقصه را استفاده از قابلیت‌های جزایر و بنادر و ایجاد امنیت در این مناطق اعلام کرده است.
درمیان بیش از 30 جزیره مسکونی و غیرمسکونی جنوب کشور، تنها جزیره کیش با حجم گسترده سرمایه‌گذاری به یکی از قطب‌های گردشگری و تجاری کشور تبدیل شده و بسیاری از جزایر ازجمله قشم که وسعت آن تقریبا هفت برابر کیش است، هم‌چنان به عنوان جزایر محروم باقی‌ مانده‌اند.
طرح ساخت خط ریلی چابهار از سال 84 تاکنون اجرایی نشده و محمد رحمتی، وزیر راه و ترابری پیشین، دلیل اصلی اجرایی نشدن این طرح را مشکلات مالی و اعتباری عنوان کرده بود.
اکنون به‌نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری سپاه در مناقصه خط آهن چابهار، مشکلات مالی این ترانزیت بین‌المللی  مرتفع خواهد شد.
با ساخت خط آهن چابهار و مسیر یک‌هزار و 800 کیلومتری این خط، فرصت‌های شغلی برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی ایجاد خواهد شد و کشورهای آسیای میانه هم از خدمات این خط‌ ریلی برای ترانزیت کالا بهره‌برداری خواهند کرد.
سیرصعودی فعالیت اقتصادی سپاه
واگذارى پروژه ساخت خط ريلى منطقه آزاد چابهار به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در شرایطی اعلام شده است كه سپاه در شرایطی کم‌سابقه در کم‌تر از دو ماه بر حجم فعالیت‌های اقتصادی خود افزوده است.
قرار است «بانک انصار» به عنوان اولین بانک وابسته به سپاه، با سرمایه اولیه 200 میلیارد تومان، به زودی فعالیت اقتصرادی خود را شروع کند.
در بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس ايران که مهرماه صورت گرفت، كنسرسيوم «اعتماد مبین»، وابسته به سپاه پاسداران، 51 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش هشت میلیارد دلار خرید و صاحب آن شد.
قرارگاه خاتم‌الانبیا در فهرست تحریمی‌ها
نام قرارگاه خاتم‌االانبیا، به عنوان مهم‌ترین واحد اقتصادی سپاه، در فهرست تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران قرار گرفته است.
براساس گزارش فایننشال تایمز در اسفند سال 87، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، از جمله نهادهایی است که برای نخستین بار در فهرست تحریم سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان قرار گرفت.
آخرین مناقصه بلاتکلیف نفتی به‌جامانده از دولت محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین هم در مرداد 85 به قرارگاه خاتم‌الانبیا رسید که براساس آن توسعه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی واقع در عسلویه به این بازوی اقتصادی سپاه واگذار شد.
در اردیبهشت امسال غلامحسین خواجه علی، مدیرعامل شرکت مهندسی نیروی نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، حجم کل پروژه‌های عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیا را 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار