آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس: درباره پزشک کهریزک یکسره دروغ گفته‌اند

۱۳۸۸/۰۹/۲۵
چند روز پیش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای به بررسی مرگ مشکوک رامین پوراندرجانی پزشک جوان بازداشتگاه کهریزک پرداخت. این نشست با گذشت یک ماه از مرگ این پزشک با حضور فرماندار بهداری نیروی انتظامی‌جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

پیش از این سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، دلیل مرگ آقای پوراندرجانی را خودکشی اعلام کرده بود؛ دلیلی که از سوی دکتر مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رد شد.

اما پس از جلسه اخیر این کمیسیون دکتر شاهرخ رامین سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس هشتم در گفت‌و‌گویی با خبرآنلاین گفته است که هنوز هم سئوالات بسیاری در مورد مرگ این پزشک جوان در ذهن وجود دارد.

درباره این اظهارات با دکتر شاهرخ رامین سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم:

شاهرخ رامین: خیلی وقت‌ها خیلی از میکروب‌ها را مجبوریم مدت طولانی‌تری بگذاریم و منتظر جواب کشت آن باشیم و به محض آن که پاسخ‌ها حاضر بشود در خدمت شما هستیم تا گزارش کنیم.

شما می‌توانید بگویید که دقیقا آخرین گزارشی که درباره مرگ ایشان نوشته شده حاوی چه نکاتی بوده است؟

فرمانده بهداری ناجا تمام موارد را دانه دانه توضیح دادند. به درخواست خود ایشان از مدت‌ها پیش و با مساعدت فرمانده شان که گویا خیلی هم ایشان را دوست داشته و مایل بوده است که تسهیلاتی برایشان فراهم کند و به او کمک کند. [او] بین بقیه بچه‌ها و همراه با بقیه دوستانش نبوده است. گویا ایشان دوست داشت درسش را بخواند و در حال آماده شدن برای امتحان 'رزیدنتی' بوده و چون ایشان گفته است که قاتی بقیه همکاران نمی‌تواند درس بخواند، در اتاق جداگانه‌ای استراحت می‌کرده است.

این داستان از مدت‌ها پیش به این شکل بوده است و البته به دلیل مسائلی که راجع به بازداشتگاه کهریزک پیش آمد قاضی ایشان را -و البته نه فقط ایشان را- بلکه تعداد زیادی از کسانی که در آنجا فکر می‌کردند که مسئول جان بازداشت‌شدگان بوده‌اند، صدا کرده و با آن‌ها صحبت کرده است.

چهار نفر از آنان هنوز بازداشت هستند و هشت نفر از آنان به قید ضمانت آزاد شده‌اند.

آقای دکتر، آیا کسانی که بازداشت شده‌اند وابسته به نیروی انتظامی‌ هستند؟

بله. مثل همین آقای دکتر پوراندرجانی آن‌ها هم کسانی بوده‌اند که بالاخره در آنجا کار می‌کرده اند و در قبال جان کسانی که بازداشت شده بوده‌اند مسئولیت داشته‌اند. خود آقای دکتر را هم قاضی صدا کرده و از ایشان بازخواست کرده است.

گویا ایشان در جریان آن بازخواست خیلی ناراحت شده بودند. چون به او گفته بودند که اگر مشخص شود که این کوتاهی که اتفاق افتاده است از جانب شماست با شما برخورد قانونی خواهد شد.

گویا آقای دکتر هم در گفته‌هایشان بین همکاران و دوستان و حتی در گفت‌وگو با مافوقشان و سرباز وظیفه‌ای که در آنجا تردد می‌کرده است در این مورد پیش از فوتشان صحبت کرده و پرسیده است که اگر من مجازات بشوم چه می‌شود؟ اگر ثابت شود که من کوتاهی کرده‌ام چه کار خواهند کرد؟ و شما چطور فکر می‌کنید؟ و مشخص بوده است که یک سری مشکلاتی در این زمینه ذهن ایشان را اشغال کرده بوده است.

توضیح هم دادم که علیرغم اینکه در خیلی از سایت‌ها گفته بودند که پزشکی قانونی نداشته‌اند و ماجرا را خیلی به فرم خاصی تعریف کرده بودند و خیلی جنبه مخوفی تعریف کرده بودند بعدها با توضیحاتی که داده شد مشخص شد که خیلی از این سایت‌ها حتی دروغ نوشته‌اند.

آیا جسد ایشان به پزشکی قانونی تحویل داده شد؟ و در آنجا آزمایش‌های لازم بر روی جسدشان انجام شده است؟

بله. پس این آزمایش‌هایی که ما منتظر نتیجه آن هستیم از کجاست؟ از پزشکی قانونی یک گزارش چند صفحه‌ای آوردند ما هم آن را خواندیم و اظهارات کلیه شهود را هم گوش کردیم و ابدا موضوع مخوف و پیچیده‌ای به نظر نمی‌رسید.

در این میان تناقضات بسیاری وجود دارد. برخی می‌گویند ایشان خودکشی کرده و برخی هم می‌گویند که ایشان اصلا دست به خودکشی نزده است...

آن چیزی که مسلم است این است که ما می‌توانیم برای علت فوت یک جوان ۲۶ یا ۲۷ ساله که در اتاقش خوابیده بوده و بعد فوت می‌کند، علل مرگ زیادی داشته باشیم. ما به این موارد می‌گوییم موارد «سادن دث» (مرگ ناگهانی) که در ذیل تشخیص سادن دث هم خیلی تشخیص‌های دیگر قرار می‌گیرند.

اما خوب در هر صورت همیشه مرگ یک جوان برای ما جای سوال دارد.

چیزی که این ماجرا را خیلی حساس کرده این است که مسئله مرگ دکتر پوراندرجانی با داستان کهریزک گره خورده است. شما فکر می‌کنید که این دو ماجرا تا چه اندازه با همدیگر در ارتباط بوده است؟

بله. به همین دلیل هم بود که سایت‌ها وارد میدان شدند. چون ما شبیه به مرگ ایشان زیاد داریم که در پزشکی قانونی همه آن‌ها ذیل تشخیص سادن دث تقسیم‌بندی می‌شوند. بعد پزشکی قانونی تشریح می‌کند، گزارش می‌نویسد و شکل قانونی آن طی می‌شود.

منتها چون ایشان در کهریزک خدمت می‌کرده‌اند و قاضی هم صدایشان زده و مورد بازخواست قرار داده و گفته است که « شما مسئول بوده‌اید و چرا کوتاهی انجام شده و اگر مسلم شود که کوتاهی از جانب شما بوده با شما برخورد می‌شود» این مسئله حساسیت ایجاد کرده است ضمن اینکه با طرح موضوع در سطح مطبوعات و جراید، حساسیت بیشتری ایجاد شده است.

ولی کسی هنوز به عنوان متهم این پرونده شناخته نشده است؟

نه. ایشان خودشان وقتی رفته‌اند نزد قاضی در مورد اتفاقات کهریزک می‌بایست جوابگو می‌بودند. ایشان خودشان جزو کسانی هستند که می‌بایست جواب می‌دادند. موضوع دارد بررسی می‌شود و ما هم در کمیسیون نظرات مختلفی داریم که همه مشترکا آن را پی‌گیری می‌کنیم.

منتها چیزی را که می‌دانیم، نمی‌گوییم. و چیزی را که می‌دانیم می‌گوییم. نمی‌خواهیم اظهار نظر دروغ کنیم. من واقعا تعجب کردم از خیلی از نوشته‌های سایت‌ها که گفته بودند اصلا تشریح انجام نشده، نمونه‌برداری صورت نگرفته است و پدر و مادر او جنازه را ندیده‌اند.

ما در سیر این داستان متوجه شدیم که همه ماجرا را یکسره دروغ گفته‌اند. اعتبار خبرنگاری خودشان اولین چیزی است که زیر سوال می‌برند. خود شخص من اگر درباره چیزی که نمی‌دانم اظهار نظر کنم اولین چیزی که اتفاق می‌افتد این است که اعتبار خودم را از دست می‌دهم. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار