آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

مراجع تقلید: تقلید از آیت الله صانعی صحیح است !


عصر ايران : جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پاسخ به سئوال جمعي از استادان و فضلاي حوزه علميه قم در زمينه مرجعيت آقاي صانعي اعلام كرد: آقاي صانعي فاقد ملاك‌هاي لازم براي تصدّي مرجعيت است.

از این رو، گروه اجتماعی «فردا» با توجه به درخواست کابران خود و پاسخ به شبهات ایجاد شده در مورد تقلید از آیت‌الله صانعی ، در تماس با دفتر مراجع، نظرات دیگر آیات عظام را در این خصوص جویا شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «فردا» دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این موضوع رجوع به یکی از مراجع تقلید و نظر این مراجع را در این خصوص یادآور شده است .


همچنین دفتر آیت الله سیستانی با اشاره به اینکه جامعه مدرسین مرجع تشخیص صلاحیت مراجع نیست گفت: در این موارد نظر شخص مقلد ارجح است اما دفتر آیت‌الله سیستانی ابتدا شخص آیت‌الله سیستانی را اعلم برای مرجعیت می‌داند و بعد از ایشان نیزآیت‌الله وحید خراسانی را معرفی می نماید.

آیت‌الله موسوی اردبیلی ، از مراجع تقلید نیز ادامه تقلید از آیت‌الله صانعی را بلامانع عنوان کردند.

در پاسخ دفتر آیت‌الله نوری همدانی درباره این موضع نیز آمده است: به سادگی نمی‌توان صلاحیت یک مرجع تقلید را زیر سوال برد اما اگر شخص مقلد با تحقیقات از آیت آلله صانعی پیروی می‌کند می‌تواند ادامه دهد تا زمانی که فسق مرجع مورد نظر اثبات شود.

همچنین در پی تماسی که با دفتر آیت الله مکارم شیرازی گرفته شد، اعلام گردید: در ادامه پیروی از آیت‌الله صانعی ایرادی وارد نیست و همانطور که امام خمینی دیدگاههای سیاسی آیت‌الله منتظری را مردود می‌دانستند اما به مرجعیت ایشان خللی وارد نشد و ایشان هم‌چنان مقلدانی داشتند، در موضوع آیت‌الله صانعی نیز به همین‌گونه برخورد شود.

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی نیز عنوان کردند که در این‌باره نمی‌توانند نظر دهند و از اعلام نظر خودداری کردند ولی در عین حال خواستار تماس با دفتر مقام معظم رهبری شدند.

در پایان نظر آیت‌الله جوادی آملی نیز در این خصوص توسط دفتر ایشان به این صورت اعلام شد: در این موضع تشخیص به عهده خود مقلد است و اگر قول و حرف جامعه مدرسین برای مقلد حجت است باید از پیروی از آیت الله صانعی برگردد.

مشابه این اتفاق در سال 61 و درپی اختلاف آیت‌الله شریعتمداری با حضرت امام(ره) و افشای اسناد حمایت وی از عناصر کودتای نوژه رخ داد. در پی این اتفاق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به صورت رسمی عدم صلاحیت آیت‌الله شریعتمداری را که در آن زمان مقلدین زیادی داشت، برای مرجعیت تقلید شیعیان اعلام کرد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکلی باسابقه و شامل بیش از 50 تن از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم است که با نظر امام خمینی(ره) تشکیل شده و نام برخی از مراجع بزرگوار تقلید و علمای تراز اول حوزه علمیه قم در فهرست این تشکل حوزوی به چشم می‌خورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار