آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

با حضور میرحسین موسوی؛دومین همایش گنجینه هنرهای از یاد رفته افتتاح شد+عکس

تاریخ انتشار: ٢٣ آذر ١٣٨٨
پارلمان‌نیوز: مراسم افتتاحیه دومین همایش گنجینه‌ هنرهای از یاد رفته ایران با حضور میرحسین موسوی در سالن همایش فرهنگستان هنر افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این مراسم و بعد از اجرای موسیقی سنتی بلوچی توسط استاد پهلوان رسول‌ بخش‌زنگ‌شاهی، جمشید صداقت‌كیش از اساتید هنر ایران به روی صحنه رفت و گفت: تاكنون نزدیك به 105 هنر صناعی ثبت شده است كه این رقم شاید در ابتدا شك‌برانگیز باشد ولی با دقت بیشتر در احوالات هنرهای سنتی ایران در خواهیم یافت كه این تعداد شاید كمتر از واقعیت نیز باشد.

وی هنرهای صناعی ایران را گنجینه‌ای بزرگ از هنر نامید و افزود: این گنجینه بزرگ هنری یك فرهنگ دارد و بنا بر اظهارات محققان غربی و اروپایی منشا این هنر كاملا بومی است و از طبیعت و برخواسته از خاك و بوم این مملكت است.

وی ادامه داد: این هنر در متن جامعه جاری و سیال بوده است و دارای سه ویژگی، یك كمال هنرمند، كمال هنری 3 فرهنگ‌مداری این هنرها می‌باشد.

صداقت‌كیش ادامه داد: یك سازمان دولتی چند وقت پیش از خاندان وصال شیرازی قرآنی خرید به قیمت یك میلیارد و 700 میلیون تومان كه هر صفحه‌اش گوشه‌ای از بهشت است. این دلیلی بر این مدعا است كه فرهنگ و هنر ایران تا چه حد ارزشمند است.

در ادامه مهدی مكی‌نژاد دبیر علمی این همایش به روی صحنه رفت و گفت:‌فرهنگ و هنر ایرانی نگاه و توجهی ویژه و رویكردی علمی‌پژوه می‌خواهد.

وی با اظهار تاسف از اینكه این هنرها از چرخه زندگی روزمره انسان‌های ایرانی خارج شده است، ادامه داد: خوشبختانه از همایش گنجینه هنرهای از یاد رفته ایران كه توسط فرهنگستان هنر بر پا شده بود استقبالی چشم‌گیر و زیاد شده بود.

وی افزود:‌ اگر برنامه ده ساله این همایش با جدیت ادامه یابد و مشكلی در سر راه ادامه آن پیش نیاید می‌توانیم امیدوار باشیم كه برنامه‌ای مثمر ثمر برای این گونه هنری اجرا خواهیم كرد.

مكی‌نژاد پرداخت به هنرهای صناعی قدیمی ایران با دیدی علمی را یك ضرورت دانست و گفت: یكی از پایه‌های اساسی هنرپژوهشی داشتن رویكرد علمی است كه این رویكرد یكی از پایه‌ها و بن‌مایه‌های این همایش است.

مدیر دبیرخانه گنجینه هنرهای صناعی تجلیل از پیشكسوتان این هنرها یكی از لازمه‌های برگزاری چنین همایش‌هایی دانست و در پایان گفت: متاسفانه قبلا كسی به این افراد توجهی نداشت و این همایش فرصتی پیش آورد كه ما در فرهنگستان هم‌دم آنها بشویم و روزنه جدید به روی فرهنگ هنر ایران باز كنیم.

در ادامه از سید حسن متولیان (چنگوم‌ساز) سیدحسین مدنی (كاشیكار) حبیب نقاش (نقاش پشت شیشه) سیدرضا روحانی (گچ‌بر) غلامرضا روح‌بخش (علامت‌ساز) غلام‌علی حجری (نجار)، سید حسن رضوی (تزئین‌گر ابنیه)، محمد ناظری (چاقوساز)، ایرج بخشی (مرمت‌كار فرش)، سارا محمدی كردستانی (سفال‌گر) گل‌گیس حبیبی (سفال‌گر و بافنده) و عطیه روشنفكر سفال‌گر تجلیل به عمل آمد.

در حاشیه این مراسم و بعد از خواندن شعری توسط سیدرضا روحانی با لهجه شیرین اصفهانی برخی از اساتید مورد تجلیل قرار گرفته هدیه‌هایی از ساخته‌های گرانبهای خود را به میرحسین موسوی اهدا كرده و از او به خاطر حمایت‌هایش از هنرهای اصیل ایران تشكر كردند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار