آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

واکنش دولت به احتمال اعتصابات دانشجویی


تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): یک مقام وزارت علوم ایران در واکنش به برخی بیانیه های دانشجویی پیرامون شروع اعتصابات در دانشگاه ها، وقوع چنین اتفاقی را "بعید" دانسته و "دانشجویانی که امتحانات را در چارچوب یک حرکت اعتراضی تحریم کنند" را به برخوردهایی "فراتر از غیبت غیرمجاز" تهدید کرده است.
حسین نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم، درحالی اظهار نظر می کند که تعدادی از دانشگاه های ایران طی یک هفته گذشته از زمان اعتراضات روز عاشورا توسط مخالفان، شاهد حمله نیروهای هوادار یا وابسته به دولت به دانشجویان معترض بوده است.
به گزارش وبسایت های نزدیک به اصلاح طلبان، این برخوردها به خصوص حمله نیروهای بسیج و انصار حزب الله به دانشگاه آزاد مشهد در روز 9 دی بسیار خشن بوده است.
همچنین گزارش شد که این نیروها در روز هشتم دی به تجمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.
به گزارش بی بی سی، این گزارش ها حاکی از دستگیری ده ها دانشجو در یک هفته اخیر است.
در پی این حوادث دو بیانیه بدون امضا در خبرنامه امیرکبیر - پایگاه خبری دانشجویان این دانشگاه - منتشر شد که خواستار اعتصابات دانشجویی دانشگاه های علم و صنعت و امیرکبیر می شد.
در یک بیانیه به تاریخ 11 دی که به گفته خبرنامه امیر کبیر توسط گروهی از دانشجویان این دانشگاه منتشر شده آمده است: "در روز عاشورا شاهد زیر پا گذاشتن تمام اصول انسانی توسط حرامیان بودیم. از کشتار و زندان و تجاوز ابایی نداشتند تهمت و افترا را نیز به آن افزودند."
در این بیانیه ضمن اعتراض به برخوردهای اخیر با دانشجویان آمده است: "چاره ای جز این نمی بینیم که تا آزادی کامل هم دانشگاهی های در بندمان همه کلاس ها و امتحانات را تعطیل کنیم."
در بیانیه بدون امضای دیگری به تاریخ 11 دی که وبسایت "خبرنامه امیرکبیر" به دانشجویان دانشگاه علم و صنعت منتسب کرده درخواست مشابهی مطرح شده است.
در این بیانیه آمده است: "مسلما باز کردن قلاده لباس شخصی ها و ورود رسمی آنان به دانشگاه و ضرب و شتم و بازداشت دانشجویان نه تنها اقتدار حاکمیت را نشان نمی دهد که نشان از استیصال استبداد رژیم رو به زوال است."
براساس این بیانیه در حمله نیروهای لباس شخصی در روز سه شنبه، 8 دی، به تجمع دانشجویان علم و صنعت علاوه بر ضرب و شتم دانشجویان، 15 تا 20 نفر بازداشت شدند و بعدا حدود 50 دانشجو به کمیته انضباطی احضار شدند.
در پایان این بیانیه آمده است: "ما دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت بار دیگر ضمن محکومیت شدید فاجعه 8 دی علم و صنعت، که لکه ننگ دیگری بر کارنامه کودتاچیان است، اعلام می داریم در اعتراض به هتک حرمت ساحت دانشگاه، بازداشت تعدادی از دوستانمان در تظاهرات روز عاشورا و حوادث اخیر دانشگاه، در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی کامران آسا، برادر شهید کیانوش آسا، و در سوگ و عزای شهدای روز عاشورا تا پایان ترم جاری کلاس های درسی را تحریم کرده و اعتراض مسالمت آمیز خود را ادامه خواهیم داد."
اما حسین نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم، در واکنش به این بیانیه ها به خبرگزاری مهر گفت: "بعید است که چنین اتفاقی در دانشگاه رخ دهد و این مسائل تنها از بیرون دانشگاه و برای تحریک دانشجویان مطرح می شود و دانشجویان نیز با عمر و زندگی خود بازی نمی کنند."
او گفت هر دانشجویی که در امتحانات شرکت نکند "نمره صفر" خواهد گرفت اما افزود: "ضمن اینکه با توجه به حوادث اخیر اگر شرکت نکردن در امتحانات در راستای جریانات اخیر باشد برخوردهایی فراتر از غیبت غیرمجاز و منظور شدن صفر برای فرد در نظر گرفته خواهد شد."

بسیاری از دانشگاه های ایران طی سه ماه اخیر شاهد ادامه اعتراضاتی بوده است که پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد شکل گرفت.
معترضان پیروزی آقای احمدی نژاد را ناشی از تقلب در انتخابات می دانند، اتهامی که دولت رد می کند.
از سوی دیگر به گزارش منابع خبری نزدیک به اصلاح طلبان در ایران، ۸۸ نفر از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران روز یکشنبه در یک نامه سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار جلوگیری از "برخوردهای خشن و فراقانونی" با دانشگاهیان و دانشجویان کشور شده اند.
آنها در این نامه نوشتند: "حق می دهید که برای دانشجویان بسیار سخت است که در چنین شرایط ناگوار دعوت اساتید به بحث، درس و تحقیق را با طیب خاطر و راحتی اجابت کنند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار