آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

درخواست هلنداز اتحادیه اروپا : نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸
شيرين کريمي
نمایندگان پارلمان هلند قطعنامه‌ ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن از اتحادیه اروپا خواسته شده است نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد.در این قطعنامه سپاه پاسداران به خاطر "حمایت از حماس"، "حزب‌الله لبنان" و "سرکوب معترضان بعد از انتخابات" به اقدامات تروریستی متهم شده است.
قطعنامه پارلمان هلند با 80 رای مثبت از سوی احزاب راست میانه و لیبرال در برابر 70 رای منفی احزاب چپ و سوسیالیست به تصویب رسید. ماکسیم ورهاگن وزیر خارجه هلند که خود عضو حزب دموکرات مسیحی است به این قطعنامه رای مثبت داده است.
این قطعنامه قرار است در جلسه شورای اروپا که در ماه دسامبر در بروکسل برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس این قطعنامه دولت هلند موظف شده است بـرای قـرار گـرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تلا‌ش كند.
به گزارش عصر ایران، این اولین بار است که پارلمان یک کشور اروپایی، نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد.
پارلمان هلند همچنین با تصویب قطعنامه دیگری از "سازمان بین‌المللی دریانوردی" خواسته است شركت كشتیرانی جمهوری اسلا‌می را از عضویت در شورای عمومی این سازمان محروم كند. پارلمان هلند در توضیح علت این درخواست شركت كشتیرانی جمهوری اسلا‌می را متهم به داشتن نقش در صادرات غیرقانونی سلا‌ح به كشورها و گروه‌های خارجی، کرده است.
پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای هلند را پایتخت ویژه "ناتوی فرهنگی" معرفی و اعلام کرده بود که این کشور "دور جدیدی از جنگ تبلیغاتی خود را علیه دین اسلام آغاز كرده است." سپاه در این اطلاعیه تاکید کرده بود که تصویب بودجه 15 میلیون یورویی از سوی پارلمان هلند برای تزریق به رسانه‌های فارسی زبان وابسته به هلند، به هدف استحاله و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی از طریق جنگ نرم و انقلاب مخملی انجام شده است.
چند ماه بعد محتوای این اطلاعیه در کیفرخواست دادگاه‌های نمایشی بعد از کودتای انتخاباتی تکرار شد و بسیاری از زندانیان با چنین اتهاماتی روبه‌رو شدند.

نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا
ارتش آمریکا از ابتدای سال 86 سپاه قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران) را به آموزش شورشیان عراق و ارسال سلاح‌‌های پیشرفته برای آنان متهم کرد، اتهامی که از سوی تهران تکذیب ‌شد. اما در مرداد 86 ژنرال ریک لینچ از فرماندهان ارتش آمریکا در عراق، ضمن ادعای ورود پنجاه تن از اعضای سپاه قدس به خاک عراق برای آموزش جنگجویان شیعه، از تعقیب افراد مذکور توسط نیروهای آمریکایی خبر داد.بعد از  آن جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا ضمن تکرار اتهام دخالت نیروهای سپاه قدس در ناآرامی‌های عراق، هشدار داد که این حرکات بدون پاسخ نخواهد ماند.متعاقب هشدار جورج بوش، رسانه ‌های آمریکا گزارش دادند که کاخ سفید در صدد گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی است. در پاسخ به این موضع گیری،احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، ورود نام سپاه به لیست سازمان‌های تروریستی را "برگ زرین افتخار آفرین دیگری در پرونده سپاه" دانست، و سردار صفوی فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد که نیروهای تحت فرماندهی وی، ضربات بیشتری به آمریکا وارد خواهند ساخت.
سرانجام در آبان سال 86 با تصویب مجلس سنای ایالات متحده نام "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت. مصوبه‌ سنای آمریکا همزمان با حضور احمدی‌نژاد در نیویورک صورت پذیرفت و تمام جناح‌های حکومتی در ایران از اصلاح‌طلبان گرفته تا اصولگرایان به مخالفت با این مصوبه پرداختند.

سپاه در معرض تحریم‌های مداوم آمریکا
در این سال  همزمان با گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، آمریکا علیه سپاه پاسداران و سه بانک ملی، ملت و صادرات ایران تحریم‌های جدیدی وضع کرد. تحریم صورت گرفته از سوی واشنگتن کل تشکیلات سپاه پاسداران  راکه متهم به ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و حمایت از تروریسم بود و شماری از بانک‌های ایرانی که در خدمت سپاه یا برنامه‌ هسته‌ای بودند، در بر می‌گرفت.
در اسفند ماه 87 شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه جدیدی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب کرد. قطعنامه ۱۸۰۳دربرگیرنده تحریم‌ها و محدودیت‌هایی مالی و مسافرتی علیه آن دسته از افراد، موسسات و شرکت‌هایی بود که به نوعی با برنامه هسته‌ای و یا موشکی ایران در ارتباط قرار داشتند. نام ۱۲ شرکت و ۱۳ فرد ایرانی که عمدتاَ به تشکیلات سپاه پاسداران وابسته‌ بودند در ضمیمه این قطعنامه ذکر شده بود.
آمریکا در ابتدای سال 88 هم با انتشار یک گزارش سالانه ایران را "فعال ترین دولت حامی تروریسم" در جهان معرفی کرد و بر فعالیت نیروی قدس سپاه پاسداران در زمینه کمک به رشد و نمو تروریست‌ها در خارج از کشور انگشت گذاشت.
در خرداد 88 و چند روز قبل از برگزاری انتخابات ایران، دولت آمریکا تحریم‌های مالی  جدیدی را در موردیک مشاور سپاه پاسداران و یک گروه شیعه مستقر در عراق به نام "ابومهدی المهندس"  اعمال کرد. آمریکا گفته بود که دارایی‌های ابو مهدی المهندس، مشاور نیروی قدس سپاه را به دلیل تهدید امنیت عراق مسدود می‌کند.
اینک با تصویب قطعنامه علیه سپاه پاسداران در پارلمان هلند و درخواست این کشور از اتحادیه اروپا مبنی بر گنجاندن نام این سازمان در بین گروه ‌های تروریستی،به نظر می رسد فصل جدیدی از اعمال فشار علیه این نیروی نظامی که به گفته فرماندهانش در چند ماه بعد از انتخابات 22 خرداد،کشوررا در اختیار داشته، شروع شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار