آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

خاکریزهایتان پی در پی در حال سقوط است

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۸
هشدار موسوی به سرکوبگران در آستانه روز دانشجو: داستان تمام نشده
در حالی که تشکل های دانشجویی خود را برای برگزاری تجمعات اعتراضی فراگیر به مناسبت روز دانشجو آماده می کنند، میرحسین موسوی با انتشار بیانیه شماره 16 خود خطاب به حکومت اعلام کرد: "در خیابان با سایه‌ها می‌جنگید حال آن که در میدان وجدان‌های مردم خاکریزهایتان پی در پی در حال سقوط است. 16  آذر دانشگاه را تحمل نمی‌کنید. 17 آذر چه می‌کنید؟ 18 آذر چه می‌کنید؟"
این در حالی است که همزمان، نهادهای حکومتی با احضار و بازداشت بیش از صدها فعال دانشجویی، قطع و اختلال در اینترنت، ممنوعیت فعالیت خبرنگاران رسانه های خارجی و تهدید به برخورد با هرگونه تجمع، تلاش دارند از حضور گسترده دانشجویان در مراسم روز دانشجو جلوگیری به عمل آورند. مراسمی که تاکنون براساس اعلام معاون سیاسی استانداری تهران، فقط بسیج دانشجویی مجوز برگزاری آن را دارد و به تشکل های مستقل دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور مجوز برگزاری هیچ گونه گردهم آیی داده نشده است.

داستان تمام نشده
میرحسین موسوی در بیانیه دیروز خود با بیان اینکه "در تاریخ معاصر ما جنبش دانشجویی همواره نوعی پرچم و گواه برای حرکت مردم بوده است"، نوشته: "جنبش دانشجویی در تاریخ معاصر ما همواره حاوی ‌گزارش‌هایی از شکل‌گیری جریان‌های عمیق سیاسی و اجتماعی در متن جامعه بوده است. این نقشی است که اگر حاکمان با درایت برخورد می‌کردند می‌توانست و می‌تواند برای عبور کم‌هزینه به سمت توسعه و پیشرفت بیشترین بهره‌ها را برساند، اما آنان خشمگینانه این نشانگر ذی‌قیمت را می‌شکنند".
نخست وزیر زمان جنگ تصریح کرده است: " آنان دوست دارند به خود تسلی دهند که حرکت‌های دانشجویی جز غوغای چند جوان پرسروصدا نیستند که اگر خاموش شوند صورت مسئله از اساس پاک خواهد شد.  اصرار دارند بگویند مردم دیگر ساکت شده‌اند و فقط دانشجویان مانده‌اند؛ در دانشگاه‌ها هم فقط تهران ناآرام است، از تهران هم فقط دانشگاه‌های مادر هیاهو می‌کنند، آنجا هم کانون جنبش و جوشش، چند نفر جوان غریبند که اگر آنها را به اخراج از خوابگاه و محرومیت از تحصیل تهدید و محکوم کنیم داستان تمام می‌شود. خوب! تمام این کارها را کردید، پس چرا داستان تمام نشد؟"

اعتراضات مردم فراتر از نتیجه انتخابات
موسوی در بخش دیگری از بیانیه اش بار دیگر بر بروز "تقلب" در انتخابات ریاست جمهوری ایران  تاکید و اعلام کرده است که "ملت بزرگ" ایران، انتخابات "درجه دو انتصابی" را نمی‌پذیرد.
وی با بیان اینکه "ملت ایران نمى‌نشیند تا در روز روشن، رأیش را ببرند و هیچ نگوید" افزوده است: "وقتى یک ملت، بزرگ مى‌شود، دیگر خدمت‌گزارانش اجازه ندارند به او بگویند چه باید بخورد و کجا باید برود و چه کسى را برگزیند و به چه چیز و چه کسى اعتماد کند".
این رهبر اصلاح طلب، موضوع اعتراضات چند ماهه اخیر مردم ایران را فراتر از نتیجه انتخابات دانسته و یادآور شده: "مسئله مردم قطعاً این نیست که فلانى باشد و فلانى نباشد. مسئله آنها این است که به یک ملت بزرگ، بزرگى فروخته مى‌شود و آن چیزى که مردم را عصبانى مى‌کند و به واکنش وامى‌دارد، آن است که به صریح‌ترین لهجه، بزرگى آنان انکار مى‌شود".
نامزد معترض به انتخابات، با اشاره به برخوردهای خشونت بار با مردم، خطاب به مسولان حکومت ایران آورده است: "اگر از هزینه‌های سنگین و عملیات عظیم خود نتیجه نمی‌گیرید شاید صحنه درگیری را اشتباه گرفته‌اید؛ در خیابان با سایه‌ها می‌جنگید حال آن که در میدان وجدان‌های مردم خاکریزهایتان پی در پی در حال سقوط است. ۱۶ آذر دانشگاه را تحمل نمی‌کنید. ۱۷ آذر چه می‌کنید؟ ۱۸ آذر چه می‌کنید؟".
موسوی  از محافظه کاران حاکم پرسیده: "چشمانى را که در صحن دانشگاه به رزمایش‌‌هاى بى‌فایده افتاده و آنها را نشانه ترس یافته، چگونه تسخیر مى‌‌کنید؟ اصلا همه دانشجویان را ساکت کردید؛ با واقعیت جامعه چه خواهید کرد؟"
به گفته رئیس فرهنگستان هنر، "این تصور که کسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به رغم گرایش‌های مردم، بر آنان حکومت کند، بیشتر از یک توهم نیست."
او تاکید کرده: " حتی زمانی که یک دولت موفق می‌شود با تکیه بر نیروی سرکوب، موجودیتش را حفظ ‌کند، فی‌الواقع از انطباق خود با آمادگی جامعه برای تمکین در برابر زور ارتزاق کرده است، گرچه این تمکین هم تا ابد نمی‌پاید".
موسوی گوشزد کرده: "اگر مردم علیرغم تمامی صحنه‌های تلخی که در این چند ماهه دیده‌اند همچنان اجرای بدون تنازل قانون اساسی را شعار محوری خود می‌دانند به آن خاطر نیست که اگر چیز دیگری بخواهند به آنها داده نمی‌شود. تنها و تنها حکمت و واقع‌بینی مردم بود که اجازه نداد رفتار زشت حاکمان به واکنش‌های عصبی و لجام‌گسیخته بیانجامد".
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به  "صبر و متانتی" که در حرکت مردم وجود دارد، نوشته است: "خواسته‌هایشان را چنان با حوصله‌ای زندگی می‌کنند که گویی می‌توانند صد سال آنها را زندگی کنند؛ حوصله‌ای که مخالفانشان را خسته کرده است".

مراسم 16 آذر از شب قبل آغاز شد
گزارش های رسیده از سطح شهرها نشان می دهد مردم و دانشجویان از شب قبل به استقبال 16 آذر رفته اند.
به گزارش سایت های اصلاح طلب، دیشب در تهران مردم با  شعارهای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور حرکت اعتراضی خود را به مناسبت روز دانشجو آغاز کرده اند. در پایتخت، شعارهای اعتراضی مردم محله های امیرآباد، یوسف آباد، اکباتان، آپادانا، ونک، طرشت و مناطق شمالی شهر بیش از سایر نقاط شنیده شده است. همزمان، شعارهایی چون دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد، ما اهل کوفه نیستیم پشت یزید بایستم، دولت کودتا استعفا استعفا، در محله های مختلف رایج بوده است.
بنا بر گزارش های منتشر شده، فریاد الله اکبر در شهرهایی چون شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز، تبریز، رشت، ساری، کرج و.. حتی شهرهایی کوچکی که مناطق دانشجو نشین و واحدهای خوابگاهی در آنها مستقر هستند نیز سر داده شده.

تقابل دانشگاه و حکومت
تاکنون بیش از صد فعال دانشجویی از سوی مقامات امنیتی بازداشت شده اند، صدها تن به کمیته های انضباطی احضار شده اند و به  سایر فعالان دانشجویی نیز هشدار داده شده است که از برگزاری تجمع پرهیز کنند. بسیاری از فعالان دانشجویی پس از احضار به نهادهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفته اند.
این در حالی است که هیچ یک از این تهدیدها نتیجه ای در پی نداشته و تشکل های مختلف دانشجویی با انتشار بیانیه هایی از مردم دعوت کرده اند برای اعتراض به "دولت کودتا" در مراسم روز دانشجو در کنار دانشجویان باشند. آنها اعلام کرده اند که با حضور در خیابان‌های مرکزی شهر تهران، به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد. "دانشجویان سبز" دانشگاههای ايران با صدور بيانيه ای، از مردم خواسته اند روز دوشنبه در شش دانشگاه به آنها بپيوندند.
دانشگاههای تهران، صنعتی شريف، صنعتی اميركبير، آزاد واحد پونك، دانشكده علوم اجتماعی علامه طباطبايی و دانشكده برق خواجه نصير بعنوان دانشگاههای محل برگزاری مراسم ۱۶ آذر معرفی شده اند. براساس بیانیه شماره 2 دانشجویان سبز دانشگاههای تهران، مراسم دانشجويی در داخل اين دانشگاهها از حوالی ظهر آغاز مي شود و این دانشگاهها از ساعت ۳ بعد از ظهر به بعد ميزبان مردم خواهند بود.
این دانشجویان همچنین اعلام کرده اند که دانشگاههای سراسر کشور، آماده میزبانی میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی كروبی هستند. این دانشجویان در بیاینه شماره یک خود خواهان ابطال انتخابات شده بودند.
دو تشکل دانشجویی نیز با انتشار اطلاعیه ازرهبران جنبش اعتراضی و استادان دانشگاه خواسته اند که در مراسم این روز حضور یابند. سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی ( ادوار تحکیم وحدت)  که دبیر کل و بسیاری از اعضای شاخص آن در بازداشت به سر می برند، نسبت به عواقب برخورد خشونت آمیز با دانشجویان و مردم در روز 16 آذر هشدار داده و با اشاره به ایجاد فضای "رعب و وحشت" در دانشگاه ها اعلام کرده است که هرگونه برخورد خشونت آمیز با دانشجویان در 16 آذر می تواند "عواقب غیر قابل محاسبه ای" داشته باشد.
همزمان، انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی دعوت کرده است که  در مراسم روز دانشجو در این دانشگاه حضور یابند. این تشکل همچنین اعلام کرده که درهای این دانشگاه به روی مردم باز است. دانشجویان دانشگاههای تهران نیز طوماری برای دعوت از موسوی و کروبی به دانشگاه در روز دانشجو امضا کرده اند.
دعوت از حضور موسوی و کروبی در دانشگاه در حالی صورت می گیرد که خبرگزاری ایلنا از عدم حضور محمود احمدی نزاد و وزیر علوم دولت او در مراسم روز دانشجو در دانشگاهها خبر داده است.
از سوی دیگر "جنبش سبز دانشجویی ایران" در بیانیه ای از سخنان سردار علی فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران که اعلام کرده بود "قصد داریم در این روز به دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور به‌خصوص استان تهران گل هدیه دهیم" استقبال کرده و اعلام کرده است : " ما ضمن ادای احترام به برادران پاسداری که خود را حامی مردم ایران می‌دانند اعلام می‌داریم آغوش دانشجو و دانشگاه برای پذیرایی از شما گشاده است. پاسخ گل‌های شما شال‌های سبز و دست‌های گرم و پر مهر دانشجویان خواهد بود.

اختلال اینترنت و محدودیت خبرنگاران
تنها دانشجویان در آستانه روز دانشجو با تهدید و فشار حکومت مواجه نبوده اند.  رسانه های خارجی و خبرنگاران این رسانه ها نیز از 16 آذر به مدت سه روز در پوشش خبری وقایع ایران با محدودیت مواجه شده اند. خبرگزاری رویتر گزارش داده است که "دولت ایران مجوز خبرنگاران خارجی برای پوشش خبری وقایع تهران بین روزهای هفتم تا نهم دسامبر را لغو کرده است".
از سوی دیگر گزارش ها از ایران از اختلال در اینترنت و کندی شدید سرعت شبکه در آستانه 16 آذر حکایت دارند. این در حالی است که یکی از مسئولان شرکت زیرساخت (وابسته به شرکت مخابرات) در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا با تایید ضمنی کاهش سرعت شبکه مدعی شده:"قطعی در شبکه اینترنت ایران رخ نداده و ممکن است حجم بالای کاربران دلیل کندی سرعت اینترنت باشد". از دیروز، اختلال در شبکه اینترنت به حدی افزایش یافته کاربران می گویند حتی ایمیل های شخصی خود را نیز نمی توانند باز کنند. این اختلال که در روز شمارش آرا، روز قدس و همچنین 13 آبان نیز تکرار شده، همچنان ادامه دارد و باعث "عدم دسترسی" به سایت‌های خبری و سیاسی و پایگاههای اجتماعی شده است.
در چنین شرایطی اهالی تهران و دیگر شهرهای ایران گزارش می کنند که گوگل و یاهو مسنجر، دور از دسترس شده و سایت های خبری و سیاسی باز نمی شوند.
در این میان، انتشار خبر رفع فیلتر ناگهانی سایت بالاترین در برخی شهرها به اندازه ای مشکوک بود که در مقابل، بسیاری از کاربران این سایت اعلام کردند برای جلوگیری از شناسایی احتمالی خود از سوی نهادهای امنیتی، در شهرهای رفع فیلتر شده نیز با فیلتر شکن وارد خواهند شد.
اما تنها زمان کوتاهی لازم بود تا دلیل این "رفع فیلتر" ناگهانی برای کاربران روشن شود: هنگامی که بسیاری از کابران بالاترین در ایران گزارش کردند که در صورت تایپ آدرس این سایت، به روی سایتی حکومتی با عنوان "جنبش سبز علوی" هدایت می شوند.
در این میان برخی اخبار نیز از قطعی تلفن های همراه در تهران و برخی شهرها همچون تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد و... در نقاط مرکزی شهر حکایت دارد.

تهدید به برخورد و تناقض در آمران
اسماعيل احمدي‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي نسبت به برگزاری مراسم روز دانشجو در خارج از دانشگاه ها هشدار داد و گفت: "مجوز اجتماعات آن برعهده دانشگاه‌هاست و اگر تجمعاتي بدون مجوز در بيرون از دانشگاه باشد، پليس با آن برخورد مي‌كند." این موضع گیری در شرایطی صورت می گرفت که شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها در نامه ای خطاب به فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران خواستار صدور مجوز برای برگزاری مراسم سالروز ۱۶ آذر شده اما نتیجه ای از این اقدام نگرفته است.  در همین ارتباط صفرعلی براتلو، معاون سیاسی استانداری تهران گفته است: "با توجه به این که مراسم 16 آذر در خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، تا کنون چند مجوز برای بسیج دانشجویی صادر شده، اما بقیه تشکل‌ها از جمله انجمن اسلامی تا این لحظه درخواست مجوز از ما نداشته‌اند". براتلو تاکید کرده که اگر گروهی درخواست تجمع خارج از دانشگاه داشته باشد، مجوزی ارائه نخواهد شد و پلیس هم موظف است طبق قانون از تشکیل این گونه تجمعات جلوگیری کند.
در واکنشی همسو، فرمانده سپاه استان تهران از "اتخاذ تدابیر لازم" برای مقابله با تظاهرات مخالفان در این روز خبر داده است. همچنین آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه، معترضان به نتایج انتخابات را به "همراهی با آمریکا" متهم کرده و نسبت به انجام اقدام‌هایی که به گفته وی "رضایت آمریکا" را در پی خواهد داشت، هشدار داده است. فرمانده انتظامی تهران نیز اعلام کرده که پلیس اجازه ایجاد ناامنی را در روز ۱۶ آذر نمی‌دهد. او تاکید کرده که تا هر جا که لازم باشد و به هر تعداد که پلیس لازم باشد، ماموران حضور خواهند داشت و افزوده: "من از پلیسی کردن شهر هراسی ندارم و در صورت لزوم مامور وارد می‌کنیم و کار را انجام می‌دهیم."
در کنار این تهدید ها، مسولان امنیتی جمهوری اسلامی در اظهاراتی متناقض گفته اند که پیش‌بینی اتفاق خاصی را در این روز نمی‌کنند و در ۱۶ آذر خبر خاصی به وقوع نخواهد پیوست.
در این میان خبر منتشر شده در سایت رجانیوز که از سایت های حامی محمود احمدی نژاد است قابل تامل است. بنا بر ادعای این سایت "وبلاگ تحليلي خبري دانشجويان پلي تکنيک با انتشار فيلم اعترافات يک عضو دستگير شده گروهک تروريستي موسوم به انجمن پادشاهي ايران(جنبش ايراني)،  جزئيات هولناکي از تدارک عناصر نفوذي ضدانقلاب و گروه هاي تروريستي براي کشتار مردم در روزهاي شانزدهم تا هجدهم آذرماه امسال منتشر کرد".
در ادامه این ادعا آمده است: "چند روزي است که خبر دستگيري عوامل يک گروهک تروريستي در کرج در صدر خيلي از اخبار قرار گرفت؛ در خبرها آمده بود که اين گروهک تروريستي قرار بوده که در روزهاي 16و17و18 آذر در پروژه کشته سازي فضاي کشور را ملتهب کنند. در خانه تيمي که از اين گروهک کشف شده مقدار زيادي آمپول هاي سمي، سلاح گرم و مواد منفجره کشف شده است".
این ادعاها همزمان با آن منتشر می شوند که مسول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به سایت برنا گفته است: "با تجربه ای که از روز قدس و ۱۳ آبان داریم به نظر می رسد که ۱۶ آذر مجلس ترحیم جریان سبز خواهد بود".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار