آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

آیت الله منتظری: مشروعيت حاكميت ديني جزبارضايت عامه وآرا جميع يا اكثريت مردم نبوده وامروزاين‏ ‏مشروعيت خدشه دار شده است!

پاسخ آيت الله العظمي منتظري

به پرسش هاي پايگاه اطلاع رساني و نظرسنجي "نظر شما"‏
 
 
‏متن نامه و پرسش هاي پايگاه اينترنتي "نظر شما":

‏سلام علي آل ياسين
‏ ‏با تشكر از محضر حضرتعالي به خاطر پاسخ به سؤالات پيشين و عرض‏ ‏عذرخواهي از تصديع اوقات .
‏ ‏از آنجا كه پايگاه بزرگ اطلاع رساني و نظرسنجي "نظر شما" بر آن است تا‏ ‏طي يك سرفصل مشروح نسبت به ارائه آراء علماي عظام در باب شرايط‏ ‏موجود و راهكارهاي هميشه روشن ايشان جماعت مسلمين را از وجود‏ ‏چنين راهكارها و انديشه هاي كاربردي مطلع سازد و سپس اقدام به‏ ‏انتشار مؤثر آنها نموده و گامي در تبيين خطرات بلا ريب پيش رو بردارد،‏ ‏مجددا جسارت نموده و ضمن طرح سؤالات ذيل از آن پير حوزه و رنجديده‏ ‏زمانها تقاضا دارد چنانچه صلاح مي‎دانند مشروحي در باب دغدغه هاي‏ ‏ايشان به عنوان كسي كه پيش از انقلاب عظيم اسلامي و بعد از آن در‏ ‏جريان كم و كيف اوضاع بوده ارائه بفرمايند.
‏ ‏با كمال امتنان
‏ ‏
‏ ‏پرسش 1 - انتظارات مردم را در جنبش اخير چه مي‎دانيد؟
‏ ‏برخي مطرح مي‎كنند كه خواسته اصلي مردم براندازي است من باب‏ ‏خستگي و بريدن از آنچه حكومت ديني به آنها ارائه كرده دانسته و آن را‏ ‏القاء دشمنان مي‎دانند; حال آن كه ديگراني هستند كه معتقدند مردم با اصل‏ ‏نظام هيچ مشكلي ندارند و تنها خواستار بازگشت مسير نظام به اصول و‏ ‏شعارهايي هستند كه انقلاب بر مبناي آنها بنيانگذاري شد، و نظرهاي‏ ‏ديگر.

‏ ‏پرسش 2 - آيا به نظر حضرتعالي هدايت اين جريان توسط جناب مهندس‏ ‏موسوي و حجة الاسلام كروبي مردم را به سرمنزل مقصود مي‎رساند؟ چرا‏ ‏كه اعتقادي بر آن است كه عدم توانايي در رهبري و پيشبرد خواسته هاي‏ ‏مردم توسط اين دو، باعث ريزش و دخالت و سوء استفاده دشمنان واقعي‏ ‏مي‎گردد.

‏ ‏پرسش 3 - نقش رسانه هاي غربي را در پيشبرد يا به انحراف كشاندن‏ ‏مسير اصلي اين جريان چه مي‎بينيد؟
‏ ‏توضيح : با كمي دقت در برنامه هاي شبكه هاي خبري بخصوص بي بي سي و‏ ‏صداي آمريكا متوجه كيسه هايي مي‎گرديم كه براي اين جريان دوخته شده‏ ‏است ، آن هم توسط كساني كه برخي از آنان عاملا و عالما و بالصراحة هدف‏ ‏خود را دشمني با اصل مذهب بيان مي‎دارند و اعتقاد به حكومت هاي ضد‏ ‏ديني يا حداقل بي تفاوت به دين دارند و جريانات اخير و اعتراضات‏ ‏مردمي را در مسير نيل به اهدافشان تعبير مي‎كنند.

‏ ‏پرسش 4 - در باب ولايت و ولايت مطلقه و آثار آن ، كه در پاسخهاي‏ ‏پيشين جنابعالي آن را مشكلي در باب حقوق مردمي مي‎دانيد و شيوه‏ ‏صحيح اعمال ولايت در قانون توضيح بفرماييد.

‏ ‏پرسش 5 - اعتقاد برخي بر آن است كه نظام نبايد با معترضين درگير شود.‏ ‏از سويي براندازاني كه در اعتراضات مردمي به دنبال قلابهاي خود هستند‏ ‏تا صيدي به نفع آنچه خود حكومت ضد ديني مي‎نامند و آن را تنها راه‏ ‏نجات مردم معرفي مي‎كنند به دست آورند كه اينان به هر حال مي‎بايست‏ ‏توسط نظام كنترل شوند. شيوه صحيح تمايز و تفكيك برخورد را بين مردم‏ ‏معترض معتقد و دشمنان ضد ديني چه مي‎دانيد؟

‏ ‏پرسش 6 - چنانچه مطالبي مد نظر حضرتعالي سواي اين سؤالات مي‎باشد‏ ‏لطفا بيان بفرماييد.
‏ ‏با عذرخواهي مجدد از تصديع اوقات
‏ ‏مديريت شبكه بزرگ اطلاع رساني و نظرسنجي "نظر شما"
‏ ‏

‏ ‏پاسخ آيت الله العظمي منتظري :
‏باسمه تعالي
 ‏
‏با سلام و تحيت و تقدير از پيگيري شما نسبت به مسائل جاري كشور

‏ ‏پاسخ 1 - انتظارات مردم را از شعارهاي آنان در تظاهرات مسالمت آميز بعد‏ ‏از انتخابات به خوبي مي‎توان فهميد. مردم در آغاز كار تلقي تقلب در‏ ‏انتخابات نمودند و خواسته آنان ابطال انتخابات و برگزاري انتخاباتي‏ ‏صحيح و مشروع بود; ولي هنگامي كه با آنان برخورد خشن و سركوبگرانه‏ ‏شد مطالبات خود را بالاتر بردند و ساير نهادها مخصوصا نهادهاي‏ ‏سركوبگر و آمران و مباشران در آنها را هدف قرار دادند; و پس از كشته‏ ‏شدن مردم بي گناه و دستگيري فعالان سياسي و آزاديخواهان و محاكمات‏ ‏فرمايشي و غير شرعي و غير قانوني آنان ، بتدريج مطالبات مردم معترض‏ ‏بيشتر شد، تا آنجا كه خوف آن مي‎رود كه اگر حاكميت به روش كنوني خود‏ ‏ادامه دهد مردم به كلي با نظام فاصله بگيرند و بحران كنوني عميق تر شود.‏ ‏در صورتي كه اگر در همان روزهاي نخستين با اعتراضات مسالمت آميز‏ ‏مردم برخورد معقول و منطقي شده بود كار به اينجاها كشيده‏ ‏نمي شد.
‏ ‏در هر حال شكي نيست كه مشروعيت نظام و حاكميت ديني در زمان غيبت‏ ‏جز با رضايت عامه و آراء جميع يا اكثريت مردم نخواهد بود، و امروز اين‏ ‏مشروعيت خدشه دار شده است . اميدوارم مسئولين امر به جاي تهديد‏ ‏مردم ، با آنان مهربان شوند و خواسته هاي آنان را كه همان اصلاحات و‏ ‏عمل به همه اصول قانون اساسي است برآورده سازند.
‏ ‏
‏ ‏پاسخ 2 - شخصيتهاي مذكور تاكنون به شايستگي با مردم بوده اند و از ارائه ‏رهنمودهاي لازم و مفيد دريغ نكرده اند و اميد است تا آخر در راه دفاع از‏ ‏حق و مظلوم و امر به معروف و نهي از منكر ثابت قدم باشند.
‏ ‏
‏ ‏پاسخ 3 - مردم آگاه ما هرگز سرنوشت خود و مطالبات به حق خود را به‏ ‏رسانه هاي غربي گره نمي زنند. آن رسانه ها نيز براي پرستيژ و مقبوليت‏ ‏خود مجبورند با مردم معترض همصدا شوند، ولي مردم هيچگاه راه خود را با‏ ‏راه آنها يكي نمي دانند. روي آوردن مردم به رسانه هاي غربي به علت‏ ‏سانسور شديد و يك جانبه نگري واضحي است كه در صدا و سيماي‏ ‏خودمان وجود دارد، و متأسفانه اكنون به ابزاري در دست گروه خاصي‏ ‏درآمده است كه از دروغ پردازي نسبت به گروه مقابل و نيروهاي مردمي‏ ‏كوتاهي نمي كند.
‏ ‏
‏ ‏پاسخ 4 - در نوشته ها و مصاحبه هاي گذشته كرارا يادآور شده ام كه بهترين‏ ‏شكل حاكميت ديني همان نظريه تفكيك قوا مي‎باشد; به اين نحو كه كار‏ ‏اصلي فقيه يا فقهاي منتخب مردم فقط استنباط احكام شرعي و نظارت بر‏ ‏قوانين جاري جهت عدم مخالفت آنها با اسلام است . تخصص فقها جز اين‏ ‏نمي تواند باشد. و ساير امور كشور به دست افراد متخصصي داده مي‎شود‏ ‏كه مورد قبول و انتخاب مردم هستند. در كتاب "ديدگاهها" اين نظريه را به‏ ‏تفصيل شرح داده ام كه مي‎توانيد مراجعه نماييد.
‏ ‏
‏ ‏پاسخ 5 - اتهام براندازي را مطرح مي‎كنند تا بتوانند مردم را سركوب نمايند‏ ‏و احيانا افرادي را هم جهت طرح شعار براندازي بين مردم مي‎فرستند كه‏ ‏نمونه هايي از آن شعارها و حتي تخريب اموال عمومي و ايجاد اغتشاش‏ ‏توسط آن عوامل براي مردم به اثبات رسيده است ; وگرنه مردم در‏ ‏راهپيمايي چند ميليوني بعد از انتخابات در تهران هرگز شعار براندازي‏ ‏ندادند. اكنون نيز حاكميت اگر اجازه راهپيمايي آزاد و مسالمت آميز دهد،‏ ‏خواهيد ديد كه توده مردم جز احقاق حقوق تضييع شده خود و جبران آنها و‏ ‏تأمين آزادي هاي مصرح در قانون اساسي و به طور كلي اصلاح نظام از‏ ‏آفتهايي كه گرفتارش شده مطالبات ديگري نخواهد داشت .
‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
‏24 آذر 1388‏
‏حسينعلي منتظري

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار