آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

فرشاد امير ابراهيمي : پنج ضلعی پیرامون رهبر


سالها پيش‌ حجت‌الاسلام‌ پروازی (از جمله بنیانگذاران انصار حزب الله که به علت پی بردن به فساد در این گروه بعدها راهش را جدا کرد و استعفا داد) از جرياني‌ نام‌ برد كه‌ از سه‌ عنصر روحاني‌ ـ نظامي‌ ـ امنيتي‌ شكل‌ گرفته‌، وی مصباح – میر حجازی و ذوالقدر را فتنه چرخان همه مشکلات و خشونتهای کشور دانست اکنون آن مثلث دچار زایش شده است و تبدیل گشته به یک ذوزنقعه با حضور مصباح – میر حجازی – مجتبی خامنه ای – رحیم صفوی – احمدی نژاد ، حال‌ مي‌توان‌ گفت‌ این پنج ضلعی که اصلی ترین حلقه نظامی و تشکیلاتی موجود است امروزه توانسته‌ رهبري‌ نظام‌ را به‌ طور كامل‌ اشغال‌ كند، به‌ طوري‌ كه‌ ديگر نورچشمی های سابق مثل ناطق‌ نوري‌ ـ ولايتي‌ و... در دفتر رهبري‌ جايگاه‌ محكمي‌ ندارند.

رهبري‌ نظام‌ در روند كلاسيك‌ تحولات‌ قدرت‌ سياسي‌ قرار گرفته‌ كه‌ تمام‌ حاكميت‌هاي‌ اين‌ چنيني‌ به‌ آن‌ مبتلا مي‌شوند. وي‌ ناچار است‌ كه‌ تمام‌ هم‌قدها و بزرگترها و هم‌دوره‌هاي‌ خود را از قدرت‌ اصلي‌ دور كند تا بتواند با توجه‌ به‌ سابقه‌ خود بر روحانيون‌ و چهره‌هاي‌ ميانسال‌ و متوسط‌ كه‌ مديران‌ كشور هستند اقتدار داشته‌ باشد.

در پروسه‌ حذف‌ و كنار زدن‌ هاشمي‌، ولايتي‌، ناطق‌ نوري‌، موسوی ، كروبي‌ و جوادي‌ آملي‌ چهره‌هاي‌ اصلي‌ متوسط‌هاي‌ ميانسالي‌ خواهند شد كه‌ مطيع‌ رهبري‌ يا دفتر رهبري‌ خواهند بود. ماههاي‌ آينده‌ نشان‌ خواهد داد كه‌ جريان‌ امنيتي‌ ـ نظامي‌ حاكم‌ شده‌ بر كشور تا چه‌ حد مي‌تواند بر اقتدار خود بيفزايد.

چندی پیش در یکی از جلسات خصوصی مجمع تشخیص مصلحت نظام آنطوری که گوشه هایی از اخبار آن جلسه به بیرون درز پیدا کرده است ، هاشمی از خطر حاكميت‌ فرقان‌ 2 نام‌ برد. اگر چه‌ تيم‌ امنيتي‌ ـ نظامي‌ حاكم‌ بر مجلس‌ و قوه‌ مجريه‌ و شوراهاي‌ شهر و روستا (شوراي‌ تهران‌) را نمي‌توان‌ فرقان‌2 خواند، اما اين‌ جريان‌ كه‌ با ويژگي‌ محافظه‌كار و پدرسالار با قدرت‌ نظامي‌ است‌ در عمل‌ حتي‌ توانست‌ خواسته‌ خود را به‌ آقاي‌ خامنه‌اي‌ ديكته‌ كند.

مركزيت‌ اين‌ تيم‌ نظامي‌ ـ امنيتي‌ كه‌ سرنخ‌ همه‌ برخوردها با‌ آزادي‌خواهان‌ را در دست‌ دارد و بعد از انتخابات‌ رياست‌جمهوري‌ و تقلب فاحش و آشکاری که صورت دادند و در بعد از آن هم عملا دست به کودتایی همه جانبه زدند اکنوندر فكر تصفيه‌ مجلس‌ خبرگان‌ می باشند تا روحانيون‌ ميانسال‌ نزديك‌ به‌ خود را كه‌ شاگردان‌ مصباح‌ يزدي‌ هستند بر سر كار آورد چرا كه‌ بخشي‌ از روحانيون‌ قدرتمند مجلس‌ خبرگان‌ مانند جوادي‌ آملي‌ ـ استادي‌ و... از جريان‌ امنيتي‌ فوق‌ راضي‌ نيستند. به‌ عبارتي‌ مجلس‌ خبرگان‌ را بايد به‌ استاد محمد تقي‌ مصباح‌ و شاگردانش‌ سپرده‌ شود تا پروسه‌ تحكيم‌ قدرت‌ جريان‌ مزبور طي‌ شود و از اين‌ طريق‌ رهبري‌ نظامي‌ هم‌ هدايت‌ و هم‌ حمايت‌ شود.

تيم‌ امنيتي‌ ـ نظامي‌ چنين‌ خدمتي‌ را براي‌ ايشان‌ انجام‌ مي‌دهد. اما فرماندهان‌ تا چه‌ حد بعد از محاصره‌ كردن‌ دفتر رهبري‌، از وي‌ حرف‌شنوي‌ خواهند داشت‌، خود مسئله‌ مهم‌ ديگري‌ است‌ كه‌ يعني‌ كي‌ نوبت‌ به‌ خود آقا خواهد رسيد.

در انتخابات‌ خبرگان‌ آينده‌، تيم‌ مصباح‌ يزدي‌ تا مرحله‌ كسب‌ رياست‌ مجلس‌ خبرگان‌ و تسخير كامل‌ آن‌ پيش‌ خواهد رفت‌. بايد ديد آقاي‌ جنتي‌ در روند تأييد صلاحيت‌ تا چه‌ حد در اين‌ امر همراهي‌ خواهد كرد. وي‌ در زماني‌ جريان‌ روحانيون‌ مبارز جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ را از مجلس‌ خبرگان‌ حذف‌ كند در اين‌ هدف‌ با تيم‌ نظامي‌ ـ امنيتي‌ و جريان‌ فكري‌ مصباح‌ يزدي‌ همراه‌ خواهد شد.
اما مهمتر اين‌ است‌ كه‌ هاشمي‌ و مقام‌ رهبري‌ نظام‌ و تيم‌ نظامي‌ ـ امنيتي‌ چه‌ نسبتي‌ را با يكديگر برقرار كنند. به‌ نظر مي‌رسد كه‌ روحانيون‌ مبارز نقش‌ تعيين‌كننده‌ ندارند، هسته‌ اصلي‌ روحانيون‌ با پايان‌ كار خاتمي‌ ضعيف‌تر مي‌شود. موسوي‌ خوئيني‌ ها ، میر حسین موسوی و مهدی کروبی که دست بر قضا و اتفاقا هر سه نفر از بانيان‌ پيشنهاد انتخاب‌ احمد خميني‌ به‌ عنوان‌ جانشینی آیت الله خميني‌ در سال‌ 1368 بودند هرسه از همان زمان مورد کینه این حلقه و یا تیم مذکور قرار گرفتند ، کینه ای که با گذشت بیست سال از آن روزها هنوز پابرجاست
با ورود محمد خاتمی به عرصه سیاسی کشور و واقعه دوم خرداد نیز عملا رویارویی این حلقه و رهبری را با ایشان و هوادارانش را دیدیم که بصورت کاملا شفاف و بدون هیچگونه لکنتی به ایشان پیغام می دادند که برای حیات سیاسی شان ‌ بايد بین حكومت‌ يا جامعه‌ مدني‌ یکی را انتخاب‌ كنند. به‌ عبارتي‌ معادله‌ قدرت‌ گرد خامنه ای و حلقه مذکر در حال‌ شكل‌گرفتن‌ است‌ كه‌ نقش‌ رهبري‌ نظامي‌ در اين‌ ميانه‌ بسيار مهم‌ است‌.

تيم‌ حاكم‌ بر دفتر رهبري‌ در آينده‌ مي‌تواند حتا اقدام به حذف و تغییر رهبری هم نماید و یا اینکه وي‌ را به‌ حاشيه‌ براند. منتها اين‌ اقدام‌ را به‌ شكل‌ ظريفي‌ انجام‌ خواهد داد. يا اينكه‌ بخواهد با اقدامات‌ انفجاري‌ شرايط‌ را به‌ سوي‌ تصادم‌ دو جناح‌ راست میانه و راست تند و خود بكشانند. كه‌ البته‌ نتيجه‌ اين‌ تصادم‌ غيرقابل‌ پيش‌بيني‌ خواهد بود.
ويژگي‌ اين‌ تيم‌ در برخوردهاي‌ حاد و راديكال‌ در زمان‌ كوتاه‌مدت‌ است‌. چرا كه‌ مرور زمان‌ تيم‌ مزبور را از توان‌ و كيفيت‌ خود كه‌ ويژگي‌ ضربتي‌ دارد خواهد انداخت‌ و در نتيجه‌ به‌ گرايش‌هاي‌ كلاسيك‌ راست‌ ميدان‌ را واگذار خواهد كرد. اعتقاد دارم در ماه بهمن و اتفاقاتی که در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواهد افتاد ‌ صف‌بندي‌های جدید را نيز شفافتر خواهد كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار