آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

راه آهن انتخاباتی شیراز تعطیل شد!

تاريخ انتشار: 13 دی 1388
آينده نيوز : راه آهن انتخاباتی تهران شیراز كه هفته قبل از انتخابات با تبلیغات سنگین صداوسیما بصورت نیمه تمام افتتاح شده بود در سكوت خبری تعطیل شد.
به گزارش ایسنا، مهندس ناصر بختیاری ـ مدیرعامل شركت قطارهای مسافری رجا در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینكه چرا حركت قطار در این مسیر متوقف شده است؟ گفت: این موضوع به مسائل زیرساختی مربوط می‌شود كه بخشی از آن برعهده راه‌آهن و بخش اعظم آن برعهده معاونت ساخت وزارت راه و ترابری است.
وی با بیان اینكه در بعضی تونل‌های این مسیر اقداماتی در حال انجام است، تصریح كرد: تعطیلی موقت است و به‌منظور تكمیل تونل‌ها انجام شده و پس از پایان عملیات تحویل داده شود.
به گزارش ایسنا، شهرام یارمند - معاون وزیر راه و ترابری - نیز با بیان اینكه خط آهن اصفهان ـ شیراز از خردادماه به‌طور موقت به راه‌آهن جمهوری اسلامی تحویل داده شده است، اعلام كرد: این خط از نظر ایمنی هیچ مشكلی ندارد و هم‌اكنون نواقص آن در حال رفع است كه پس از تكمیل پنج درصد از عملیات باقی‌مانده و رفع نواقص به‌طور كامل تحویل داده می‌شود.
وی همچنین درباره عدم حركت قطار طی مدت اخیر در خط آهن اصفهان ـ شیراز، اظهار كرد: لاینینگ دو تونل در این خط به‌طور كامل انجام نشده بود كه هم‌اكنون درحال برطرف كردن مشكلات و نواقص است.

افزایش سرعت قطار اصفهان ـ شیراز از فروردین ماه
حمید بهبهانی ـ وزیر راه و ترابری كه خردادماه در افتتاح اولیه این پروژه حضور داشته است، درباره وضعیت راه‌آهن شیراز ـ اصفهان به ایسنا گفت: از فروردین ماه سرعت قطار در مسیر شیراز ـ اصفهان به سطح سرعت میانگین كشوری خواهد رسید.
وی تصریح كرد: برای افزایش سرعت قطار در مسیر شیراز و اصفهان نیازمند زمان بودیم چون سیستم ریلی هم مانند اتومبیل است، یك اتومبیل نو هم توصیه می‌شود ابتدا آب‌بندی شود.

استفاده بیش از 13 هزار نفر از خط آهن اصفهان ـ شیراز
این در حالی است كه مهندس قدرت‌الله نجفی - معاون ساخت و توسعه راه آهن - روز گذشته از جابه جایی بیش از 13 هزار مسافر در این مسیر خبر داد و گفت: با عبور 40 قطار از راه‌آهن اصفهان ـ شیراز در 7 ماه گذشته، بیش از 13 هزار مسافر در این مسیر جابه‌جا شده‌اند.
وی با بیان اینكه پروژه راه‌آهن اصفهان ـ شیراز با عوامل بازدارنده‌ زیادی مواجه بوده است، گفت: پیدایش مسائلی چون سستی و فرسودگی پیش‌بینی نشده در برخی از لایه‌های سنگی و تونل‌ها، وجود موانع و معارضان و هزینه بالای تملك اراضی موجب پیدایش نقاط بحرانی و تغییر مسیرهایی در واریانت مسیر ایستگاه شیراز شده است.
نجفی با بیان اینكه راه‌آهن شیراز ـ اصفهان با سرعت بالایی ساخته شده است، افزود: اعتبارات لازم برای اجرای این طرح متناسب با سرعت اجرای پروژه نبوده كه تاثیر منفی در راندمان عملیات اجرایی و بازدهی كار داشته است.
وی با اشاره به اینكه در قانون بودجه سال 88، پایان سال 89 به عنوان زمان خاتمه طرح ذكر شده است، گفت: بهره‌برداری از این محور از 13 خرداد سال جاری آغاز شده كه تا پایان ماه گذشته بیش از 40 قطار از این محور استفاده كرده‌اند.
وی خاطرنشان كرد: بخش عمده عملیات اجرایی راه‌آهن اصفهان ـ شیراز تا پایان دی‌ماه سال جاری به اتمام می‌رسد و براساس برنامه زمانبندی مسیر اصفهان تا ایستگاه موقت صدرا در دهه فجر كاملا آماده است.
بر اساس این گزارش پیش از توقف حركت قطارها در این مسیر به منظور تعمیر، در ماه دو قطار از مسیر مشهد به شیراز عبور می‌كرد و مسافرانی كه قصد سوارشدن قطار در اصفهان را داشتند بایستی كل هزینه بلیت مشهد ـ شیراز را كه بیش از 25 هزار تومان بود پرداخت می‌كردند در حالی كه هزینه طی كردن مسیر اصفهان ـ شیراز از طریق جاده بسیار كمتر بود.
در این راستا مدیرعامل رجا به ایسنا گفت: قیمت بلیت قطار در بخش خصوصی توسط این بخش پیشنهاد می‌شود و پس از بررسی و تعدیل توسط رجا هیات مدیره راه آهن آن را تصویب می‌كند.
مدیرعامل راه آهن در پاسخ به این سوال كه آیا قطارهای مسیر مشهد ـ شیراز دولتی است؟ اظهار كرد: مسیر شیراز ـ مشهد در گذشته قطارهای شش تخته واگن پارس كه دولتی بود با قیمت بلیت 26 هزار و 450 حركت می‌كرد و برای مسیر اصفهان - مشهد سهیمه محدودی در نظر گرفته شده بود كه قیمت بلیت آن 20هزار و 500 تومان بود.
گفتنی است به‌رغم خالی بودن قطار در مسیر اصفهان ـ شیراز سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده بوده و مسافران متقاضی بلیت مسیر اصفهان -شیراز بایستی بلیت را با همان قیمت مشهد شیراز خریداری می‌كردند.
وی افزود: بنا به درخواست‌های مكرر مردم مبنی بر تغییر قطارها، دو هفته پیش از توقف حركت قطارها در این مسیر، قطارهای چهار تخته پلور سبز به كار گرفته شدند كه قیمت بلیت برای مسیر شیراز ـ مشهد 38 هزار و هشتصد هزار تومان، مسیر اصفهان ـ مشهد 30 هزار تومان بود.
بختیاری تصریح كرد: اگرچه قیمت بلیت این قطار به صورت مبدا -مقصد تعیین شده بود اما با توجه به مسافت كوتاه بین استان اصفهان - شیراز سهمیه محدودی برای این مسیر در نظر گرفته شده بود كه طبق آن بلیت مسیر اصفهان شیراز به مسافران با قیمت 11 هزار و 400 تومان عرضه می‌شد.
هر چند از ابتدای افتتاح این پروژه برخی انتقاداتی را درباره آن طرح كردند اما در حال حاضر سوال این است كه وعده‌ها در زمینه راه‌اندازی مجدد آن و استفاده ایمن مردم از آن محقق خواهد شد و آیا آرزوی دیرینه مردم بخشی از كشور برای استفاده از ایمن‌ترین وسیله حمل و نقل یعنی حمل و نقل ریلی برآورده می‌شود یا خیر؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار