آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

گزارش‌هاي بانك مركزي در سال جاري نشان مي‌دهد : هيچ پولي به حساب ذخيره ارزي ريخته نشد


از ابتداي سال جاري هيچ منابعي به حساب ذخيره ارزي واريز نشده است. معاون بانك مركزي گفته كه كل منابع حساب ذخيره ارزي كشور 12 ميليارد دلار است/ برداشت دولت نهم از ذخيره ارزي نسبت به دولت هشتم 268 درصد رشد داشته است.

ایلنا: گزارش بانك مركزي از موجودي حساب ذخيره ارزي اعضاي كميته تحقيق و تفحص از برنامه چهارم را قانع نكرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا‏، حسين قضاوي معاون اقتصادي بانك مركزي در كميته تحقيق و تفحص از برنامه چهارم موجودي حساب ذخيره ارزي را 12 ميليارد دلار اعلام كرد‏ه، اين درحالي است كه گزارش نظارتي بانك مركزي تا پايان سال 87 از موجودي اين حساب حدود 23 ميليارد دلار را نشان مي دهد. از سوي ديگر سال گذشته در شرايطي بودجه سال 88 بسته شد كه بهاي نفت در بازارهاي جهاني به مرز 40 دلار كاهش يافت. اين روند كاهشي دولت را بر آن داشت كه بودجه سالانه را بر مبناي بهاي نفت 5/37 دلار ببندد. اگرچه هيچ گاه بهاي نفت در طول نه ماه گذشته به اين ميزان نرسيد اما گزارش‌هاي غير رسمي نشان مي‌دهد كه از ابتداي سال جاري هيچ منابعي به حساب ذخيره ارزي واريز نشده است. حسين قضاوي معاون اقتصادي بانك مركزي ديروز به نمايندگان گفته بود كه كل منابع حساب ذخيره ارزي كشور 12 ميليارد دلار است كه با احتساب مجوزهاي مجلس براي اضافه برداشت از اين حساب موجودي حساب ذخيره ارزي تنها چهار ميليارد دلار در اين حساب باقي مي‌ماند. اين درحالي است كه اين رقم بدون احتساب سهم 50 درصدي بخش‌خصوصي محاسبه شده است.
گزارش معاون اقتصادي بانك مركزي از موجودي حساب ذخيره ارزي در شرايطي اعلام شده كه اسفند ماه سال گذشته وزيراقتصاد موجودي اين حساب را 25 ميليارد دلار ذكر كرد‏ اما گزارش نماگرهاي اقتصادي بانك مركزي از پايان سال 76 موجودي اين حساب را 23 ميليارد دلار ذكر كرد. از سوي ديگر گزارش وزارت نفت از ميزان فروش نفت در 7 ماه نخست سال جاري نيز نشان مي‌دهد كه دولت در مدت ياد شده بيش از 23 ميليارد دلار نفت فروخته است. به گفته نمايندگاني كه ديروز معاون اقتصادي بانك مركزي را به كميته تحقيق و تفحص از برنامه چهارم فراخوانده بودند، اين گزارش بانك مركزي نتوانست آنها را قانع كند‏، از همين رو منتظر حضور محمود بهمني رييس كل بانك مركزي و گزارش رسمي وي هستند.
آنچه گذشت
آخرين گزارش‌ها از موجودي حساب ذخيره ارزي در چهار سال اول برنامه چهارم نشان مي‌دهد كه تمام منابع اين حساب هزينه شده است. ميزان درآمدهاي ارزي دولت در همين زمان بالغ بر310 ميليارد دلاراست اين درحالي است كه علاوه بر برداشت‌هاي هزينه‌اي بودجه، بيش از 130 ميليارد دلار نيز در مدت ياد شده‏، تحت عنوان متمم از حساب ذخيره ارزي برداشت شده است.
براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی میزان برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی در دولت نهم نسبت به دولت قبل معادل 268درصد رشد داشته است. مقایسه آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت نهم طی سال‌های84 تا پایان سال87 معادل463هزار میلیارد ریال از منابع صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده، در حالی که در دولت هشتم از زمان تأسیس حساب ذخیره ارزی در سال81، کل میزان برداشت این دولت از حساب ذخیره ارزی معادل 6/172هزار میلیارد ریال بوده است.
از سوي ديگر مقایسه آماری بین نسبت میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی و سهم دولت از درآمد‌های نفتی که براساس بودجه تدوین می‌شود، نيز نشان می‌دهد که طی سال‌های 81 تا 83 این نسبت به صورت سالانه رو به کاهش بوده است و از 34/51 درصد به 38/42 درصد کاهش پیدا کرده است اما این نسبت در سال‌های 84 تا 87 از 23/37 درصد به 64/81 درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد دولت نهم در یک روند افزایشی تقریباً معادل درآمدهای نفتی خود از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است هرچند كه این ارقام تنها مربوط به خود دولت است و برداشت‌های شركت‌های دولتی که از محل ذخایر ارزی تسهیلات دریافت کرده‌اند در این ارقام منظور نشده است.
کل واریزی مازاد درآمد نفتی به حساب ذخیره ارزی از ابتدای تشکیل این حساب از سال 1379 تا پایان سال 1386 معادل146 میلیارد دلار بوده که 7/75 میلیارد دلار آن در دوره دولت اتفاق افتاده است. اين درحالي است كه درآمدهاي ارزي كشور در چهار سال دولت نهم به بيش از 300 ميليارد دلار رسيد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار